Jump to content

Song of Ice and Fire /Game of thrones av George RR Martin.

orville

Recommended Posts

Jag har läst den första boken. Tyckte den var välskriven, men väldigt många karaktärer och inte så värst spännande. Fortsatte aldrig med nästa del.

Som fantasy skiljer det ju sig helt klart från Tolkien och Rowling. Vad jag minns var det väl mest en riddarbok i ett påhittat land, utan någon magi.

• 1 month later...

Jag tänkte starta denna tråd för att se ifall någon läst dessa böcker eller följer tv-serien.

Vad är era reflektioner?

Är detta low eller high fantasy?

andra reflektioner?

Naturligtvis klassas serien som high fantasy då den utspelas i en helt sekundär värld.

Jag har har läst tre av böckerna vid det här laget, och även om de är lite för pratiga för sitt eget bästa är de på det stora hela väldigt bra och medryckande. Serien är fantastiskt välgjord och skådespelarinsatserna är mycket bra, med undantag för Peter Dinklage som är helt fantastisk. :-)

• 7 months later...

Har läst alla fem delarna och tycker serien är väldigt bra! Även om jag anser att Tolkien är bästa författern, måste jag medge att Martins värld är mer realistisk, det finns få genomgoda personer, och det brukar inte sluta bra för dem. De som klarar sig i denna värl bäst är de som kan spelet kampen om järntronen, vilket kanske är orsaken varför jag tycker böckerna är t.o.m sorligt brutala ibland :)