Jump to content

Metroid

Lars Muul

Recommended Posts

Jag tänkte att det vore på sin plats med en tråd om denna fantastiska sci-fi-actionäventyr-TVspel-serie som hittills består av:

Metroid

Metroid II - Return of Samus

Super Metroid

Metroid Fusion

Metroid Prime

Jag kan väl börja med att säga att jag älskar dessa spel och de är den perfekta TVspelsmotsvarigheten till Alien.

Vad tänker ni andra Metroid-älskare när ni ser en tråd som denna?

hmm, som gammal 8-bits räv så fastnade jag aldrig riktigt för metroid. vad är egentligen så speciellt med spelen? :huh:

för mig framstod de som en sämre, sci-fi betonad, version av zelda. visserligen har jag inte spelat de senare spelen i serien, men del 1 och 2 (dvs game boy) var inga höjdare. super metroid fastnade jag för ett tag, men tröttnade ganska snabbt. är de senare bättre eller sämre?

Jodå, Sotunk, du är på helt rätt spår.

Tja, gillade man inte de första Metroid-spelen lär man inte direkt avguda de nyare heller. Själv har jag bara spelat ettan och trean :rodna: , men jag är övertygad om att de andra är precis lika bra, eftersom upplägget är detsamma.

Hon heter Samus Aran och är prisjägare. I manualen till originalspelet stod det att Samus var en han, men det var bara för att man skulle bli överraskad på andra varvet....

Frågan är dock när Metroid egentligen utspelar sig. Det står i originalmanualen att den Galaktiska Federationen bildades år 2000 i kosmos historia och att året för spelet är 20X5. Mystiskt....

Jag antar att det är några tusen år in i framtiden.

en fördel med att skriva så är att man slipper alla felletare som, när året i spelet/boken/filmen/tv-serien inträffar, skrattar och säger: "haha, så dumma upphovsmännen var! år x var ju för y antal år sedan och jag ser inga flygande bilar/rymdskepp/klonade soldater etc."

många bra sci-fi/thriller skildringar har det problemet, till exempel alien (utspelar sig 1997), 1984 (överflödigt att skriva när den utspelar sig ;) ) och millennium (världen går under år 2000) för att nämna några. då är det bättre att göra som spelskaparna till metroid gjorde. antingen ett obestämbart år eller att förlägga händelserna så långt in i framtiden att det inte spelar nån roll. det vill säga om man ens behöver pilla med årtal... ;)

Jo, fast nu är det ju så att Metroid använder en annan tideräkning. Federationen bildades år 2000 i kosmos historia. DET skrevs givetvis för att slippa felletare. Men varför dubbelförsäkrar man sig mot felletare?

Förresten: Alien utspelar sig om flera hundra år. Jag kommer inte ihåg vilket år det var, men inte var det 1997 iaf!

hmm. lite ot att fortsätta alien diskussionen, men men. i introt till alien står det i vissa tidiga videoutgåvor att den utspelar sig 1997. när 1997 sen kom närmre tog de helt sonika bort det, eftersom de aldrig erkänner exakt när filmen utspelar sig ändå. rotade igenom manuset till både alien och aliens men hittade inga repliker eller något dylikt som beskriver när de utspelar sig. vad vi får veta är att det är 57 år mellan del ett och del två. sen hittade jag följande, beskrivande, del i manuset till aliens: "They combine the specialized techno-combat training of the twenty-first century fighting man with those qualities universal to"grunts" through the ages."

av det kan man utläsa att tvåan utspelar sig på 2000 - talet i alla fall, vilket inte gör 1997 en alldeles fel gissning när det gäller ettan.

jag lyckas alltid bara springa runt i cirklar i första metroid... :rolleyes:

jag kom på att när jag spelade det för första gången tyckte jag det var jättehäftigt med de delar av planeten man inte egentligen ha tillgång till och inte kom någonstans på. det var ett bra upplägg tyckte jag. dessvärre tycker jag att svårighetsgraden bedrog visheten. man fick inte riktigt den där moroten man behövde för att komma vidare. tråkigt nog var det så med många spel till den gamla 8-bitaren.

*kommer ihåg adventures of lolo II med skräck*

Lolo 2 är väl trevligt? :)

Jo, det är nog sant att många NES-spel är onödigt svåra ibland, men då är de å andra sidan väldigt korta. Metroid, t ex, kan man springa igenom på under 45 minuter. Det är då man får det bästa slutet.

Att jämföra med Super Metroid, som är något lättare, men som tar drygt 2 timmar att springa igenom.

Jag förstår vad du menar. Det där infernaliska lösenordssystemet retar ju gallfeber på en ibland!

Jag fattar inte varför de inte körde med batteriminne. Spelet kom trots allt efter The Legend of Zelda och i den Japanska (diskett-)versionen kunde man faktiskt spara.

Det hade underlättat mycket, IMO.

• Create New...