Supreme Commander JAF Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 Ska bara påpeka att jag har lätta drag av narcissism och tror därför att hela universum kretsar kring mig... :visslar: J. Citera
Commander Michels Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 En god tumregel brukar vara att man sätter sig in i hur den aktuella personen skulle reagera om han eller hon kom in på forumet. IMO skulle TW säkert acceptera att det diskuterades om hans otrohet och att man inte gillade den och hade åsikter om det olämpliga i saken men han skulle f??rmodligen protestera mot att bli kallad för "kändisnolla". Precis så tänker jag med, och även om det inte är särskilt troligt att herr Tiger skulle läsa i vårt forum är det ändå något som kan tolkas på ett "mindre trevlig sätt" (för att uttrycka det på otroligt politiskt korrekt sätt ;) ) och om det kan tolkas på det viset, tolkas det förmodligen så av flera individer, eftersom vi alla är olika och känner varandra olika väl. Forumet ska ha en trevlig stämning och en positiv sådan, därav inte sagt att det ska vara totallåst mot negativa åsikter, det är en mänsklig rättighet att ha dem, men man kan uttrycka dem på ett snyggare sätt utan att det kan tolkas som ett (för att använda ett kanske aningen starkt ord i detta sammanhang) påhopp av någon. Likaså är en antydning om att det är lite kul att T'Pol, Seven samt Jadzia Dax alla har vissa attribut gemensamt (stora *självcensur* samt enorma teknik- och vetenskapskunskaper (stora och enorma kanske ska byta plats, jag vet inte (eller var det här flaming igen? (Nu börjar det bli många parenteser)))) inte flaming - särskilt inte när det är i en tråd som heter "Vem är snyggast". Läs ovan, det faller även in här. Jag tyckte det började gå för långt när någon antydde att de behövde en hjärntransplantation, den sortens prat hör hemma hos "grabbegänget" på krogen men knappast här på forumet. Jag går med på att de har vissa fysiska attribut gemensamt, det går inte att förneka, men det är som sagt inte en särskilt passande diskussion, i övrigt får ni gärna diskutera vem ni tycker är snyggast av brudarna, det har jag inget emot, så länge det ??r *host* rumsrent ;) . Citera
RoLaren Postad 16 April, 2010 Författare Rapport Postad 16 April, 2010 Humor och ironi är alltså flaming också. Stoppa alla spoofs. NU!!! Är man i rampljuset får man faktiskt tåla sådana här kommentarer med tanke på att det är ytterst ovanligt att en kvinna är så annorektiskt smal som de ovan nämnda och samtidigt har stora attribut. Helt klart uppstoppade med silikon och/eller kuddar. T o m männen har haft "body suits" för att det ska se ut som om de har muskler. Kolla t ex första säs av TNG där det är så väldigt uppenbart att Brent Spiner har en sådan. Om jag inte minns fel tyckte Mulgrew att det var vedervärdigt att ha på sig sånt och vägrade till slut. Får man diskutera huruvida någon har tribblar på huvudet? Citera
Mr Trek Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 (redigerade) Sen tycker jag att tonen ibland kan förbättras, som när en tråd stängs för att det redan finns en i ämnet, då används det oftast en väldigt stel, nästan robotaktig ton på sättet meddelandet skrivs (nästan alltid likadant) med en avslutning som lyder ungefär "Härmed stängs ämnet". Ingen stor grej, men något att tänka på. Hade jag varit ny här och gjort något sånt och då fått det som svar hade jag känt som om jag precis åkt dit för att ha pallat äpplen. Ett litet slag på handleden ungefär. Kan vara aningen avtändande för nya som kommer hit och gör en liten miss. För första gången denna vecka håller vi med varandra om något. Känns som att moderatorerna ibland bara dödar trådar. Och skrämmer medlemmar när de med kursiv moderatorstil säger till om mindre fel. Jag tycker också att man borde tillåta mer off-topic, som sagt börjar oftast de mest intressanta diskussionerna IRL från något helt annat, antingen tycker jag att man ska tillåta mer off-topic om det är en intressant diskussion där flera är aktiva, eller så får moderatorerna dela ämnen som går off-topic mycket oftare för att inte döda diskussioner. "Dela-ämne" knappen är en väldigt bra knapp om man inte vill ha off-topic, men vill ha ett aktivt forum! Vilket jag tror att alla här vill ha. Annars tycker jag att moderatorerna gör ett utmärkt jobb! Qapla! Redigerad 16 April, 2010 av Mr Trek Citera
Commander Michels Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 Humor och ironi är alltså flaming också. Stoppa alla spoofs. NU!!! Är man i rampljuset får man faktiskt tåla sådana här kommentarer med tanke på att det är ytterst ovanligt att en kvinna är så annorektiskt smal som de ovan nämnda och samtidigt har stora attribut. Helt klart uppstoppade med silikon och/eller kuddar. T o m männen har haft "body suits" för att det ska se ut som om de har muskler. Kolla t ex första säs av TNG där det är så väldigt uppenbart att Brent Spiner har en sådan. Om jag inte minns fel tyckte Mulgrew att det var vedervärdigt att ha på sig sånt och vägrade till slut. Får man diskutera huruvida någon har tribblar på huvudet? Och hur vet du det om jag får fråga ? Jag är smal och naturligt storbystad :rodna: (korkad är jag inte heller bevisligen) , det kan de lika gärna vara med , det vet vi ingenting om... <_< - alltså har vi ingenting att diskutera. Eller iaf inget särskilt givande... Den diskussionen hör inte hemma här. Mr Trek , visst avstannar diskussionen när vi säger till att den börjar komma för långt bort från ämnet, men det hör inte till saken. Till saken hör att diskussionen mellan några få medlemmar som är off topic kan lika gärna tas i en annan tråd eller via PM, beroende på vad man känner för, och vist skulle vi kunna dela ämnen oftare, men ni skulle lika gärna kunna öppna diskussioner själva om ni verkligen är intresserade. Skrämmer tycker jag inte vi gör, säger vi till är det inget personligt utan snarare ett påpekande. Citera
RoLaren Postad 16 April, 2010 Författare Rapport Postad 16 April, 2010 Då tillhör du de få undantagen då som är anorektiskt smal med jätteattribut. Dels kan man se att se att de har enorma push-up kuddar och dels kan man se det när de är off duty. Om du har sett TV-serien "Paper dolls" där Terry Farrell hade huvudrollen... Terry Farrell på 80-talet Bara för att du inte tycker att det är intressant med tribblar instoppade och påklistrade lite här och var eller huruvida det är sant eller ej behöver det inte betyda att andra på forumet håller med. Men är det flaming att diskuetera? Off topic kan bli väldigt intressant för alla i många fall. Och som sagt, när det är stora forum som syfy så är det läge att skapa ny tråd, men ett sånt här litet forum. Hur många aktiva finns det här egentligen? Citera
Mr Trek Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 medlemmar som är off topic kan lika gärna tas i en annan tråd eller via PM, beroende på vad man känner för, och vist skulle vi kunna dela ämnen oftare, men ni skulle lika gärna kunna öppna diskussioner själva om ni verkligen är intresserade. Skrämmer tycker jag inte vi gör, säger vi till är det inget personligt utan snarare ett påpekande. Då kan väl medlemmar tillåtas att dela ämnen då? Då blir det mycket lättare att då med tidigare diskussion och undvika off-topic så fort det börjar. Citera
Commander Michels Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 Då tillhör du de få undantagen då som är anorektiskt smal med jätteattribut. Dels kan man se att se att de har enorma push-up kuddar och dels kan man se det när de är off duty. Om du har sett TV-serien "Paper dolls" där Terry Farrell hade huvudrollen... Terry Farrell på 80-talet Bara för att du inte tycker att det är intressant med tribblar instoppade och påklistrade lite här och var eller huruvida det är sant eller ej behöver det inte betyda att andra på forumet håller med. Men är det flaming att diskuetera? Det är en tunn gräns det vill jag medge, min huvudsakliga anmärkning var att "nu börjar det lukta flaming", ni närmade er alltså gränsen till vad som är tillåtet (och att antyda att någon av dessa skådespelare behövde en hjärntransplantation är enligt min mening att gå över denna gräns. Jag ogillar starkt att placera människor i olika fack beroende på deras yttre.), en del av moderatorfunktionen är att säga till innan diskussionen går överstyr. För övrigt kan det vara så att ni kanske tycker att det är en givande diskussion, vad vet jag? Men som jag skrev tidigare passar det inte in att diskutera detta här på forumet som för övrigt är offentligt. Jag tyckte det började gå överstyr och tyckte inte om tonen. Citera
Jocke Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 medlemmar som är off topic kan lika gärna tas i en annan tråd eller via PM, beroende på vad man känner för, och vist skulle vi kunna dela ämnen oftare, men ni skulle lika gärna kunna öppna diskussioner själva om ni verkligen är intresserade. Skrämmer tycker jag inte vi gör, säger vi till är det inget personligt utan snarare ett påpekande. Då kan väl medlemmar tillåtas att dela ämnen då? Då blir det mycket lättare att då med tidigare diskussion och undvika off-topic så fort det börjar. Nej, det kommer vi nog aldrig tillåta. Kan riktigt se framför mig hur det kommer bli :knäpp: Då är det bättre att ni ber en moderator att dela ämnet om ni tycker att det som diskuteras utanför ämnet är såpass intressant att det behöver ett eget ämne. Så ordnar moderatorn det. Kan nog hålla med om att flaming-regeln har tolkats lite fel ibland och till viss del använts på fel sätt. Vi ska skriva om reglerna för att undvika detta och även för att få reglerna enklare och "snällare". Citera
Supreme Commander JAF Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 För att förtydliga: Visst får man använda humor och ironi men inte så länge som denna kan avläsas som grova påhopp eller förtal av en person eller en företeelse. Tänk på att det hela tiden är andra som läser det ni skriver och att dessa mycket väl kan tolka det ni skriver på ett helt annat sätt än vad ni menade. Själv ändrar jag eller tar bort egna inlägg ofta då jag befarar att de kan komma att tolkas fel av mottagaren vid en genomläsning och detsamma hoppas jag att ni andra gör. J. Citera
Fmi Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 Likaså är en antydning om att det är lite kul att T'Pol, Seven samt Jadzia Dax alla har vissa attribut gemensamt (stora *självcensur* samt enorma teknik- och vetenskapskunskaper (stora och enorma kanske ska byta plats, jag vet inte (eller var det här flaming igen? (Nu börjar det bli många parenteser)))) inte flaming - särskilt inte när det är i en tråd som heter "Vem är snyggast". Läs ovan, det faller även in här. Jag tyckte det började gå för långt när någon antydde att de behövde en hjärntransplantation, den sortens prat hör hemma hos "grabbegänget" på krogen men knappast här på forumet. Jag går med på att de har vissa fysiska attribut gemensamt, det går inte att förneka, men det är som sagt inte en särskilt passande diskussion, i övrigt får ni gärna diskutera vem ni tycker är snyggast av brudarna, det har jag inget emot, så länge det är *host* rumsrent ;) . Jag tror nog att vi tolkar det hela lite annorlunda då. Varken jag eller TH3 (som jag uppfattade det) försökte förolämpa varken skådespelerskorna eller i någon stor grad karaktärerna. Min kommentar var tänkt att förmedla två olika punkter, nämligen att jag inte tycker att varken Blalock eller Ryan är särskilt vackra (vilket var trådens ämne), men att jag ändå - i egenskap av att vara ung man - tycker att de båda är behagliga att titta på, samt att det är lite ironiskt att man använder storbystade skådespelerskor för alla vetenskapskvinnor (förrutom B'Ellana). Ok, jag förstår att min kommentar kan tolkas som något sexistisk, men min tanke var snarare att påpeka att det är lite kul att ST-kvinnorna så går emot "vardagsstereotyper". Det var av den anledningen jag också valde ordet "jättetuttar" (som jag iallafall tycker är ett mer lättsamt och mindre seriöst än om man använder mer korrekta ord) samt la till en smiley. TH3s kommentar bör nog dessutom tolkas som ett rent humoristiskt svar baserat på framtida möjligheter med hjärnimplantat :P Som sagt förstår jag att det kan tolkas som sexistiskt och kanske var lite mer mot gränserna vad som faktiskt är rimligt att inte tillåta. Dock var det menat mer åt humorhållet och skulle nog knappast ha blivit värre än så. (Dessutom är ju knappast T'Pols, Sevens samt Dax's gemensamma "attribut" (det låter så kul ) något kontroversiellt eller särskilt förvånanade. Deras utseende spelade garanterat roll för att de fick respektive roll.) Citera
Commander Michels Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 Klart att jag fattade att ni skämtade Fmi, men som jag sagt så många gr nu, började det gå över styr, ni var nära gränsen. Citera
The Holy Three Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 (redigerade) Jaha, är det det HÄR ni sitter och pratar om? Hjärnimplantat istället för bröstimplantat? Då blev det nog lite fel. Jag syftade på att dom i framtden kanske har möjligheten att "flytta" hjärnan till brösten istället, vilket kan förklara storleken på många kvinnors stora bröst i framtiden, inte att storbystade kvinnor behöver en hjärntransplantation för att dom i regel är dumma i huvudet. Stora bröst = Smarta kvinnor = Ytterst logiskt. Var nog fel val av ord från min del, borde ha skrivit "Hjärntransplantation istället för bröstimplantat?". Redigerad 16 April, 2010 av The Holy Three Citera
RoLaren Postad 16 April, 2010 Författare Rapport Postad 16 April, 2010 För att förtydliga: Visst får man använda humor och ironi men inte så länge som denna kan avläsas som grova påhopp eller förtal av en person eller en företeelse. Tänk på att det hela tiden är andra som läser det ni skriver och att dessa mycket väl kan tolka det ni skriver på ett helt annat sätt än vad ni menade. Själv ändrar jag eller tar bort egna inlägg ofta då jag befarar att de kan komma att tolkas fel av mottagaren vid en genomläsning och detsamma hoppas jag att ni andra gör. J. Nej, jag håller verkligen inte på att skriva om och ta bort och ändra mina inlägg. Det finns ingen anledning till att censurera det jag skriver, tycker jag. Bättre att fundera innan man trycker "posta"-knappen i så fall. De gånger jag ändrar är det oftast syftningsfel och stavfel, vilka tyvärr återkommer ofta då dyslexin och det faktum att jag har svårt att använda höger hand ställer till problem. (tack gode Maskhålsprofeter för rättstavningsprogram) Bästa är väl att försöka att inte ta åt sig personligen och leta med blåslampa efter ev flaming. Enl Wil Wheaton är även grabbarna uppstoppade lite här och var :P I framtiden kan man kanske lagra information i biceps och triceps på männen, för att bygga på deras attribut ;) :P Citera
Supreme Commander JAF Postad 16 April, 2010 Rapport Postad 16 April, 2010 Nu har jag inget minne av att jag sa om det var före eller efter jag de facto gjorde inlägget ro och jag tror inte att det spelar någon roll i sammanhanget. Grejen är att jag läser igenom mina inlägg och funderar på hur dessa uppfattas av andra. J. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.