Gå till innehåll
Nyhet

Mystiskt energiband upptäckt utanför solsystemet

Rekommenderade inlägg

space_ribbon_solar_system_thumb_091017.jpg

I veckan har NASAs rymdfarkoster IBEX (Interstellar Boundary Explorer) och Cassini upptäckt ett ljust band som sänder ut oväntat mycket energi vid gränsen av solsystemet (den s.k. heliopausen), där solvinden möter den interstellära vinden. Vetenskapsmännen har ännu ingen vettig förklaring till fenomenet men man tror att det kan röra sig om en växelverkan med det lokala interstellära magnetfältet.

Bandet som växlar i energi mellan 200 och 6000 eV ligger på ett avstånd av 100 - 125 AE (vår avlägsnaste "planet" Pluto t.ex. befinner sig i genomsnitt på ett avstånd av ungefär 40 AE. AE=astronomisk enhet, 150 miljoner km).

Är det någon som kommer att tänka på the Nexus?

[Klicka på bilden för förstoring. Klotets "skal"=heliopausen, yttre halvcirkelformade skal=bogchocken, "bumerangen"=energibandet. Som synes är bumerangen enormt stor]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi upptäcker många saker just nu tycker jag, är det så att vi skickat upp nya teleskop och sonder har "kommit fram" på samma gång, eller?

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi upptäcker många saker just nu tycker jag, är det så att vi skickat upp nya teleskop och satelliter har "kommit fram" på samma gång, eller?

Jo, du har rätt Mr Trek. Jag tror aldrig man tidigare haft så många rymdfarkoster "uppe" samtidigt som man har nu. Det innebär att man bl.a. kan låta flera/några av dem samarbeta och koordinera undersökningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, och sen tar det ju ett tag för dem att komma fram också... jag menade förresten sonder och inte satelliter (tror jag).

Redigerad av Mr Trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar hur det går för Voyager-sonderna - de sänder ju fortfarande. Undrar var de stöter på under sin färd? Det borde vara ganska intressant. Har de ens kommit förbi Oort-molnet än?

Voyager 1 är f.n. den rymdfarkost som befinner sig längst bort från solen av alla rymdfarkoster. Senaste rapporten tyder på att den är c:a 112 AE från solen och har passerat heliopausen och är på väg mot den s.k. bogchocken (det sista inflytandet som märks från vårt solsystem, se ovan). Oortmolnet befinner sig ruggigt långt bort, från ungefär 50 000 AE (runt 1 ljusår). Man räknar med att Voyager 1 kommer att nå molnet om ungefär 1000 år!

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Voyager 1 är f.n. den rymdfarkost som befinner sig längst bort från solen av alla rymdfarkoster. Senaste rapporten tyder på att den är c:a 112 AE från solen och har passerat heliopausen och är på väg mot den s.k. bogchocken (det sista inflytandet som märks från vårt solsystem, se ovan). Oortmolnet befinner sig ruggigt långt bort, från ungefär 50 000 AE (runt 1 ljusår). Man räknar med att Voyager 1 kommer att nå molnet om ungefär 1000 år!

Jaha där ser man, jag har för mig att Oort låg mycket närmare, tänkte kanske på något annat :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha där ser man, jag har för mig att Oort låg mycket närmare, tänkte kanske på något annat :)

Sjuka avstånd. Här jublar vi att vi kan ta oss till Mars inom några månader och klagar för att det är långt in till stan. Allting är sannerligen relativt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, fast du har rätt också. Det (antas) finnas ett betydligt närmare liggande moln som man gett namnet Hillsmolnet, men som även brukar kallas för "det inre Oortmolnet", det befinner sig betydligt närmare, "bara" ett par tusen AE från solen, en del hävdar att Voyager 1 redan är där (dvs. de menar att molnet börjar redan vid ungefär 100 AE)! Dessutom har ju Voyager 1 passerat genom hela Kuiperbältet.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte risk att Voyagersonden flyger in i en stenbumbling där? Eller är avstånden så stora? (Jag antar att den flyger in i rymdgrus och mindre objekt ofta.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte risk att Voyagersonden flyger in i en stenbumbling där? Eller är avstånden så stora? (Jag antar att den flyger in i rymdgrus och mindre objekt ofta.)

Sannolikheten är minimal. Betydligt mindre än t.ex. att jordomkretsande satelliter krockar med varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, "stora" och "lilla" Oortmolnet var det ja, då var jag inte ute och cyklade ändå hehe ;)

Sannolikheten är minimal. Betydligt mindre än t.ex. att jordomkretsande satelliter krockar med varandra.

Ja det torde vara tämligen "glesbefolkat" med bumlingar där ute, lite som att sticka sig på en nål i en otroligt enorm höstack...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg