Gå till innehåll
Nyhet

Star Trek Into Darkness förlorade kvinnor och den yngre publiken i USA

Rekommenderade inlägg

Star Trek Into Darkness hade färre personer under 25 år samt kvinnor bland sina biobesökare än Star Trek för fyra år sedan. Det kan vara en viktig orsak till att filmen inte lyckades lika bra under premiärdagarna i USA, skriver Boxofficemojo.com.

När Star Trek kom ut var 35 procent av publiken under 25 år. Men de valde i högre grad att stanna hemma denna gången, och utgjorde bara 27 procent av det totala antalet besökare. Med andra ord tycks marknadsföringskampanjen "This is not your father´s Star Trek", som en del trekkers ogillade 2009, varit mer lyckad än årets kampanjer.

Andelen kvinnor i publiken sjönk också från 40 procent till 36 procent. Benedict Cumberbatch har säkerligen inte samma dragningskraft som figuren Spock, som var ovanligt frånvarande från marknadsföringen av filmen.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanskor vet inte vad de missar. Alla andra damer gillar Cumberbatch.

Tror att om man marknadsfört att

Nimoy

var med i filmen hade kanske fler sett den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tänka mig att en anledning till färre kvinnor såg den var att Spock var upptagen med Uhura nu. Kanske det hade varit smartare att ha antytt i den förra filmen att de skulle hamna i en relation än att låta dem göra det redan då. I stället skulle de ha byggt den under tre filmer. Jag tror att Spock ändå är den figur som flest kvinnor gillar.

Sedan även om Spocks och Uhuras relation funkade bra i filmen berättarmässigt, så var det inte mycket fokus på den. Kanske kvinnor därför inte rekommenderade den till andra kvinnor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej absolut inte. Jag tycker relationen mellan Spock och Uhura var intressant i denna film. I 2009 års film var relationen däremot väldigt krystad. Jag tror inte det har något med kärleksrelationerna som kvinnor tyckte mindre om senaste filmen utan snarare att det var så stort fokus på action. Sedan tycker jag att det börjar bli uttjatat med sista slagsmålsscenerna mellan kapten och skurk. Så det var lite annorlunda denna gång men inte mycket. Gör en film med lite bättre dialog, mer humor. Låt besättningen på Enterprise jobba tillsammans för att uppnå ett mål. The Voyage Home är väl fortfarande den trekfilmen flest gillat ur en demografisk synvinkel. Sluta försöka göra TWOK i olika tappningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kanske kvinnor vill se mindre action i allmänhet. Men Uhuras och Spocks relation i den förra filmen var populär. Det fanns gott om fanvideos på youtube. Dessa lär utebli denna gången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det i så fall beror på relationen Spock-Uhura utan att kvinnorna väljer bort filmen eftersom den innehåller alldeles för mycket action och för lite rolig och intressant dialog. Missförstå mig inte. Jag gillade filmen, men förra var bättre. Denna senaste film var en actionrulle utspelad i rymdmiljö. Inte Star Trek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen så en stor del av kvinnliga biobesökare fungerar?

Verkligen inte, för trådens skull kollade jag med kära hustrun och hon hade knappt reflekterat över romansen. Hon uppskattade filmen, tyckte den var bra och actionfylld. Mao, olika attraherar olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som funderar över varför de verkar så rädda för att tillfredställa nerdpubliken. Ja technobabblet är kanske avskräckande för några men det är ju här vi känner oss hemma I Star Trek universumet. Det ska vara "red alert", "go to full impulse" och annat. Man går ju inte på Shakespeare-teater och förväntar sig rim och lite gammaldags språkbruk. Att tro att ungdomar inte klarar av stiliserat språk är att tro att de är dummare än de är!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fanns väl ingen tid för dessa repliker och de fyllde inget behov heller. Filmen hade ett rappt tempo och de färdades aldrig till exempel med impulsehastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu