Gå till innehåll

Solaris


Var den nya filmen bätre än den gamla  

15 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • JA
      7
    • NEJ
      8


Rekommenderade inlägg

Steven Soderbergh och James Cameron ger här sin version av den klassiska romanen av Stanislav Lem...En psykolog skickas för att undersöka en rad underliga händelser som ägt rum på en rymdstation utanför planeten Solaris. Han faller snart själv offer för dessa övernaturliga krafter och gränsen mellan dröm och verklighet blir mycket vag....Styrs verkligheten av vad man själv vill skall vara verkligt? Det får du snart reda p??...

Detta är nyinspelningen av Solaris handlingen.

Solyaris heter den orginal och kom 1972.

The Solaris mission has established a base on a planet that appears to host some kind of intelligence, but the details are hazy and very secret. After the mysterious demise of one of the three scientists on the base, the main character is sent out to replace him. He finds the station run-down and the two remaining scientists cold and secretive. When he also encounters his wife who has been dead for seven years, he begins to appreciate the baffling nature of the alien intelligence.

Detta är den gamla.

Jag föredrar faktiskt den äldre mer, ibland behöver man mer flum filmer och flytande sådär. De nya ska alltid försöka förklara mer tycker jag, eller göra en annan typ av handlingsinriktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Jag har som tidigare sagt inte sett någon av versionerna så jag har inte röstat. Jag har dock nu i veckan läst boken och jag måste säga att slutet är lite konstigt och tvärt. Antingen ska det bara vara så eller så har jag inte hunnit smälta boken och det budskap som kanske gömmer sig i slutet. Någon som har läst boken och har något att säga om den?

Redigerad av Thalaxian
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, nollröstade. För jag har inte sett någon av filmerna..

Och vad intresserar det oss? Skriv då VARFÖR du inte sett dem, om du nu har nån anledning, annars blir ditt inlägg ganska irrelevant och städas bort ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara sett den nyare versionen. Eller jag måste erkänna, inte ens hela :P . Jag tyckte att filmen bara var seg och att det hände inte så mycket som gjorde det kul att se vidare på den. Är den bättre i slutet eller är detta bara en film som man kasstat bort en massa värdefulla Star Trek timmar på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara sett den nya filmen, så jag kan inte jämföra med den gamla.

Jag tyckte dock att den nya filmen hade många "snygga" scener. Handlingen var lite svag i den mening att man oftast inte riktigt förstår sammanhanget (Speciellt slutet. Vad var det egentligen som hände där?).

Jag har för mig att Solaris är en Steven Spielberg film? Stämmer det, så är jag ganska besviken. Han kan göra bättre filmer än så..(snygga scener är inte allt i en film. )

I slutsats tycker jag dock att filmen är värd VG- i betyg.

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Nej, det är ingen Stephen Spielbergfilm. Utan som Mr Borg sa här ovan så är det en film av James Cameron i regi av Steven Soderbergh.

Jag så den nya filmen i lördags. Mitt omdöme är att filmen är oerhört vacker. Visst den är flummig, och det är också meningen. Den gamla filmen är inte lika vacker, men ännu flummigare. När jag tittar på denna typ av film så SKA det vara flummigt och luddigt. Så jag tycker att den gamla filmen ger mig mer av detta, fast den nya var som sagt väldigt vacker. Och den är inte heller dålig. Jag röstar blankt. Jag skulle nog behöva se den gamla igen, det var ett tag sen nu.

Nya filmen:

+ skönheten

- mindre flumm

Gamla filmen:

+ Flummet

- inte så vacker

Redigerad av OnO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg den nya Solaris strax efter premiären och jag blev grymt besviken. Den skulle aldrig ha gjorts. Jag har läst boken och tycker att den är fantastisk och så även den äldre filmen.

Den nya filmen hade ingen mystik eller de hallucinatoriska undertoner som den gamla rullen hade, vilket gör den äldre filmen till ett mästerverk och den nya filmen till en mkt dålig hollywoddisk kopia.

Mitt betyg på den nya Solaris är :sjuk: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte den för ett tag sedan och har nu sett den två gånger. Mycket vacker och jag tycker att även den underbara, drömska musiken bidrar till att höja känslan i den. Visst kan man tycka att den är seg, många vill ju bara ha fullt ös, men jag tror att de flesta som ser den vet ungefär vad de ger sig in i...

Tarkovskijs gamla film var kanske ännu bättre, men har för vagt minne av den. Tror jag har den någonstans i VHS-hyllan...kanske läge att damma av den..!?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...