Gå till innehåll
Nyhet

Så många miljarder kostar det att bygga Enterprise-D

Rekommenderade inlägg

En amerikansk ingenjör vill bygga Enterprise-D från The Next Generation, skriver Dagens Industri. Bygget skulle kunna genomföras på tjugo år. Kostnaden är dock mycket hög.

Ingenjörens egna beräkningar landar på en miljard dollar eller cirka sju miljarder svenska kronor. En orsak till den höga prislappen på bygget är att han vill konstruera Enterprise i rymden.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klart intressant tanke att bygga konstruktionen i rymden men jag kan ju tycka att det blir onödigt dyrt fast jag tror nog att det skulle kosta betydligt mer än sju miljarder kronor i slutändan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte tänka mig att rymdskeppet bli verklighet. Anledningen till att t.ex. dagens rymdskepp alla är cylinderformade är för att det är den mesta praktiska designen, både om rymdskeppet sänds upp från jorden eller sätts ihop från delar som sänts upp (m.h.a. av en cylinderformade raket). Projektet att konstruera en rymdfarkost som ska kunna ta sig till t.ex. Mars skulle bli nog dyrt ändå. Designen måste också funktionsmässigt kunna motiveras. Med dagens framdrivningssystem är det naturligast att placera systemet som en integrerad del av huvudkroppen, och inte i två motorgondoler vid sidan om skeppet. Och vad skulle sitta på deflektorns plats? Skeppet är också alldeles för stort, kom ihåg att Enterprise-D rymmer runt tusen besättningsmedlemmar.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wow det var inte en liteen summa. ca 7 trillion kronor låter verkligen lite väl högt för att projektet ska förverkligas. Men det hade inte varit illa att uppleva Enterprise i rymden :D En kostnad på a 7 miljard kronor hade varit bättre.....

Ps: I USA säger man billion till miljard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu