Jump to content

Mer om Singers Star Trek-serie

Nyhet

Recommended Posts

BildNu finns det mer detaljerad information om Bryan Singers påtänkta Star Trek-serie. Bland annat skulle serien vara en följetong och huvudpersonen heta Alexander Kirk. Detta skriver Trekmovie.com.

Serien som gick under namnet Star Trek: Federation byggde på att göra Star Trek konkurrenskraftigt igen. Därför skulle den likna formatet i The West Wing, Lost, The X-Files, Desperate Housewives och Battlestar Galactica. Med andra ord skulle serien ha en grundhistoria och vara en följetong i stället för enskilda avsnitt med fem akter, vilket blivit mindre och mindre populärt under 90-talet och inledningen av 00-talet. Dessutom skulle Star Trek: Federations berättelser bygga på aktuella händelser från vår värld snarare än att handla om Star Trek-världen i sig.

Andra förändringar skulle vara att mänskligheten hade blivit latare och mindre intresserade av upptäcktsresor. I stället skulle vi fokusera mer på att rättfärdiga vår egen kultursyn. Dessutom skulle en ny okänd fiende vid namn "The Scourge" ha dykt upp och hotat Federationen. Dessa två saker skulle ha fått många mindre medlemmar i Federationen att lämna den, bland annat Vulcan, Betazed och Bajor med flera. Federationen skulle därför bara bestå av tjugo planeter omgivna av klingons, ferengis och cardassians.

Singer tänkte sig som huvudfigur ingen mindre än en sentida ättling till Kirk som hette Alexander. Hans uppdrag var att återupprätta och rädda Federationen genom att hitta sanningen om den nya fienden "The Scourge".  Till sitt förfogande hade han det första skeppet på trehundra år som burit namnet Enterprise.

Seriekonceptet togs fram 2006 och enligt Trekmovie.com fick aldrig CBS, som äger Star Trek, se det, eftersom Paramount skrev kontrakt med JJ Abrams att göra Star Trek (2009) samma år. Mycket mer om konceptet går att läsa här.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Jag hade gärna sett den här serien med. Den hade fräschat upp Star Trek och kunnat berättat många intressanta historier från 00-talet. Samtidigt var den dock ganska mörk, vilket kanske hade skrämt bort många gamla fans.

Det skulle vara trevligt med mer Star Trek oavsett hur serien ser ut, enligt min mening.

Om konceptet ändras från utforskande till att ha mer med verkliga händelser och göra kanske

vi får in någon form av sensmoral i storyn i alla fall. Jag vet inte om jag tycker att det

skulle vara bra eller dåligt.

Däremot... Alexander Kirk? Byt namn på huvudkaraktären snälla... Jag tänker bara på Worfs son.

Tyvärr så kommer en sån där serie inte att fånga mig i första taget, tyvärr.

Jag hatar följetongsserier och brukar bara plöja igenom dem när serierna är avslutade.

Tyvärr måste jag hålla med ovanstående, det var det konceptet som fick mig att bli så negativt inställd till ENT (bland annat). Jag står inte ut med serier som Lost eller 24, de är bara överdrivna och har för mycket invecklade otroliga historier. De blir bara jobbiga för de tar aldrig slut, det blir aldrig en lugn stund och man får aldrig svar på sina frågor - man får 10 nya i varje avsnitt i stället och vid seriens slut finns det 100 000 obesvarade frågor som i efter jag hört gjordes upp i någon form av dallasvaiant. Nej tack! Följetong är trevligt men inte i lost-format, dock hade de en bra balans i DS9 (som ju även var före de överdrivna mystiska actionseriernas tid...). det är den bästa serien i mitt tycke. Så om den är mer lik det konceptet så; ja tack ;)

Jag håller med att balansen i DS9 var bättre än alltför långa följetonger. Men samtidigt var den knappast optimal med tanke på hur utdragen delar av konflikten med Dominion blev. I vissa stunder hände massor, i andra ingenting. Jag ser hellre då en miniserie eller en säsongsbaserad show. Storyn tenderar att bli bättre då. Nord och Syd (12 delar?) har till exempel en betydligt bättre genomförd ramberättelse än vad DS9 hade. Detta trots att den ändå var mycket välgjord med tanke på att Paramount nog hade föredragit enskilda avsnitt framför en längre berättelse, eftersom det är enklare att reprisera avsnitten då samt enklare för folk att hoppa in i serien.

Ja, det låter verkligen intressant. Hoppas CBS uppmärksammar detta så att vi kanske inom några år får en ny Star Trek-serie :)

Det här konceptet är väl i princip dött. Dels bygger det mycket på vad som hände på 00-talet: USAs i alla fall påstådda nedgång, Bushs politik med mera. Dels är följetongskonceptet på väg ut vad jag förstår. Lost och andra sådana serier har svårt att dra in pengar via repriseringar samt säljer sämre och sämre på dvd. Sedan har de ju avslöjat mycket. Jag tror inte att de som skapade förslaget skulle göra samma sak idag.

Men en variant på det vore förstås kul :)

• 2 months later...

Vi har inte haft en Star Trek serie nu på 6år, självklart är det dags att komma igång på tv rutan igen. Star Trek fanbase är fortfarande stark och det är läskigt många Conventations i USA än idag.

Men som Patric Stewart sa efter Nemesis att världen har drabbats av "Star Trek Fatigue", och det var mycket sant i dom orden. 90 talet var nerbombat med Star trek och så småningom så dör kvalitén. ENT var ett misslyckat försök på en Re:amp av konceptet med nya ideer, även om manus-författande var så himla mycket bättre i min mening än tidigare ST serier.

Jag har själv kommit till punkten att jag skiter i vad dom kan tänka sätta upp på tuben igen, ge mig bara en Star Trek serie. Dom får gärna liva upp Star Trek: Enterprise igen, ge mig bara något nytt och fräscht så man har något att se fram emot.

Men det skulle inte förvåna mig om CBS sitter och glor igenom ideer för en ny Star Trek Serie som sätter sig i J.J Abrahams universum eftersom filmen blev en sådan stor succé. Jag tror iaf vi kan glömma bort TNG/VOY/DS9 konceptet, den tiden är utdöd... Om jag ska va lite pessimistisk.

Vi har inte haft en Star Trek serie nu på 6år, självklart är det dags att komma igång på tv rutan igen. Star Trek fanbase är fortfarande stark och det är läskigt många Conventations i USA än idag.

Men som Patric Stewart sa efter Nemesis att världen har drabbats av "Star Trek Fatigue", och det var mycket sant i dom orden. 90 talet var nerbombat med Star trek och så småningom så dör kvalitén. ENT var ett misslyckat försök på en Re:amp av konceptet med nya ideer, även om manus-författande var så himla mycket bättre i min mening än tidigare ST serier.

Jag har själv kommit till punkten att jag skiter i vad dom kan tänka sätta upp på tuben igen, ge mig bara en Star Trek serie. Dom får gärna liva upp Star Trek: Enterprise igen, ge mig bara något nytt och fräscht så man har något att se fram emot.

Men det skulle inte förvåna mig om CBS sitter och glor igenom ideer för en ny Star Trek Serie som sätter sig i J.J Abrahams universum eftersom filmen blev en sådan stor succé. Jag tror iaf vi kan glömma bort TNG/VOY/DS9 konceptet, den tiden är utdöd... Om jag ska va lite pessimistisk.

Tror inte det var för att folk tröttnat på star trek. det var för att star trek blev bara sämre och sämre och man hade slut på nya idéer. Dåliga tittarsiffror? i stället för att slänga in storbystade space babes borde man gjort något åt innehållet i avsnitten. Det är ju faktiskt så att ca 50% av en potentiell publik är helt ointresserade av storbystade space babes i högklackat.

Höga klackar borde heller inte vara tillrådligt på "starfleet officers on duty".

Nja, Sex säljer, det har aldrig förändrats. Som jag förstår det så öka tittarsiffrorna rätt bra för Voyager efter säsong fyra med 7 av 9. Dock så sätter jag Manuset med Borgarna som en stor del varför det blev bättre men den storbystade kvinnan hade säkert också lite i görningen.

Tittarsiffrorna gick inte upp mer än marginellt för Voyager när Seven on Nine introducerades. Har en graf nånstans som visar att de snarare bara inte sjönk lika snabbt längre säsong 4-7, medan det gick utför snabbare säsong 1-3. Seven var knappast varken en räddare eller förgörare för Voyagers tittarsiffror. Jag tror snarare att Star Treks tittarsiffror har gick ner på grund (utan inbördes rangordning):

1.Väldigt hård konkurrens från andra fantasy- och sf-serier under andra hälften av 90-talet samt 2000-talet.

2.Fler tv-kanaler över huvud taget att titta samt internet som drar en viktig del av Star Treks publik: yngre män och tonåringar.

3.Svårt att få med sig 80- och 90-talister. Serierna hade svårt hitta en yngre publik, och kärnan av Trektittare blev bara äldre och äldre. Serier som drar mycket fans behöver de yngre eftersom dessa är mer aktiva fans och mer tid för det.

4.Väldigt mycket Star Trek producerades ett tag. Det blir lätt att nå det antal avsnitt där det känns för genomsnittstittaren eller tom vissa fans att man har sett tillräckligt mycket -- även om man gillar det.

5. Sämre tider och mindre täckning i USA för de tre senare serierna än TNG i USA gjorde också sitt till.

6. More of the same: jag tror inte kvaliteten var särskilt avgörande för att folk slutade. Den var hög ända till slutet, men man var mindre och mindre originell. Borgs, klingons och gamla TOS-raser fick för mycket utrymme i de tre senare serierna, utan att man hittade på något nytt. Star Trek bygger mycket på att upptäcka något okänt. Detta minskade mycket i senare serier.

"Star Trek bygger mycket på att upptäcka något okänt. Detta minskade mycket i senare serier. "

Haha ja, Dom gjorde ett försök med ENT, problemet är bara att det var mer tanken "Been there done that" :).

Problemet i allmänhet i Star trek är att det är ett sådant djupt universium, därför funka Stargate bättre på folket då det är relaterat till nutid utan vetenskapliga begrepp hela tiden och i en tid långt fram.

Men men, något jag observera mycket på senare är att dom gjorde om gamla manus från TNG tiden till dom andra serierna med små förändringar bara.

I vilket fall, en ny Star Trek serie hade varit väldigt roligt, men det handlar om vad toppen säger. Dom kanske tycker SCI-FI är bara slöseri på pengar och satsar på drama istället *skakar på axlarna*.

• Create New...