Jump to content

Stoppa Ship to Gaza - Rätt eller fel?

Recommended Posts

Eftersom diskussionen är igång på "vad tänker du på?" delen så är det kanske läge att starta en tråd i ämnet.

Så frågan är alltså:

Gjorde israel rätt eller fel som stoppade och bordade konvojen med hjälp till Gaza och gjorde aktivisterna rätt eller fel som angrep de israeliska soldaterna?

Dock vill jag bara påpeka att forumreglerna för "flaming" och uppförande gäller även denna tråd.

Själv tycker jag att det var dumt, och ett brott mot alla internationella lagar, av israel att borda konvojen på internationellt vatten, de kunde gott ha väntat tills de befann sig på israeliskt dito (och då räknar jag in gazas kustremsa där.) då den internationella kritiken förmodligen skulle ha blivit mildare.

Sedan förstår jag inte alls aktivisternas angripande av de isrealiska soldaterna. Vanligt bondförnuft säger ju att angriper man en beväpnad styrka på det sättet (som en del tv bilder visar) så blir svaret att denna styrka tvingas öppna eld. Då vill man ha krig och det var krig man fick. Samtidigt så stukar ju det angreppet (oavsett om det lagligen var rätt eller fel) bilden av en fredlig och obeväpnad hjälpsändning något.

Till sist vill jag bara tillägga att jag tycker det är dumt av israel att belägra gaza. Okej att gaza har använts som bas för att skicka raketer mot israel, vilket är fel, men att skapa "världens största utomhusfängelse" är lika fel av israel. Varför kan alla inte bara vara vänner för? J.

Fel av Israel att stoppa farttyg på internationellt vatten! De har inga rättigheter ens vid Gazas kustremsa vad jag har förstått. Israel har brutit mot internationell lag.

Aktivisterna som försvarade sig tycker jag man kan förstå, de blir kapade, jag tror att många svenskar också skulle försöka med motstånd. Men det var inte alla aktivister som gick till angrepp, skeppets kapten uppmanade ju faktiskt alla att inte göra motstånd. Att göra motstånd var de dock i sin fulla rätt att göra. En bordning på internationellt vatten räknas som kapning vilket berättigar besättningen till att döda de som bordar i självrörsvar.

Tycker ni att de som blir bordade av somaliska pirater också borde ge upp direkt? Israel har nämligen lagt sig på samma nivå som de somaliska piraterna nu.

De flesta som bordas av somaliska pirater ger faktiskt upp direkt, mr trek. Om någon riktade en kulspruta mot mig så skulle jag i alla fall tänka två gånger innan jag började angripa denna med ett järnrör, även om det var min fulla rätt att göra så. (När man tänker efter så har ju star trek ofta tagit upp den här typen av vad som är rätt/fel att göra diskussioner.) J.

De flesta som bordas av somaliska pirater ger faktiskt upp direkt, mr trek.

Låt mig omformulera frågan, tycker du att det är okej att göra motstånd om du blir bordad av en somalisk pirat?

Jag skulle gissa att de som angrep hellre gör motstånd än att sitta i ett israeliskt fängelse.

Fruktansvärt dåligt av Israel att borda fartygen, speciellt på internationellt vatten. Men nånting säger mig att konvojen inte är så oskyldig som det påstås. Skulle inte förvåna mig om det hittas vapen eller liknande på skeppen.

Men det gör det verkligen inte okej att borda ett skepp på internationellt vatten. Sen så tycker jag det var "o-smart" av aktivisterna att attackera en Israelisk insats styrka.

Men nånting säger mig att konvojen inte är så oskyldig som det påstås. Skulle inte förvåna mig om det hittas vapen eller liknande på skeppen.

Det vore väldigt olyckligt om det var som så att man fann vapen och liknande där på! För själva syftet med skeppen är ju att skicka förnödenheter och det är fredligt. Jag hoppas att det inte var något rötägg som förstört alltihop genom att smuggla med sådan skit.

Nicklas Wykman (ordförande för MUF) gjorde ett grymt provocerande uttalande där han kallade Ship to Gaza för terrorister. Det gjorde mig väldigt upprörd! För jag känner några människor som har jobbat med det här projektet. De är riktiga fredsälskare och bland de mest ärliga människor jag träffat. Då tog jag det nästan personligt när han sa så.

Det vore väldigt olyckligt om det var som så att man fann vapen och liknande där på! För själva syftet med skeppen är ju att skicka förnödenheter och det är fredligt. Jag hoppas att det inte var något rötägg som förstört alltihop genom att smuggla med sådan skit.

Nicklas Wykman (ordförande för MUF) gjorde ett grymt provocerande uttalande där han kallade Ship to Gaza för terrorister. Det gjorde mig väldigt upprörd! För jag känner några människor som har jobbat med det här projektet. De är riktiga fredsälskare och bland de mest ärliga människor jag träffat. Då tog jag det nästan personligt när han sa så.

Jag tycker bara att det känns otroligt att Israel bara skull attackera en konvoj med båtar utan någon anledning. Men visst, så kan det mycket väl vara och Israel kommer få stå till svars för det här.

Jag hoppas alla som var med i Ship to Gaza projektet hade samma insikter som dom människorna du beskriver, det vore väldigt tråkigt om några få individer förstört denna hjälpsändning genom att smuggla vapen och annan skit.

Men nånting säger mig att konvojen inte är så oskyldig som det påstås. Skulle inte förvåna mig om det hittas vapen eller liknande på skeppen.

Även om det är fel att kalla arrangörerna för terrorister så ligger det en poäng i det Wykman sa. Ship to Gaza är helt klart mer än en "hjälpsändning" - det är ett politiskt vapen som var menat för att provocera. Israelerna visste om att så var fallet och hade att välja mellan att stoppa konvojen och därmed inbjuda fler försök till "aktioner", eller att göra en markering om att de inte accepterar det. Dock gick de ändå i fällan som ett antal s.k. fredsaktivister hade gillrat. Nu kommer de att få ta smällen.

Likaså visst aktivisterna att de har god möjlighet för en politisk win-win-situation genom att antingen föra förnödenheter iland, eller mer troligt genom att måla upp en demoniserad bild av Israel i det sannolika fallet av någon form av blockad av konvojen.

Extremisterna utnyttjade situationen och tog den sannolikt mycket längre än vad arrangörerna hade velat - men det var knappast en överraskning att något sådant kunde hända.

Med det vill jag inte säga att jag tycker att det Israelerna gör är rätt. Befogat - i viss mån, men rätt? Nej. Genom sådana härhändelser bidrar Israel bara till att förvärra sin egen säkerhetssituation snarare än att förbättra den (och i det långa loppet överförs den situationen i viss liten mån till oss andra som bor i väst).

Att jag ändå ser det som i viss mån berättigat är dels för ovanstående anledning - konvojen var en provokation. Dessutom blev soldaterna angripna så någon form av svar är befogat (vad det svaret ska vara och om det berättigar dödandet känns inte helt troligt, men utan att veta den exakta situationen soldaterna mötte är det inget jag kan uttala mig om). Och slutligen - säg mig den regering som inte skulle stoppat en konvoj till en region den håller i blockad. Hur skulle till exempel Turkiet (som nu är en av de som kritiserar Israel mest) svara om motsvarande situation hade hänt med kurderna?

TL;DR-version; Israel hade rätt att ingripa, men gjorde det på ett sådant sätt att de gick rakt i fällan och nu får ta smällen.

Jag tycker bara att det känns otroligt att Israel bara skull attackera en konvoj med båtar utan någon anledning. Men visst, så kan det mycket väl vara och Israel kommer få stå till svars för det här.

Givetvis anfaller inte Israel utan anledning. Israel är väldigt medvetna om vilka politiska konsekvenser det här skulle (och sannolikt kommer) få. Av den anledningen allena kan man förstå att situationen soldaterna måste ha befunnit sig i är långt värre än Ghandi-style-aktivister.

De flesta som bordas av somaliska pirater ger faktiskt upp direkt, mr trek.

Låt mig omformulera frågan, tycker du att det är okej att g??ra motstånd om du blir bordad av en somalisk pirat?

Jag skulle gissa att de som angrep hellre gör motstånd än att sitta i ett israeliskt fängelse.

Om jag hade den rätta utbildningen och de rätta verktygen (automatkanoner, tex) så skulle jag inte tveka att göra motstånd mot somaliska pirater. Men min poäng var att det är ganska osmart att attackera fullt beväpnade elitsoldater med järnrör och slangbeller, det är närmast att betrakta som ett självmordsförsök. J.

Problemet med Israel-Palestinakonflitken är ju att både parter är oetiska, och att det saknas verklig fredsvilja på någon sida. Det finns ingen Mandela eller Gandhi på någon sida i dag och även om det hade funnits hade de haft problem, eftersom de inte finns något stöd för fred bland massan.

Mitt tips är att konflikten bara kommer att eskalera de närmsta åren. Det värsta med gårdagens händelse, utöver dödsoffren, är just hur det kommer att påverka opinionen i Israels grannländer samt i Turkiet.