crazy_voyager Postad 21 Augusti, 2004 Rapport Postad 21 Augusti, 2004 Det är möjligt men vad är det då kopral??? Finns verkligen underofficerare i star trek i andra serier(ej sci fi) som tex hornblower så känner jag till dom med jag har aldrig hört talas av dom i star trek.
crazy_voyager Postad 21 Augusti, 2004 Rapport Postad 21 Augusti, 2004 Jga kom på att den med högst rang har inte alltid befälet, tex har inte cruscher befäl över weasly, och Pari shar inte befäl över kim. Har dett något att köra med departments? Ibland ser man ju tillochmed fänrikar beodra löjtnanter... Men i tex day of honor(voy`), så säger b'lanna: evrebody out!; när warphärdan hotar att spricka men då säger Paris: you ca't order me, I outrank you; och då gäller ju inte departemntheads. För b'lanna borde väll ha befäl över maskinrummet, eller? <_<
Great Bird Postad 21 Augusti, 2004 Rapport Postad 21 Augusti, 2004 Dom underofficerare jag känner till är: Miles O'brien - Senior Chief Petty Officer Sergey Rozhenko - Chief Petty Officer Dorian Collins - Acting Chief Petty Officer Zim Brott - Petty officer O'briens gradbetäckning har tre vinklar med två stjärnor och då han var Chief Petty Officer hade han tre vinklar med en stjärna. Så jag tänker mej 6 underofficersgrader från: Petty Officer 3:rd class (en vinkel) till Master Chief Petty Officer (tre vinklar tre stjärnor)
Great Bird Postad 21 Augusti, 2004 Rapport Postad 21 Augusti, 2004 Jag tror inte man kan ge order till folk utanför ens avdelning. T.ex. kan väl inte en Medicinsk löjtnant ge order till en Säkerhets fänrik? Befälhavaren, Förste officeren och operationschefen kan nog ge order till alla. Att Torres inte kan ge order till Paris beror nog på att han i det avsnittet är Kapten medans hon är Löjtnant.
One Postad 21 Augusti, 2004 Rapport Postad 21 Augusti, 2004 Jag tror en läkare kan ge order till vem som helst i sickbay eller i en medicinsk situation.
One Postad 22 Augusti, 2004 Rapport Postad 22 Augusti, 2004 Enligt en lista jag hittade så ser det ut såhär: Petty officer 3rd class - korpral Petty officer 2nd class - överfurir (tillsätts inte längre) Petty officer 1st class - sergeant Chief petty officer - flaggstyrman (tillsätts inte längre) Senior chief petty officer - fanjunkare (tillsätts inte längre) Master chief petty officer - förvaltare (används inte längre) ----------------------------------------------- Dom gradbeteckningar som används idag är (lägsta först): Korpral Furir Sergeant Kadett 1:a året Kadett 2:a året Fänrik Löjtnant Kapten osv
Karl Postad 22 Augusti, 2004 Rapport Postad 22 Augusti, 2004 Doktorn på skeppet kan t.o.m. ta ifrån kaptenen befälet om han/hon inte är i skick att för befäl (se Year of Hell part II). Sen så tror även jag att det är så att man bara kan ge order inom det området man har högst rang i, förutom Kaptenen och Förste Officeren.
Great Bird Postad 22 Augusti, 2004 Rapport Postad 22 Augusti, 2004 Jag känner till Svenska Försvarsmaktens gradbeteckningar, men: 1. Jag vill inte andvända avskaffade gradbetckningar (att nämna Fanjunkare var ett misstag :rodna: ) 2. Jag tycker att Kopral, Furir och Sergant förknippas med Armén så där stryker jag dom också 3. Även om jag skulle andvända dom så behöver jag tre till, och jag kan inte andvända dom gamla (se paragraf 1.) 4. Även om jag skulle andvända dom tre så vet jag inte vad som är vad. På nätet finns VÄLDIGT många versioner Jag har översatt Master Chief Petty Officer med Flagunderofficer till min lista. Om någon kommer med en passande översättning på Senior Chief Petty Officer så är jag evigt tacksam
One Postad 22 Augusti, 2004 Rapport Postad 22 Augusti, 2004 1. Jag vill inte andvända avskaffade gradbetckningar (att nämna Fanjunkare var ett misstag ) 2. Jag tycker att Kopral, Furir och Sergant förknippas med Armén så där stryker jag dom också 3. Även om jag skulle andvända dom så behöver jag tre till, och jag kan inte andvända dom gamla (se paragraf 1.) 4. Även om jag skulle andvända dom tre så vet jag inte vad som är vad. På nätet finns VÄLDIGT många versioner 1. Låter bra. :P 2. Gradbeteckningarna är likadana i armén, flottan, amfibiekåren och flygvapnet sånär som att flottan har amiraler i stället för generaler. 3. Du har inte tänkt på att amerikanerna helt enkelt har fler gradbeteckningar? 4. Eftersom master chief petty officer är den högsta av underofficiererna översätter jag den med den högsta svenska som då är sergeant. Senior chief petty officer ska enligt mitt förra inlägg översättas till fanjunkare som dock inte tillsätts längre. Graderna över och under fanjunkare är fänrik och sergeant. Fänrik bör det inte översättas till eftersom det inte är en underofficier och KAN inte översättas till det eftersom det är motsvarande ensign. Men det kan heller inte översättas till sergant då jag översatte masterCPO till det så jag degraderar den stackaren till furir. Kvar är då chief petty officer, och kvar är även korpral. Så... Master chief petty officer - sergeant Senior chief petty officer - furir Chief petty officer - korpral Petty officier 1st/2nd/3rd class har du, som jag ser det, två alternativ med: 1. Översätt dom med menig. 2. Använd gamla gradbeteckningar som vicekorpral, överfurir och fanjunkare. Skulle då kunna se ut såhär: Master chief petty officer - fanjunkare Senior chief petty officer - sergeant Chief petty officer - överfurir Petty officer 1st class - furir Petty officer 2nd class - korpral Petty officer 3rd class - vicekorpral
spaceLizard Postad 23 Augusti, 2004 Rapport Postad 23 Augusti, 2004 Ja,Läkaren kan ge order till vem som helst. I Enterpriseavsnittet förösker ju Dr.Flox enligt nån starfleet prargraf frånta Archer befälet. Flummigt skrivet,förlåt. Avsnittet "Hatchery" ska det vara.
Great Bird Postad 23 Augusti, 2004 Rapport Postad 23 Augusti, 2004 Stjärnflottans 104 Regemente, Sektion C - Tillåter Chefsläkaren att befria befälhavaren från sin tjänst om han är fysiskt eller mentalt opassande för tjänstgöring (McCoy och Phlox) Stjärnflottans 121 Regel, Sektion A - Tillåter Chefsläkaren att befria befälhavaren från sin tjänst om han är fysiskt eller mentalt opassande för tjänstgöring (EHM) Jag tycker inte om att en regel från Jordens Stjärnflotta överlever in i Federationens tid, jag tycker att de borde ha skrivit om hela regelboken när Federationen grundades
crazy_voyager Postad 23 Augusti, 2004 Rapport Postad 23 Augusti, 2004 Det är möjligt, men det kan ha gjorts ungefär som en översättning, man ändrar det gammalmodiga och sskriver en del nytt och plockar bort lite gammalt. detta borde ju förreste kunna liknas med en armé där är ju inte graden alltid så viktig utan den som har ansvar för något hardet ansvaret. En uppdragsansvarig har alltså ansvar för att dela upp grupper och liknande men gruppledaren har ansvar för detaljerna.
crazy_voyager Postad 23 Augusti, 2004 Rapport Postad 23 Augusti, 2004 GoG(great bird ....) kan man hitta grafik på dessa grader på nätet??? Det är inte alltid så lätt att se kragen på folk i serierna... Som sagt så har väll amrikanarna fler grader än oss. Jag har flera gånger försökt översätta officersgraderna men dte jga får till är detta... FÄnrik- Ensign Löjtnant- luitenent JG-Luitenent örlokskapten(flagkapten 2:a graden??? Lt.commander Kömmendörkapten(flaggkapten första graden???) commander Kommendör captain Konteramiral commendore Amiral admiral Vad tror ni???
spaceLizard Postad 23 Augusti, 2004 Rapport Postad 23 Augusti, 2004 Tycker att man ska skita i att översätta vissa saker. Starfleet är en av dom. Jag gissar att sverige i den aktuella tiden är fullt kapabla att förstå order från Starfleet command på engelska. Har även en teori om att engelskan i framtiden kommer att bli ett världsdominerande språk som konkurerar ut de mindre (tex svendka) språken. Detta hör ju givetvis inte till saken om svts översättning,ville bara framlägga det. Annars så tycker jag mycket väl att Combadge kan översättas till kommunikationsbricka eller kommunikationsknapp,eftersom att jag antar att Combadge är en förkortning av Communication Badge. Men vissa ord,som just arters namn samt instutioner som tex Starfleet gör sig nog bässt oöversatta.
Great Bird Postad 23 Augusti, 2004 Rapport Postad 23 Augusti, 2004 GoG(great bird ....) kan man hitta grafik på dessa grader på nätet??? <{POST_SNAPBACK}> Här är mina två favoritsidor med gradbeteckningar: Spikes Star Trek Hemsida Gå in på uniformer, välj en tidsperiod och välj "Ranks". Han skriver Rear Admiral (lower half) istället för Commodore, har inte med Fleet Captain och inkluderar besättningsmän av olika grader. Tangoflottans RPG Gradbeteckningar Här har Spike fått sina bilder. Hemsidans skapare lånar ut sina bilder till dom som ber snällt. Här finns både möjliga och omöjliga grader. Såhär lyder Stjärnflottans grader i gämförelse med de Svenska: Fleet Admiral - Storamiral (endast översatt, det finns inget som heter storamiral) Admiral - Amiral Vice Admiral - Viceamiral Rear Admiral - Konteramiral Commodore - Flottiljamiral Fleet Captain - Kommendör av 1:a graden (avskaffad i Sverige) Captain - Kommendör Commander - Kommendörkapten Lieutenant Commander - Örlogskapten Lieutenant - Kapten Lieutenant - Löjtnant Ensign - Fänrik (Här andvänder jag Ones lista vilken jag tycker är den bästa än så länge) Master Chief Petty Officer - Fanjunkare (avskaffad i Sverige) Senior Chief Petty Officer - Sergant Chief petty Officer - Överfurir (avskaffad i Sverige Petty Officer 1:st class - Furir Petty Officer 2:nd class - Kopral Petty Officer 3:rd class - Vicekopral (avskaffad i Sverige) Crewman - Besättningsman (ev. Menig, Matros, Sjö(Rymd)man) Tycker att man ska skita i att översätta vissa saker. Starfleet är en av dom. <{POST_SNAPBACK}> Utveckla gärna dina synpunkter. Själv tycker jag det är kul att översätta så länge det inte blir knasigt. Starfleet (Stjärnflottan) är ett trevligt lätt översatt ord. P.S. Om ni kommer på nån översättning på "Senior Chief Petty Officer" så har ni changsen att göra en viss fågel jätteglad
Dahlberg Postad 24 Augusti, 2004 Rapport Postad 24 Augusti, 2004 Stjärnflottans 104 Regemente, Sektion C - Tillåter Chefsläkaren att befria befälhavaren från sin tjänst om han är fysiskt eller mentalt opassande för tjänstgöring (McCoy och Phlox) Stjärnflottans 121 Regel, Sektion A - Tillåter Chefsläkaren att befria befälhavaren från sin tjänst om han är fysiskt eller mentalt opassande f??r tjänstgöring (EHM) Jag tycker inte om att en regel från Jordens Stjärnflotta överlever in i Federationens tid, jag tycker att de borde ha skrivit om hela regelboken när Federationen grundades <{POST_SNAPBACK}> Antar att du menar reglemente ;) Sedan... den som är tilldelad befälet av högra chef, ÄR chef, oavsett grad.... SEdan så skall ju rank faktiskt representera något ockås ;)
Lokatt Postad 24 Augusti, 2004 Rapport Postad 24 Augusti, 2004 Att Torres inte kan ge order till Paris beror nog på att han i det avsnittet är Kapten medans hon är Löjtnant. <{POST_SNAPBACK}> Va...? Hur menar du? Jag trodde "Kapten" och "Löjtnant" var ungefär motsvarande, bara att det var olika översättningar... (Den ena flottans ranknings-system, och den andra arméns)
One Postad 24 Augusti, 2004 Rapport Postad 24 Augusti, 2004 Va...? Hur menar du? Jag trodde "Kapten" och "Löjtnant" var ungefär motsvarande, bara att det var olika översättningar... (Den ena flottans ranknings-system, och den andra arméns) Löjtnant är direkt under kapten. Kolla på försvarsmaktens hemsida så ser du alla gradbeteckningar. Här är en liten översättning av graderna (dom aktuella): Captain (Janeway) - Kommendör Commander (Chakotay) - Kommendörkaten Lieutenant Commander (Tuvok?) - Örlogskapten Lieutenant (Paris/Torres?) - Kapten Lieutenant Junior Grade (Paris/Torres?) - Löjtnant Ensign (Kim) - Fänrik
One Postad 24 Augusti, 2004 Rapport Postad 24 Augusti, 2004 FÄnrik- Ensign Löjtnant- luitenent JG-Luitenent örlokskapten(flagkapten 2:a graden??? Lt.commander Kömmendörkapten(flaggkapten första graden???) commander Kommendör captain Konteramiral commendore Amiral admiral Vad tror ni???Konteramiral ska vara rear admiral. Commodore är engelska (inte amerikanska) för kommendör av 1:a graden/flottiljamiral. Men vissa ord,som just arters namn samt instutioner som tex Starfleet gör sig nog bässt oöversatta. Jag håller med om Starfleet. Det heter inte "a starfleet" eller "the starfleet", det heter starfleet kort och gott. Ett namn som inte ska översättas. Såhär lyder Stjärnflottans grader i gämförelse med de Svenska: Fleet Admiral - Storamiral (endast översatt, det finns inget som heter storamiral) Admiral - Amiral Vice Admiral - Viceamiral Rear Admiral - Konteramiral Commodore - Flottiljamiral Fleet Captain - Kommendör av 1:a graden (avskaffad i Sverige) Captain - Kommendör Commander - Kommendörkapten Lieutenant Commander - Örlogskapten Lieutenant - Kapten Lieutenant - Löjtnant Ensign - FänrikArme´n har en motsvarighet till "storamira"l, fältmarskalk. Den har dock inte använts efter 1972. Istället för storamiral skulle man ju kunna kalla den för amiral av första graden. Igen, enligt mina källor är commodore engelska och inte amerikanska. Mina källor kallar flottiljamiralen för rear admiral (lower half). Jag vet inte riktigt vad det menas, men så står det. Du kan ju kolla själv förresten! :P Här. Var har du hittat fleet captain? Den är inte med där jag kollar. Du menar Lieutenants JG (junior grade) som motsvarighet till Löjtnant, va? P.S. Om ni kommer på nån översättning på "Senior Chief Petty Officer" så har ni changsen att göra en viss fågel jätteglad Duger inte furir? <_< Flaggstyrman då? Det tillsätts dock inga längre (sedan 1992).
Great Bird Postad 24 Augusti, 2004 Rapport Postad 24 Augusti, 2004 Konteramiral ska vara rear admiral. Commodore är engelska (inte amerikanska) för kommendör av 1:a graden/flottiljamiral. Igen, enligt mina källor är commodore engelska och inte amerikanska. Mina källor kallar flottiljamiralen för rear admiral (lower half). Jag vet inte riktigt vad det menas, men så står det. Du kan ju kolla själv förresten! :P Här. Var har du hittat fleet captain? Den är inte med där jag kollar. Du menar Lieutenants JG (junior grade) som motsvarighet till Löjtnant, va? <{POST_SNAPBACK}> Commodore är en Engelsk grad det stämmer. Men Amerikanska flottan andvände den tills några år sen t.ex. när dom spelade in TOS. Det finns några Commodorer i TOS. Själv tycker jag att det låter så trist med Rear Admiral (upper/lower half) så jag säger Commodore istället. Christopher Pike och Garth of Izar är två Fleet Captains från TOS. Jag tror att det är en grad som vanliga officerare hoppar över och bara gest till de befälhavare som har kommandot över ett flaggskepp i en flotta (t.ex. Nionde eller Tionde Flottan från DS9) Jag råkade visst stava fel där, det ska vara Lieutenant (junior grade) = Löjtnant
Pjotr'k Postad 3 September, 2004 Rapport Postad 3 September, 2004 Det fanns visst sammanlagt tre diskussioner i detta ämne. Jag slog därför ihop alla dessa.
richard Postad 15 Oktober, 2006 Rapport Postad 15 Oktober, 2006 (redigerade) Jag har ett problem. Ibland händer det ju att man vill diskutera star trek irl (även om det är väldigt få här i sverige som vet vad det är.. har iaf en polare som tittar litegrann) och då stannar jag alltid upp och måste tänka till när jag ska förklara något om t.ex klingons. Ska jag använda det engelska orginaluttrycket "klingons" eller ska jag översätta det till "klingoner". Jag tycker att svenska översättningar låter så fåniga.. t.ex klingonska låter ju inte som ett särkilt häftigt språk medan "klingon" låter ascoolt. Jag tittar ALLTID på trek utan text (står inte ut med texten.. så dåligt översatt för det mesta) så jag vet inte hur de svenska översättarna hanterar sånt här. Men det är inte det jag är intresserad av heller, jag är intresserad av vilka uttryck ni använder. Det finns ju tusentals exempel till, tricorder eller trikorder? hypospray eller hyperspräjj? transporter eller transportör.. jaja ni fattar prncipen. Edit: glömde ju det svåratse utrrycket av alla.. heter det vulcans eller vulkaner/vulkaniter? Redigerad 15 Oktober, 2006 av richard
Tom_Hell Postad 15 Oktober, 2006 Rapport Postad 15 Oktober, 2006 Jag har ett problem. Ibland händer det ju att man vill diskutera star trek irl (även om det är väldigt få här i sverige som vet vad det är.. har iaf en polare som tittar litegrann) och då stannar jag alltid upp och måste tänka till när jag ska förklara något om t.ex klingons. Ska jag använda det engelska orginaluttrycket "klingons" eller ska jag översätta det till "klingoner". Jag tycker att svenska översättningar låter så fåniga.. t.ex klingonska låter ju inte som ett särkilt häftigt språk medan "klingon" låter ascoolt. Jag tittar ALLTID på trek utan text (står inte ut med texten.. så dåligt översatt för det mesta) så jag vet inte hur de svenska översättarna hanterar sånt här. Men det är inte det jag är intresserad av heller, jag är intresserad av vilka uttryck ni använder. Det finns ju tusentals exempel till, tricorder eller trikorder? hypospray eller hyperspräjj? transporter eller transportör.. jaja ni fattar prncipen. Edit: glömde ju det svåratse utrrycket av alla.. heter det vulcans eller vulkaner/vulkaniter? Varför är det viktigare vad några personer här säger och inte vad översättarna säger? De sistnämnda har ju trots allt en del språklig utbildning (även om man ibland kan tro motsatsen). Själv försöker jag använda "försvenskade" uttryck när jag kan. Att de amerikanska orden låter "coolare" är för att vi är så vana vid dem, men jag ser ändå hellre att man använder svenska ord där man kan. Men tipset annars är väl att helt enkelt använda det/de ord som känns bekvämast. Tyvärr kan jag inte hitta bra försvenskningar för Klingons, så jag säger Klingons även på svenska. Hypersprej har jag däremot anammat liksom Vulkaner etc.... Smaken är som baken, huvudsaken är väl egentligen attd en man pratar med förstår vad man säger!
Isper Postad 15 Oktober, 2006 Rapport Postad 15 Oktober, 2006 Brukar översätta rätt så mycket, men det finns väl gränser. Skulle ju inte säga sju av nio eller doktorn precis.
Pjotr'k Postad 16 Oktober, 2006 Rapport Postad 16 Oktober, 2006 Denna fråga diskuteras redan i diskussionen "Ordlista" så jag flyttar samman dessa båda diskussioner.
Rekommenderade inlägg