Nyhet Posted December 28, 2009 Report Share Posted December 28, 2009 (edited) Vi känner till det alkoholfria alternativet från Star Trek; en dryck som smakar som det alkoholhaltiga alternativet, men inte ger de "fördärvliga" bieffekterna (Se vidare Ordförklaringar). Vid Imperial College i London framställs nu på prov ett syntetiskt alkohol från kemikalier som är besläktade med valium och därför ger en känsla av välbefinnande och avslappning. En stor fördel med detta syntetiska alkohol är att det inte är beroendeframkallande och lättare kan tas ur kroppen med hjälp av ett motgift. Konsekvenserna av att ersätta vanligt alkohol men syntetiskt skulle kunna bli enorma för samhället, både ur hälsosynpunkt och ur ekonomisk synpunkt. Ett glas champagne med syntetiskt alkohol på nyårsafton och du skulle själv kunna ta bilen hem efter firandet utan att riskera att polisen sätter dit dig för rattfylla. (Om man nu inte uppskattar spänningsmomentet med att köra "packad" förstås ;-) Källa [ Till originalnyheten ] Edited December 28, 2009 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted December 28, 2009 Report Share Posted December 28, 2009 Jag vill ju skrika NEJ! Men jag måste ju se helheten och komma fram till: Star trek är på riktigt! :rodna: Inget för Quarks bar detta dock men tanke på hans klientel. Kanske har han en dammig flaska längst ner till vänster i bardisken..ungefär där Morn sitter. Frågan är hur pass avslappnad det är tänkt att man ska bli av denna dryck då? Kanske inte så bra att vara för avslappnad när man kör bil..två liter synthohol och Barry Mannilow i högtalarna så känner man väl inte ens ratten :P Synthohol omnämns ju i en låt med S.P.O.C.K <_< Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted December 28, 2009 Report Share Posted December 28, 2009 Jag vill ju skrika NEJ! Men jag måste ju se helheten och komma fram till: Star trek är på riktigt! :rodna: Inget för Quarks bar detta dock men tanke på hans klientel. Kanske har han en dammig flaska längst ner till vänster i bardisken..ungefär där Morn sitter. Frågan är hur pass avslappnad det är tänkt att man ska bli av denna dryck då? Kanske inte så bra att vara för avslappnad när man kör bil..två liter synthehol och Barry Mannilow i högtalarna så känner man väl inte ens ratten :P Synthehol omnämns ju i en låt med S.P.O.C.K <_< Ja, det är väl inte meningen att man ska somna bakom ratten... då är ju vinsten ringa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted December 28, 2009 Report Share Posted December 28, 2009 Spritindustrin och all druvodlare lär inte bli glada om detta slår igenom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted December 28, 2009 Report Share Posted December 28, 2009 Mja dom lär nog klara sej utmärkt. Såsom socker och fett så är ju alkohol en smakbärare och kanske också en smak i sej. Sällan eller aldrig har man klarat av att slå det riktiga. T.ex vad smakar mest jordgubbar? Jordgubbar eller andra syntetiskt framställda jordgubbssmaker? Dessutom så finns det nog alltid folk som vill ha...."surret" från alkoholen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloud Posted July 9, 2010 Report Share Posted July 9, 2010 Mycket intressant och cool nyhet måste jag säga! Jag skulle vara öppen för att testa lite åtminstone, då jag vanligtvis är nykterist och inte dricker alkohol... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 10, 2010 Report Share Posted July 10, 2010 Ja! äntligen kan man bli full utan att dricka, uh blev det där rätt? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
To'E'Cra Posted July 10, 2010 Report Share Posted July 10, 2010 Jag har lite polare som är UNF:are (Unga Nykterhets Förbundet). Dom hade varit överlyckliga för det här! Om man ser till andra alternativ som alkoholfri öl och så, då finns det en hel del bra grejer. UNF var på skolan och hade en liten öppen bar där dom bara serverade alkoholfria drycker. Blev väldigt överaskad! Visste inte att det kunde smaka så bra som det faktiskt gjorde. Fast sen så försvinner ju kanske lite av grejen när det gäller att dricka om det inte finns alkohol i. Men det tar jag nog själv inte ställning till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted July 11, 2010 Report Share Posted July 11, 2010 Jag tyckte att det var lite lustigt att forskaren hette professor Nutt, hi hi... Åter till nyheten. Det är inte ofta man hör om forskning på rusmedel/droger i underhållningssyfte. Skulle det gå att minska mängden alkohol, som ju är dokumenterat skadlig, och ersätta den med något som ger mindre eller inga skador vore det ju strålande. Men som det står i källnyheten, det kan nog vara svårt att få den här typen av drog godkänd. Mindre seriös forskning hittar ju på nya droger hela tiden så att myndigheterna inte hinner med att förbjuda dom förrän de har bytts ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts