Jump to content

The Motion Picture och Star Trek-filmserien fyller trettio

Nyhet

Recommended Posts

motionpictureposter_091207.jpgI dag är det trettio år sedan The Motion Picture hade amerikansk premiär den sjunde december 1979 och startade Star Treks filmäventyr.

Filmen gick direkt in som USA-etta och spelade in nästan tolv miljoner dollar första helgen samt låg etta resten av året. Men det var ett vågspel. Budgeten hade överskridits rejält och varken Star Treks skapare Gene Roddenberry eller Paramounts ledning ansåg att filmen höll måttet. Roddenberry tyckte att filmen fokuserade för mycket på teknik och för lite på rollfigurerna och mänskliga relationer. Paramount var rädda för att gå i konkurs, eftersom filmen var den dittills näst dyraste filmen någonsin.

The Motion Picture spelade dock till slut in cirka 82 miljoner dollar och Paramounts ekonomer kom fram till att filmen hade gått med vinst. Nu trettio år senare har de elva Star Trek-filmerna totalt spelat in en miljard dollar.

Minns du The Motion Pictures premiär eller om du har något annat intressant filmminne, skriv då gärna om det här nedan (klicka på diskutera).

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

79 var jag verkligen inte född :P :o

Nä, det är nog många som inte var det :lol:

Samtidigt vet jag att det åtminstone finns tre personer som är medlemmar på forumet som har eller kan ha sett The Motion Picture på bio när den kom.

Jag såg den själv på en WCT-träff 1997 på Draken. TMP är en mycket mer imponerande film på bio än på teve. Musiken och effekterna är storslagna.

Hmm ppprrrtrtrt Inte var födda 1979?? Nu blir det strafftjänstgöring för samtliga över helgen så ta fram, skurborstarna och säg hej till Jeffriestubes! B)

Jag minns att jag var sur för att jag inte fick gå på första star wars-filmen..så nog minns man alltid. Och jag har ett vagt minne av denna film med. Men jag kan inte svära på om det var just då eller om jag stötte på den ett par år senare.

Jag tvingade med en kompis att se filmen. Då tyckte jag atte den var en av de bästa filmerna någonsin. På den tiden var det lätt att smita in på biografen Camera, men jag betalade för att se filmen för att få bra platser (onumrerat på Camera 1980) och för jag inte skulle missa början, som jag annars skulle gjort om jag smitit in.

Jag tvingade med en kompis att se filmen. Då tyckte jag atte den var en av de bästa filmerna någonsin. På den tiden var det lätt att smita in på biografen Camera, men jag betalade för att se filmen för att få bra platser (onumrerat på Camera 1980) och för jag inte skulle missa början, som jag annars skulle gjort om jag smitit in.

Somnade någon i salongen? Eller vad har du för publikminnen?

Det var inte sådan stor publik när jag såg den, tyvärr. Star Trek var inte stort alls i Sverige 1980. Folk hade hört talas om Star Wars, men Star Trek var inget som folk verkade känna till. Jag uppfattade inte att någon somnade under filmen. Själv satt jag som ett litet tänt ljus. 1980 var det så att det dröjde innan nya filmer kom till biografen Camera i förorten Täby, så de flesta fansen hade väl redan sett filmen i Stockholm. Polarn, som var med mig, tyckte nog inte att filmen var så enormt bra. Samma kompis blev drabbad igen när jag övertalade henne till att se "Det Svarta Hålet", en annan scifi-film :rolleyes:

• Create New...