Gå till innehåll

Diskussionstråd: Avsnitt 15 - "Will You Take My Hand?"


loghaD

AVSNITT 15 [OPINIONSUNDERSÖKNINGEN STÄNGS EFTER 1 VECKA]  

5 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad tyckte du om det sista avsnittet av Star Trek: Discovery?

    • 5 - Mycket bra
      2
    • 4 - Bra
      1
    • 3 - Okej
      2
    • 2 - Dåligt
      0
    • 1 - Mycket dåligt
      0

Denna omröstning är stängd för nya röster

  • Vänligen logga in eller registrera dig för att rösta i denna omröstning.
  • Omröstning stängd 2018-02-19 kl. 12:00

Rekommenderade inlägg

Så har vi kommit till säsongens sista diskussionstråd! Det har gått dryga 4½ månader sedan resan började i The Vulcan Hello, och nu är vi framme vid säsongens femtonde och sista avsnitt, Will You Take My Hand?

När vi senast träffade våra hjältar hade de fått en ny befälhavare i formen av en kejsare från ett annat universum, som vill använda spordrift för att teleportera in stjärnskeppet Discovery i den klingonska hemvärldens innandöme, i hopp om att finna ett sätt att stoppa de 24 klingonska ättehusen från att tävla i vem som kan döda flest federationsinvånare. Vad kan möjligtvis gå snett?

Observera att i den här tråden är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt.

Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här:

Spoiler

Jag tror att nästa veckas avsnitt kommer att bli en riktig höjdare!

Rösta gärna i opinionsundersökningen, så att vi får en bild av tittarnas åsikter medan de ännu är färska! Undersökningen här på forumet stängs efter en vecka, men det går alltid bra att lämna ett omdöme eller en recension på avsnittets avsnittets databassida!

Redigerad av loghaD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ganska stort antiklimax efter en mestadels bra första säsong. Förra avsnittet lyckades de leverera en stark känsla av nöd och tidspress utan någon action. Den här gången hade de en domedagsbomb begravd i fienden's hemplanet, och ändå kändes det sällan särskilt spännande. Det känns lite som att de bara ville få det klingonska kriget undanröjt vid det här laget så att de kan göra någonting annat i nästa säsong.

 

Väldigt många melodramatiska scener som bara föll platt, som när alla gör en Dead Poets Society mot amiral Cornwell, eller när Burnham besegrar den hänsynslösa, folkmordslystna kejsaren genom att förlita sig på hennes sentimentalitet, eller hela medaljceremoniscenen.

 

På den positiva sidan så var det kul att få ett av Qo'noS' slumkvarter. Påpekandet att alla på Qo'noS inte är krigare känns viktigt, och är kanske ett av de mest samhällsrelevanta budskapen som man kan ge i en krigsberättelse.

Jag diggar också detaljerna i det orionsk-klingonska distriktet; många affischer och skyltar med läsbar klingonsk text. Måste sätta mig ner och titta närmare på dem.

 

Jag är glad att de inte ändrade USS Enterprise's design, och hoppas att även insidan är sig lik (kanske inte på detaljnivå, men ändå så att det ser ut som samma skepp). Jag är inte helt säker på hur jag är inställd till att det figurerar i serien, men det får nästa säsong utvisa.

Redigerad av loghaD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Soval said:

Vet vi vilken tidslinje Discovery utspelar sig i? 

Det har bekräftats att det är den "prima", dvs. samma som TOS, TNG, osv. Däremot har de gjort en "visuell reboot", vilket innebär att uniformer, skepp, teknik m.m. kan se annorlunda ut än de borde under den här tiden.

Än så länge har det väl i och för sig inte hänt någonting som låter oss skilja på de två universumen. Det skulle väl typ vara om George Kirk eller Richard Robau dök upp, eller om de nämnde Kelvin-incidenten. Däremot så är det bara ungefär ett år kvar till händelserna i Star Trek XI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-02-15 at 08:30, Quiet sade:

Tycker att avsnittet var ett mycket bra avslut på säsongen och lämnar många öppna dörrar inför nästa! 

Otroligt förväntansfull inför nästa säsong. 

Tråkigt bara att vi lär få vänta länge till nästa säsong. Det senaste jag läste var våren 2019...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Har äntligen sett avsnittet och kan instämma med det mesta som har skrivits här. Tycker trots att själva upplösningen på Kronos inte var superspännande och att scenerna mellan Ash och Burnham är som loghaD skriver melodramatiska (för jag antar att de är dem han menar) att det var en mycket bra avslutning på första säsongen.

Slutscenerna lover gott inför för framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...