Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Jo jag förstår vad ni menar. Det här är min teori om hur vulcan ska översättas till svenska:

Vulcan på engelska blir ju Vulkan på svenska. Alltså ett berg som sprutar ut lava osv. Vulcans heter ju deras hemplanet oxå ju eftersom de har mycket geotermisk aktivitet mm.

I engelska säger man t.ex. a vulcan, two vulcans, the vulcans och the vulcan`s. Dessa termer kan man använda både om man pratar om arten vulcans eller om vulkaner-berg. Det spelar ingen roll.

Alltså borde vi i Svenskan göra som de gör i Engelskan. Översätta direkt från hur man böjer ordet för vulkan (alltså lava-berg).

På Svenskan blir det alltså:

en vulkan

flera vulkaner

(ägande form) vulkanernas

osv.

---------------2007-01-20 02:55:09---------------

Apropå det -- vad kallas vi förutom människor? Jordbor? Definitivt inte jorder. Det vore samma sak som att kalla klingoner för kronoser efter hemplaneten Kronos. Varför har just "vulcans" namn efter sin planet när inte människor och klingoner har det? En miss av Star Trek-teamet?

Om man nu vill ändra på översättningen för att skilja de spetsörade från eldsprutande berg så skulle det låta som någorlunda hygglig svenska att säga "vulcanier" i både singularis och pluralis, dvs en vulcanier, flera vulcanier, i ägande form vulcaniens repektive vulcaniernas, och som synes behålla stavningen med "c". Ändelsen -ier förekommer ju om figurer och folkslag i massor av sf- och fantasy-litteratur. Det är ju egentligen inte översättarna på textningsföretagen som har makten över vad det ska heta. Dessa textningföretag som hittat på något så vansinnigt som: "-- Det är inte din ensak" när det ska heta "-- Det är inte din sak".

Det är för övrigt illa att vår planet som plats fortfarande inte stavas med stor bokstav -- i svenskan heter det jorden och inte Jorden. Jag tycker att Svenska akademin borde tillåta stavning med stor bokstav nu.

Sanmare

• Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

• Skapa nytt...