Gå till innehåll
Aike

Hur värderar ni de stora filmbetygssajterna för privatpersoner?

Rekommenderade inlägg

Ja, vad tycker ni om de filmsajter där vem som helst kan sätta betyg.

Imdb är väl antagligen den mest kända, och den tycker jag ofta är bra, även om sajten tenderar ha en bias för manliga röstare som gillar filmer från 70-talet och framåt. Kanske inte så konstigt iofs.

Filmtipset.nu tycker jag ger en ganska god bild över hur yngre tycker om filmer. Betygen där stämmer väl ganska väl med min egen smak.

Sedan finns filmdelta.se. Den är rent skräp, nästan alla där avskyr science-fiction och ger usla betyg till sådana filmer Men man kanske inte kan vänta sig annat när sajtens huvudansvarige har Den första riddaren och Pretty woman som sina favoritfilmer ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar extremt lite till vad sajters röstningar om filmer säger. Är allmänt skeptiskt till vad andra säger om filmer. Endast några personliga vänners tipps och åsikter lyssnar jag till med större intresse. En trailer som jag ser säger mig mer om en film än någon annan persons åsikt. Även om den personen sett filmen.

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nyligen gett mig in i facebook träsket. Där finns en applikation som heter Flixter där man bland annat kan ge betyg och skriva recensioner för filmer. Det roliga med den är att man kan jämföra sin smak med andra som använder den och få fram vilka som har liknande smak. Sedan kan man se hur de betygsatt filmer och hitta sådant som kan vara intressant. Personligen tror jag att det här, även om det bara är i son linda än, är framtidens melodi. Att analysera betygsättandet så att man inte bara får ett intetsägande genomsnitt. Vissa filmer är ju verkligen sådana att man älskar eller hatar dom. I så fall får dom medelbetyg... Med lite logik i systemet kan man få veta vad andra med ens egen smak tycker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jorå, jag sneglar nog en hel del på IMDB efterso den speglar så mångas åsikter och för att det är gemene man som röstar, inte någon expert till filmkritiker. Men mest av allt lyssnar jag på vänner. Egentligen avskyr jag trailers eftersom de spoilar filmen. Nya Star Trek-filmen lyckades jag undvika alla visade trailers innan jag såg filmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Unkas i det han säger. Men jag brukar kolla IMDB eller filmtipset om det är någon ny film som kommer och jag vill veta lite mer om den. Men det är sällan jag låter betyget påverka om jag ska se den eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu