Hugh Postad 5 Oktober, 2012 Rapport Postad 5 Oktober, 2012 De kanske använder sig av ozon för att få bort dålig lukt? Det brukar man ju använda när man rekonditionerar båtar och bilar från cigarretrök tex... *s* /Hugh Citera
Kellin Postad 8 Oktober, 2012 Rapport Postad 8 Oktober, 2012 Men är inte ozon farligt...? Fast jag vet ju inte, ljudvågor kanske tar bort lukt också. Luktmolekyler kanske ramlar av på samma sätt som smuts? Någon mer tekniskt kunnig som har koll på sånt? Citera
orville Postad 8 Oktober, 2012 Rapport Postad 8 Oktober, 2012 Du slog huvudet på spiken Kellin. Visst finns det olika lukter som är olika svåra att tvätta bort men jag tror det borde funka ungefär så här. Smuts och svett och hudnära bakterier i en salig röra på var persons/hens kropp. Partiklar och liknande finns säkert också där. Dessa börjar bilda tråkig lukt när bakterier och liknande börjar växa till i antal och deras avföring producerar obehagliga dofter (tror inte att det är svettet som luktar utan nedbrytningsprocessen)... Så får man bort blandningen med sonic shower får man nog bort det illadoftande också. När man talar om hår och rök handlar det ju om att (speciellt om man har längre hår) håret blir som ett filter eller som en yta som fångar upp partiklar. Håret har mycket yta och gör att det helt enkelt fastnar tobaksröksmolekyler i håret. Kan man använda sonic shower för att få partiklarna att trilla av blir du av med lukten. Så tror jag att det fungerar ungefär. Märks det att jag är tvättnerd? Citera
Kellin Postad 8 Oktober, 2012 Rapport Postad 8 Oktober, 2012 Intressant! Då borde det ju vara bra på alla sätt... Bara luften är varm så är jag nöjd om jag blir ren och luktar gott efteråt. :-) Alltid trevligt med smarta människor som kan lära såna som mig något. :-D Citera
Hugh Postad 9 Oktober, 2012 Rapport Postad 9 Oktober, 2012 (redigerade) Men är inte ozon farligt...? Fast jag vet ju inte, ljudvågor kanske tar bort lukt också. Luktmolekyler kanske ramlar av på samma sätt som smuts? Någon mer tekniskt kunnig som har koll på sånt? Jo, helt rätt. Ozon är inte lämpligt att andas in och vistas i. Man använder sig av Ozon även vid restvärdesräddning efter bränder. Lägenheter spärras av under pågående behandling. Kläder, möbler, böcker och annat som är skadade av brandrök brukar man ozonbehandla i utrymmen gjorda för det hos företag som håller på med brandsanering. En "ozonbehandlare" är inte speciellt dyr och inte mycket större än en transistorradio. Man stoppar in den i bilen eller båten. Försluter alla dörrar, luckor mm och låter den gå några dygn. Sen har man en helt annan miljö i bilen eller båten. Funkar bra även i hus och lägenheter om man tar rum för rum... Och jovisst handlar det mycket om "molekyler" i gasform. När jag jobbade på ringhals så fastnade det ofta "radonmolekyler" i kläder och hår när man vistades i källare och bergdränage som saknade ventilation. Man andades naturligvis även in radon. När man sen skulle söka av sig i de "avsökningsramar" man har för att detektera eventuell radioaktiv kontamination så larmade dessa då radonet avger joniserande strålning precis som alla andra mer elle mindre aktiva nuklider. Men ofta handlade det om att ta en promenad och söka av sig en halvtimme senare så hade radonet vädrats ut. Alternativet var en snabbdusch... Och det är på samma sätt man löser problemet med "radonhus". Det vill säga man tar inte bort radonet utan pumpar in mer luft i huset så att radonet vädras ut. Med andra ord man löser inte problemet. Det är liksom att pumpa in mer vatten i Stilla havet för att mildra utsläppet från Exxon Valdez... /Hugh Redigerad 9 Oktober, 2012 av Hugh Citera
Kellin Postad 10 Oktober, 2012 Rapport Postad 10 Oktober, 2012 Okej... ozon går ju helt bort. Men om orville har rätt, och "tvättnerd" ;) som han är så vet han med största säkerhet vad han pratar om, så verkar det ju räcka med ljudvågorna. Överlåter ozonet till alla praktiska användningsområden som Hugh räknar upp. Fast om jag inte är helt fel ute så är det väl inte särskilt miljövänligt att använda ozon? Låter ju inte helt trevligt med radonhanteringen. Bara att skjuta problemet framför sig...(?) Citera
Hugh Postad 11 November, 2012 Rapport Postad 11 November, 2012 (redigerade) Det är tyvär så det funger ofta i praktiken. Man tillsätter mer vatten eller luft och så minskar utsläppsmängden av någon anledning. Kan säga det som förbigåeende att tvättstugan på Ringhals kärnkraftverk har saknat reningsanläggning under alla de år som verket varit i drift. Det anses kosta för mycket att bygga en reningsanläggning. Men bilverkstan i byn mittemot måste ha det för att få tvätta bilar. Är det konstigt att vi har så mycket växthusgaser i vår atmosfär idag? Uh, såg ett av de tidiga TNG avsnitten där man besökte en planet som verkade vara ett paradis. Men med nackdelen att man bara hade ett straff för ett brott. Hur som helst sågs valda besättningsmedlemmar jogga runt i sina uniformer, spela boll mm. Man verkar inte ha några problem med svett eller dålig lukt verkar det som i alla fall... *ler lite...* Förrsten hur ofta händer det att någon blir smutsig? Förutom Picard som av någon anledning verkar gilla att få kaffe, te eller choklad över sig. Lite som farbror Melker, varför badar du alltid med kläderna på? *s* /Hugh Redigerad 11 November, 2012 av Hugh Citera
Kellin Postad 11 November, 2012 Rapport Postad 11 November, 2012 Det är väl det som är lite skrämmande. Att det är de "små" miljöbovarna som ska bättra sig och minska utsläpp. Medan de större som verkligen skulle göra stor skillnad inte gör det. Men många bäckar små heter det väl... Nej, sällan man ser någon som är smutsig. Det experimentas ju med smutsavstötande och vattenavvisande tekniker nu. Mycket med nano. Även om det verkar som att det inte är så nyttigt och att nanopartiklar kan påverka kroppen på olika otrevliga sätt. Men det kommer nog hända mycket på den fronten också. Så kanske har de något sätt att tillverka kläder som inte smutsas och luktar i ST. Citera
Fleetadmiral Postad 11 November, 2012 Rapport Postad 11 November, 2012 Forskarna har under en längre tid laborerat med nanotekniken för att just skapa självrenande kläder. Idag finns experimentkläder på laboratoriet där man bara behöver torka av smutsen med t.ex. hushållspapper. Det går till så att man tillsätter nanokristaller i tyget. Nanonkristallerna stöter bort smuts och vätskor. Får man t.ex. kaffe på ett par behandlade byxor kan man enkelt torka bort kaffet med hushållspapperet. Det fungerar redan idag, men när eller om det kommer ut på marknaden vet man inte. En förutsättning för att det så småningom ska finnas att köpa är ju att man kan tillverka och sälja med förtjänst. Nästa steg är att skapa självrenande kläder. Genom att väva in partiklar av guld, silver eller titandioxid i tyget kan man bryta ner bakterier och organisk smuts och på så vis få kläder som renar sig själva. Här håller man fortfarande på och experimenterar. Professor Lars Samuelson vid Lunds universitet (på avdelningen för det fasta tillståndets fysik) har uttryckt det så här: "Principen är densamma som hos lotusblomman. Den växer i Ganges smutsiga vatten men är alltid ren och fin. Vaxkristallerna på bladens yta gör att både smutspartiklar och vattendroppar stöts bort. Därmed sköljer vattnet med sig smutsen." (Informationen är hämtad från Lunds universitets magasin, LUM) Citera
Kellin Postad 13 November, 2012 Rapport Postad 13 November, 2012 Tror att det till viss del redan finns kläder med nano och silverpartiklar i. Har sett kostymer behandlade med nanoteknik för att förhindra smuts och väta. Träningskläder, barnkläder och vissa andra textilier behandlas med bla silver för att hindra bakterier och dålig lukt. Det hävdas också ofta av företagen som tillverkar de här att de inte ska läcka ut, vilket inte stämmer. Så dessa ämnen läcker ut i naturen, påverkar vattenlevande organismer och troligtvis också oss. Så som det ser ut just nu finns inget riktigt bra sätt att fixa det där med smutsavstötande, luktfria kläder. I alla fall inte om man bryr sig om miljön och allas hälsa. Men det skulle ju onekligen vara snällt åt miljön att komma på kläder som inte behöver tvättas, eller inte tvättas lika ofta. Tvättmedel och hög förbrukning av vatten är ju inte heller bra, så det finns mycket att göra inom det här området. Citera
Jonas1968 Postad 25 Februari, 2013 Rapport Postad 25 Februari, 2013 De kanske använder sig av ozon för att få bort dålig lukt? Det brukar man ju använda när man rekonditionerar båtar och bilar från cigarretrök tex... *s* /Hugh Ozon är starkt giftigt så den duschen skulle jag inte beträda utan gasmask. Citera
Hugh Postad 11 Mars, 2013 Rapport Postad 11 Mars, 2013 De kanske använder sig av ozon för att få bort dålig lukt? Det brukar man ju använda när man rekonditionerar båtar och bilar från cigarretrök tex... *s* /Hugh Ozon är starkt giftigt så den duschen skulle jag inte beträda utan gasmask. Tror jag nämner något om det i inlägg nr. 30. Men (beroende på koncentationen naturligtvis) normalt behöver man inte skyddsmask (inte gasmask") för att gå in i ett utrymme där ozonbehandling pågår. Finns betydligt giftigare ämnen som många andas in dagligen som exempelvis bensin... Citera
Jonas1968 Postad 15 Maj, 2013 Rapport Postad 15 Maj, 2013 De kanske använder sig av ozon för att få bort dålig lukt? Det brukar man ju använda när man rekonditionerar båtar och bilar från cigarretrök tex... *s* /Hugh Ozon är starkt giftigt så den duschen skulle jag inte beträda utan gasmask. Tror jag nämner något om det i inlägg nr. 30. Men (beroende på koncentationen naturligtvis) normalt behöver man inte skyddsmask (inte gasmask") för att gå in i ett utrymme där ozonbehandling pågår. Finns betydligt giftigare ämnen som många andas in dagligen som exempelvis bensin... Kanske går att ha ozon i sådana halter att det inte är omedelbart farligt men jag tvivlar på att det skulle vara nyttigt att varje morgon utsätta sig för ozon när man duschar. Dessutom behövs det väldigt små halter av ozon för att det skall lukta mycket fränt så man skulle nog ändå behöva någon form av mask för att slippa lukten. Citera
jabcon55 Postad 16 Mars Rapport Postad 16 Mars The idea of sonic showers is really fascinating, especially when we think about how technology can change everyday experiences. It reminds me of how innovation also plays a role in gaming. small gameplay improvements and creative features can completely transform the player experience. Just like advanced concepts such as sonic showers aim to make life easier, thoughtful updates in games can make them more immersive and enjoyable for players. Citera
Noel Dedja Postad 12 April Rapport Postad 12 April Honestly, this discussion feels quite interesting because the idea of sonic showers gives a strong futuristic vibe, especially when efficiency and water conservation are considered. Even in gaming, we see similar creativity, like in Getting over , where simple mechanics turn into a unique experience. In the same way, this concept may sound unusual but still makes logical sense. Overall, the topic nicely balances innovation with practical technological possibilities. Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.