Nyhet Posted August 29, 2011 Report Share Posted August 29, 2011 (edited) Filmskaparen Rob "Ögonborgen" Spence som förlorade sitt ena öga i en skjutolycka har ersatt det med en videokamera. Nu sponsras han av spelföretaget Square Enix som har gett Spence i uppdrag att ta reda på var vi befinner oss när det gäller cyborgdelar, detta för att göra reklam för deras nya dataspel Deux Ex: Human Revolution. I spelet Deux Ex använder soldaterna hyperavancerade cyborgdelar för att få övertaget över sina motståndare. På sin webbplats Eyeborg har han lagt upp en tolv minuter lång video (se nedan) där han reser runt i världen och träffar människor som använder det senaste inom cyborgtekniken. Källa [ Till originalnyheten ] Edited August 29, 2011 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxsill Posted August 30, 2011 Report Share Posted August 30, 2011 Så. Hårt. Vilka cyborger har vi i Star Trek, mer än Geordi och Borg? Vi man räkna in Bashir? Redigeringsorsak: Tagit bort onödigt ord. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 30, 2011 Report Share Posted August 30, 2011 Fast jag vet inte om jag skulle räkna Bashir till en cyborg, han är ju DNA modifierad men har mig veterligen inga direkta implantat eller liknande som stärker hans förmågor. Seven går väl som cyborg, även om hon faller inom din borg kategori. Borg drottningen likaså och för båda dessa gäller att de är enskilda individer snarare än medlemmar i ett kollektiv, även om Borg drottningen mer är kollektivet. Jag blev osäker på om Geordi verkligen går att räkna som cyborg i detta sammanhang, i alla fall om vi ser på serien och filmerna fram till och med first contact. Visst han har sitt VISOR och de här blinkande kontakterna till dessa men i övrigt har han väl inga direkta implantat eller liknande? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted August 30, 2011 Report Share Posted August 30, 2011 Hmm, det beror på definition av ordet "cyborg". Det vill säga att en organism som består av såväl biologisk vävnad som syntetiska delar enligt wikipedia. Vad sägs det om Picard (TNG -avsnitt 2.17 Samaritan Share), Worf (TNG-avsnitt 5.16 Etic), Nog (Minns inte vilka avsnitt han fick en syntetisk del i sin kropp), Neelix (osäker på om han fick en konstgjord kroppsdel i avsnitt Phage) och Reed (ENT-avnsitt 2.3 Minefield) ? Räknas de som cyborg om de hade/fick konstgjord kroppsdelar, precis som La Forge? Däremot inser jag att Bashir är en annan sorts cyborg, förlåt mej, närmst bestämt en transhuman. Det handlar om ämne transhumanism tycker jag. Ni kan goggla på ordet transhumanisma om ni vill. Svaret på fråga :Hur långt har vi kommit på vägen att bli cyborg? : Det har utvecklat mycket syntetiska/tekniska kroppsdelar till exempel CI CochleaImplantat. Vi är faktiskt på väg att bli cyborg ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted August 31, 2011 Report Share Posted August 31, 2011 Väldigt bra spel med, om någon undrar! ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pela Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Egentligen är kanske begreppet cyborg redan föråldrat. I sci-fi sammanhang används det ju oftast som något "omänskligt", mer maskin än människa (för att citera en personbeskrivning i en konkurrerande rymd-serie ;) ). Idag är det ju ingen som anser att en person med inopererad hörapparat eller pacemaker eller datoriserade proteser är någon slags monster. Troligen kommer ytterst få att tycka att vi är mindre mänskliga när vi får direktkopplingar till internet och kan kolla shoppinglistan, wikipedia och facebook utan att öppna ögonen heller. Har sett en del intressanta experiment där man haft en kamera på huvudet och ett slags "skärm" på tungan som skickar svaga elektriska impulser i ett mönster så att man kan "smaka" en bild och på så sätt veta vad som finns framför även om man är helt blind. Och det finns ju inget som säger att man måste begränsa sig till de sensorer vi har som människor. Geordis visor är egentligen bara en smidigare modell av saker som redan finns i laboratorier idag. Det riktigt intressanta är hur snabbt hjärnan lär om. Som en av killarna med armprotes i filmen ovan sa, han tänker inte på att han spänner den eller den muskeln, han bara plockar upp något. Den mänskliga hjärnan är extremt flexibel. Är det plötsligt så att tummen styrs av en muskel bakom örat så upplevs det säkert som jättemärkligt ett tag, men snart fungerar det utan att man tänker på det. Alla som någonsin spelat ett datorspel vet vad jag pratar om. Samma sak med input. Får man synintryck via tungan så kopplar vi snart om dem till syncentrat i hjärnan och "ser" det kameran visar. Så man behöver kanske inte börja borra i skallen för att kunna få digitalt förstärkta supersinnen, eller rent av externt lagrade minnen? Det kanske räcker att lägga några ytliga sensorer och impulsgivare och träna om hjärnan ett tag? Personligen tror jag att vi kommer att gå i den riktningen och att det kommer att påverka oss väldigt mycket. Jag kan se bara på mig själv hur mitt tänkande och agerande påverkats sedan jag fick internet i fickan förra sommaren. Jag lägger inga busstider på minnet. Är det något jag funderar på kan jag snabbt kolla upp det. Jag behöver inga vägbeskrivningar, det är bara att kolla GPSen. Enda olägenheten är att jag måste plocka upp telefonen och pilla med massa småsaker. Ett par glasögon med förstärkt verklighet är ett steg på vägen, men jag tror att det finns många som hellre sätter in en kontakt i stil med dem i Matrix. Kanske krävs det för att få jobb om 50 år. Resistance is futile! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts