Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Som topicen lyder. Har aldrig sett ett endaste TOS avsnitt och skulle gärna vilja se några avsnitt och bilda mej en uppfattning om den första star trek serien. Vilka så kallade nyckel avsnitt kan ni rekommendera?

Postad
Som topicen lyder. Har aldrig sett ett endaste TOS avsnitt och skulle gärna vilja se några avsnitt och bilda mej en uppfattning om den första star trek serien. Vilka så kallade nyckel avsnitt kan ni rekommendera?

<{POST_SNAPBACK}>

amok time... väldigt kännt och intressant avsnit men har inte så mycket med storyn att göra om man ser det i det stora hela

Postad

Jag brukar vilja se en serie från början. Men nyckelavsnitt... hmmm... låt se...

Från första säsongen: "Where No Man Has Gone Before" Inget bra avsnitt men dock piloten.

*småspoilrar nedan*

"Balance of Terror", "Errand of Mercy" och "Space Seed" Där vi för första gången stöter på numera klassiska figurer.

"The City on the Edge of Forever" Anses vara bland de bästa. Även "Arena" har visst en stor skara anhängare.

Personligen gillar jag förutom de ovanstående episoderna "The Corbomite Maneuver".

Och så "The cage" förståss. Originalpiloten, den av paramount ratade. Ingår inte i serien TOS, utan är mer avhängd, står på egna ben kan man kanske säga. Men det var trots allt med den som det hela började för 40 år sedan... :)

Postad
Jag brukar vilja se en serie från början. Men nyckelavsnitt... hmmm... låt se...

Från första säsongen: "Where No Man Has Gone Before" Inget bra avsnitt men dock piloten.

*småspoilrar nedan*

"Balance of Terror", "Errand of Mercy" och "Space Seed" Där vi för första gången stöter på numera klassiska figurer.

"The City on the Edge of Forever" Anses vara bland de bästa. Även "Arena" har visst en stor skara anhängare.

Personligen gillar jag förutom de ovanstående episoderna "The Corbomite Maneuver".

Och så "The cage" förståss. Originalpiloten, den av paramount ratade. Ingår inte i serien TOS, utan är mer avhängd, står på egna ben kan man kanske säga. Men det var trots allt med den som det hela började för 40 år sedan... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Angående "The Cage" vad är det för besättning där? Är det samma Enterprise Kirk & co har i TOS? Är det någon från det avsnittet som är med i TOS senare?

Postad
Angående "The Cage" vad är det för besättning där? Är det samma Enterprise Kirk & co har i TOS? Är det någon från det avsnittet som är med i TOS senare?

<{POST_SNAPBACK}>

Besättningen är helt annorlunda. Befälhavare är Christopher Pike och han har "Number One" som försteofficer, en väldigt Bones-liknanade Philip Boyce är läkare. Endast Spock är med som någon slags förste löjtnant.

Skaparen Roddenberry presenterade The Cage för styrelsen blev han refuserad men bads göra en ny där han skippade kvinnliga Number One och utomjordingen Spock. Det hela slutade med att Spock behölls men resten av besättningen togs bort.

Postad

man skippade alltså den första kvinnliga officern? Det säger lite för mycket om dåtidens kvinnosyn, och sedan dröjde det till Janeway innan vi fick en kvinnlig kapten, fast Kira var ju Nmbr 1 tidigare, men ändå. Vilken statusskillnad det hade kunna blivit, star trek hade (förhoppningsivis) prisats som en feministisk serie där man även tänkte på nutiden i en science fiction miljö. Det hade nog vart ett intressant scenario för vidare serier, tänk om sisko och Kira hade bytt plats, eller Riker och Deanna. hm.

  • 2 veckor senare...
Postad

Jag kan tillägga att Spock, som var med i the Cage hade känslor som vilken annan människa som helst. Nr. One, som spelades av Majel Barrett (Roddenberry så småningom) däremot var fullständigt iskall.

I den dubbla TOS episoden "The Menagerie" som innehåller massa klipp från "The Cage" kan vi se Mr.Spock leendes titta på små blommor.... :blink:

  • 1 år senare...
Postad
Jag brukar vilja se en serie från början. Men nyckelavsnitt... hmmm... låt se...

Från första säsongen: "Where No Man Has Gone Before" Inget bra avsnitt men dock piloten.

Intressant då jag såg det avsnittet häromdagen igen för första gången på väldigt länge. Och min reaktion denna gång var snarare jättepositiv. Storyn känns helt ok. Varken bu eller bä där.

Men produktionen däremot var något helt annat. Jag tyckte avsnittet kändes mycket fräschare än många andra i serien. Gissningsvis har det en del att göra med att det kanske fortfarande fanns en "normal" budget när detta gjordes. Sen kan jag ju säkert vara påverkad undermedvetet av det faktum att uniformer och liknande ser lite annorlunda ut. Men ändå....

  • 4 veckor senare...
Postad
Såg precis mitt första TOS avsnitt, Where No Man Has Gone Before, tycker att avsnittet var väldigt bra, positivt överraskad. Störde mig faktiskt inte på något angående kvalitén.

Kul att höra. Det är min uppfattning att det är ganska sällsynt att man kan se bortom tekniska detaljer och uppskatta en serie. Jag hoppas du ser mer! Jag gillar verkligen TOS, visst det är väl sämre avsnitt där med men så är det med alla serier.

Förresten, välkommen hit

Postad

Såg precis mitt första TOS avsnitt, Where No Man Has Gone Before, tycker att avsnittet var väldigt bra, positivt överraskad. Störde mig faktiskt inte på något angående kvalitén.

Kul att höra. Det är min uppfattning att det är ganska sällsynt att man kan se bortom tekniska detaljer och uppskatta en serie. Jag hoppas du ser mer! Jag gillar verkligen TOS, visst det är väl sämre avsnitt där med men så är det med alla serier.

Förresten, välkommen hit

Tack. Såg även The Mantrap igår natt, samma sak gäller där. Gillade även det avsnittet. Ska väl se 2 st till lite senare ikväll. Fick ju hem boxen igår så jag ha massa avsnitt att se fram emot!

  • 2 år senare...
Postad
man skippade alltså den första kvinnliga officern? Det säger lite för mycket om dåtidens kvinnosyn, och sedan dröjde det till Janeway innan vi fick en kvinnlig kapten, fast Kira var ju Nmbr 1 tidigare, men ändå. Vilken statusskillnad det hade kunna blivit, star trek hade (förhoppningsivis) prisats som en feministisk serie där man även tänkte på nutiden i en science fiction miljö. Det hade nog vart ett intressant scenario för vidare serier, tänk om sisko och Kira hade bytt plats, eller Riker och Deanna. hm.

det har du ju alldelse rätt i det skulle ha varit roligt att se.

Postad

De var faktiskt så att när Gene Roddenberry visade "The Cage" för NBC och inte fick godkänt sa många av damerna som såg det: "Who the hell does she think she is!?" och liknande saker när de såg den kvinnliga number one.

  • 3 veckor senare...
Postad

det är en lustig anekdot som jag kommer att komma ihåg, men det visar också att tydligen så var också kvinornas syn anorlunda då, vilket jag faktiskt inte var helt medveten om.

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...