rehnvall Posted November 28, 2003 Report Share Posted November 28, 2003 Om moderatorn tycker att detta ämnet är felplaserat flytta det. Cyborg-skräkvarelse har alltid funnits på film och den första är väll frankenstans monster. Såg en film för väldigt länge sedan på tv3 "resan till andra värdar" det var en tv-film i två delar som gick på tv3? Kommer inte ihåg så mycket av filmen, men hjältarna ska kolonisera en planet och är jagade av skurkens skepp. På vägen plockar de upp en cyborg, som jag är ganska säker på att de kallade en borg, och såg väldigt lik ut som en TNG borg. Viket kom först "resan till andra värdar" borgen eller TNG borgen. Filmen slutar med att Borgerna vill ha hjältarnas skepp för att lägga till sitt eget för att skapa ett superskepp. Hjältarna använder sitt skepps solpaneler för att bränna bort borg skeppet och sjuter sönder skurkarnas skepp med en hemabyggd kanon, en hjälte är tvungen att hålla ihop ett kretkort som borgen hadde skadat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 29, 2003 Report Share Posted November 29, 2003 Jag har också ett minne av denna miniserien som du pratar om. Men Borgen i denna miniserien tror jag var yngre än den som man kan se i TNG. Detta ämnet hör väll mer hemma i sektionen serierna? Där finns i alla fall andra trådar om raser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoVoKor Posted December 11, 2003 Report Share Posted December 11, 2003 .. i TMP aer inte V'ger cyborg. det aer roligt naer spock saeger / any show of resistance would be futile i TMP/ godnatt Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted December 13, 2003 Report Share Posted December 13, 2003 Jag kommer inte ihåg vad avsnittet heter men jag såg det på senaste star treffen och människan träffade först på borg i ett system som heter J-47. Q skickade dom dit för att visa Picard att man inte kan ge sig ut i galaxen hur som helst. Sedan stötte dom på dom igen i "best of both worlds". :borg2: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted December 13, 2003 Report Share Posted December 13, 2003 Jag har sett avsnittet då Q skickar iväg dem långt bort och de träffar på Borg, men i det avsnittet då Borg har assimilerat en Federation forsknings koloni, är inte det det första avsnittet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted December 13, 2003 Report Share Posted December 13, 2003 Jag har sett avsnittet då Q skickar iväg dem långt bort och de träffar på Borg, men i det avsnittet då Borg har assimilerat en Federation forsknings koloni, är inte det det första avsnittet? Jo, det är första avsnittet av TNG. Encounter at Farpoint heter det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted December 14, 2003 Report Share Posted December 14, 2003 Hm, nu har det nog blivit ett missförstånd. Det finns inga Borg i EaF. Första gången i TNG man fick en föraning av Borg var i "The Neutral Zone", där Borg hade utplånat, inte assimilerat, en del utposter, både från Federationen och romulanerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted December 14, 2003 Report Share Posted December 14, 2003 Hm, nu har det nog blivit ett missförstånd. Det finns inga Borg i EaF. Första gången i TNG man fick en föraning av Borg var i "The Neutral Zone", där Borg hade utplånat, inte assimilerat, en del utposter, både från Federationen och romulanerna. Ursäkta, mitt fel. Det avsnittet crasy voyager sökte var givetvis Q Who och inte EaF. Q Who är inte TNG's första avsnitt... :rodna: Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted December 14, 2003 Author Report Share Posted December 14, 2003 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ricochet Posted January 1, 2004 Report Share Posted January 1, 2004 Eftersom ämnet är Borg's ursprung, kan denna information vara relevant. Enligt 'The Encyclopedia of Science Fiction' populariserades begreppet 'Cyborg' i och med David Rorviks roman "As Man becomes Machine" från 1971, och med TV-serien "Six Million Dollar Man". Men... I Tyskland skapades 1961 en sci-fi-romanserie, som utgavs (och fortfarande utkommer med) ett nytt nummer varje vecka. Vid det här laget har Perry Rhodan-serien, som den heter, utkommit med långt över 2000 nummer. Textmängden per nummer, motsvara en gammal daw-pocket-bok, en Gregory Kern, Olof Möller eller en Saturnus/Kosmos-pocket (om någon här kommer ihåg några av dessa). Ungefär 1963, dök det i Perry Rhodan-serien upp en ras som kallade sig för 'Posbis'. (sammandrag av Positroniska-biologiska). Dessa fungerade kollektivt, på samma sätt som 'Borg'. Deras rymdskepp var kubiska och oöverskådligt 'fragmenterade'. De betraktade sig själva som 'den enda sanna livsformen'. Man kan dra många paralleller med 'Borg' här. Perry Rhodan-serien har översatts till engelska och utkommit i USA med knappt 150 nummer, dvs att Posbis hann dyka upp i serien (och besegras), innan den blev inställd i USA. Huruvida Perry Rhodan-författarna anser att Posbis var deras idé, låter jag vara osagt (de liknar ju bl.a. även Daleks i Dr.Who), men Perry Rhodan-fans anser naturligtvis att Star Trek-universet har knyckt (eller lånat) 'Borg' från dem. Och med alla likheter mellan Borg och Posbis är jag benägen att hålla med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 1, 2004 Report Share Posted January 1, 2004 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted January 1, 2004 Report Share Posted January 1, 2004 (edited) Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Hmm, borde inte det exakta datumet då borg första gången träffar människan bli den 4 maj 2063? Eller har jag misstolkat dig nu :rodna: ? Edited January 1, 2004 by Karl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ricochet Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Fråga: När dök Borg för första gången upp i TV-rutan? Svar: Den 6 Maj 1989 (i USA) - episoden hette "Q Who" ...och Frankensteins Monster var inte en Cyborg. Cyborg betyder alltså inte 'konstgjord varelse". Det är ett sammandrag av cybernetiskt-organiskt element. Syftar på varelser som består av organiska och tekniska komponenter. I dagens samhälle förekommer en form av cyborg. Människor med proteser och pacemakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 2, 2004 Report Share Posted January 2, 2004 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Hmm, borde inte det exakta datumet då borg första gången träffar människan bli den 4 maj 2063? Eller har jag misstolkat dig nu :rodna: ? Jag är inte heller haj på exakt vilket datum men det är dagen innan "first contact" med vulkans. I i ruta så har Ricochet rätt det är i q-Who dock så kan man ana borgarna i The neutrale zone (tng säsong 1) där Borgarna pajat flera baser (både star fleets och romulanernas) Link to comment Share on other sites More sharing options...
speck Posted January 22, 2004 Report Share Posted January 22, 2004 Jag har tänkt, när en hel art är bara borger borde någon annan art få deras art nummer! :vulcan: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted January 23, 2004 Report Share Posted January 23, 2004 Jag har tänkt, när en hel art är bara borger borde någon annan art få deras art nummer! :vulcan: Men borg vill nog ha koll på vilka arter som finns i deras kollektiv. Typ bokföra vilka arter som man assimilerat :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Hmm, borde inte det exakta datumet då borg första gången träffar människan bli den 4 maj 2063? Eller har jag misstolkat dig nu :rodna: ? År 2153 träffade människorna Borgerna för fösta gången i avsnittet Regeneration även om dom inte nämner namnet borg i det avsnittet. Dom Borgerna som hittades på nordpolen är dom som blev ner skjutna av Picard och Enterprise-E:s besättning i first contact när Borgerna försöker stoppa first contact mellan människorna och vulcans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Hmm, borde inte det exakta datumet då borg första gången träffar människan bli den 4 maj 2063? Eller har jag misstolkat dig nu :rodna: ? År 2153 träffade människorna Borgerna för fösta gången i avsnittet Regeneration även om dom inte nämner namnet borg i det avsnittet. Dom Borgerna som hittades på nordpolen är dom som blev ner skjutna av Picard och Enterprise-E:s besättning i first contact när Borgerna försöker stoppa first contact mellan människorna och vulcans... Nej det måste ju ha varit i First Contact som människorna träffade borg för första gången. Dom transporterar ju upp hon den svarta tjejen som svimmar då hon skjuter Data, och sen då Borg försöker assimilera Enterprise E så ser ju hon den svarta tjejen flera Borgs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Hmm, borde inte det exakta datumet då borg första gången träffar människan bli den 4 maj 2063? Eller har jag misstolkat dig nu :rodna: ? År 2153 träffade människorna Borgerna för fösta gången i avsnittet Regeneration även om dom inte nämner namnet borg i det avsnittet. Dom Borgerna som hittades på nordpolen är dom som blev ner skjutna av Picard och Enterprise-E:s besättning i first contact när Borgerna försöker stoppa first contact mellan människorna och vulcans... Du har helt rätt. Men i regeneration (avsnittet) så läser Archer ett tal som zefram cochran skrivit och där nämnde Zc något om cybernetiska varelser från framtiden. Men hur visste han om dom han har ju inte träffat dom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Hmm, borde inte det exakta datumet då borg första gången träffar människan bli den 4 maj 2063? Eller har jag misstolkat dig nu :rodna: ? År 2153 träffade människorna Borgerna för fösta gången i avsnittet Regeneration även om dom inte nämner namnet borg i det avsnittet. Dom Borgerna som hittades på nordpolen är dom som blev ner skjutna av Picard och Enterprise-E:s besättning i first contact när Borgerna försöker stoppa first contact mellan människorna och vulcans... Du har helt rätt. Men i regeneration (avsnittet) så läser Archer ett tal som zefram cochran skrivit och där nämnde Zc något om cybernetiska varelser från framtiden. Men hur visste han om dom han har ju inte träffat dom Kan det inte vara så att Lilly (hette inte tjejen det?) berättade för honom om Borgs? Jag skulle nog inte klara att inte säga det till mina vänner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted February 14, 2004 Report Share Posted February 14, 2004 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger på nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Hmm, borde inte det exakta datumet då borg första gången träffar människan bli den 4 maj 2063? Eller har jag misstolkat dig nu :rodna: ? År 2153 träffade människorna Borgerna för fösta gången i avsnittet Regeneration även om dom inte nämner namnet borg i det avsnittet. Dom Borgerna som hittades på nordpolen är dom som blev ner skjutna av Picard och Enterprise-E:s besättning i first contact när Borgerna försöker stoppa first contact mellan människorna och vulcans... Du har helt rätt. Men i regeneration (avsnittet) så läser Archer ett tal som zefram cochran skrivit och där nämnde Zc något om cybernetiska varelser från framtiden. Men hur visste han om dom han har ju inte träffat dom Kan det inte vara så att Lilly (hette inte tjejen det?) berättade för honom om Borgs? Jag skulle nog inte klara att inte säga det till mina vänner. Det var just det jag mennade. Jag skulle själv inte berätta det till någon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speck Posted February 17, 2004 Report Share Posted February 17, 2004 Enterprise SPOILER Ska man anse den nya Enterprise serien så fans det en drös med borger p?? nordpolen, och det var innan fredrationen bildades. Och då är det från first contact då dom dyker upp först om man tänker på tidslinjen i trek. Hmm, borde inte det exakta datumet då borg första gången träffar människan bli den 4 maj 2063? Eller har jag misstolkat dig nu :rodna: ? År 2153 träffade människorna Borgerna för fösta gången i avsnittet Regeneration även om dom inte nämner namnet borg i det avsnittet. Dom Borgerna som hittades på nordpolen är dom som blev ner skjutna av Picard och Enterprise-E:s besättning i first contact när Borgerna försöker stoppa first contact mellan människorna och vulcans... Du har helt rätt. Men i regeneration (avsnittet) så läser Archer ett tal som zefram cochran skrivit och där nämnde Zc något om cybernetiska varelser från framtiden. Men hur visste han om dom han har ju inte träffat dom Kan det inte vara så att Lilly (hette inte tjejen det?) berättade för honom om Borgs? Jag skulle nog inte klara att inte säga det till mina vänner. Commander Riker berättade ju det för honom, strax före ZC såg Enterprise-e i sitt teleskop. :vulcan: Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 (edited) Det jag skulle vilja veta är varifrån borg har uppstått (i Star Trek världen)? De måste ju ha uppstått från en ras på en planet någonstans i delta kvadranten! De kan ju inte ha uppstått från tomma intet... Jag skulle vara intresserad av att se ett avsnitt om detta! Edited October 12, 2004 by Kathryn Archer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catryn Jameway Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 Fråga: När dök Borg för första gången upp i TV-rutan? Svar: Den 6 Maj 1989 (i USA) - episoden hette "Q Who" ...och Frankensteins Monster var inte en Cyborg. Cyborg betyder alltså inte 'konstgjord varelse". Det är ett sammandrag av cybernetiskt-organiskt element. Syftar på varelser som består av organiska och tekniska komponenter. I dagens samhälle förekommer en form av cyborg. Människor med proteser och pacemakers. <{POST_SNAPBACK}> Svar: Den 7 Maj 1989 (i USA) - episoden hette "Q Who" ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted October 13, 2004 Report Share Posted October 13, 2004 Fråga: När dök Borg för första gången upp i TV-rutan? Svar: Den 6 Maj 1989 (i USA) - episoden hette "Q Who" <{POST_SNAPBACK}> Svar: Den 7 Maj 1989 (i USA) - episoden hette "Q Who" ;) <{POST_SNAPBACK}> Svar: Den 8 Maj 1989 (i USA) - episoden hette "Q Who" I alla fall enligt www.startrek.com och www.tvtome.com ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts