Jump to content
Sign in to follow this  
everybodyknows

Anime

Recommended Posts

autumnfire i många anime så har även vanliga personer alvöron även om de ska vara människor.... troligtvis för att japaner gillar alvöron... liksom rådjursögonen....

I crest of star finns det människor med "riktiga" öron men de finns en "clan" som på genetisk väg ändrat sig... och de har fått att de liknar alver....

Emher om du gillar macross: dyrl ska du se "orginalet" SDF macross och inte den slaktade varianten vid namn robotech som HG gav ut.

Måste erkäna att bakgrundsmusiken var bättre i robotech älskar kombinationen av elektroniska instrument blandade med klassiska instrument.

Viste du om att de kommer en ny serier 6ep som hetter macross zero, otroligt snygg lite skeptisk till att de börjat  dataanimera planen.

Jag vet...har bara inte fått tag på den! Dock har jag sett Robotech på engelska, något som var BETYDLIGT bättre än den hemska 5-rösters dubben på svenska!

Bakgrundsmusiken är skön. Temat är faktiskt rikitigt bra :)

Hm...så länge de dataanimera snyggt så... <_<

Sätt både robotech på engelska och svenska, personligen tycker jag att den svenska dubben av det engelska "orginalet" är riktigt bra gjort.

De har verkligen ansträngt sig att verkligen göra en översättning och inte bara översätta ord för ord. Även om de har några skumma översättningar så som plasma canon=värme kanon och skull=paneter, tror att döskalledivitionen skulle bli för långt att säga.

Sätt både robotech på engelska och svenska, personligen tycker jag att den svenska dubben av det engelska "orginalet" är riktigt bra gjort.

De har verkligen ansträngt sig att verkligen göra en översättning och inte bara översätta ord för ord. Även om de har några skumma översättningar så som plasma canon=värme kanon och skull=paneter, tror att d??skalledivitionen skulle bli för långt att säga.

Jorå, för 80-talet är Robotech riktigt bra översatt ordmässigt sett. Men jag motsätter mig starkt att de bara använde 5 röste-skådisar för en serie som egentligen har typ 10-30 röst-skådisar!

PS. Räknas Transformers som anime? DS.

PS. Räknas Transformers som anime? DS.

humpf. om den frågan tvistar de lärde. ;)

transformers började ju som en japansk tecknad serie. vad jag är ganska så säker på är att den japanska transformersserien exporterades till usa, där man visade den första säsongen. dock visade sig storylinen vara för komplicerad för seriens målgrupp i usa. där inriktade den sig på barn i åldrarna 7 - 10 ungefär. i japan var det en populär meccha, vilket brukar locka pojkar i 13 - 16 års åldern. därför köpte det amerikanska bolaget sky rättigheterna för att göra en egen transformersserie, som följer den vanliga amerikanska mallen för tecknade serier - fristående avsnitt och inte så mycket hjärna. puristerna skrek i högan sky och en annan kanal började visa den japanska transformers igen. så nu har vi två transformersserier. med mig så långt? det är nu det börjar bli krångligt. ;)

till europa exporterades i vissa fall både den japanska och amerikanska serien. vad [eller ens om] vi hade i sverige vet jag inte. det bör ha varit den amerikanska, eftersom den svenska serietidningen baserades på den amerikanska förlagan. dessutom köpte ett engelskt bolag rättigheterna för att göra en eller två säsonger som visades främst i europa. nu ägs alla [!] rättigheterna av en svensk kille som säljer nytryckta transformerströjor.

så svaret på din fråga är både ja och nej. den japanska transformers är i allra högsta grad en meccha/sci-fianime, medan den amerikanska och europeiska antagligen inte skulle klassas som det eftersom de saknar mangastuket, de vanliga japanska kulturuttrycken, den ursprungliga storylinen [som var väldigt typisk för mecchaanime] och säkerligen massa annat viktigt.

puh. nu är jag trött. ;)

Edited by autumnfire

Okej, då vet jag. Jag tänkte nog mest på den amerikanska varianten (som iofs är kul att se, för den är rätt överdriven då :) Ex= Optimus Prime säger att Jazz ska flytta sig ur stolen för kontrollerna. Jazz flyger ur stolen utan någon som helst fysisk förklarning). När jag var mindre var jag världens Transformers-tok, samlade de coola robotarna och allt. Fast serietidningen var ju fräckast, den var riktigt bra mot slutet. Förresten har de börjat ge ut en ny TF-tidning igen. Köpte den, det var två storylines i den, men den första var riktigt bra tecknad och hade en schysst ton. Den andra delen var inte så dum heller :)

Ups, blev visst lite OT här..... :rodna:

Edited by Emher

Emher: skulle betvivla att de hadde 30 röstskådespelare i ogrinalet SDF macross.

Angående japansk transformers de första 2-3? avsnitten i den amrekanska transforemers (har jag för mig) är japanska, bland annat när starceam försöker skjuta megatron i ryggen och han får fram en kraftsköld och när optimus går lös mot megatron med en energiyxa. Det ansågs vara för våldsamt så bedragarna fick nöja sig med att missa hela tiden i fortsättningen.

Yterligare ett avsnitt "cal of the primitivs" är japanskt kan man se på teknar kvaliten och att unicon tar kål på sin skapare i bild....

För att det det "bara" finns ca 20 karaktärer med + några st som spelar no name personer.

Pratar du robotech så återanvänder de röstkaraktäerna i de olika sesångerna.

Edited by rehnvall

Emher: skulle betvivla att de hadde 30 röstskådespelare i ogrinalet SDF macross.

Mina ursäkter, dom hade inte 30 röstskådespelare i Robotech. De hade 34 :P

bra och bra, men www.videodrome.nu har ganska mycket. tyvärr kostar det ju också. sen har www.sfbok.se ganska mycket, men även de dyra. om du vill köpa svenskdubb [för att återuppleva några barndomsminnen om inte annat :) ] rekomenderas www.ozonmedia.se. de har lite textade också, men inte särskilt mycket. men de är skyhögt billigare än de två förstnämnda. om det är dvd du är ute efter kan jag rekomendera den kanadensiska sajten www.dvdboxoffice.com som skeppar fraktfritt till europa.

puh. många länkar... :)

Kolla www.dvdboxoffice.com de har en del anime och ibland kan man hitta riktiga fynd där (som The Stand/Pestens Tid för 150 kr o Donnie Darko för 130 kr) glöm inte o gå in på tools o currency converter så kan du se priserna i svenska kronor

Neon Genisis Evangelion har jag sett på DVD. Såg det när jag besökte mammas kompisar i fjällen....

Jag kan absolut inte åka skidor så jag stannade hemma och gick igenom LOTR på Game Boy Advance och halva deras filmarkiv. Måste gjort av med åtminstone 400 kr bara för Coca Cola och Godis.... På tre dagar...

Har börjat se Escaflowne på DVD. Asbra serie! :D Synd bara att firman jag beställer ifrån skickade del 1 och 3, men del 2 har inte kommit än.... <_< Och jag vill ju inte se del 3 innan jag sett nr 2 :(

escaflowne är grym! har samtliga avsnitt och filmen och har sett dem en fyra - fem gånger...=]

såg en annan bra sci-fi anime häromdan. read or die - en oav i tre delar. väldigt vältecknad och intressant storyline. rekomenderas! :)

"är det nån som vet hur serien baserad på ghost in the shell är? är lite nyfiken."

Ja den är mycket bra teknad och musiken är passande full med teknologi och cyborger. Avsnitten är variernde och handlar allt om ogransmuglare till svartsjuka personer som vill ta kål på alla sexreplikanter av en viss modell och sydamrekanska frihetshjältar (terrorister).

Det finns en huvudhandlig som ??terkommer och det är mysteriet med den "skrattande manen"

Har set en bra bit på Escaflowne nu. Väntar bara på de sista tre DVD:erna. Det jag sett hittills är bara så otroligt bra. Älskar så många sscener så det går inte att säga. EN stor favorit är dock den långsamma, taktiskta action-sceen med the Crusade när de ska inta Zaibach Flying Fortress för att rädda Van i avsnitt 5 :D

Dock undrar jag om Cowboy Bebop är bra? Har hört lite musik från den och sett trailern på Escaflowne DVD:erna.

I övrigt så har jag sett den serien som nog innehåller ordet "Gomenasai!" mer än någon annan serie: Love Hina. Kul serie, dock lite förutsägbar och liiiite väl sexistisk då och då.

Escaflone är myckte bra, serien blir bara bättre och bättre. Dock en varning filmen dålig, den har väldigt lite gemensamt med serien.

Cowboy Bebop är bra, korsa en 20/60 tals deckare och blad runner + ljus, de har för de mesta bra belysning i seren så har du Cowboy Bebop.

Bra animerad, bra musik handling som hänger ihop även om de flersta avsnitt kan ses som fristående.

Finns även en film, även den är intresant även om den "flippar" lite på slutet....

Escaflone är myckte bra, serien blir bara bättre och bättre. Dock en varning filmen dålig, den har väldigt lite gemensamt med serien.

Cowboy Bebop är bra, korsa en 20/60 tals deckare och  blad runner + ljus, de har för de mesta bra belysning i seren så har du Cowboy Bebop.

Bra animerad, bra musik handling som hänger ihop även om de flersta avsnitt kan ses som fristående.

Finns även en film, även den är intresant även om den "flippar" lite på slutet....

Jag köpte faktiskt filmen innan jag ens såg ett avsnitt utav serien. Faktum är att jag gillar filmen en hel del, men dock ser jag den som en fristående berättelse. Musiken i filmen är underbar, inledningsekvensen är råtuff, samt att jag gillar konceptet med att de blir mer integrerade i sin guymelefs.

Dock gillar jag serien mer, eftersom den har en större dos humor, djupare historia, mer guymelefs och även här ett underbart soundtrack. Och så får ju den härligt sadistiska karaktären Dilandau mer utrymme i serien :djävul: :D

Har sett första avsnittet utav Cowboy Bebop nu, ska de de två följande snart. Måste säga att jag gillar stilen i serien, med den sköna musiken samt att man bara måste älska Spike.

Filmen flippar ur säger du? Hur mycket, som typ Akira eller? (inget ont om Akira dock, jag älskar Akira i all dess myskohet)

Escaflowne the movie skulle säkert vara mycket bra om den hadde ett annat namn. Folk som har sätt serien blir duktigt förviradde eftersom alla karaktärer fullständigt bytt personlighet/egenskaper.

Hitomi som vill begå självmord/försvinna... VA...någon som vill/har så mycket att leva för i serien. Folken vill ta kål på hela värden bara för att få hämd.... hummmm... när han vill skapa ett paradis i serien....osv

"Filmen flippar lite på slutet" eftersom serien håller en mycket seriös/vettig standard igenom, till och med när de äter "LST-svamp" och i det avsnittet då de gamla matvarorna i kylskopet/frysen förvanlas till en ailian och börjar jaga besättningen. Så kändes slutet på filmen lite överspelad även om slutet var gansak förståligt.

Eftersom jag läst mangan till Akira så förstår jag slutet lite mer eftersom filmen bara var "halva" mangan.

Liksom Nausicaä och battel angel alita så är filmerna bara en början på en mycket längre manga.

Angående flippiga slut har du sätt the end of evangelion, där kan vi prata om flippiga slut.

För mig spelade inte personligheterna någon roll eftersom jag inte hade sett serien. Dessutom har jag för mig att de ville göra en så kallad "re-imagining" utav serien med filmen, eftersom de inte kände för att repetera serien. Dock tycker jag att de kunde ha varit intressant om de förökt, efterom man faktuiskt lyckades med detta 1984 i och med "Macross: Do You Remember Love?".

Får nog se hela Cowboy Bebop för att förstå full ut vad du menar.

Akira mangan har jag faktiskt planerat att köpa så småningom, men just nu ligger prioriteringen på Escaflowne och DS9.

Evangelion har jag tyvärr inte sett något utav.

Har sätt SDF-macross serien och macross dyrl filmen.

Har ingar problem med filmen för att den återberättar seriens handling någerlunda. Medan escaflowne serien och filmen är totalt olika och därav tycker jag personligen att det blir fel.

Anledninge varför serien/filmen blev så olika var att serien planerades för segmentet 14 åriga pojkar. Men Hitomi karaktären var så populär att de flesta som såg serien var av segmentet 14 åriga flickor. För att locka till sig den ursprungliga segemtet så gjordes filmen "exstra" mörk/blodig.

Sign in to follow this  

• Create New...