Jump to content
Sign in to follow this  
Aike

Är den svenska seriebutiken död?

Recommended Posts

Klassiska seriebutiken Dolores i Göteborg las ner hösten 2010. Omsättningen för företaget var under en miljon och kollar man på andra butiker som säljer serier så är också omsättningen liten. Numera finns det bara en seriebutik kvar i Göteborg: Seriehörnan. Vad jag förstår blir det färre och färre butiker även i Stockholm och i andra svenska städer.

Lite trist, men samtidigt tycker jag att de butiker, inklusive Dolores, jag har besökt är ganska nedgångna och fast i hur det var för kanske 20 år sedan när serier hade en starkare position än i dag. Dessutom SF-bokhandeln, som till stor del har ett sortiment (actionfigurer, serier, manga) som överlappar med seriebutiker, frodas som aldrig förr. Omsätter 50 miljoner kronor och visar ett par miljoner i vinst.

Är det så att seriebutikerna har grävt sin egen grav och SF-bokhandeln är så pass mycket mer välskött än andra liknande butiker?

Hur det ser ut i Sthlm vet jag inte exakt, mer än att Alvglans har eller kommer att läggas ned. Eller så var det bara ett rykte. Men Staffars Serier och även Comics Heaven finns kvar och frodas.

Just det här med renodlade seriebutiker verkar vara en svår branch. Det finns en här i staden där jag bor och där märker man inte av några negativa trender alls, utan affärerna blomstrar för ägaren och lockar till sig såväl ny som trogen besökare. Själv köper jag mycket över nätet, men strax under hälften köper jag genom den lokala försäljaren då priserna är i samma klass som med vad jag skulle betala för att handla utomlands och då tycker jag att jag lika gärna kan stödja den lokala butiken. Det är mer om jag är ute efter att tjäna stora pengar eller vill ha tag på något smalare som jag söker mig annorstädes.

När Dolores stängde så var det en epok som gick i graven. Jag brukade alltid köpa något där varje gång jag besökte GBG och Dolores spelar helt klart en viktig roll i mitt intresse för serier. Även om jag ska erkänna att det inte är lika stort nu som det var under tonåren då jag slukade det mesta och numera enbart koncentrerar mig på det jag verkligen vill läsa.

Men jag köper i allra högsta grad dom serier som jag vill läsa och nedladdning har aldrig varit ett alternativ för mig. Samma sak när det gäller läsplattor med mera. Jag vill hålla i tidningen när jag läser och bläddra för hand. Inte sitta och stirra på en skärm. Undantaget är strippar som gör sig utmärkt på Internet, men pratar vi vanliga serietidningar och tjockare album då skulle jag hellre låta bli att läsa helt om jag inte fick läsa dom i fysisk form utan tvingades att läsa via dator, läsplatta, eller liknande. Den fysiska produkten är viktig för mig i det mesta. Oavsett om det gäller film, tv-serier, litteratur, m.m. Jag förstår att många vill ladda ner och jag tycker helt klart att det finns mycket att jobba med för dom stora bolagen. Men för egen del ägnar jag mig inte åt sådant.

Visst är det en intressant fråga som du lyfter fram. Tyvärr har jag inget bra svar att ge dig. Mer än att det är en tråkig trend med färre renodlade, eller någorlunda renodlade serierbutiker.

Värre tycker jag att det är med det svenska utbudet där den ena tidningen efter den andra läggs ner och serier numera gömms undan i butikerna. När jag var yngre fanns det ett mycket större utbud och tidningarna fanns alltid på en väl utvald plats i butikerna, nästan likt ett altare där det var lätt för oss serienördar att hitta det vi sökte och det lockade säkert till sig en och annan nyfiken med. Nu är det helt annorlunda och man kan vara glad för om dom lokala affärerna ens saluför serier.

Edited by ttscc

Tack själv, det var ett väldigt bra svar! :) Ja, i Stockholm borde väl några butiker kunna klara sig och kanske några välskötta i småstäderna.

Dolores var väl t ex väldigt dåliga på webben, vilket kanske hade kunnat rädda dem kvar ett tag till.

Edited by Aike

Dolores var en jättemysig butik så jag tycker det är trist att de lagt ner. Har köpt något varje gång jag varit i Gbg. Köpte bl a min Rules of Acquisition där. Tyvärr verkar det som att serietidningar inte går hem lika bra som förr eftersom man idag kollar på TV, spelar TV- och datorspel samt gått över till manga. Mitt serieintresse har mer eller mindre dött. Har en rätt stor samling från 70- och 80-talet i garaget.

Tror att det kan ligga något i att SF-bokhandeln konkurrerat ut delar av handeln med nya tidningar. Men även internationella nätbokhandlar. Det är svårt att konkurrera med exempelvis Amazon. Gissar att nätet tagit över mycket av begagnathandeln också. Allt finns ju på Tradera/Ebay.

Själv känner jag inte riktigt igen det där med att serierna skulle gömmas undan i de vanliga butikerna. Har för mig att det var en hylla eller två i de flesta affärerna när jag var liten. Nu finns det en hel hyllsektion på ICA Maxi med serier, både tidningar och album. Å andra sidan har de mycket mer andra tidningar också, så proportionerna kanske är de samma. Och det är klart, utbudet i en stormarknad blir ju aldrig det samma som i en specialbutik. Det gäller nog allt som säljs. Det är de säkra korten som hamnar i hyllorna där.

Vi hade Star Trek treff i Göteborg den dagen Dolores gick i graven, men jag hoppade över ett par avsnitt och gick och gjorde några sista inköp. Vemodigt :(

Själv känner jag inte riktigt igen det där med att serierna skulle gömmas undan i de vanliga butikerna. Har för mig att det var en hylla eller två i de flesta affärerna när jag var liten. Nu finns det en hel hyllsektion på ICA Maxi med serier, både tidningar och album. Å andra sidan har de mycket mer andra tidningar också, så proportionerna kanske är de samma. Och det är klart, utbudet i en stormarknad blir ju aldrig det samma som i en specialbutik. Det gäller nog allt som säljs. Det är de säkra korten som hamnar i hyllorna där.

Det kanske är olika beroende på vilken stad man bor i? :)

Själv tycker jag att det är ganska lustigt att i en så stor stad som jag bor i (bland dom fem största i landet sett till befolkningsmängd) så är det väldigt svårt att hitta serietidningar i en vanlig matvarubutik, kiosk, storhandel, osv. Lyckligtvis har vi en lokal serietidningsbutik som man kan använda när man vill ha tag på utländska serier eller lite finare översatta seriealbum. Men är man på jakt efter någon svensk serietidning så är det väldigt tunnt utbud bland dom "vanliga" butikerna och blir är nog mer tillförlitligt att besöka t.ex. Press Stop om man vill ha tag på något annat än Kalle Anka, Fantomen, Agent X9 och Bamse.

Annat tycker jag att det var förr i tiden då man kunde hitta i praktiken alla existerande serietidningar i ens lokala matvarubutik eller kiosk.

Trist att Dolores har försvunnit. Det var ett obligatoriskt besök där varje gång man var nere i Göteborg. Även om man inte handlade något så var det alltid trevligt att gå och kolla vad som fanns. Jag kommer ihåg första gången jag och några vänner var där och kollade vad som fanns i butiken. Helt plötsligt fick jag syn på det sjukaste jag någonsin hade sett, en nackenaffisch på Christer Pettersson liggandes på en päls av något slag. Snacka om chock...