Jump to content

Quinto kampanjar för att rädda arkadspelshallar

Nyhet

Recommended Posts

Arkadspel är på väg att försvinna. Zachary Quinto uppmärksammade problemet igår i Los Angeles genom att bland annat spela http://www.youtube.com/watch?v=-MarHk64UR0.

Amerikanska arkadspelshallar har sett marknaden vika kraftigt sedan guldåren på 1980-talet. Bättre tv-spel som till exempel Playstation och spelandet över Internet har inneburit att branschen fått färre kunder f??r varje år. Tuggummiföretaget Stride gum bjöd därför in Quinto till Video West Arcade i Glendale för att väcka uppmärksamhet för kampanjen "Save the arcades".

För bilder från Quintos framträdande se Trekmovies artikel här.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Jaha där ser man vad olika saker man är uppväxt med och värderar. För mej är det i princip helt främmande och jag tycker att det är nästintill oviktigt. Och jag får säkert på tafsen nu men det är som sagt vad man är van vid och gillar! Visst jag gillar gammaldags flipperspel stenhårt men jag behöver inte en specifik lokal för att uppskatta det ;)

Jaha där ser man vad olika saker man är uppväxt med och värderar. För mej är det i princip helt främmande och jag tycker att det är nästintill oviktigt. Och jag får säkert på tafsen nu men det är som sagt vad man är van vid och gillar! Visst jag gillar gammaldags flipperspel stenhårt men jag behöver inte en specifik lokal för att uppskatta det ;)

Sverige har ju aldrig haft någon arkadsspelskultur som i USA eller Japan. Enda fina hallen är väl egentligen Liseberg, där jag spenderade många heldagar när jag var yngre. Numera är jag där aldrig, men mycket beror just på att spelen inte längre är lika ledande som det var förut. Det är ju en trend som har funnits sedan mitten på 90-talet.

Men det är lite trist, eftersom hallar är socialt och det är kul med alla ljud och lampor som blinkar :)

Arkadspelsdöden har dock kommit till Europa med. I London fanns det stora arkadhallar (t ex Sega World), men de verkade vara nedlagda när jag var där i våras. Såg också att Gröna Lund har lagt ner sin hall.

Edited by Aike

Tyvärr har de inte det underbara flipperspelet Star trek - the next generation i arkadhallarna längre. Det är ett av de bästa flipperspel jag spelat. Jag skulle skaffa ett om det fanns kunskaper om hur man mekar, lagar och tar hand om det på bästa sätt.

Aha! Till och med jag har varit i något arcadliknande på Lisseberg! Eller var det bara förstadiet? Jag var där i slutet på 70-talet. Det var en massa olika spel i alla fall. Jag vill också ha Star trek-flipperspelet OCH Kiss-flipperspelet! :P

Men som Aike säger- vi har inte haft samma kultur i Sverige vad gäller detta. För mej är det lite för mycket blip blop och blink blonk samlat på ett och samma ställe :blink:

Aha! Till och med jag har varit i något arcadliknande på Lisseberg! Eller var det bara förstadiet? Jag var där i slutet på 70-talet. Det var en massa olika spel i alla fall. Jag vill också ha Star trek-flipperspelet OCH Kiss-flipperspelet! :P

Men som Aike säger- vi har inte haft samma kultur i Sverige vad gäller detta. För mej är det lite för mycket blip blop och blink blonk samlat på ett och samma ställe :blink:

Kissflippret med SS i blixtform eller vanliga SS? :P Min önskelista är TNG, TOS och Super Mario. Hängde mycket i arkadhallarna på 80-talet och älskar blip bloppen och blink blonken. Tyvärr är det inte bara arkadhallarna som stänger igen i USA utan affärer också. Många affärscentrum står med enbart några få lokaler uthyrda och det gör att folk inte vill åka till shoppingcentret och fler affärer bommas igen :(

Det ska vara det med riktiga blixt-s! :rolleyes:

Mjo det slår inte bara igen arcadhallar som sagt..även affärer..sorgligt när det bara bommas igen men det vänder!

Och då kanske det kan bli lite mer spel även om jag inte är förtjust i arkadhallar. MEN folk behöver förströelse och kanske extra mycket i dåliga tider! Själv så går man och väntar på star trek online! ;)

Att arkadhallarna försvinner känns som en naturlig konsekvens av datorernas och tv-spelens framfart. Utvecklingen skördar tyvärr alltid offer. Att arkadhallskulturen inte alls varit lika påtaglig i vår del av världen gör att jag inte sörjer deras bortgång särskillt mycket men visst är det tråkigt för de som har intresset.

• Create New...