Gå till innehåll
Nyhet

Science fictionförfattare listar dåligt designad teknik i Star Trek

Rekommenderade inlägg

V´ger, holodäcken, borgerna och röd materia. Det är alla exempel på dåligt designade koncept i Star Trek-filmerna, tycker science fictionförfattaren John Scalzi i sin senaste krönika på Amctv.com.

Så här skriver han till exempel om rymdsonden i Star Trek IV:

The programming of this probe is even more simple than that of V'Ger, and could be written in four lines in the BASIC programming language:

10. GOTO Earth

20. INPUT "I can has humpback whalez?" A$

30. IF A$="no" THEN GOTO 40

40. DESTROY EVERYONE AND EVERYTHING

I'm pretty sure this is not optimal design.

För hela listan se här.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag har så mycket reservationer för de andra grejjerna, men angående röd materia håller jag helt och hållet med.

Det känns bara som ett lite hastigt påkommet koncept där man blandar "scifi":igheten i orden antimateria och mörk materia.

Jag har för övrigt en tröja gjord av röd materia på mig nu.

Redigerad av Fmi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han berättade aldrig vad som var felet med borg, som jag tycker är jättebra. Förutom det där med skivorna, men det är ju knappast dålig teknik.

Röd materia var det enda som jag tyckte han hade helt rätt om.

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla koncepten och problemen han tog upp är orealistiska eller inkonsekventa. Röd materia är inte värre än något annat, bara nyare.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Holodecks

star-trek-holodeck-125.jpgIn fact brilliantly designed (except for the fact that it's a little too easy to override the safety protocols, and, you know, die), but none of the movies ever addresses what anyone who's ever thought seriously about holodecks knows: Given that it's hard enough to get some MMORPG players today to take care of their basic bodily needs with Cheetos and moist towelettes, what's keeping the entire population of the Federation from queuing up the "Roman orgy" recreation, stepping into a holodeck, and never ever coming out again? If you say "they have to eat," allow me to introduce you to the magic of the food replicator

Tycker han har fel på den pungten. Det är ju faktiskt flera avsnitt som handlar om holodecksberoende tex avsnitt 7.18 - Human Error i Voyager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju inte så mycket om holodeckberoende i sig som han menar, utan snanare sex-aspekten på det. Just det antyds ju ändå lite då och då i DS9, men endast vagt åtminstone i TNG (det var något avsnitt där det antyddes iaf att Barkley kanske använde det för lite "oetiskt" brukande av Troi som holokaraktär). Voy vet jag inte riktigt eftersom jag inte kommit så långt än.

Dock kan man ju absolut anta att det finns strikta regler mot sådant på skeppen.

Redigerad av Fmi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har uppenbarligen inte sett serierna. Barcly visar ju att det anses "fult" att spendera alltför mycket tid på holodäcket och att man snarare bör göra något av sitt liv och sin förmåga istället. Dessutom kan ju tilläggas att holodäcket torde vara ett rätt otacksamt ämne för en film även om det naturligtvis är fullt görligt, åtminstonde för en b-historia. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har uppenbarligen inte sett serierna. Barcly visar ju att det anses "fult" att spendera alltför mycket tid på holodäcket och att man snarare bör göra något av sitt liv och sin förmåga istället. Dessutom kan ju tilläggas att holodäcket torde vara ett rätt otacksamt ämne för en film även om det naturligtvis är fullt görligt, åtminstonde för en b-historia. J.

Var det inte så att det anses som fult att ta personer i det verkliga livet och göra dem till holokaraktärer för att sedan spela gud i den holonovel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han berättade aldrig vad som var felet med borg, som jag tycker är jättebra. Förutom det där med skivorna, men det är ju knappast dålig teknik.

Röd materia var det enda som jag tyckte han hade helt rätt om.

Jag tolkar det som att han tycker Borgs ser ut som emos eftersom man ska fråga dem när nästa AFIskiva kommer ut. AFI är ju ett emoband.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg