Jump to content

Man of Steel

Aike
 Share

Recommended Posts

Vad tror ni om den nya Stålmannen? Nu är det snart premiärdags. Jag skulle bli mycket förvånad om detta inte blir årets mest populära film sett till biointäkter. Den kommer att välta biljettkassorna.

Men blir det en bra film?

Edited by Aike

Haha. Jag tror din dotter får fel :) Det finns inte en chans att den inte blir en dundersuccé. Gör de en bra Stålmannen så lär det räcka långt. Alla Avengersfilmer kommer svepas bort kvalitetsmässigt. Frågan är dock om den når upp till Batman eller Spindelmannen. Den gamla Stålmannen är ju en av de bästa superhjältefilmerna, och var väl den bästa fram till tidigt 2000-tal. Men nu är konkurrensen mycket hårdare.

På intäktssidan definitivt. Den säljer redan nu mest biljetter så här långt av alla filmer i USA inför premiären i år. Stålmannen är trots allt Stålmannen och namnet har varit starkt även på 90- och 00-talen på grund av tv-serierna.

Iron Man 3 är väl dock en jätteframgång så det kanske inte blir med jättemycket. Man of Steel är nog ingen ny Avatar.

Kul att höra, senaste gick ju inte lika bra som dom hoppats (skulle nå Spider.man siffror) så det skulle vara kul om den här går över förväntningarna. Kevin Costner som pappa Kent är ju ett genidrag! Dock lite tråkigt att dom slopat det ikoniska Superman themet av John Williams i den här filmen. Hans Zimmer ska visst göra ett mestadels helt originellt soundtrack. Det blir intressant.

Kommer se filmen på premiären.

Det är inte så att jag är så jätteangelägen att se Stålmannen men den kommer ses på bio. Helst mitt i veckan efter premiären. Kevin Costner är ingen favorit för min del. Filmen måste ju bli bättre än förra från 2006 eftersom det knappast går att göra en sämre film men frågan är om den lever upp till filmerna med Christopher Reeves. Hans Zimmer brukar göra bra soundtracks så om filmen är totalt kass kan man alltid njuta av musiken.

Kul att höra, senaste gick ju inte lika bra som dom hoppats (skulle nå Spider.man siffror) så det skulle vara kul om den här går över förväntningarna. Kevin Costner som pappa Kent är ju ett genidrag! Dock lite tråkigt att dom slopat det ikoniska Superman themet av John Williams i den här filmen. Hans Zimmer ska visst göra ett mestadels helt originellt soundtrack. Det blir intressant.

Kommer se filmen på premiären.

Sedan gissar jag dock. Iron Man 3 gjorde ju en fantastiskt bra premiärhelg i USA med 174 miljoner dollar. Kanske Avengersfebern är starkare? Jag hoppas dock inte det.

Kevin Costner är ingen favorit för min del.

Du undgick alltså Bodyguard-febern? Börjar misstänka att du var lite av en rebell i yngre år. Du var inte fängslad av Dallas och kärade inte ner dig i Kevin Costner :D

Så dålig smak har jag inte :p

Kiefer Sutherland och Johnny Depp var nog mina favoriter runt 1990. :P Och jag hade nyligen fastnat för TNG och Patrick Stewart. Annars var det mest TOS och annan scifi + skräck som gällde.

Såg att den öppnar redan imorgon i Danmark när jag var i Köpenhamn i dag. Vi får vänta tills den 26 juni. Väldigt underligt.

Samtidigt hade Into Darkness haft premiär så sent som den sjätte juni i Danmark såg jag på en filmaffisch på centralstationen. Underligt det med.

Den har för övrigt haft premiär i Taiwan och Filippinerna redan. I bägge länderna slog den Iron Man 3:s intäkter. I det sistnämnda landet slog den också rekordet för premiärintäkter första helgen.

Medelmåttiga recensioner för filmen dock: 60 procent på Rotten Tomatoes.

Edited by Aike

• 2 weeks later...

Jag hade låga förväntningar men tyckte att den var riktigt bra! Vi tog någon öl innan och grundade med Superman 2 också, så det blev en riktigt bra kväll :)

Jag trodde att det skulle bli segt att än en gång sega sig igenom bakgrundshistorien, men de löste det på ett bra sätt.

I recensionerna stod det att den var seg, men det var inget som jag märkte. Det var bra drag från början till slut.

Vi var väldigt nöjda efter filmen, helt klart bättre än Superman Returns tyckte vi, och samtliga av oss gillade faktiskt den filmen. Förstår inte hur man kan tycka att filmen är seg? Finns nog inte en tråkig stund i hela filmen. Tycker snarare att det var lite väl mycket som hände mot slutet, påminde nästan om Transformers 2, men det var bättre utfört i den här filmen.

Lite besviken på soundtracket, var väldigt typiskt för en blockbuster actionrulle och inget man inte redan hört från Hans Zimmer.

I recensionerna stod det att den var seg, men det var inget som jag märkte. Det var bra drag från början till slut.

Jag har inte sett filmen ännu men läste recensionen i morgonblaskan och där gav man på nåder 3/5 och det framhölls just att den var seg.

När det inte är action får man lite humor. När det inte är humor får man bevittna skådespel av högsta rang av Kevin Costner som pappa Kent. Helt otrolig rollprestation av Kevvan!

Förväntar man sig att Stålmannen är Stålmannen från filmens början och att han ska bekämpa brottslighet från minut 1, då är filmen absolut seg. Fattar man att det är en reboot som måste dra storyn om Clark Kents väg till att bli Superman så är den inte det minsta seg. Jag satt till en början i biosalongen helt nojig över att om det skulle dra ut på tiden skulle jag missa Confederations Cup semin, trots det glömdes allt det bort så fort filmen började. Den var engagerande från början till slut.

Jag missade dessutom inte matchen så det var en toppenkväll.

Filmen var en riktigt bra upplevelse. Bortsett från några saker som var inkonsekventa (ex säger en militär namnet Krypton, innan någon sagt att det var den andra planetens namn - sådana saker irriterar), så var denna s.k. "reboot" en bra och snygg uppdatering på Stålmannen. Stålmannen är ju ändå 75 år, så någon uppfräschning behövdes helt klart. Snygga stridsscener och härlig sammankoppling mellan Stålis och kvinnan i hans liv. Bra skådespelare, helt klart, som skildrar två starka personer. Betyget från mig blir 8+ av 10.

Men visst påminde alla "lens flares" om J J Abrams. Det var så att jag började fundera på om han stod bakom denna också, men så verkar inte vara fallet. Storyn och hur den berättades påminde också på många sätt om Star Trek från 2009 - du har ett öde, välj mellan det onda eller det goda, jag som förälder tror på dig, Jorden hotas med undergång av en fiende som hyser agg mot hela planeten, etc. Men det är inget fel i det, bara ett konstaterande.

Keith R A DeCandido (författaren) har lagt flera kritiska kommentarer om denna film på sitt twitterkonto. Spoilervarning om ni inte har sett filmen...

MAN OF STEEL in which we learn that Superman's uniform is Kryptonian underwear. (So good of Jor-El to pack his underoos....)

MAN OF STEEL in which we see the utter assassination of Jonathan Kent as a character.

MAN OF STEEL in which Kal kills Zod to stop him frying family w/heat beams on their left by turning Zod's head TO THE RIGHT & FRYING FAMILY!

MAN OF STEEL in which Lois Lane, Dr. Hamilton, Colonel Snyder, and the ghost of Jor-El do more to save humanity than the "hero."

MAN OF STEEL in which Jonathan Kent says "Maybe" when Clark asks if he should have let people die & I almost walked out right there.

MAN OF STEEL in which Clark JUST HAPPENS to be a grunt worker on an army base that JUST HAPPENS to be near a Kryptonian scout ship

Seriously, Jor-El strips to his underwear to swim on Krypton, and he's wearing the same outfit his kid wears for the 2nd half of the movie.

Såg filmen häromdagen och jag gillade filmen. Man kunde kanske kortat ner filmen något. Fightingscenerna var lite väl utdragna. Bra cast. Mer en scififilm än en superhjältefilm. 4/5

Jag håller med. Jag vill se en film som bara utspelar sig på Krypton

Såg den igår och gillade den. Det var definitivt en bra introduktion och reboot. Häftiga actionscener, bra skurkar och Stålman. Gillade även flashbackscenerna som funkade bra. Samtidigt var scenerna på Krypton lite utdragna och tunna. Jag skulle verkligen inte vilja se en Kryptonfilm.

Bättre än Superman Returns. Om det var bättre än ettan och tvåan vet jag inte, det var för länge sedan jag såg dem. Blev lite sugen att se om de gamla filmerna nu.

Jag tror att i nästa film är det Lex Luthor som är skurk eftersom det stod Lex Corp på en buss i Kents hemstad.

4/5

Edited by Aike