Gå till innehåll
remo

Star Trek Convention Las Vegas 2009

Rekommenderade inlägg

Jag kom precis hem från Star Trek-mässan i Las Vegas.

Jag är ny på detta forum och tänkte jag dela med mig lite av vad som hände.

http://www.creationent.com/cal/stlv.htm

Första gången jag gått på någon form av Star Trek-mässa, och har alltid drömt om att åka på en av de stora i USA, och detta är ju den största.

Väldigt välorganiserat och många gäster från Star Treks alla filmer och serier. (runt 70 gäster närvarande).

Jag var där alla 4 dagar med ett Preferred Weekend Package, vilket var det billigaste paketet med numrerad sitplats ($299). Övriga paket Captain's Char och GOLD gick på ungefär $500 och $700 (eller strax under) respektive, och det man fick var några autografer och inträde till ett par fester, men tyckte inte det riktigt motiverade de höga priserna. Speciellt inte med att resan är lite dyrare för mig än för de som bor i USA...

Känns nästan lite overkligt att ha sett dem i verkligen, speciellt favoriter som Jonathan Frakes, Michael Dorn, Brent Spiner, William Shatner och Leonard Nimoy.

Kul också att Zachary Quinto och Jacob Kogan från nya filmen kom, förhoppningsvis kommer fler av de nya skådisarna på framtida mässor.

Jag satsade på att skaffa mig flertalet Photo Ops, då det känns roligare än en autograf. Det var väldigt spännande att få hälsa på och skaka hand med alla storheter. Enda undantaget var Shatner/Nimoy som satt ned för sina foton, vilket är förståeligt, då det var de enda som var utsålda och först skulle Nimoy vara själv, sen båda ihop och sen Shatner själv, och det var flera hundra personer på varje photo op.

Dock så stod de för sina individuella photo ops.

Alla övriga som jag såg/tog kort med stod också, och man kunde då skaka hand med och hälsa på dem.

Det var en del riktigt bra scenframträdanden med obligatorisk Q&A-session med varje person/grupp på scenen. Bäst var Shatner/Nimoy, men även de övriga var riktigt underhållande på scen, speciellt Frakes/Dorn som körde samtidigt och sedan Spiner dagen efter. Märks att de varit med ett tag, och vet vad de ska säga.

Kul också att Christopher Lloyd (Commander Kruge i ST3) kom, som naturligtvis är mer känd för andra roller. Han såg ungefär likadan ut som i Back to the Future (fast med mindre hår). Har han alltid varit gammal? ;)

I övrigt så fanns det en stor hall med vendors som sålde allt möjligt Star Trek merchandise, och även skådespelare som haft biroller som man kunde få autograf från för $20, vilket även inkluderade valfritt autografobjet (de hade 5-6 bilder var som man kunde välja mellan).

Bl a var Richard Kiel där, mest känd som Jaws i Bond-filmerna, och det känns riktigt häftigt att prata med honom. Han nämnde att han skulle komma till Sverige i Oktober. Malmö har jag för mig han sa.

Jag vet inte om några av er var där, pratade med en del personer, men såg eller hörde ingen från Sverige, dock några från Europa och Australien.

Amerikaner är i allmänhet väldigt trevliga, eller så är det mest Star Trek-fans som är det ;)

Totalt var det kanske 3000-3500 personer där som mest. Hade ganska bra plats, femte raden, till höger om scenen. Fanns även enorma projektordukar uppsatta på var sida om scenen så att alla kunde se vad som försiggick.

Sammanfattningsvis så var det det en helt otrolig upplevelse efter att ha sett så mycket Star Trek att få träffa/höra personerna i verkligheten.

Live long and prosper.

Redigerad av remo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt. Personligen är jag inte direkt konventtypen, men man blir ju lite sugen när man läser om det :P

Ladda gärna upp bilder om du har några i digitalt format.

Amerikaner är i allmänhet väldigt trevliga ...

Det var något jag också förv??nades över när jag var i USA förra hösten. Det går lite emot vad man ser i många filmer :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, jag skulle så gärna ha velat vara där. Då hade jag kunnat träffa folk som jag har kontakt med på Facebook men som jag ännu inte mött - jag vet att flera Star Trek-författare var där som jag länge velat träffa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade gästlistan på programmet och det var så att blev stum! Jag menar här i sverige är vi glada om vi har en eller två personer av denna kaliber och här var det dussinet av dem! Nästan så att man hade kunnat plocka ihop en fix och färdig star trek serie av alla skådisar och producenter som var där.

Jag hoppas att du hade tid att göra Las Vegas med. Man känner sig verkligen som om man vore med i en film när man går på the strip. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter verkligen jättekul! Det skulle vara kul om du kunde komma med lite rapporter om vad de olika skådespelarna sa, så kunde vi lägga ut det som en nyhet på framsidan med. Många lär tyvärr missa det nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade gästlistan på programmet och det var så att blev stum! Jag menar här i sverige är vi glada om vi har en eller två personer av denna kaliber och här var det dussinet av dem! Nästan så att man hade kunnat plocka ihop en fix och färdig star trek serie av alla skådisar och producenter som var där.

Jag hoppas att du hade tid att göra Las Vegas med. Man känner sig verkligen som om man vore med i en film när man går på the strip. J.

Ja, det var många där och tyvärr hinner man inte med att se allt, lite beroende på vilka photo ops/autografer man har. Rätt bra ordnat ändå så att inte alltför mycket var samtidigt, vilket gjorde att man hann med att se de flesta.

Jag kom fram sent på onsdag kväll, och åkte igen på måndag morgon, så det var inte jättemycket tid att se övriga Vegas. På söndagen var det stora avslutningen med Shatner, Nimoy och Quinto, vilket kort sagt var awesome ;)

Framåt 16-tiden så var det mesta slut och då passade jag på att åka till the Strip. LV Hilton ligger ju tyvärr en bit ifrån, dock så har de en utmärkt monorail-service i LV som har en station inne i Hilton-hotellet.

Jag gjorde misstaget att åka ner på Strip:en på eftermiddagen, då solen är uppe. Tips: Gör inte det i Augusti. Man glömmer lätt att man är mitt i en öken, då LV måste vara den mest överdrivet luftkonditionerade staden i världen. Man fryser nästan när man är inne om man inte har långärmat, sen är det som att gå in i en vägg av hetta så fort man kommer ut. Efter att ha gått i 10min kände jag att det går inte.

Åkte tillbaka senare på kvällen, och då gick det lite lättare. Fortf. rätt varmt vid 21-22-tiden och mycket folk ute. Hann iaf se Bellagio-fontänshowen och några av de stora hotellen utifrån. Det tog typ 30min från monorailstationen vid Ballys/Paris ut till gatan. Hotellen är byggda som labyrinter! Det är skyltat i början, sen efter ett tag var inte "the Strip" med på skyltarna längre. Och det är slot machines överallt, där jag antar att det är tänkt att man ska vila sig när man inte orkar leta efter utgången längre ;)

Om jag åker nästa år så ska jag ta 1-2 dagar till (om budget tillåter) för att hinna se mer av staden. Det är ju en rätt häftig stad att bara vara i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur var åldersammansättningen bland besökarna? Har hört att medelåldern har varit ganska hög tidigare. Fick den nya filmen fler yngre att komma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur var åldersammansättningen bland besökarna? Har hört att medelåldern har varit ganska hög tidigare. Fick den nya filmen fler yngre att komma?

Väldigt blandat faktiskt, fanns allt från barn i barnvagn till pensionärer.

Svårt att säga medelålder, men många var i 20-30-årsåldern eller runt 45-50, men det var tillräckligt blandat för att det ska vara svårt att dra slutsater.

En sak som förvånade mig var att det var så många tjejer där. En fördom man kan ha är ju att det bara är killar som går på såna här grejer, men jag ljuger inte om jag säger att det var minst 1/4 som var tjejer, kanske t o m lite mer.

Det var en 2-3 st som hade silver cat suit á la Seven of Nine och en 3-4 st som körde på mirror-universekostymen med top och kortbyxor :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är varmt i augusti kan jag helt fullt hålla med om! Jag var där sista veckan i augusti/första i september (Labour day eller något sådant otyg) och då var det typ stekhett på dagarna. Och byggnaderna är ju så enormt stora så man tror att det är mycket närmare än vad det är. På dagarna var det typ 40 grader i skuggan och jag gjorde misstaget att gå en sträcka, kanske 500 meter eller något och drabbades nästan av uttorkning bara av den korta biten. Tacka vet jag taxi men betala aldrig med mynt eftersom jänkarna enbart använder sedlar. Eller något ditåt.

Drömmen vore ju att skriva någon spännande sci fi rulle så att blev inbjuden och fick biljetten och flyget betalt men skulle jag ha råd och komma på att det fanns innan så vore det helt klart en upplevelse. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu