Sotunk Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 (edited) IDIC står för "Infinite diversity in infinite combinations", dvs ungefär "Oändligt mångfald i oändligt antal kombinationer", och är, om man får tro ST: Encyclopedia, en hörnsten i Vulcanfilosofin. Jag vet vad IDIC står för, vad jag inte vet är exakt hur IDIC-konceptet passar in i Vulcans filosofi. Hur går det ihop med deras uppfattning om logik osv. Någon som kan förklara för mig? Detta är för övrigt ett ämne där man kan diskutera vad som helst som kan anknytas till Vulcans och deras filosofi/kultur. Edited January 3, 2003 by Sotunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 Vulcanfilosofi är ganska komplext och svårt för en människa att förstå även om det kan verka lätt att förstå på ytan. För att verkligen gå in i Vulcanfilosofin måste jag meditera i ca en timme vilket jag inte orkar just nu. Det där du sa om oändligt mångfald bla bla bla... och att det är en hörnsten i Vulcanfilosofin kan jag inte fförstå just nu, men jag har några tankar om det kanske... vi får se om de kommer fram sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted January 4, 2003 Report Share Posted January 4, 2003 jag tror om man ser logiskt på begreppet utveckling så kommer man fram till att IDIC kan vara en bra grundsten. om inte oändlig mångfald skulle vara logiskt skulle inte vulcans kunna förklara de saker de hittar i universum som går emot logiken. ganska ofta hör man ju en vulcan som säger att det inte är logiskt och blir förbryllad, men om man rör sig i de högre vulcanfilosofiska sällskapen så borde man ju tänka att det är logiskt med undantag. de finns få regler som är så pass objektiva så att de kan appliceras i alla tänkbara situationer. en exempel på en sådan regel är pyhtagoras sats. men försök komma på tio eller tjugo universella regler som alltid kan appliceras. det blir väldigt svårt, om man inte inriktar sig helt på naturvetenskapliga ämnen, och även där är det mycket svårt. för att en vulcan ska kunna leva med sin logik och verka bland andra varelser måste han/hon acceptera att det finns undantag till logiken. en helt kall logik blir inte olik borgerna eller v'ger i star trek: the motion picture. att ta till sig att det finns undantag till de flesta regler och att dessa undantag kan te sig på oändligt många sätt gör att en vulcan går att resonera med medan en borg kopplad till kollektivet inte gör det. om en borg hade fått för sig att det finns undantag till att assimilera alla avancerade kulturer skulle antagligen kollektivet börja kollapsa. jaja, nu har jag svävat ut riktigt ordentligt, men huvudpoängen i det jag menade att säga var: oändlig mångfald i oändligt antal kombinationer är en logisk slutsats för att kunna, i ett produktivt förhållande, relatera till andra vulcans/människor och arbeta logiskt utifrån bästa förmåga. att erkänna logikens brister är enbart logiskt och att erkänna känslor/värderingar är också det enbart logiskt. logiken som sådan är inte allsmäktig utan det är logiken satt i förhållande till andra system som gör den så värdefull och nyttig. hoppas ni förstod mig... ;) /autumnfire - rödvinsfilosofen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted January 4, 2003 Author Report Share Posted January 4, 2003 Jodå, allt det där förstod jag sedan innan. Att det är är omöjligt att rent objektivt säga att något är logiskt eller inte logiskt (matematiska grundsatser undantaget) är ju självklart. Jag hade hoppast att det fanns en lite mer ... tja .. djup tanke bakom det hela. ;) Återkommer med mer tankar om det här senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted January 4, 2003 Report Share Posted January 4, 2003 nja, att erkänna brister i logiken är nog ganska så krävande och djupt nog för en vulcan, nicht wahr? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 (edited) Men ett problem som Vulcans har är väl att de inte känner känslor, detta kan ju skapa problem när de träffar på arter som gör det. Som de flesta arter gör oxå. T.ex. kan vulcaner vara ganska okänsliga och säga vad de tycker fast de inte borde göra det, de förstår alltså inte andras känslor men de kan nog lära sig att gör det. Hur kan det vara liksom oöndligt mångfald när de inte känner känslor och då kan förstå hur andra arter lever, tänker osv. Men de kanske ändå kan känna en del känslor men de undertrycker ju dom hela tiden. Edited January 21, 2003 by Captain Proton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 jag tror att vulcans kan känna igen känslor och benämna dem. det har star treks vulcans gjort ganska ofta. att känna till vad man inte är är lika logiskt som att känna till vad man är. bara då kan man, logiskt sett, komma fram till slutsatsen: jag är en logisk varelse för att jag inte känner. man har svårt att definiera [usch...semantik och sånt skräp ;) ] logik utan att sätta det i kontrast mot känslor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted April 26, 2003 Report Share Posted April 26, 2003 Jag har ju inte sett så mycket Enterprise men de avsnitt jag sett verkar vulcans ha lite mer känslor. I "andorian incident" så ljuger ju vulcanerna och i "broken bow" så visar de lite aggression. Särskilt tycker jag man kan urskilja att de är lite irriterade särskilt på människor. Först trodde jag att det kanske var dåligt manus men kan det vara att eftersom det är längre tillbaka i tiden att de inte utvecklat sin mentala styrka lika mycket som i 2400-2300 talet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted April 1, 2005 Report Share Posted April 1, 2005 Jag tycker nog att everybodys svar är mycket bra, och det tar en stund att greppa paradoxen gällande brister inom logiken. Men det som är lite intressant gällande Vulcanfilosofi är att den tycks vara genetisk. Dvs det är en filosofi som bara kommer till sin rätta hos just en vulcan. Det är också den filosofi som är den "bästa" för en vulcan. I Vulcan-arcen ENT säsong 4 så blir detta väldigt tydligt. Det är som om filosofin ligger i harmoni med rasens inneboende egenskaper. Och det tycks vara så att det är först när denna filosofi är fulländad i balansen med den vulcanska själen som IDIC går att kombinera med filosofin fullt ut. Det är då som vulcansjälen kan se ut i universum med balanserande ögon. Ett annat bevis på att filosofin är grundad i rasen är Tuvoks historia, hans avighet mot människorna tycks vara så att han inte har hittat balansen mellan sin själ, sitt ursprung och den enda filosofiska vägen som ger vulcans ett värdigt liv. (Detta är faktiskt en mycket radikal idé inom filosofin, eller är det möjligt att sanningsgöra ett filosofiskt ställningstagande så kraftigt hos oss. Jag är tveksam. ) IDIC blir alltså nödvändig för vulcan. För om nu vulcanfilosofin är den sannanste filosofin som en vulcan kan uppnå så finns det ingen direkt anledning för dessa att blick utåt i rymden, där finns inga svar att hitta som kommer att förbättra vulcans själsliga liv. IDIC blir det som gör att Vulcans kan bibehålla nyfikenheten på universum och att kunna knyta nya band med nya raser. Det som är objektivt för vulcans är i universumet relativt och detta är en paradox som IDIC motverkar. Dvs bristen blir inte någon brist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Echo1 Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 IDIC=Infinite Diversity in Infinite Combinations - Oändlig omväxling och oändliga kombinationer är den rätta översättningen och det är en vulcansk "trosbekännelse" som dom lever grundligt efter IDIC=Infinite Diversity in Infinite Combinations - Oändlig omväxling och oändliga kombinationer är den rätta översättningen och det är en vulcansk "trosbekännelse" som dom lever grundligt efter -Vulcans upptäckte warpdrive långt innan människorna på jorden upptäckte warp. -Människornas "first contact" blev med Vulcans som blev människornas lärare. -Vulcans hade långt före människorna relationer till andra raser och man hade en överlägsen databas med kunskap. -I serien Enterprise är Vulcans före när det gäller teknologi och deras skepp kan färdas snabbare. -Vulcans är överlägsna när det gäller logiskt tänkande. -Vulcans hade en viktig roll i skapandet av Fedreationen. -Vulkans har telepatiska förmågor och de har förmågan till "mindmeld". -Vulcans är dessutom starkare och snabbare än människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted May 17, 2006 Report Share Posted May 17, 2006 För dom som inte sett season 4 av ENT så kan jag berätta att Vulcanerna blir upplysta igen efter att ha fallit in på fel stig.(the dark side? ) Upplysningen kommer tack vare en kapten på ett skepp som börjar på E och slutar på NTERPRISE. Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schwozh Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 För dom som inte sett season 4 av ENT så kan jag berätta att Vulcanerna blir upplysta igen efter att ha fallit in på fel stig.(the dark side? ) Upplysningen kommer tack vare en kapten på ett skepp som börjar på E och slutar på NTERPRISE. Conny Spoiler Beror mycket på att Vulcans i Enteprise, iaf i början styrs av erövrar tendenser och glorifierande av sig själva. Pga sammarbete med Romulaner. Tills syranniterna stoppar dem o tar makten o återinför det rätta vulcans filosofin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contec Posted July 6, 2006 Report Share Posted July 6, 2006 Spoiler Beror mycket på att Vulcans i Enteprise, iaf i början styrs av erövrar tendenser och glorifierande av sig själva. Pga sammarbete med Romulaner. Tills syranniterna stoppar dem o tar makten o återinför det rätta vulcans filosofin. Spoiler Jag fattade inte att det var en vulcans som sammarbetade med romulans, Jag trodde att det var en romulan som hade blivit ändrad för att se ut som vulcan. (han var ju så himla arg av sej, inte lik dom andra arga vulcanerna.) Det skeppet som romularna hade i dom sista episodera skulle nog till och med ge Picards Tng Enterprise på nöten... synd bara att den hamnade i malpåsen. Conny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 7, 2006 Report Share Posted July 7, 2006 Det du beskriver är en del av problemet med att göra en prequel. De rymdskepp som finns där tenderar att bli bättre än i originalet bara för att det är gjort senare. *spoilervarning* I ett avsnitt i ent säsong fyra ser man ett original serie fartyg som ser precis likadant ut som enterprise. Men där behövde man lägga till en kapacitet (att skjuta torpeder bakåt) som inte tos enterprise hade men som ent enterprise har för annars så skulle det skeppet se sämre ut än ent skeppet! Vilket för mig känns lite fel. Avsnittet jag talar om är In a mirror, darkly. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts