Gå till innehåll
Nyhet

Star Trek för nybörjare

Rekommenderade inlägg

En lättillgänglig blogg på svenska där Star Trek presenteras för nybörjare, hur låter det? Det är i varje fall vad en anonym person har startat med den 15 juli i år. 4 inlägg finns det hittills och visst vore det roligt om det kunde fortsättas med denna svenska "Star Trek för dummies". Bortse från stavfel och liknande, för innehållet är utöver det helt okej.

Samtidigt är ju vår databas också en bra inkörsport till Star Trek, men vad bloggen gör är att svara på vanliga frågor på ett enkelt sätt.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok är väl ett sant omdöme. Jag tycker att den tar för mycket ställning vad bloggförfattaren tycker än att vara en nybörjarguide.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvaliten på bloggen är en besvikelse

Jag tycker att det är för mycket personliga reflexioner över vad som är Star Trek, olika företeelser inom Star Trek m.m. Uppriktigt sagt inte särskilt bra skrivet, och mycket av informationen är mest subjektiva uppfattningar, och inte grundad på kanonisk information. Utan att vara partisk så är vårt tema "Frågor och svar" åtskilligt mycket bättre.

Även om en "Star Trek för nybörjare" ska vara introducerande och innehålla information som är lätt att ta till sig, så bör informationen vara så objektiv som möjligt, och följa kanon.

Dessutom tycker jag det är lite fegt att vara anonym...

Det enda jag kan se som positivt är initiativet. Om man emellertid ändrade rubriken från "Star Trek för nybörjare" till "Min Star Trek-blogg", så skulle det vara mycket bättre - på en blogg har man knappast några förväntningar att den ska hålla en viss kvalitet... dessutom kan man tycka vad sjutton man vill.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om alla synpunkter, faktiskt, man får hoppas att bloggen stärks framöver, alternativt att han hittar ett annat forum att skriva på där det fungerar bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle det vara fegt att vara anonym på en blogg? Tycker inte det ger skribenten mer eller mindre värde om det stod någonstans att Svenne Svennesson är blogginnehavaren. Handlar nog mer om bekvämlighet än feghet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle det vara fegt att vara anonym på en blogg? Tycker inte det ger skribenten mer eller mindre värde om det stod någonstans att Svenne Svennesson är blogginnehavaren. Handlar nog mer om bekvämlighet än feghet.

Det handlar förstås inte om "skribentens värde", utan att man som läsare lätt upplever det som att webbredaktören inte vill eller vågar stå för det han/hon skrivit (många forum/bloggar accepterar t.ex. av den anledningen inte anonyma inlägg; man kan gömma sig bakom anonymiteten). Dessutom, hur kommer man kontakt med personen om man vill komma med förslag, ge kommentarer direkt till webbredaktören - eller Gud förbjude :) , komma med (negativ) kritik?

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.

det är jag som står bakom bloggen ni pratar om. jag är en hon, och känner absolut inte något behov av att gömma mig bakom anonymitet.

det känns såklart tråkigt att den inte lever upp till vad ni vill eller förväntar er, men precis som jag skriver i "om bloggen" så är hela idén med bloggen att hjälpa min vän komma in i star trek och uppskatta det, precis som jag, och ni, gör. jag har inga höga pretentioner och jag gör inte heller anspråk på sanningen, jag skriver om vad jag tycker och känner, för att det ska intressera någon annan. kritiken mot att det mest handlar om mina reflektioner är lite komisk för det är faktiskt mitt syfte, jag tänker inte skapa en faktadatabas, jag tycker att andra gör det bättre, och jag tror att personliga åsikter och reflektioner är mer lockande och intressant för de som är i processen att skapa sina egna. om någon mer än min vän faktiskt kan använda bloggen för att hitta rätt i star trek-djungeln och hitta något som dom gillar där, så vore det så klart fantastiskt! men, det är min väns begynnande intresse som jag vill nära.

jag trodde faktiskt inte att min blogg skulle hitta en annan publik än mina vänner, och eftersom de redan vet vem jag är så brydde jag mig inte om att skriva någon presentation. igår när jag fick 2 kommentarer av personer jag inte kände, varav en undrade vem jag var, så tänkte jag om och tänkte skriva en såfort jag hade tid.

det går alldeles utmärkt att komma med kommentarer och negativ kritik i kommentarerna på bloggen.

mvh

jenny iwarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ber verkligen om ursäkt, och läste kanske din blogg lite för slarvigt. Hade jag vetat att den i första hand riktar sig mot din vän/dina vänner - och efter dina förklaringar - hade jag aldrig kommit med min kritik eftersom den inte längre är befogad. Din ambition att få din vän/dina vänner intresserade av Star Trek bör ju så klart uppmuntras.

Tack för ditt förklarande inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar förstås inte om "skribentens värde", utan att man som läsare lätt upplever det som att webbredaktören inte vill eller vågar stå för det han/hon skrivit (många forum/bloggar accepterar t.ex. av den anledningen inte anonyma inlägg; man kan gömma sig bakom anonymiteten). Dessutom, hur kommer man kontakt med personen om man vill komma med förslag, ge kommentarer direkt till webbredaktören - eller Gud förbjude :) , komma med (negativ) kritik?

Jag håller inte alls med, eller tror iaf inte att det är vad dom flesta upplever och är motiveringen till varför man kanske vill vara anonym.

Det där med att kontakta bloggaren är väl ganska lätt att göra samtidigt som anonymiteten kan bestå för bloggaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte heller det är "fegt" att vara anonym, i vissa fall kan det tvärt om vara nödvändigt. Jag känner en lärare som bloggar kritiskt om skolpolitik. Om bloggare som den här personen skulle skriva ut vilka de var skulle det få konsekvenser för deras arbete. Sorgligt men sant; i dagens samhälle får man inte vara kritisk - då är man besvärlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste igenom bloggen lite snabbt när tråden kom upp, men hade inte tid att faktiskt svara.

Jag tyckte att del av kritiken var lite orättvis då jag insåg ganska snabbt att bloggen var ett personligt initiativ som var menad att baseras på subjektiva åsikter. Dessutom tycker jag att de en hel del av de åsikterna skrivs lite med glimten i ögat. Som Jenny sa i sitt inlägg så var det ju aldrig meningen att vara någon objektiv ST-databas, och den var inte ens ämnad åt "alla där ute" utan framför allt för en väldigt begränsad grupp. Jag tycker att sånt bara borde uppmuntras, sen att den sett från ett objektivt perspektiv har lite brister är en helt annan sak.

Jag får också säga att jag inte alls tror att det är så anonymiteten ses så av de flesta. Varför det skulle vara fegt att skriva under ett smeknamn istället för ens riktiga namn har jag ingen förståelse för, då hade ju de allra flesta av oss här också varit fega. Det tycker jag inte att jag/vi nödvändigtvis är. :P

(Sen såg jag visserligen inget smeknamn på bloggen, men det är en annorlunda kommunikations kanal, bloggen blir smeknamnet som hon representerar.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu