Gå till innehåll
RoLaren

Flaming

Rekommenderade inlägg

Just nu verkar det om moderatorer som inte tycks behärska en diskussion åberopar flaming och stänger tråden. Jag tror att flera inte riktigt har förstått begreppet flaming. Att spoofa någon känd eller känd situation är inte flaming. Då skulle alla Mel Brooks-filmer vara flaming. Flaming innebär att man medvetet förolämpar och smutskastar någon som hänger på forumet. En diskussion kan var hetsk utan att därmed innehålla flaming. Sedan gäller det dessutom att kunna uppfatta en ton i ett inlägg. Förstå ironi osv.

OBS! Detta är ingen flaming gentemot någon, utan ett konstaterande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat med Supreme och han misstänkte att mitt:

"Som person är han en *SJÄLVCENSUR DÅ DET ANSES FLEJMING* enligt mig, vare sig han är framgångsrik eller ej. Han får noll respekt av mig efter ett sånt beteende och förtjänar varje känga han får."

Var riktat mot honom och inte Tiger Woods, vilket givetvis inte är fallet. Det bidrog säkert till att tråden stängdes.

Angående topic håller jag med om känsligheten mot flaming som känns väldigt extrem, ta bara våran lekfulla Star Wars Episod I, II & III diskussion som exempel. Jag håller heller inte med om vad "makten" här anser att flaming går under, jag tänker i dina banor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att jag reagerade på TW nyheten var att det i mina ögon inte längre är skämt när man säger något om TW, utan att det nu har blivit så mycket att det är förföljelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Direkta förolämpningar av medlemmar, forumledare eller administratörer kommer inte att tolereras. Även flaming av Star Trek Serierna (TOS, TAS, TNG, DS9, Voyager, Enterprise) eller filmerna, detta gäller så klart även andra sci-fi serier/filmer, kommer inte att tolereras. Det är en sak att ge kritik om man kan bevisa det, men att endast skriva t.ex. "detta suger" anses vara flaming, men att argumentera en sådan kommentar är accepterat.

När en person har självcensurerat sitt eget meddelande för att han anser det är flaming, så var nog ändå hela meddelandet ett flaming-ärende. Hela det inlägget blev rätt så hårt, och flamingnotisen gjorde att man drog ögonen åt det och fick ett hätskt intryck av hela inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar du om mitt inlägg nu, Pjotr'k?

Sen kan man ju inte bevisa en åsikt. Eller kan man det?

Nej, men man kan ange argument för sin åsikt. Speciellt om man bedömer den som att den kan uppfattas som provokativ/anstötlig/offensiv av andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni får även tänka på att flaming-regeln inte enbart gäller medlemmar utan även personer/karaktärer i andra sammanhang som då tex sport och annat.

Tycker nog att det var rätt beslut att stänga ämnet. Det var på väg att spåra ur och då är det ibland bra att vara förebyggande. I detta fallet så får ni helt enkelt stå ut med det :)

Ska kolla på denna regel lite noggrannare, då det är möjligt att den behövs formuleras om eller att vi behöver tänka om lite (då den inte har ändrats på 8 år eller nått sånt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När en person har självcensurerat sitt eget meddelande för att han anser det är flaming, så var nog ändå hela meddelandet ett flaming-ärende. Hela det inlägget blev rätt så hårt, och flamingnotisen gjorde att man drog ögonen åt det och fick ett hätskt intryck av hela inlägget.

Då har du ju verkligen inte förstått TH3s inlägg eller läst det speciellt väl. TH3 var ju orolig över att även denna tråd skulle stängas pga flaming. Det var av den orsaken han självcensurerade sitt inlägg.

Jag förstår att ni moderatorer måste stå bakom den som stänger en tråd, men det stängs trådar lite väl lätt. Det ju så att moderatorer måste ha en enad front. Med denna tråd skulle jag vilja få en diskussion mellan moderatorer. Jag efterlyser även moderatorer som kan uppfatta känslan bakom ett inlägg för att kunna avgöra om det verkligen rör sig om flaming eller ej. Man måste kunna läsa lite mellan raderna alltså.

Citat

Direkta förolämpningar av medlemmar, forumledare eller administratörer kommer inte att tolereras. Även flaming av Star Trek Serierna (TOS, TAS, TNG, DS9, Voyager, Enterprise) eller filmerna, detta gäller så klart även andra sci-fi serier/filmer, kommer inte att tolereras. Det är en sak att ge kritik om man kan bevisa det, men att endast skriva t.ex. "detta suger" anses vara flaming, men att argumentera en sådan kommentar är accepterat.

Att bevisa sin ståndpunkt kan vara svårt. Vi pratar om åsikter här. Bevisa din åsikt alltså. Motivera kan vara bra att göra. Men man måste ge lite utrymme för nybörjare som inte lärt sig det än. Samt att inte ta åt sig personligen av allt som skrivs på forumet. Framförallt så måste man kunna särskilja på flaming, vilket görs av elakhet eller när man inte har fler argument att komma med, och att ventilera åsikter. Så finns det då även trolling och det innebär att man anmäler sig till ett forum enbart för att flama allt som forumet diskuterar.

Citatet ovan tar ej upp personer ur kändisvärlden ej heller sportstjärnor. Min åsikt är denna: att säga att något suger eller rockar utan att motivera är precis lika illa. Varför? Jo därför det innebär samma sak; det blir ingen diskussion om ämnet.

Till sist vill jag tillägga, klivet in i kändisvärlden ger en hel del fördelar, inte bara ekonomiska, men då får man även finna sig i att man blir en offentlig person och föremål för diskussioner.

Redigerad av RoLaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att kalla Tiger Woods för citat "Kändisnolla" slut citat är IMO helt klart väldigt nära gränsen för flaming vilket jag påpekade. Som jag påpekade på annat håll innebär regeln mot flaming främst att man ska föra diskussionerna med visande av hänsyn, respekt och förståelse gäntemot vem det månne vara. Sedan kan man ogilla dessa men dessa debatter ska då föras på ett för ändamålet advekat sätt och alla negativa påståenden bör följas av åtminstonde en viss saklig argumentation. Tänk på att allt som sägs är publikt och kan läsas av alla, inte enbart medlemmar.

En god tumregel brukar vara att man sätter sig in i hur den aktuella personen skulle reagera om han eller hon kom in på forumet. IMO skulle TW säkert acceptera att det diskuterades om hans otrohet och att man inte gillade den och hade åsikter om det olämpliga i saken men han skulle förmodligen protestera mot att bli kallad för "kändisnolla".

Vad det gäller den aktuella tråden så stängde jag den på grund av att diskussionen hade spårat ur och färdades in en riktning jag helt klart inte gillade.

Vad det gäller mitt eget agerande så tycker jag att det är bättre att påpeka när någon är på väg att trampa snett så att denna har en chans att rätta till situationen än att bara dundra in med en varning när övertramp väl har skett.

Jag kan gott tänka mig en öppen eller sluten debatt om flaming regeln och dess tillämpande, men kollar ni igenom "seriösa" forum så hittar ni i de allra flesta fall en liknande regel, främst av hänsyn till lagbokens texter om förtal och liknande. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog säga att jag tycker att forumet i allmänhet känns aningens övermodererat. Det är ju inte alls ovanligt att man ser, förrutom flaming-varningar, även off-topic-varningar. Visst, off topic är just off topic varför moderering är tillåtet (om man ska vara strikt), men samtidigt är det ganska trist eftersom det kan döda intressanta diskussioner. På ett litet forum där alla "känner" alla så tycker iallafall jag att det ska finnas utrymme för diskussions-utveckling precis som det är i vanliga samtal.

Kina-diskussionen är ett exempel på sådant. Dock är det klart att det ska finnas gränser för vad som är ok.

Ang. flamingregeln tycker jag att den är lite väl vagt formulerad (samt utnyttjad). Kritik mot offentliga personer är inte oetiskt eller nödvändigtvis respektlöst. Offentliga personer är just offentliga personer och det tycker jag att de får tåla. Att skriva att något "suger" (vilket nämns i reglerna) kan vara helt befogat - och det särskilt när det gäller icke-personer (på den punkten känns forumreglerna nästan lite censurerande).

Att kalla Tiger Woods för en nolla ser jag inga som helst problem med. När THTskrev "kändisnolla" så gav det oss direkt en tydlig inblick i THTs åsikter om TW som skulle behövas skrivas mycket mer omständigt för att ge samma innebörd men "enligt reglerna". Likaså är en antydning om att det är lite kul att T'Pol, Seven samt Jadzia Dax alla har vissa attribut gemensamt (stora *självcensur* samt enorma teknik- och vetenskapskunskaper (stora och enorma kanske ska byta plats, jag vet inte (eller var det här flaming igen? (Nu börjar det bli många parenteser)))) inte flaming - särskilt inte när det är i en tråd som heter "Vem är snyggast".

Just my $.02.

Redigerad av Fmi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag inbillar mig att vi ändå tillåter jämförelsevis ganska mycket OT diskussioner här (och vederbörande har väl varit skyldig till ett och annat ot inlägg själv.)

Men argumentet att "alla känner alla" faller på att, som jag tidigare sagt, det är ett offentligt forum som vem som helst kan läsa utan att vara inloggad. Om forumet hade varit stängt för alla utom medlemmar så hade jag kunnat gå med på ditt argument, även om alla debatter naturligtvis ska föras med visande av hänsyn och respekt. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En god tumregel brukar vara att man sätter sig in i hur den aktuella personen skulle reagera om han eller hon kom in på forumet. IMO skulle TW säkert acceptera att det diskuterades om hans otrohet och att man inte gillade den och hade åsikter om det olämpliga i saken men han skulle förmodligen protestera mot att bli kallad för "kändisnolla".

Om man har gjort sig skyldig till det som Tiger Woods har tycker jag att man förtjänar både det ena och det andra, fruns ordval lär inte ha varit lika harmlöst som mitt ord. Klarar man av att bedra sin fru och familj fram tills att man åkt dit och sedan bölar om hur ledsen man är och hur mycket man ångrar sig klarar man nog av att bli kallad för *vågar inte yttra ordet*

Jag kan gott tänka mig en öppen eller sluten debatt om flaming regeln och dess tillämpande, men kollar ni igenom "seriösa" forum så hittar ni i de allra flesta fall en liknande regel, främst av hänsyn till lagbokens texter om förtal och liknande. J.

Flaming regler finns definitivt på de flesta forumen, men regeln är inte på långa vägar lika strikt som den är här på de flesta, iaf inte på de forumen jag hänger på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller den aktuella tråden så stängde jag den på grund av att diskussionen hade spårat ur och färdades in en riktning jag helt klart inte gillade.

Nu är det ju som så att detta forum kan omöjligt överleva om allas åsikter och inlägg ska passa dig, JAF. Syfy har mycket lägre gräns när det gäller flaming och det forumet är flera tusen gånger större och når ut till flera miljoner gånger läsare.

Diskussionen hade inte alls spårat ur. Däremot blev det inget utrymme till förklaringar. Om man ska dra det så hårt med flaming som moderatorer gör på detta forum borde man inte ens lagt ut spoofen med T Wood/TWOK. För det är definitivt mer flaming än något som skrevs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar den här debatten kännas som att det är ett allmännt ogillande jämtemot mig *ruggar tillbaka* och den debatten tänker jag inte delta i då jag är klart jävig. Jag har ändå sagt allt jag har att säga i den här debatten och om någon finner att jag inte gör mitt jobb eller tror sig klara det bättre själv så ställer jag gärna min plats till förfogande. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan inte låta en klick av forummedlemmar styra/kontrollera vad som anses "flaming" eller inte. Hur ska vi veta vad alla övriga åtskilliga hundratals medlemmar på forumet tycker?

Alla moderatorer gör bedömningar efter bästa förmåga och är självklart inte ute efter att "sätta" åt någon. Man vill bara att forumet ska vara så trivsamt och postitivt att vistas i för så många som möjligt. Med det för ögonen tycker jag vi ska vara försiktiga innan vi riktar våra frustrationer mot någon bestämd. Diskutera hellre ett förslag på hur reglerna skulle kunna formuleras om, förbättras eller kompletteras. Moderatorerna följer så långt det är möjligt befintliga regler, och självklart, om reglerna ändras så ändras också bedömningen från moderatorerna (rådande regler har funnits i åtta år, så det vore inte förvånande om en revision behövs).

Jag tycker vi ska uppskatta moderatorernas jobb, de gör det utan ersättning, och de är till för OSS, inte mot OSS. Glöm inte det!

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du ju verkligen inte förstått TH3s inlägg eller läst det speciellt väl. TH3 var ju orolig över att även denna tråd skulle stängas pga flaming. Det var av den orsaken han självcensurerade sitt inlägg.

Jag förstår att ni moderatorer måste stå bakom den som stänger en tråd, men det stängs trådar lite väl lätt. Det ju så att moderatorer måste ha en enad front. Med denna tråd skulle jag vilja få en diskussion mellan moderatorer. Jag efterlyser även moderatorer som kan uppfatta känslan bakom ett inlägg för att kunna avgöra om det verkligen rör sig om flaming eller ej. Man måste kunna läsa lite mellan raderna alltså.

Men skriver man i ett inlägg "Jag tycker att den där kändisnollan är en *SJÄLVCENSUR*" eller liknande så har man ett väldigt aggressivt tonläge och det tycker jag fortfarande inte passar sig. Det är kanske inte är en solklar flaming (och TH3 fick heller inte någon varning för detta), men det är ändå inget som jag tycker är okej.

Sedan är det självfallet så att vi moderatorer står bakom varandra. Men vi tar samtidigt till oss av kritik och i vår Khitomerfördrags-avdelning diskuterar vi just nu om det är något vi skall lära oss av denna historia. Jag tror som Jocke säger att vi nog bör se över flamingregeln och kanske några ytterligare. Forumreglerna kom till under en tid då det var mycket stora problem med störande och otrevligt beteende på forat och vi har verkligen inte många åtgärder nuförtiden, om vi jämför med då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skrev jag faktiskt inget sånt, kändisnolla var ordet jag censurerade, inte ett ytterligare ord ;) Sen körde jag ju ingen Sam Kinison när jag sa vad jag tyckte om karln heller, tonen var väldigt mild.

Berätta gärna om de stora problemen med störande och otrevligt beteende, känns inte väldigt Trekkigt och har nog inte sett mycket av det när jag grävt i gamla trådar, det mesta kanske togs bort istället då. Kan förstå att ni blivit lite extra känsliga om det var en massa sånt förut, men det var ju ett tag sen nu och nya generationer medlemmar kanske inte kräver lika hård övervakning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan verkligen inte hålla med om att forumet är "övermoderetat" och tycker nog till och med att det är en grov överdrift. Vi är väldigt toleranta och även snälla, men vi har vissa regler som måste följas.

Om man tex läser igenom ämnet "Kan vi närma oss Star Trek?" (gissar på att det är 'Kina-diskussionen'?) så märker man att man mot slutet verkligen går ifrån diskussionsämnet. Här kliver moderatorerna in och säger till att man ska återgå till ämnet och sköter helt enkelt sitt "jobb". Man skulle även kunna stänga ämnet, men här nöjer man sig med en tillsägelse, vilket väl ändå måste vara bättre än en stängning.

Fleetadmiral har helt rätt i det han skriver. Moderatorerna är här för att hjälpa oss allihop.

Jag och moderatorerna kommer ta till oss det som diskuteras här och se vad vi kan göra för några förbättringar. Vissa regelförändringar kommer antagligen ske :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är fel att säga att forumet är övermodererat så får man väl istället skylla på de hårda reglerna som moderatorerna tvingas gå efter.

Det här är ett underbart ställe med trevliga personer (inte minst moderatorerna/admins), men det skulle tjäna på att vara lite slappare när det gäller såna grejer. Känns som att jag vill räcka över en drink till moderatorerna/admins och sätta på Journeys "Any Way You Want It" som ni sedan spontant börjar dansa loss lite till ( http://www.youtube.com/watch?v=NKcY75LIkRw&feature=related ).

Kommer ihåg en gång när jag använde mig av den mildaste sortens svordom jag någonsin yttrat någonstans (jag skulle inte ens kalla det för en svordom), som jag skrev just för att det andra ordet jag normalt skulle sagt inte skulle accepteras här, trots att det med är väldigt milt och vanligt. Det slutade med att jag fick en varning och inlägget redigerades. Såna saker känns lite väl extrema.

Sen tycker jag att tonen ibland kan förbättras, som när en tråd stängs för att det redan finns en i ämnet, då används det oftast en väldigt stel, nästan robotaktig ton på sättet meddelandet skrivs (nästan alltid likadant) med en avslutning som lyder ungefär "Härmed stängs ämnet". Ingen stor grej, men något att tänka på. Hade jag varit ny här och gjort något sånt och då fått det som svar hade jag känt som om jag precis åkt dit för att ha pallat äpplen. Ett litet slag på handleden ungefär. Kan vara aningen avtändande för nya som kommer hit och gör en liten miss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu börjar den här debatten kännas som att det är ett allmännt ogillande jämtemot mig *ruggar tillbaka* och den debatten tänker jag inte delta i då jag är klart jävig. Jag har ändå sagt allt jag har att säga i den här debatten och om någon finner att jag inte gör mitt jobb eller tror sig klara det bättre själv så ställer jag gärna min plats till förfogande. J.

Nu händer det igen, du tar åt dig personligt. Ingen är nämnd. Låsning av Woodtråden var bara droppen. Allt kretsar inte runt dig, JAF.

Men skriver man i ett inlägg "Jag tycker att den där kändisnollan är en *SJÄLVCENSUR*" eller liknande så har man ett väldigt aggressivt tonläge och det tycker jag fortfarande inte passar sig. Det är kanske inte är en solklar flaming (och TH3 fick heller inte någon varning för detta), men det är ändå inget som jag tycker är okej.

Sedan är det självfallet så att vi moderatorer står bakom varandra. Men vi tar samtidigt till oss av kritik och i vår Khitomerfördrags-avdelning diskuterar vi just nu om det är något vi skall lära oss av denna historia. Jag tror som Jocke säger att vi nog bör se över flamingregeln och kanske några ytterligare. Forumreglerna kom till under en tid då det var mycket stora problem med störande och otrevligt beteende på forat och vi har verkligen inte många åtgärder nuförtiden, om vi jämför med då.

Men du, kan du läsa igenom tråden så du får klarhet i hur det egentligen var skrivet och hur det var tänkt. Det är det jag vill få fram att moderatorer måste försöka förstå tonen i ett inlägg.

Hoppas ni kommer fram till att regler ska följas, men att man måste inse när det är frågan om flaming eller ej.

Jag kan verkligen inte hålla med om att forumet är "övermoderetat" och tycker nog till och med att det är en grov överdrift. Vi är väldigt toleranta och även snälla, men vi har vissa regler som måste följas.

Om man tex läser igenom ämnet "Kan vi närma oss Star Trek?" (gissar på att det är 'Kina-diskussionen'?) så märker man att man mot slutet verkligen går ifrån diskussionsämnet. Här kliver moderatorerna in och säger till att man ska återgå till ämnet och sköter helt enkelt sitt "jobb". Man skulle även kunna stänga ämnet, men här nöjer man sig med en tillsägelse, vilket väl ändå måste vara bättre än en stängning.

Fleetadmiral har helt rätt i det han skriver. Moderatorerna är här för att hjälpa oss allihop.

Jag och moderatorerna kommer ta till oss det som diskuteras här och se vad vi kan göra för några förbättringar. Vissa regelförändringar kommer antagligen ske :)

Moderator i "vi närmar oss star trek"-tråden borde inte ha hakat på kinadiskussionen alls då det var off topic i så fall. Man kan inte ge sig in i en diskussion för att sedan få sista ordet och skriva att det är slutdiskuterat och att alla ska återgå till ämnet. Så får det bara inte gå till. Att en diskussion leder till en annan är rätt vanlig IRL också så det blir en mer naturlig diskussion. Vi höll ju oss till ämnet politik som faktiskt tråden handlade om.

För övrigt tycker jag oftast att moderatorer sköter sig. Det är just det här med flaming man hakat upp sig lite väl mycket på. Inget annat forum jag besökt under min tid på internet (sedan tidigt 90-tal) där jag även varit med på mejlinglistor (gick under nick "the Cybergal" en gång i tiden på svenska trekkerslistan) som otaliga forum och kommer ihåg äkta flaming i form av alt.wesley.crusher.die.die.die som exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu händer det igen, du tar åt dig personligt. Ingen är nämnd. Låsning av Woodtråden var bara droppen. Allt kretsar inte runt dig, JAF.

Men du, kan du läsa igenom tråden så du får klarhet i hur det egentligen var skrivet och hur det var tänkt. Det är det jag vill få fram att moderatorer måste försöka förstå tonen i ett inlägg.

Hoppas ni kommer fram till att regler ska följas, men att man måste inse när det är frågan om flaming eller ej.

Moderator i "vi närmar oss star trek"-tråden borde inte ha hakat på kinadiskussionen alls då det var off topic i så fall. Man kan inte ge sig in i en diskussion för att sedan få sista ordet och skriva att det är slutdiskuterat och att alla ska återgå till ämnet. Så får det bara inte gå till. Att en diskussion leder till en annan är rätt vanlig IRL också så det blir en mer naturlig diskussion. Vi höll ju oss till ämnet politik som faktiskt tråden handlade om.

För övrigt tycker jag oftast att moderatorer sköter sig. Det är just det här med flaming man hakat upp sig lite väl mycket på. Inget annat forum jag besökt under min tid på internet (sedan tidigt 90-tal) där jag även varit med på mejlinglistor (gick under nick "the Cybergal" en gång i tiden på svenska trekkerslistan) som otaliga forum och kommer ihåg äkta flaming i form av alt.wesley.crusher.die.die.die som exempel.

RoLaren! Inte säga till mej att jag sköter mej..det gör jag sällan hihi! Jag gillar din stil kan jag säga! Du är som din alias! ;)

Det är en balans här som är av två delar: Fast ställda regler(medveten särskrivning)och inviduella värderingar/bedömmnigar. Och det blir motstötningar ibland. Jag t.ex är för att man ska få svära i forat men så är icke reglerna så det köper jag. Dock skulle jag vilja kanske ha lite vidlyftigare känsla för vad som är flaming eller icke. Diskussion pågår kan jag säga. Samtidigt som jag är en person med ostädat språk(fråga The Holy Three) så måste jag vara lite torr och säga att man måste ..fundera lite innan man ändrar sej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är fel att säga att forumet är övermodererat så får man väl istället skylla på de hårda reglerna som moderatorerna tvingas gå efter.

Det här är ett underbart ställe med trevliga personer (inte minst moderatorerna/admins), men det skulle tjäna på att vara lite slappare när det gäller såna grejer. Känns som att jag vill räcka över en drink till moderatorerna/admins och sätta på Journeys "Any Way You Want It" som ni sedan spontant börjar dansa loss lite till ( http://www.youtube.com/watch?v=NKcY75LIkRw&feature=related ).

Kommer ihåg en gång när jag använde mig av den mildaste sortens svordom jag någonsin yttrat någonstans (jag skulle inte ens kalla det för en svordom), som jag skrev just för att det andra ordet jag normalt skulle sagt inte skulle accepteras här, trots att det med är väldigt milt och vanligt. Det slutade med att jag fick en varning och inlägget redigerades. Såna saker känns lite väl extrema.

Sen tycker jag att tonen ibland kan förbättras, som när en tråd stängs för att det redan finns en i ämnet, då används det oftast en väldigt stel, nästan robotaktig ton på sättet meddelandet skrivs (nästan alltid likadant) med en avslutning som lyder ungefär "Härmed stängs ämnet". Ingen stor grej, men något att tänka på. Hade jag varit ny här och gjort något sånt och då fått det som svar hade jag känt som om jag precis åkt dit för att ha pallat äpplen. Ett litet slag på handleden ungefär. Kan vara aningen avtändande för nya som kommer hit och gör en liten miss.

Du tar upp några bra saker här som jag tror vi ska ta upp till diskussion mellan moderatorerna, speciellt det sista :)

När det gäller svordomar så förstår jag mycket väl att det kan vara svårt att förstå och det kanske är något som vi också ska fundera på.

Där är nog lite av problemet. Ett diskussionsforum som detta är inte IRL. Vissa avsteg från ämnet går väl an, men när man märker att det börjar spåra ur så behöver en moderator säga till.

Sen är det tyvärr även så att så fort en diskussion börjar handla mer om politik i våran värld, alltså inte Star Trek-världens, så är risken alltid väldigt hög att diskussionen spårar ur och om det då även diskuteras utanför ämnet så blir det 9 av 10 ggr inte bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du tar upp några bra saker här som jag tror vi ska ta upp till diskussion mellan moderatorerna, speciellt det sista :)

När det gäller svordomar så förstår jag mycket väl att det kan vara svårt att förstå och det kanske är något som vi också ska fundera på.

Där är nog lite av problemet. Ett diskussionsforum som detta är inte IRL. Vissa avsteg från ämnet går väl an, men när man märker att det börjar spåra ur så behöver en moderator säga till.

Sen är det tyvärr även så att så fort en diskussion börjar handla mer om politik i våran värld, alltså inte Star Trek-världens, så är risken alltid väldigt hög att diskussionen spårar ur och om det då även diskuteras utanför ämnet så blir det 9 av 10 ggr inte bra.

Jupp och jag reagerade lite på denne trevlige medlem som är vice medlem för piratpartiet-att det började nämnas lite mycket om hennes parti..och jag har mina politiska preferenser men..det hör ej hit.

Men det hela är ju en balansgång OCH ill man hitta fel hos moderatorer OCH den som äger sidan- Jocke-lelle, så är det inte så lätt!

Men alla respekt till Jocke och JAF!..och Peter! Jag är ju newbee..och svär jämt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att en sådan inställning samtidigt är berättigad (om det är off-topic så är det off-topic ...) men samtidigt skadande för ett forum - och det särskilt när man talar om ett relativt litet forum som det här. En sådan attityd riskerar att få folk att välja att inte ta en viss diskussion alls här, vilket är trist. Det här forumet är relativt litet och har ganska få intressanta diskussioner (imho) - något jag tror beror delvis på en ond cykel p.g.a. övermoderering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu