Thalaxian Posted May 25, 2003 Report Share Posted May 25, 2003 Jag har letat runt lite och inte hittat något ämne som tar upp följande, finns det det så har jag missat det och ber om ursäkt i så fall. Här tänkte jag i alla fall att man kunde diskutera filosofin och idéerna bakom och i Star Trek. Vad var Gene Roddenberrys mening med serien, var den bara kommersiell eller hade han ett budkap? Detta och mer om filosofin bakom och i Star Trek hoppas jag att det kan diskuteras här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 (edited) Liknande ämnen skulle väl kunna vara "Politik i Star Trek" och "IDIC och Vulcanfilosofi". Men det finns nog inget ämne om filosofi och idéer i ST-historien. Anledningen till Star Trek's uppkomst var att Gene Roddenberry *gör honnör* ville göra en satir på dåtidens amerikanska samhälle, något i stil med Gulliver's resor. Han ville spegla problem som rasism och könsförtryck på andra planeter när han egentligen menade att de fanns i 60-talets USA. På¨så sätt så trodde han att ingen skulle ana att han direkt kritiserade den amerikanska livstilen eftersom det skedde på andra planeter. Källa: James Doohan och Paramount Pict. Edited May 26, 2003 by Excelsior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Original_Alec Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 (edited) Liknande ämnen skulle väl kunna vara "Politik i Star Trek" och "IDIC och Vulcanfilosofi". Men det finns nog inget ämne om filosofi och idéer i ST-historien. Anledningen till Star Trek's uppkomst var att Gene Roddenberry *gör honnör* ville göra en satir på dåtidens amerikanska samhälle, något i stil med Gulliver's resor. Han ville spegla problem som rasism och könsförtryck på andra planeter när han egentligen menade att de fanns i 60-talets USA. På¨så sätt så trodde han att ingen skulle ana att han direkt kritiserade den amerikanska livstilen eftersom det skedde på andra planeter. Källa: James Doohan och Paramount Pict. Verkligen? Då lyckades han bra, eftersom det inte verkar vara någon som upptäckte hans kritik. *gör också honnör* StarTrek tar upp en framtid som skulle kunna bli verklig. (Nåja :lol: hoppas på det iallafall). Vissa avsnitt har verkligen dolda budskap och det är kul att klura ut vilket. Edited May 26, 2003 by Original_Alec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 26, 2003 Author Report Share Posted May 26, 2003 Liknande ämnen skulle väl kunna vara "Politik i Star Trek" och "IDIC och Vulcanfilosofi". Nu menar jag dock inte de påhittade filosofierna i Star Trek tex. Vulcan filosofi etc. Utan just om, det denns några idéer bakom när Gene började med Star Trek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 (edited) Liknande ämnen skulle väl kunna vara "Politik i Star Trek" och "IDIC och Vulcanfilosofi". Men det finns nog inget ämne om filosofi och idéer i ST-historien. Anledningen till Star Trek's uppkomst var att Gene Roddenberry *gör honnör* ville göra en satir på dåtidens amerikanska samhälle, något i stil med Gulliver's resor. Han ville spegla problem som rasism och könsförtryck på andra planeter när han egentligen menade att de fanns i 60-talets USA. På¨så sätt så trodde han att ingen skulle ana att han direkt kritiserade den amerikanska livstilen eftersom det skedde på andra planeter. Källa: James Doohan och Paramount Pict. Verkligen? Då lyckades han bra, eftersom det inte verkar vara någon som upptäckte hans kritik. *gör också honnör* StarTrek tar upp en framtid som skulle kunna bli verklig. (Nåja :lol: hoppas på det iallafall). Vissa avsnitt har verkligen dolda budskap och det är kul att klura ut vilket. Nåja, enligt Gene Roddenberry och ST så är framtiden inte bara positiv, i och med The Eugenics War och Det tredje världskriget. ST-historien påminner lite om den gamla Asatrons Ragnarök: först ska det gamla gå under för att en ny, skön värld ska kunna uppstå. Efter det är ju inte framtiden helt positiv heller, i och med Wolf 359 och The Dominion war. Edited May 27, 2003 by Excelsior Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted May 27, 2003 Author Report Share Posted May 27, 2003 ST-historien påminner lite om den gamla Asatrons Ragnarök: först ska det gamla gå under för att en ny, skön värld ska kunna uppstå. Detta har jag inte tänkt på, men det ligget något i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted March 21, 2005 Report Share Posted March 21, 2005 (edited) Daxs att damma av ett gammalt ämne. Vad Roddenberry grundade Vulcan-filosofi vet jag inte riktigt. Men buddhisterna har dock fått stor användning av dessa. Framför allt är det Dali Lama som förespråkar Vulcans. I en av hans böcker så finns det ett helt kapitel om Vulcans och hur denna ras kan fungera som förebilder för buddhister runt om i världen. Dali Lama har också besök inspelningen av TNG, så oavsett vad Roddenberry byggde på så tycks det vara så att buddhismen har många beröringar med Vulcan. Där emot så är jag lite tveksam till Bajor, EoNeel kallade dem barn i sin hinduism - förlåt om det blev fel men vist var det något i denna stil. Skulle gärna se en utveckling gällande detta. Du smäller mig nog på fingrarna när det gäller Bajorer. Men är det kastväsendet i Accession som ligger till grund för detta? Jag misstänker att du har fler paralleller. Edited March 21, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 21, 2005 Report Share Posted March 21, 2005 Där emot så är jag lite tveksam till Bajor, EoNeel kallade dem barn i sin hinduism - förlåt om det blev fel men vist var det något i denna stil. Skulle gärna se en utveckling gällande detta. Du smäller mig nog på fingrarna när det gäller Bajorer. Men är det kastväsendet i Accession som ligger till grund för detta? Jag misstänker att du har fler paralleller. <{POST_SNAPBACK}> Visst var det så. Det är mkt med den bajorianska religionen som har likheter med hinduismen. Bara symbolen för Bajor påminner om det hinduiska hjulet. Sen är det såklart D'jarras- kastsystemet som är som en kopia av det hinduistiska kastsystemet. Att vara född inom ett gebit för att sen utföra det gebitet. Sen har "chanting" som är starkt imom den bajorianska religionen. Den är som hämtad från hinduismen. Kastmärke- örhängena, religiös och social status. Bajorianska skriften- sanskrit. Veda- orbs. Karma- Pagh. Sen munkarna är i brandgula dräkter- lite Hare Krsna. Det är mkt som går att jämföra med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 21, 2005 Report Share Posted March 21, 2005 Där emot så är jag lite tveksam till Bajor, EoNeel kallade dem barn i sin hinduism - förlåt om det blev fel men vist var det något i denna stil. Skulle gärna se en utveckling gällande detta. Du smäller mig nog på fingrarna när det gäller Bajorer. Men är det kastväsendet i Accession som ligger till grund för detta? Jag misstänker att du har fler paralleller. <{POST_SNAPBACK}> Visst var det så. Det är mkt med den bajorianska religionen som har likheter med hinduismen. Bara symbolen för Bajor påminner om det hinduiska hjulet. Sen är det såklart D'jarras- kastsystemet som är som en kopia av det hinduistiska kastsystemet. Att vara född inom ett gebit för att sen utföra det gebitet. Sen har "chanting" som är starkt imom den bajorianska religionen. Den är som hämtad från hinduismen. Kastmärke- örhängena, religiös och social status. Bajorianska skriften- sanskrit. Veda- orbs. Karma- Pagh. Sen munkarna är i brandgula dräkter- lite Hare Krsna. Hjulet är väl kanske buddisdiskt, men det är i krokarna.... ;) Det är mkt som går att jämföra med. <{POST_SNAPBACK}> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted March 21, 2005 Report Share Posted March 21, 2005 En liten fundering, vilket hinduiskt hjul tänker du på? Måste säga att jag inte har kläm just på denna symbol, däremot har jag full koll på det buddhistiska hjulet, inom denna religion är hjulet själva symbolen för tron, men inom hinduismen... Parallellerna är tydliga, men går det tränga längre in i systemet? Hinduismen är en religion med tre så kallade vägar. Den första är ateistisk, dvs vår själ (atman) ska inse verklighetens riktiga varande via meditation. Den andra vägen är Bhakti, dvs hängivelsens väg. Här finner vi tron på alla gudarna Shiva, Vishnu och Co. Den tredje är handlingensväg, dvs att man följer Dharma och skapar god karma. Finns dessa tre vägar med hos den Bajoranska tron? Den ateistiska vägen kombinerat med handlingens väg tycker jag mig finna hos Kira. Medan Kai Winn har en starkare tro på Gudarna och hängivelsensväg. Bhakti finns hos kai:erna och så även den hinduiska fromheten. men finns det andra paralleller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 En liten fundering, vilket hinduiskt hjul tänker du på? Måste säga att jag inte har kläm just på denna symbol, däremot har jag full koll på det buddhistiska hjulet, inom denna religion är hjulet själva symbolen för tron, men inom hinduismen... Parallellerna är tydliga, men går det tränga längre in i systemet? Hinduismen är en religion med tre så kallade vägar. Den första är ateistisk, dvs vår själ (atman) ska inse verklighetens riktiga varande via meditation. Den andra vägen är Bhakti, dvs hängivelsens väg. Här finner vi tron på alla gudarna Shiva, Vishnu och Co. Den tredje är handlingensväg, dvs att man följer Dharma och skapar god karma. Finns dessa tre vägar med hos den Bajoranska tron? Den ateistiska vägen kombinerat med handlingens väg tycker jag mig finna hos Kira. Medan Kai Winn har en starkare tro på Gudarna och hängivelsensväg. Bhakti finns hos kai:erna och så även den hinduiska fromheten. men finns det andra paralleller? <{POST_SNAPBACK}> Jag rättade mig redan i det förra inlägget om hjulet. Meditation och tempelbesök är djupt rotat i bajorianerna. När det gäller ateister så är de försumbara i det bajorianska samhället. Hinduismen går nästan inte att separera från det indiska samhället. Det är som om religion är en del av ens DNA. Så är det även med bajorianerna. Allting byggt kring religionen på Bajor. Det är bara religiösa högtider mm. Det som jag tycker gör den bajorianska religionen så intressant är att den är så övergripande, den tar verkligen med hela det personliga livet plus samhället i stort. Den genomsyrar politiken, millitären, konsten och vetenskapen. Den är inte framtids och utvecklings fientlig. Även om prästerna tycker det är viktigt att hålla religionen ren, så ser man ingen förföljelse av oliktänkande. Det finns också många sekter, som inom hinduismen. Bhakti- kärlekens väg är också ett genomgripande inslag i det bajorianska samhället. En kai's uppgift är att skydda och att hålla religionen levande hos sina "barn". Målet är ju profeterna och den himmelska templet, nirvana. Ahimsa är väl det som skiljer dem åt, även om respekten för liv är hög i det bajorianska samhället. Sen vet jag inte hur det är med maten om det finns vegetarism på Bajor. Själavandringen är ju också en fråga. Detta kanske låter lite flummigt men jag tycker det är lite "antroposofi" över bajorianerna. Det är odling, föda utan smärta, husens arkitektur mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 (edited) Skit snyggt, hur tydligt som helst. Så nu har vi både buddhister och hinduer. Kan det tänkas finnas något folkslag som bygger på Islams föreställningar?? Jag kan inte så här på rak arm själv komma på något direkt. Kristendomen är ju tydlig. Den sekulariserade kristendomen finns i federationen och människornas ras. Men islam?? Edited March 22, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 (edited) Skit snyggt, hur tydligt som helst. Så nu har vi både buddhister och hinduer. Kan det tänkas finnas något folkslag som bygger på Islams föreställningar?? Jag kan inte så här på rak arm själv komma på något direkt. Kristendomen är ju tydlig. Den sekulariserade kristendomen finns i federationen och människornas ras. Men islam?? <{POST_SNAPBACK}> Nästan dags för någon typ av lista: Federationen: Sekulariserad kristendom Bajor: Hinduism Vulcan: Buddism Det här är ju spännande! Islam är som sagt var lite knivigare... Hur är det med Romulanerna, Trills, Betazoids mm? Hur har vi det med the Klingons, är det asa-tro, lite det germanska hållet,eller... Edited March 22, 2005 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 Man kan tro att de klingonska religionen skulle påminna om shinto, för det finns en viss likhet med Japanska Imperiet och samurajer mm. Men jag anser att det är fel och håller fast vid Asa-religionen, vikinga-paralellen. Sto-Vo-Kor är för mig Valhall där hjältarna håller hov. Sen har vi Kortar, den första klingonen, som förstör gudarna och himlen. Det är som hämtat ur Eddan och historien om världens uppgång och fall. Likheterna med germansk och anglo-saxisk mytologi är så stora att det inte råder någon tvekan. Klingons uppdelning i olika "hus" påminner om de germanska stammarna. Kvinnliga klingons är också krigare och hjältar, så är det inte inom den japanska mytologin. Kvinnliga klingons är som bilden av valkyriorna. På samma sätt som asa-tron har rötter i den romerska mytologin, kan man också skymta de "romerska" inslagen i det klingonska, med "äran över allt annat" och undervärlden ditt du kommer på en flod av blod. Gre'Thor: för dem utan ära. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 Finns det inte ändå några stora och viktiga likheter mellan Islam och Klingonernas religion? Det är Kahless jag tänker på, han har precis samma betydelse för klingonerna som Mouhammed har för muslimer. De båda anses vara de största som gått på planeten, de har uträttat stora gärningar och deras anhängare försöker likna dem i allt de gjort. Jag har just läst om Islam i skolan och kom direkt att t??nka på Kahless när jag läste om profeten. Visserligen var Mouhammed långt mer lugn och Kahless kanske mer betydande men ändå är de misstänkt lika. Man har påpekat för mig att Jesus och Kahless då också är lika men nej, jag tycker inte det. Jag har också märkt att klingoner och muslimer porträtteras ganska lika i amerikanska filmer och böcker bortsett från att klingonerna är på "den goda sidan". Paralleler finns också mellan klingoners oräddhet att dö och självmordbombare. Jag vet inte hur mycket som är avsiktligt, ovasiktligt eller bara inbillning från min sida men jag misstänker att Star Trek gått över från att låta klingonerna vara ryssar till att vara araber och på så sätt skicka ett aktullet budskap till folk. Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 (edited) Finns det inte ändå några stora och viktiga likheter mellan Islam och Klingonernas religion? Det är Kahless jag tänker på, han har precis samma betydelse för klingonerna som Mouhammed har för muslimer. De båda anses vara de största som gått på planeten, de har uträttat stora gärningar och deras anhängare försöker likna dem i allt de gjort. Jag har just läst om Islam i skolan och kom direkt att tänka på Kahless när jag läste om profeten. Visserligen var Mouhammed långt mer lugn och Kahless kanske mer betydande men ändå är de misstänkt lika. Man har påpekat för mig att Jesus och Kahless då också är lika men nej, jag tycker inte det. Jag har också märkt att klingoner och muslimer porträtteras ganska lika i amerikanska filmer och böcker bortsett från att klingonerna är på "den goda sidan". Paralleler finns också mellan klingoners oräddhet att dö och självmordbombare. Jag vet inte hur mycket som är avsiktligt, ovasiktligt eller bara inbillning från min sida men jag misstänker att Star Trek gått över från att låta klingonerna vara ryssar till att vara araber och på så sätt skicka ett aktullet budskap till folk. Vad tror ni? <{POST_SNAPBACK}> Jag har svårt att se denna likhet. Islam är en otroligt reglerad religion med abramitiska rötter precis judendomen och kristendomen. Klingons har ju också sina fylleslag precis som vikingarna. Du har liksom bergsärken över klingons. Du ser ingen reglerad religion inom klingons. De äter kött...öh...de älskar kött. De har inte heller de reningsriter som Islam har, vad som gäller det som är orent och rent. Sen är det många religioner som innehåller "martyrer". När det gäller självmordsbombare så fanns det ju en "kult" inom det japanska stridsflyget under andra världskriget som störtade sina plan in i de amerikanska fartygen, och allt detta i sin kejsares namn som de dessutom såg som en gud. Sen skulle en klingon alldrig döda oskyldiga, det är liksom ingen ära i det. Jag tror också att det är viktigt att påpeka att detta med självmordsbombare har ingenting med Islam att göra, snarare tvärtom. Även Bibeln talar om att det högsta man kan göra är att ge sitt liv för nära och kära. Men varken Islam eller Kristendomen påbjuder sådana "offer" som självmordsbombare. Inte ens Korstågen är speciellt kristet utan har en annan källa. Edited March 22, 2005 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 Finns det inte ändå några stora och viktiga likheter mellan Islam och Klingonernas religion? Det är Kahless jag tänker på, han har precis samma betydelse för klingonerna som Mouhammed har för muslimer. De båda anses vara de största som gått på planeten, de har uträttat stora gärningar och deras anhängare försöker likna dem i allt de gjort. Jag har just läst om Islam i skolan och kom direkt att tänka på Kahless när jag läste om profeten. Visserligen var Mouhammed långt mer lugn och Kahless kanske mer betydande men ändå är de misstänkt lika. Man har påpekat för mig att Jesus och Kahless då också är lika men nej, jag tycker inte det. Jag har också märkt att klingoner och muslimer porträtteras ganska lika i amerikanska filmer och böcker bortsett från att klingonerna är på "den goda sidan". Paralleler finns också mellan klingoners oräddhet att dö och självmordbombare. Jag vet inte hur mycket som är avsiktligt, ovasiktligt eller bara inbillning från min sida men jag misstänker att Star Trek gått över från att låta klingonerna vara ryssar till att vara araber och på så sätt skicka ett aktullet budskap till folk. Vad tror ni? Jag har svårt att se denna likhet. Islam är en otroligt reglerad religion med abramitiska rötter precis judendomen och kristendomen. Klingons har ju också sina fylleslag precis som vikingarna. Du har liksom bergsärken över klingons. Du ser ingen reglerad religion inom klingons. De äter kött...öh...de älskar kött. De har inte heller de reningsriter som Islam har, vad som gäller det som är orent och rent. Jösses, jag menar inte att klingoner och muslimer har identiska religioner. Din gämförelse med vikingarna stämde mycket bättre. Jag säger bara att det finns några likheter vilket kanske inte är ett sammanträffande. Sen är det många religioner som innehåller "martyrer". När det gäller självmordsbombare så fanns det ju en "kult" inom det japanska stridsflyget under andra världskriget som störtade sina plan in i de amerikanska fartygen, och allt detta i sin kejsares namn som de dessutom såg som en gud. Sen skulle en klingon alldrig döda oskyldiga, det är liksom ingen ära i det. Här använde jag ett klumpigt ordval. Jag syftade inte på de attentat som tar oskyldiga liv utan den själva principen att betala med sitt eget, något som islam ofta (men troligtvsi oförtjänt) förknipas med. Ta t.ex. när den vagt arab/asiatiska Worf utan tvekan beordrar Defiant att ramma borgkuben i FC, vad kommer den genomsnittlige amerikanen att tänka på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 Jag håller med om att det finns messianska drag över Kahless. Annars så vore det kul om man kunde finna likheter med Islam inom Trek-kosmos. Just nu vet inte jag vilka de skulle vara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 (edited) Har diskuterat klingons med everybodyknows och det är bara att erkänna att vi helt missade Shinto. Nu när du säger det är deet ju klockrent. Den shammanistiska ådra som finns inom Klingontron är ju den samma som finns inom Shinto, dessutom har gudarna väldigt liten betydelse det är snarare andarna som betyder något. Detta gör att de saker som slår fel mot asatron finner rätt. Men jag skulle också säga att Bôn religionen från Tibet har också ett inflytande med sina dräkter och "magiska" dödsriter. Men det finns tydliga paralleller mellan dessa religioner och jag hade inte kommit på det om inte Shinto nämndes här. Great Bird har dock en poäng gällande legenddyrkan, Islam och Klingon har en liknande tro på legenderna, kanske inte just Muohammed, utan snarare Ali och Hussan. Dessa "krigare" och dess mod har en stor del i islamsk tro framför allt för shiiterna. okej en lite lista över filosofin bakom ST. Hinduismen - Bajor Buddhismen - vulcan Shinto - klingon sekulariserad kristendom - federationen De skriftlösa religionerna - chakotay Ett litet förslag Snevriden Nietzschean - romulan Edited March 22, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 För mig är det inte lika klart att det är shinto. Jag håller nog fast vid asa-tron när det gäller klingons. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 Okej lite motivering kanske är på sin plats. Låt oss börja med hedern, den japanska krigarhederna har alltid varit stor. Samurajerna har varit de högst aktade och deras värdighet var stor inom krigarkonsten. Här kommer dock det intressanta, krigarkonsten i Japans filosofi - vilket vi inte kan separera ifrån shinto-traditionen - har alltid varit "mer" än bara krigskonst. Inom denna konst har man funnit svart på alla tänkbara existenteilla frågor plus konst. dvs inom krigarkonsten finns ett mycket utvecklat samhällssystem med allt vad det innebär, denna samhällssyn har också värderats som ett framstående samhällsstyre genom historien. Klingons krigskonst har också gett upphov till warp-teknik, medicin och just konst; herrejösses de skrev ju Hamlet Klingonsk krigskonst är inte ett röjande a´la vikingar, för ärlig talat så har inte asatron lämnat kvar något som var värt att bygga vidare på så att det skulle räcka till en Warp. Vidare så skapade gudarna världen inom Shinto och klingontron, men sedan tog gudarna ett väldig stort kliv åt sidan. inom klingon så tog just klingon ihjäl dem. Sedan har familjens "hus" haft en större roll såväl inom shinto som inom klingon. Det är en lång väg att vandra för ett hus ifall man vill upp i rankingsystemet; fråga Mortok. Här kommer också dyrkan av förfäder upp, detta fenomen spelar en stor roll för båda religionerna, och båda har riter gällande hur man ska kunna få kontakt med sina andar och få vägledning. Detta shamanistiska inslag kan vi bla se i Rightfull hair TNG och Barge of the Dead VOY. Dessutom så var det här med döden, ära och död hör ihop väldigt mycket i både shinto och klingon religion. Det rituella självmordet finns hos båda och själens vandring till olika ställen stämmer också överens. Också att anhöriga drabbas av "synden" är tydligare i shinto än asatron. Detta kan vi bla se i de isländska sagorna, visst familjen delade ofta straffet, dock inte för att man fick detta straff utan för att man ville dela det med sitt blod. Inom klingon och japanska traditionen finns inget sådant val. Sto-vo-kor, spelar egentligen ingen större roll, det är bara ett resultat om allt före har varit korrekt. Både det japanska och klingon samhället har ett mycket utvecklat regelsystem för hur allt ska gå till. Detta system lyser faktisk med sin frånvaro inom asatron. Visst Vallhalla har likheter men dock det ända enligt mig. För slutligen japanerna dricker ris-vin, vikingar dricker mjöd, klingons dricker blood-wine INTE blood-beer Var det inte så att Mr. Dorn sa att klingon var inspirerade av just asien i extra materialet till en av TNG boxarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 Jag kan tänka mig att det är den "västerländska" synen på det feodala japan som legat till grund isf. Efterlivet för en klingon är Sto-Vo-Kor. Det är en krigares paradis med dagliga bataljer, nattligt festande, supa o röj alltså. Det känns väldigt Valhall. Annars är ju Islam paralellen stor när det gäller en död på slagfältet som garanterar en plats i Sto-Vo-Kor. Är det på det sättet att det är Japan som ligger som en föreblid på Klingons, då kan jag förstå någonstans att det är asiater som känner sig om de var en nidbild i ST. Jag tror inte att japaner känner igen sig i klingons. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 Om Vulcan är Buddhism är inte Romulus då ateism? Man har alltså fönekat Budhas (Suraks) lära och flyttat ifrån den. Alternativt har de behålit den gamla oligoteistiska gudavärden med ett antal olika gudar, den kanske t.o.m liknar romarnas ;) Det enda jag ritigt kan komma på angående dem är Donatras replik från Nemesis: Shizon aren't going to take Earth, he's going to destroy it. And his sins will mark us and our childs for generations. Det är ganska lätt att föreställa sig Romulanerna dyrka flera gudar av olika slag men jag har faktiskt ingen aning, idéer nån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 Men vilka andra hållbara motiveringar än Sto-vo-kor finns det med asatron som idessutom är tydligare än i den japanska shinto traditationen. Jag vet faktiskt inte om jag har hört talas om några romulanska gudar, mer än i Nemisis. Men deras filosofi påminner om den sea tolkning som Nietzsche drabbas av i och med att hans syster ändrade i hans anteckningar. De ser sig störst och detta rättfärdigar ett erövande av resten av kvadranten om de fick möjligheten till detta. Det finns även klara paralleller till romarikets hårda styre. Men visst de måste ju vara motsatsen till Vulcan genom att man bröt med dessa. Fast det skulle kunna tänka sig vara en variant av detta. Inom buddhismen har vi två stora skolor theravada - vulcans, tradiationallister - och mahayana - utvecklare på egenhand med just gudar med i matchen. Kanske Romulaner är en form av mahayaner?? Ja va fasen de är mahayanska nietzscheaner hela bunten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted March 22, 2005 Report Share Posted March 22, 2005 nja, läste igenom alla parallellerna mellan shinto och klingons och jag måste nog sälla mig till eonells åsikt. ärligt talat så kan man dra en rätt distinkt gräns mellan shinto och samurajer, då jag anser att tex zenbuddhism har bra mycket mer att göra med klingonsk religiositet att göra. så vitt jag kommer ihåg från kursen jag läste i japansk historia så trängdes shinto mer eller mindre bort av buddhismen när den kom till japan. absolut inte så den försvann eller någonting, men buddhismen blev snabbt mer populär hos de rika (läs: länsherrar) eftersom man kunde få diverse privilegier om man erkände sig till buddhistisk tro. poängen i mitt resonemang är att eftersom krigarklassen som sådan inte uppstod förrän sent 1100 - tal som ett led i stridigheterna mellan minamoto och tairaklanerna (ja, här försöker jag briljera med mina kunskaper. men när ska jag annars ha nytta av mina kunskaper om japan... ;) ) under denna tidsperiod (sen heian) så var de buddhistiska strömningarna mycket starka i japan, och shinto var nedputtat till och med under konfucius läror. anyway, därför anser jag det som högst tvivelaktigt att gemene man i samuraikastet skulle svära sig till shinto. zenbuddhismen har å andra sidan en del beröringspunkter med klingons andliga liv. vi har meditationen, fysiska aktiviteter (klingons: strid med bat'leth, zen-buddhism: bågeskytte) under djup koncentrerad form och så vidare. men mycket mer än så tror jag inte att det är. sen råder det en viss romantisering av samuraierna i väst. om sanningen ska fram var det ytterst få som verkligen följde någon krigarkodex eller bushido själv utan var ofta råbarkade sällar med tillräckligt mycket heder för att smöra för sina daimyos och inte mer. detta klingar inte så väl med klingons hedersbegrepp. visst, heder är ett viktigt begrepp i japansk kultur än idag, men för samuraien så handlade det oftast främst om privilegier än heder. en förbluffande episod är till exempel att en samurai hade rätt att hugga huvudet av vem som helst av ett lägre stående kast utan provokation! hur som helst, efter denna lilla historielektion (;)) s?? är jag beredd att hålla med om att klingons antagligen har fler beröringspunkter med asa-tro än med shinto eller någon annan asiatisk religion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts