Gå till innehåll

Ian McDonald: Förändring är science fictions hjärta


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Författaren Ian McDonald, som just nu befinner sig i Stockholm för att närvara vid Eurocon 2011, har redan gjort flera maffiga uttalanden som det twittras om på webben. Han har under ett föredrag talat om vad som är rätt och fel med science fiction och säger bl.a. följande:

  • "Science fiction är den enda litterära form som är kapabel att hantera 2000-talets realiteter"
  • "Hjärtat har gått ur science fiction"
  • "Förändring tillhör hjärtat i det som science fiction handlar om"
  • "Kämpa mot marknaden: Läs bredare, läs böcker av kvinnliga författare"

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller tv-serier så tror jag nog att "Hjärtat har gått ur science fiction", för den storhetstiden är troligen över. Farscape, Firefly, Star Trek, Babylon 5, Stargate....och många fler. Men vad fins nu. Dessa serier är alla nerlagda eller på utdöende. Inget har tagit deras plats.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En orsak kan väl vara att fler och fler producenter är födda efter rymdkapplöpningen och därför inte har samma intresse för rymden. Samma sak gäller publiken, mycket sf riktar sig trots allt till en yngre publik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller tv-serier så tror jag nog att "Hjärtat har gått ur science fiction", för den storhetstiden är troligen över. Farscape, Firefly, Star Trek, Babylon 5, Stargate....och många fler. Men vad fins nu. Dessa serier är alla nerlagda eller på utdöende. Inget har tagit deras plats.

Det skulle väl vara Dr Who då, som vad jag vet kör på som vanligt.

Jag tror att det blir vanligare och vanligare med sci fi som i huvudsak utspelar sig på jorden (och även i nutid) istället för ute i rymden i en obestämdbar framtid. Det kanske är för att man har lättare att relatera till här och nu än där och då? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...