Mr Trek Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Nu startar jag officielt tråden för det första avsnittet i vårat rewatchprojekt!!! B) Veckans avsnitt är DS9 1x19 Duet, ett av mina absouluta förvoritavsnitt i Star Trek, avsnittet är verkligen ett avsnitt som sätter igång hjärnan och är riktigt bra! Eftersom jag inte hunnit se avsnittet än nu citerar jag till en början bara vad jag skrev i min och Fmis DS9 tråd : S01E19 Duet After a Cardassian man arrives on the station suffering from an illness that he could only have contracted at a Bajoran labor camp during the Occupation, Major Kira leads an investigation to determine whether he is actually a notorious war criminal. (Lägger till en bild, för det förtjänar avsnittet.) Det hittills bästa DS9 avsnittet. Man får se mycket av Kira och Nana Visitor gör en bra insats, eftersom jag läst Terok Nor böckerna kände jag till koncentrationslägret Gallitep redan innan och visste om hemskheterna som Gul Darhe'el höll på med. Man ser också flera av de tydliga kopplingar som cardassierna har med nazister. Marritza är en komplicerad och intressant karaktär och han är riktigt läskig när han "leker" Gul Darhe'el, det som är ännu läskigare är att man förstår att det antagligen var så Darhe'el var, och man får stor insikt i hur hemsk och brutal ockupationen verkligen var. Kira sätts också på prov när Marritza frågar hur många cardassier hon dödade. Man får också reda på att bajoranerna inte är tillräckligt civiliserade för att avskaffa dödsstraff, vilket man kanske kan förstå eftersom att de som folk har levt under förtryck under 40 år och under lång tid inte vetat av annat än död och elände. Det vore intressant att se om de avskaffar dödsstraff senare i serien, man kan ju tänka sig att det är ett krav för att gå in i federationen. Slutet är också mycket oförutsägbart och chockande när Marritza blir mördad av en bajoransk bråkstake och fanatiker, man ser att en del bajoraner verkligen ser alla cardassier som fiender. Man tycker liksom att det blev ett lyckligt slut och man är glad och sen blir han mördad. Så för en gångs skull blir det ett olyckligt slut, men ett bra slut. Överlag det bästa avsnittet hittills och det får en att tänka lite. Nu ska jag snart se Duet igen May the discussion begin!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 12, 2010 Author Report Share Posted April 12, 2010 Det visade sig att jag faktiskt hade boxen med Duet utlånad till en kompis Och jag lyckas inte med någon stream heller Men jag har sett avsnittet två gånger de senaste 6 månaderna så jag borde hänga med bra ändå Se mitt citerade inlägg ovan för vad jag tycker^ jag kan dock lägga till en del... detta är ett avsnitt där Kira växer som karaktär, i början av DS9 var hon mest irriterande och fientlig, det syns här att hon växer som karaktär. Marritza är som sagt en väldigt komplicerad man med en världsbild som jag tycker är lite förvrängd. Jag tror inte att hängning av cardassier är vad bajor behöver, man måste dock beundra honoms mod för att han vågar göra vad som i stort sett är självmord. Marritza ses säkert som svag i cardassiers ögon, men jag vills äga att han är av de modigaste cardassierna vi har fått se!! Marritza är en karaktär som man gärna hade sett mer av, men att han blir mördad i slutet är också "bra" det ger ett oväntat slut som man direkt chockas av! Jag gillar sagor som inte slutar lyckligt också Speciellt de som slutar oväntat. Det ger helt klart realism när något slutar olyckligt ibland! Överlag ett superbt avsnitt som verkligen är jättebra!!! Men jag gissar att några kanske inte gillar slutet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Det här är verkligen ett avsnitt där man ser Kira utvecklas. Jag börjar också få en ökad förståelse för hur ockupationen uppfattades på de olika sidorna, mer än vad jag fått tidigare under samma säsong. Jag, som älskar de häftiga och härliga diskussionerna med Garak får här ett lystmäte. Jag fullkomligt älskar detta sätt att diskutera när man aldrig vet var man har motståndaren. Har haft en del klienter som haft samma argumentationsteknik och det är både frustrerande och spännande på en och samma gång! Kiras utveckling är tydlig, men avsnittet tar samtidigt tyvärr en hel del snabba vändningar. Det är exempelvis för uppenbart att den frikände skulle bli knivstucken, men scenen hanteras enligt mig alldeles för summariskt och utan någon större känsla. Skådespelaren bakom Kira gör inte heller ett särskilt bra jobb i just denna scen. Utan en djupare känsla. Sammantaget ändå ett oerhört snyggt avsnitt med snygga vändningar i samtalet mellan den hämndlystna och sedermera ömsinta Kira å ena sidan och den mordiske och sedermera förkrossade Marritza å den andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 12, 2010 Author Report Share Posted April 12, 2010 Det är exempelvis för uppenbart att den frikände skulle bli knivstucken, Uppenbart? Det tycker jag nog inte det var innan man såg bajoranen komma bakom, jag blev själv chockad av slutet. Jag trodde även när Marritza hade blivit knivstucken att Bashir skulle ha ett mirakel i lådan. Första gången tycker jag inte alls att det var uppenbart, när man har sett avsnittet igen visste man dock vad som skulle hända. Vad är det som gör det uppenbart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Det var uppenbart för mig så fort som man såg bajoranen sitta i baren och titta på när Marritza gick förbi att han skulle döda honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 12, 2010 Author Report Share Posted April 12, 2010 Då var det ganska uppenbart kan jag hålla med om, men innan när de gick och pratade verkade allt så lyckligt... Ett mycket bra slut enligt mig, dock har ju Nana Visitor tyvärr svårt för att se ledsen ut vilket gör slutet lite mindre fantastiskt bra. Men hon är fantastisk på att vara glad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted April 12, 2010 Report Share Posted April 12, 2010 Orkar inte skriva just nu ;) Kommer med ett inlägg imorgon Kan dock säga att jag verkligen inte tyckte detta avsnittet var lika bra som Mr Trek tycker. :P Men som sagt, "Smaken är som baken, delad" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Kira är ju egentligen inte personligt ledsen, hon är ledsen för Bajor och det bajoranska folket Bajor-Cardassia. Att alla skedhuvuden inte är av samma skrot och korn utan att man måste se till individen. I avsnittet är det första gången hon inser detta. I säsong 1 går Kira från frihetskämpe till bajoransk soldat och representant. Det är en stor skillnad på dessa begrepp. Jag tycker det var utmärkt spelat av Nana Visitor. Att visa sorg för en terrorist/frihetskämpe är väl som att visa svaghet. Det kommer ta längre tid än så för att hon ska kunna visa mer än hon gör. Min fundering är att om en vanlig kanslist som inte behövde utföra dåd kan känna så stor skuld, hur känner sig då soldater i armén som var tvugnga att utföra dåden. Om nu Marritza (skedhuvudet i fråga) hade varit Gul Da'heel hade han blivit dömd till döden. Existerar det i Federationen? Om nu Bajor vill g?? med i federationen är väl det en av de saker man måste förändra.Så kan vi ju diskutera här med dödsstraff. Rätt eller fel? Själv är jag motståndare till det mycket pga att ingen ska behöva ta någon annans liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 13, 2010 Author Report Share Posted April 13, 2010 Om nu Marritza (skedhuvudet i fråga) hade varit Gul Da'heel hade han blivit dömd till döden. Existerar det i Federationen? Om nu Bajor vill gå med i federationen är väl det en av de saker man måste förändra.Så kan vi ju diskutera här med dödsstraff. Rätt eller fel? Själv är jag motståndare till det mycket pga att ingen ska behöva ta någon annans liv. Den frågan ställde jag i mitt citerade inlägg om du läste det ;) Jag tycker det borde vara ett krav för att gå med i federationen. Men jag kan förstå att bajor som har lidit genom så mycket de senaste 40 åren har dödstraff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Jag tycker duet är ett hyfsat bra avsnitt, ur ett moralfilosofiskt perspektiv är det en intressant paradox: Marritza ämnar låta sig själv bli dödad då han känner skuld för vad som skedde i arbetslägret, dock blir han då på samma gång ett offer för samma hemskheter då han på grund av incidenten mår så dåligt att han vill dö, ergo: Maritza blir ytterligare ett offer för samma grymma händelse som han "protesterar mot" - vilket Kira också pekar ut för honom. Så här är svaret givet; Marritza ska leva vidare för att ge det mest moraliskt rätta utfallet. Visserligen var han en bidragande faktor i ockupationen men hade dock en mycket passiv roll påtvingad av ett visst nödtvång. Det intressanta i avsnittet är Kiras förvandling då hon slutligen släpper sina fördomar och växer, man kan undra om mördaren skulle genomgått samma process om han deltagit i utredningen. Frågan ??r egentligen hur djupt rotade våra fördomar är... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Om nu Marritza (skedhuvudet i fråga) hade varit Gul Da'heel hade han blivit dömd till döden. Existerar det i Federationen? Om nu Bajor vill gå med i federationen är väl det en av de saker man måste förändra.Så kan vi ju diskutera här med dödsstraff. Rätt eller fel? Själv är jag motståndare till det mycket pga att ingen ska behöva ta någon annans liv. Den frågan ställde jag i mitt citerade inlägg om du läste det ;) Jag tycker det borde vara ett krav för att gå med i federationen. Men jag kan förstå att bajor som har lidit genom så mycket de senaste 40 åren har dödstraff. Förlåt, jag läste igenom lite slarvigt igår kväll och missade det. :rodna: Varför borde det vara ett krav för federationen? För att ingå i Federationen behöver man vara ett politiskt stabilt samhälle där invånarna är nöjda och godkänner lagar och seder. I TOS var det några få federationsvärldar som utförde dödsstraff. Trill förvisar de symbionter som återupptar kärleksförhållande med andra symbionter från tidigare liv. Det är ju som att döma symbionten till döden. Jag tycker duet är ett hyfsat bra avsnitt, ur ett moralfilosofiskt perspektiv är det en intressant paradox: Marritza ämnar låta sig själv bli dödad då han känner skuld för vad som skedde i arbetslägret, dock blir han då på samma gång ett offer för samma hemskheter då han på grund av incidenten mår så dåligt att han vill dö, ergo: Maritza blir ytterligare ett offer för samma grymma händelse som han "protesterar mot" - vilket Kira också pekar ut för honom. Så här är svaret givet; Marritza ska leva vidare för att ge det mest moraliskt rätta utfallet. Visserligen var han en bidragande faktor i ockupationen men hade dock en mycket passiv roll påtvingad av ett visst nödtvång. Det intressanta i avsnittet är Kiras förvandling då hon slutligen släpper sina fördomar och växer, man kan undra om mördaren skulle genomgått samma process om han deltagit i utredningen. Frågan är egentligen hur djupt rotade våra fördomar är... Kira släpper inte sina fördomar helt men hon blir mer medveten om dem och kan därmed handskas med dem och försöka se mer objektiv på problem och situationer med Cardassians. Det här är ett tema som återkommer i flera avsnitt i Star Trek. Det är lättare att få fördomar än att bli av med dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 13, 2010 Author Report Share Posted April 13, 2010 Förlåt, jag läste igenom lite slarvigt igår kväll och missade det. :rodna: Varför borde det vara ett krav för federationen? För att ingå i Federationen behöver man vara ett politiskt stabilt samhälle där invånarna är nöjda och godkänner lagar och seder. I TOS var det några få federationsvärldar som utförde dödsstraff. Trill förvisar de symbionter som återupptar kärleksförhållande med andra symbionter från tidigare liv. Det är ju som att döma symbionten till döden. Notera "borde", jag som är emot dödstraff tycker att det borde vara ett krav för att gå med i federationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Ja, det var ju det jag försökte få fram. Låt mig formulera om min fråga så du förstår vad jag menar. Varför tycker du att det borde vara ett krav? Och följdfrågan varför du är emot dödsstraff? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 13, 2010 Author Report Share Posted April 13, 2010 Det borde vara krav för att: Dödstraff är inte en bra typ av straff, fängelsestraff är mycket bättre. Dödsstraff är dåligt dels för att någon måste döda personen i fråga, dels för att om någon visar sig vara felaktigt dömd finns det ingen återvändo, man kan inte "släppa" någon från döden. Dessutom tycker jag att livstids fängelse är ett hårdare straff, eftersom jag tror att det efter döden inte händer någonting så får man inte längre "betala" för brottet. Om man däremot sitter i fängelse och lever ett liv där man inte får göra vad man vill blir man straffad hela tiden, det tycker jag är hårdare än att dö, döden är "friare" än livstids fängelse enligt mig. Och sen för att jag tycker att "det är fel att döda" är kanske den viktigaste grundprincipen för hur man som människa skall. När man redan har fångat någon och den inte längre kan skada någon är det bara onödigt att döda! Känner mig lite snurrig just nu, förlåt om det är svårt att förstå varför det är fel att döda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fmi Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 (edited) Det borde vara krav för att: Dödstraff är inte en bra typ av straff, fängelsestraff är mycket bättre. Dödsstraff är dåligt dels för att någon måste döda personen i fråga, dels för att om någon visar sig vara felaktigt dömd finns det ingen återvändo, man kan inte "släppa" någon från döden. Dessutom tycker jag att livstids fängelse är ett hårdare straff, eftersom jag tror att det efter döden inte händer någonting så får man inte längre "betala" för brottet. Om man däremot sitter i fängelse och lever ett liv där man inte får göra vad man vill blir man straffad hela tiden, det tycker jag är hårdare än att dö, döden är "friare" än livstids fängelse enligt mig. Och sen för att jag tycker att "det är fel att döda" är kanske den viktigaste grundprincipen för hur man som människa skall. När man redan har fångat någon och den inte längre kan skada någon är det bara onödigt att döda! Känner mig lite snurrig just nu, förlåt om det är svårt att förstå varför det är fel att döda. Dock finns det nog många som långt hellre skulle välja livstids fängelse än ett dödsstraff. I länder som Sverige kan man ju dessutom leva relativt gott i ett fängelse. Jag är i stort sett emot dödsstraff p.g.a. oåterkalleligheten i det, men ej helt principiellt emot det. Att döda någon kan vara berättigat om det finns något slags kollektivt beslut för det. Dock är det ju extremt svårt att definiera vad som berättigar något sådant. I de flesta fall där det tillämpas idag kan det ju ofta inte motiveras med något slags "samhälleligt självförsvar". Dock kan just det t.ex. kan vara ett berättigat argument för att motivera dödsstraff för exempelvis högförräderi. Edited April 13, 2010 by Fmi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 13, 2010 Author Report Share Posted April 13, 2010 Nu tänkte inte jag mig ett fint svenskt fängelse :P man kan ju också reglera straffet med hur fint fängelset är, då fungerar mitt tankesätt bättre Istället för dödsstraff i federationen kan man ju skicka den skyldige till en kall fängelseplanet på kanten av federationen, där man bara får vad som behövs för att överleva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 13, 2010 Report Share Posted April 13, 2010 Det är inte det minsta snurrigt. Jag förstår hur Mr Trek tänker, jag ville bara ha motivering och dina tankar. Själv är jag benhårt emot dödsstraff. Vidare anser jag att om man är farlig för samhället ska man helt enkelt inte få vistas med de andra medborgarna utan låsas in. Vad hade hänt med Maritza om han inte blivit mördad i slutet av avsnittet? Spekulera? Hade han återgått till sitt liv som lärare eller tagit livet av sig för han inte kunde leva med skulden. Hade han fått hjälp av cardassians? Jag tror inte att cardassians har så många psykologer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 14, 2010 Author Report Share Posted April 14, 2010 Han kanske hade bott på stationen och blivit nästa person att äta lunch med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 14, 2010 Report Share Posted April 14, 2010 :lol: ROTFL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts