Mr Trek Posted November 4, 2015 Report Share Posted November 4, 2015 Jag tycker att det är dags att sparka igång diskussionerna om ST17! En sak jag redan har börjat fundera på är vilka skådespelare och roller jag vill se. Än så länge har jag inte kommit på så mycket: Jag tror nog att det är stor sannolikhet att vi får en kvinnlig befälhavare, då det ju ändå varit lite dåligt med det i ST innan Vad sägs om en befälhavare som inte är människa? Hur stor andel icke-människor det är i stjärnflottan (om vi nu antar att det är stjärnflottan vi får följa) beror ju lite på vilken era av ST det är, men att vi i alla serier har haft människor som befälhavare kan ju nästan få en att tro att andra arter är diskriminerade i stjärnflottan. Dock kanske serien riskerar att bli svårare att relatera till för oss mänskliga tittare om befälhavaren inte är människa? Jag hoppas och tror att vi får en homosexuell karaktär. Att det inte funnits någon i ST känns konstigt med tanke på att ST annars är känt för att vara socialt framåt. Det är dessutom orealistiskt att inte ha homosexuella karaktärer, då det är en ganska stor minoritet i samhället som är det En spännande tanke hade varit en homosexuell, kvinnlig befälhavare. Är Star Trek-världen redo för det? Jag skulle tro det. Det är nog bara vara en minoritet av fansen som skulle klaga och de fansen skulle jag tycka inte riktigt har fattat vad ST handlar om. En skådespelare jag hade kunnat tänka mig i rollen är Grace Park, som spelade Sharon/Boomer/Athena i Battlestar Galactica. Jag tycker hon är en duktig skådespelare efter att ha sett BSG och jag tror att hon kan förmedla tillräckligt med auktoritet för rollen. Just nu spelar hon i remaken av Hawaii Five-0, som görs av CBS och har Alex Kurtzman (som ju ska göra den nya ST-serien) som en av skaparna och producenterna. Det borde alltså inte vara helt omöjligt att få med henne i nya ST... ******* Vad tycker ni andra? Hur vill ni se rollerna i den nya serien och vilka skådisar vill ni ska gestalta dem? Den här tråden lär förändras en del när faktiska rykten om roller och skådisar börjar dyka upp, men jag tycker allt att vi kan sätta igång utan så mycket information, blir lite spännande när det inte finns så mycket som styr oss! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted November 5, 2015 Report Share Posted November 5, 2015 On 2015-11-04 17:19:35, Mr Trek sade: En spännande tanke hade varit en homosexuell, kvinnlig befälhavare. Är Star Trek-världen redo för det? Jag är iaf det Nja, jag tror det skulle kännas väldigt krystat på något sätt. Skulle bli lite för sakens skull. En utomjordisk befälhavare vore nog mest intressant, men kanske inte så troligt av anledningen du nämnde. Tror inte att dom kommer försöka med ännu en kvinnlig, så det blir nog en manlig befälhavare igen. Förmodligen en väldigt mörk karaktär med tvivelaktig bakgrund, är det ju enda som verkar gälla nuförtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted November 18, 2015 Report Share Posted November 18, 2015 (edited) ja det blir nog en modern motsvarighet till gestapo officer sdom inte tvekar att skjuta och tortera civila eller ångrar det efteråt . vad det gäller en homosexuell kapten så görs serierna i USA där kyrkan och FCC bestämer mycket av vad som får göras . Edited November 18, 2015 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 18, 2015 Report Share Posted November 18, 2015 Det är väl knappast kyrkan som bestämmer där? För i så fall skulle vi nog inte så mycket våldsserier som det finns idag. Nej, men däremot har USA en kultur där det är helt okej med vissa extrema uttryck, men där andra aldrig skulle kunna tillåtas. Det finns dock serier med homosexuella karaktärer bland de främsta rollerna, även om de inte är många och att de inte är bland de främsta huvudrollerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted November 18, 2015 Report Share Posted November 18, 2015 av vad jag sett har kyrkan inget emot våld . däremot har de mycket emot sex och homosexualitet . FCC är till största delen kyrkogående och bevis för min poäng finns i repliker som "dra åt (bliiiiiip)" medan man ofta hör nedsättande etniska ord och nazi slagord . men jag tror ändå att de de kommer att satsa på är en kapten som Jason Stathams karaktär i "the mechanic" som körde ner handen på en sextonårig oskyldig flicka i en köttkvarn för att få flickans pappa att tala . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted November 19, 2015 Author Report Share Posted November 19, 2015 Du är fel ute. FCC kontrolleras inte av kyrkan. De bryr sig vidare främst om nakenhet och ordet "****". Det finns flera homosexuella karaktärer på amerikansk TV, det är absolut inte något som regleras. I t ex Grey's Anatomy, som är en mycket framgångsrik serie inne på sin tolfte säsong, är två av huvudkaraktärerna lesbiska. Det är dessutom så att FCC har mycket mindre makt över icke-antenn-TV (icke-gratiskanaler). På kabel-TV-kanaler som HBO kan du få höra både ordet "****" och se helnakna människor. CBS, som ska göra den nya serien är visserligen en gratiskanal som regleras, men eftersom serien görs för deras streamingtjänst skulle de kunna ha hur mycket svordomar och nakenhet som de vill, eftersom internet inte regleras. Homosexuella karaktärer regleras däremot ingenstans. Några amerikanska vänner tyckte att dina kommentarer här var rätt absurda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 11, 2016 Report Share Posted January 11, 2016 Tycker det du skriver i det första inlägget låter ganska rimligt. Även om inte allt stämmer, så kommer nog en hel del att slå in. Tror dock kaptenen blir en människa. En djärv tanke hade varit att ha en troende muslimsk befälhavare eller karaktär. Jag tror dock inte att man vågar något sådant. Tror själv att det blir ganska mycket gamla utomjordingar blandat med en och annan ny. De har ju väldigt mycket de kan hämta inspiration från. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted January 11, 2016 Author Report Share Posted January 11, 2016 (edited) Tror nog inte heller på en muslimsk befälhavare då ST i allmänhet visat en värld med rätt lite religion bland mänskligheten. Med tänke på att det väl inte funnits någon starkt troende människokaraktär i någon av huvudrollerna innan (om vi inte räknar Sisko, men det är ju en något annorlunda situation), så skulle det kännas lite konstigt att det helt plötsligt fanns en troende muslim. Skulle tro att vi snarare får se en kristen karaktär först i sådana fall, men hoppas nog att de undviker det också. Det skulle bli ett stort brott mot det vi brukar se i Star Trek. På ett sätt hade det dock kanske varit intressant med en människokaraktär som trodde starkt på någon av jordens "gamla" religioner mitt bland den rätt sekulariserade mänskligheten ST visar. Edited January 11, 2016 by Mr Trek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Markku Julin Posted January 12, 2016 Report Share Posted January 12, 2016 Det ska väl handla om science, dvs vetenskap, inte religion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DNAGoa Posted September 25, 2017 Report Share Posted September 25, 2017 Jag ser fram emot att det hyllar mångfalden i denna serie och inte lika stela som de har varit innan. Visst fanns väl några moments i diverse serier, men skulle vara kul att se om de tar med pan förhållande. Något som jag inte ser fram emot är denna Harry Mudd ... frågan är enkel. Kommer han lyckas eller inte lyckas att få en trovärdig karaktär med egen tolkning. Eller kommer han köra full ut med den äldre och kanske lite mer knasigare version av Mudd från Originalet? I vilket fall som helst njuter jag av att få se, uppleva och älska Star Trek igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts