The Holy Three Posted April 16, 2010 Report Share Posted April 16, 2010 Finns det några fans av LOST här på forumet? Såg att det pratats lite om serien i några andra trådar men lyckades inte hitta en egen tråd för serien, så jag tyckte det var lika bra att starta en. Lite info från Wikipedia: Lost är en amerikansk drama-/thriller-tv-serie från 2004 skapad av J.J. Abrams, Jeffrey Lieber och Damon Lindelof. Lost utspelar sig i efterdyningarna av en flygplansolycka på en mystisk tropisk ö i Stilla havet. Serien följer två skilda men sammankopplade huvudberättelser; dels de överlevandes kamp och umbäranden på den mystiska ön och dels huvudpersonernas liv innan flygplansolyckan, historier som berättas genom återblickar. TV-serien är producerad av Touchstone Television och Bad Robot Production, för TV-nätverket ABC. Lost spelas in på Hawaii. Svensk smygpremiär skedde på TV4 måndagen den 31 januari 2005 och officiell svensk TV-premiär onsdagen den 2 februari. På grund av den stora skådespelarensemblen och kostnaden av att spela in på Hawaii är Lost en av de dyraste TV-serierna som producerats. Lost blev en omedelbar tittar- och kritikersuccé i USA med tittarsiffror på i medeltal 15,5 miljoner under första säsongen. I Sverige låg tittarsiffrorna under samma säsong på omkring en miljon per avsnitt. Serien har vunnit ett flertal prestigefyllda priser, bland annat en Emmy för bästa drama år 2005. Losts popularitet har gjort att seriens fiktiva universum även utforskats genom ett flertal kringprodukter i form av böcker, bräd- och datorspel och inte minst The Lost Experience, ett internetbaserat "Alternate reality game". Själv var jag väldigt sen med att upptäcka serien. Jag hade alltid velat se serien ända sedan den först började sändas i Sverige, men då den gick på en kanal jag nästan aldrig kollar på så blev det dessvärre aldrig av. Tack vare en något ny vän till mig, som visade sig vara ett jättestort fan av LOST, fick jag i slutet av förra året låna samtliga fem säsonger på DVD. Såg ungefär fyra avsnitt i rad under den första kvällen och kollade aldrig tillbaka efter det. Sen gick det snabbt, jag gick igenom de fem säsongerna på ungefär två månader och följer nu med spänning den sjätte säsongen som precis börjat sändas på TV4 på onsdagar kl 23:05. Någon mer som är helt lost i LOST? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 16, 2010 Author Report Share Posted April 16, 2010 Fick säsong 1 i julklapp och säsong 2 i födelsedagspresent månaden senare. För några veckor sen började jag se om dessa säsonger, nu med tjejen som sällskap som inte såg serien med mig den första gången. Vi blev klara med säsong 2 för några dagar sen och eftersom tjejen blivit så fäst vid serien bestämde jag mig för att köpa säsong 3, 4 & 5 i en och samma beställning. Så nu har jag alltså samtliga fem säsonger och kan se fram emot release datumet för säsong 6 senare i år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 16, 2010 Report Share Posted April 16, 2010 (edited) Jag har bara sett ett eller två avsnitt från säsong två eller något sånt, tyckte den var hyfsad, men kunde ju inget av seriens handling. Har tänkt på att se serien, men det som tar emot är att det just är sex säsonger. Det är ganska mycket tid att lägga på en serie, samtidigt som jag numera vet en del vad som händer och antagligen kommer att läsa på hur den slutade i maj :visslar: Samma sak har hindrat mig från att köpa Battlestar Galactica, eftersom jag vet hur den slutar. Edited April 16, 2010 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 16, 2010 Author Report Share Posted April 16, 2010 Är ju bara att du gör ditt bästa för att undvika att läsa om slutet. LOST är en serie man ska se från början, går nästan inte att hoppa in i en senare säsong och då fastna, man kommer ha för många frågor och för mycket har hänt. Har du chansen att låna någon säsong av en polare - gör det Du kan ju ta det säsong per säsong, i ditt eget tempo, funkar säkert perfa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 16, 2010 Report Share Posted April 16, 2010 Jorå, jag följer Lost. En familjemedlem kom hem från shoppingtur för ett par år sedan med de 2 första säsongerna på dvd. Tydligen reades de ut för 99 kr/st. Serien började mycket bra, men har sedan blivit allt konstigare och konstigare. Det verkar som om författarna själva är helt lost ;) Oavsett är det svårt att låta bli att titta på serien. Man vill ju veta vad som händer. Favoriterna är Locke och Sawyer. Locke för han är cool i alla lägen och Sawyer för att han är en charmig bad boy. Vanligtvis ogillar jag bad boys men han Josh Halloway gör Sawyer till en charmknutte. TH3 har helt rätt, ska man se Lost ska man se från första avsnittet och hela serien. Att se ett avsnitt här och där har man ingen glädje av eftersom det är en följetång där man måste veta exakt vad som hänt i tigigare avsnitt för att ha utbyte av serien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 17, 2010 Author Report Share Posted April 17, 2010 Det som är så bra med LOST är att karaktärerna är så otroligt bra skrivna. Intressanta, fascinerande, djupa & älskvärda. Jag har väl några favoriter men jag älskar verkligen 90% av de resterande karaktärerna också. Min topp 5 lista ser väl ut så här: 1. John Locke 2. Jack Shephard 3. Hugo "Hurley" Reyes 4. James "Sawyer" Ford 5. Charlie Pace Skulle egentligen behöva en Topp 10 eller 15 lista för det är så många man verkligen tycker om och jag gillar inte att lämna ute dessa. Håller med om att det blir rörigare och rörigare, men jag litar på att författarna kommer ge oss de svar vi väntat på sedan första säsongen och framåt, dom har i princip haft klart för sig hur allt ska sluta sedan dom började serien och klurade till och med ut, redan vid första säsongen, att dom skulle behöva 5-6 säsonger på sig för att berätta klart storyn. Till skillnad från många andra serier tar ju LOST slut efter eget beslut av skaparna, det har inte blivit nerlagt pga dåliga tittarsiffror som t. ex Heroes eller Prison Break som drastiskt tappade kvalité efter bara någon säsong. Vissa klagar på LOST just för att det blir rörigare och rörigare och för att "man får aldrig några svar", men ser man på LOST bara för att få svar på alla frågor så missar man mycket då det är en karaktärsdriven serie. Visst är det en spännande serie men jag ser lika mycket fram emot att ta del av karaktärerna som jag ser fram emot att få reda på mer angående de olika mysterierna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 21, 2010 Author Report Share Posted April 21, 2010 Ikväll är det dags för ett nytt avsnitt. TV4 visar numera alltså serien så sent som kl 23:05 och har vad jag sett absolut noll reklam för att serien ens går på kanalen längre. Ungefär som om dom VILL att vi ska ladda ner avsnitten istället RoLaren, följer du avsnitten som går på TV4 du med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 21, 2010 Report Share Posted April 21, 2010 Jajjamän, jag har tom bakat chocolate chip n peanut butter cookies att ha som tilltugg. Mina favoriter är: 1) Sawyer 2) Locke 3) Hurley 4) Ben Linus 5) Kate Fast som TH3 gillar jag de flesta karaktärerna. Jag har dock väldigt svårt för Desmond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted April 22, 2010 Author Report Share Posted April 22, 2010 (edited) Jag hade svårt för Desmond de första avsnittena med honom, sen föll jag pladask även för honom, brother! :lol: Dagens avsnitt var i ungefär samma klass som avsnitt tre (förra veckans), riktigt bra. Men hur kan det vara något annat när avsnittet handlade om favoriten John Locke? Älskade faktumet att vi ÄNTLIGEN fick svaret på meningen bakom "the numbers". Förmodligen en av de största frågorna vi fått svar på än så länge i LOST. Edited April 22, 2010 by The Holy Three Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kapten Grievous Posted May 5, 2010 Report Share Posted May 5, 2010 (edited) Har aldrig sett färdigt något avsnitt, bara småtittat. Har därför inga som helst åsikter om det. Känner mig helst lost på det här ämnet! Edited May 5, 2010 by Kapten Grievous Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted September 25, 2010 Author Report Share Posted September 25, 2010 Eter ungefär 8-9 avsnitt av säsong 6 kunde jag inte längre följa serien när den gick på 4:an nu i somras, var alldeles för trött efter jobbet att jag inte kunde vara uppe till 23:05 längre. Därför ska det bli extra kul att köpa säsong sex nu när den släpps den 6:e oktober. Kommer vara först i kön. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted September 25, 2010 Report Share Posted September 25, 2010 Perfekt. Jag missade också serien. Det är så svårt att kolla på följetongsserier som går vid en speciell tidpunkt en viss dag i veckan. Det blir nog så att jag köper serien i julklapp till en familjemedlem som faktiskt äger de andra säsongerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted October 6, 2010 Author Report Share Posted October 6, 2010 Var tidig som satan och köpte säsong 6 idag. De närmaste kvällarna kommer vara underbara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted October 7, 2010 Report Share Posted October 7, 2010 Jag har inte hittat den här ämnen förrän nu. Finns det några fans av LOST här på forumet? Såg att det pratats lite om serien i några andra trådar men lyckades inte hitta en egen tråd för serien, så jag tyckte det var lika bra att starta en. Någon mer som är helt lost i LOST? *räcker upp handen*:rodna: Jag har följt Lost från starten. Tyckte att Lost är väldigt spännaande trots att det är lite förrvirrad med tidhoppande händelsen i Lost. Men det är bra gympa för min hjärna som lätt blir uttråktad av deckare på tv:n. Jag upptäckte att jag lätt har svårt absint när Lost inte gick på tv:n och det var jobbig att vänta på de nya kommande avsnitten hela tiden. Usch.... Skönt att Lost är slut men jag upptäckte att jag lite (egentlig väldig) saknade att titta på Lost. Tur att jag har hittat en ny tv-serie som en ersättning för Lost Lycka till, TH3 med Lost-tittande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted October 11, 2010 Author Report Share Posted October 11, 2010 Har nu precis sett klart på det allra sista LOST avsnittet. Svårt att sätta i ord precis vad man känner/tycker. Ett väldigt känslofyllt avsnitt, måste nog låte det smälta lite först innan jag kan skriva mycket mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Jag har precis börjat att se den här tv-serien. Jag har tidigare via TV4´s sändningar sett fram till avsnitt 5-10 av säsong 3 innan jag gav upp. Dels för att jag tappade suget men även för att det var så drygt att sitta och titta på ett avsnitt i veckan. Nu flera år senare så har jag helt på egen risk köpt alla säsonger på ren vinst eller förlust och ska nu ge den en chans då det hela tiden har funnits ett intresse av att göra det. Jag har sett fram till det tredelade avsnittet "Exodus" i säsong 1. Jag tycker säsongen är lika bra som jag minns den och det verkar vara upplagt för en riktigt högtid framför tv´n med resterande säsonger framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Jag har precis börjat att se den här tv-serien. Jag har tidigare via TV4´s sändningar sett fram till avsnitt 5-10 av säsong 3 innan jag gav upp. Dels för att jag tappade suget men även för att det var så drygt att sitta och titta på ett avsnitt i veckan. Nu flera år senare så har jag helt på egen risk köpt alla säsonger på ren vinst eller förlust och ska nu ge den en chans då det hela tiden har funnits ett intresse av att göra det. Jag har sett fram till det tredelade avsnittet "Exodus" i säsong 1. Jag tycker säsongen är lika bra som jag minns den och det verkar vara upplagt för en riktigt högtid framför tv´n med resterande säsonger framöver. Jo det är verkligen drygt att kolla på serier på det viset. Det är med klar fördel att se allt mer sammanhängande genom att köpa dvd/blu-ray-boxarna. Har fortfarande inte köpt sista säsongen. Står i valet och kvalet att köpa den i dvd- eller blu-rayformat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted October 29, 2010 Author Report Share Posted October 29, 2010 (edited) Har du de övriga i DVD är det ju snyggare att ha även den sista säsongen i det formatet. Kul att du börjat kolla på serien igen, Vorik. Hoppas du kommer vara nöjd över köpet när du sett allt. Edited October 29, 2010 by The Holy Three Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 29, 2010 Report Share Posted October 29, 2010 Snyggare i hyllan men inte snyggare på plasman. Dessutom kommer boxarna lämna dessa domäner så småningom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted October 30, 2010 Author Report Share Posted October 30, 2010 Då kanske det är vettigare att lägga pengarna på Bluray boxen med alla säsonger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 Planerna finns att göra just så men den får gå ner i pris först. Det blir nog dvd-versionen till avkomman och ev BR i framtiden... Har ju inte ens alla ST-filmer eller TOS i BR. Har egentligen inte ens en BR-spelare utan använder en av avkommornas PS3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted November 1, 2010 Report Share Posted November 1, 2010 Jo det är verkligen drygt att kolla på serier på det viset. Det är med klar fördel att se allt mer sammanhängande genom att köpa dvd/blu-ray-boxarna. Det är mycket behagligare att se på en tv-serie i sitt eget tempo. Vilket är lite lustigt för jag minns tiden då jag t.ex. följde VOY för allra första gången och såg den på SVT. Där fick man ett avsnitt i veckan, ibland var det uppehåll för andra sädningar och för att inte tala om att vi fick säsongsavslutningar på uppemot ett halvår eller mer. Men då tyckte jag att det var helt okej. Det är väl för att vi hela tiden rör oss framåt och hittar nya vanor (och ovanor) samt får mer valfrihet i hur vi t.ex. vill se en film eller tv-serie. Kul att du börjat kolla på serien igen, Vorik. Hoppas du kommer vara nöjd över köpet när du sett allt. Hittills är jag riktigt nöjd. Men jag har bara sett fram till avsnitt 17 "Lockdown" i säsong 2 än så länge. Den största utmaningen kommer ungefär där jag övergav serien förra gången. Hur kommer jag att se på dom avsnitten nu när jag har alla avsnitt innan någorlunda färskt i minnet och kommer jag att tycka att fortsättningen är bättre än vad jag tyckte det. Det blir spännande att se. Hittills är det en riktigt bra serien och allt är precis lika bra som jag minns. Den intressantan handlingen som löper på mer än ett plan, dom mångbottnade karaktärerna där man i praktiken tycker om alla. Den här serien har så mycket att man nästan baxnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted November 10, 2010 Report Share Posted November 10, 2010 (edited) Inatt såg jag färdigt på säsong 4. En bra säsong, även om det är en av dom svagare. Jag hade inga problem med resterande av säsong 3 från det avsnittet där jag gav upp förra gången och framåt. Jag tror att jag helt enkelt var trött på att följa serien i TV4´s tempo då det begav sig och på så sätt tappade lusten att följa den då. Handlingen i serien är fortsatt bra och karaktärerna är lika intressanta nu som dom alltid har varit. Dom jag tycker minst om är Michael och Walt. Dom har förvisso en del i den stora handlingen men deras livsöde engagerar inte alls lika mycket som dom andra gör. Dom känns snarare överflödiga. Lite senare ska jag börja se på säsong 5. Edited November 10, 2010 by Vorik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vorik Posted November 17, 2010 Report Share Posted November 17, 2010 (edited) Inatt så såg jag färdigt på Lost. Vilken underbar resa som det har varit. Det var bara något tillfälligt som gjorde att jag tappade sugen då jag följde serien i TV4´s tempo. Jag rankar den, tillsammans med en handfull andra tv-serier, som något av det absolut bästa som jag har sett. Alla kategorier. Jag tycker att slutet var väldigt bra och passande. Jag var själv inne på det under första säsongen och jag ändrade aldrig uppfattning. Jag är glad att det blev det här slutet och inte något av alla andr teorier som kom och gick under seriens gång. I sin helhet är serien makalöst bra när det kommer till handling, karaktärer, kontinuitet, samt hela produktionen när det gäller skådespelare, regissörer, manusförfattare, mfl. Jag kanske inte fick svar på alla mina frågor, men det behöver inte betyda att det är något negativt. Många gånger är det mer intressant att få tänka ut ett svar själv. Och visst var det lite ojämnt ibland, sett till karaktärer och delar av handlingen. Men den här serien har en väldigt hög lägsta nivå, så till och med när man ser dom lite sämre bitarna så är det oftast väldigt bra. Nu ska jag låta Lost få sjunka in ordentligt och bara njuta. Edited November 17, 2010 by Vorik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted November 18, 2010 Report Share Posted November 18, 2010 Har köpt säs 6 på dvd för 99 kr på elgiganten i julklapp åt en familjemedlem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts