orville Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Jag tänkte starta denna tråd för att se ifall någon läst dessa böcker eller följer tv-serien. Vad är era reflektioner? Är detta low eller high fantasy? andra reflektioner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Jag har läst den första boken. Tyckte den var välskriven, men väldigt många karaktärer och inte så värst spännande. Fortsatte aldrig med nästa del. Som fantasy skiljer det ju sig helt klart från Tolkien och Rowling. Vad jag minns var det väl mest en riddarbok i ett påhittat land, utan någon magi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Kollar på serien. Tycker det är en bra tvserie, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted February 4, 2013 Author Report Share Posted February 4, 2013 Ok. Jag har läst hela serien och har reflekterat över, precis som Aike att det inte är särskilt mycket magi med i den världen även om det absolut finns inslag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Douglas Posted February 4, 2013 Report Share Posted February 4, 2013 Har sett de två säsonger som är utgivna och tycker än så länge att den är väldigt bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted March 30, 2013 Report Share Posted March 30, 2013 Jag tänkte starta denna tråd för att se ifall någon läst dessa böcker eller följer tv-serien. Vad är era reflektioner? Är detta low eller high fantasy? andra reflektioner? Naturligtvis klassas serien som high fantasy då den utspelas i en helt sekundär värld. Jag har har läst tre av böckerna vid det här laget, och även om de är lite för pratiga för sitt eget bästa är de på det stora hela väldigt bra och medryckande. Serien är fantastiskt välgjord och skådespelarinsatserna är mycket bra, med undantag för Peter Dinklage som är helt fantastisk. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
startrek92 Posted November 15, 2013 Report Share Posted November 15, 2013 Har läst alla fem delarna och tycker serien är väldigt bra! Även om jag anser att Tolkien är bästa författern, måste jag medge att Martins värld är mer realistisk, det finns få genomgoda personer, och det brukar inte sluta bra för dem. De som klarar sig i denna värl bäst är de som kan spelet kampen om järntronen, vilket kanske är orsaken varför jag tycker böckerna är t.o.m sorligt brutala ibland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts