Gå till innehåll

Vintergatans ljusstarkaste stjärna


Nyhet

Rekommenderade inlägg

wr_102ka_080719.jpgFör några dagar sedan upptäckte NASAs Spitzerteleskop en stjärna nära Vintergatans centrum som kan vara den ljusstarkaste i hela galaxen: Wolf-Rayet 102ka. Astronomer menar att stjärnan brinner med en intensitet på minst 3,2 miljoner solar, men det kan vara så mycket som 5 miljoner solar. Stjärnan som också kallas Peonynebulosstjärnan beräknas vara ungefär 100 gånger större än vår sol och väga 200 gånger så mycket. Den förlorar sin massa i ett våldsamt tempo och kan sluta sina dagar som en hypernova, den mest extrema typ av explosion som finns näst ursmällen.

Stjärnor som WR 102ka ingår i en grupp av sällsynta Wolf-Rayetstjärnor och anses vara de hetaste objekt som finns i universum. De blå-violetta stjärnorna har typiskt temperaturer i kärnan på över 100 miljoner grader. Om WR 102ka exploderar i en hypernova kan explosionen nå en hetta i centrum som ligger i närheten av Hagedorntemperaturen (c:a 1000 miljarder grader).

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de som inte vet vad Hagedorntemperaturen är, så är den enligt vissa hypoteser den högsta temperatur som kan uppnås innan materian sas kyler av sig självt. Om man så vill den absoluta värmepunkten. (Vid en supernovaexplosion nås normalt runt 10 miljarder grader)

Ögonblicket efter ursmällen så nåddes visserligen den s.k. Plancktemperaturen (c:a 10^30 grader), men förhållandena var helt annorlunda vid universums tillblivelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det för avancerat för mig tror jag. Får väl hålla mig till Kvantumdrifter så länge och försöka lista ut hur lite en miljon, miljon, miljon, miljon, miljon, miljondels centimeter är... Eller vad det nu var.

Apropå novor. Man antar ju att solen ska bli en sådan om sisådär 5 miljarder år. Finns det någon vetenskaplig forskning som pekar på eller som man kan använda som förklaring till att solen blev det imorgon enligt den astronomiska måtstocken? Jag skulle nämligen behöva en plaucibel förklaring till varför solen blev en nova runt år 3700 och jag misstänker starkt att den omtalade neutrino partikeln inte längre duger... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

våran sol kommer inte ha en häftig död som en supernova. den kommer bara att växa lite under sina sista år (och grilla allt på jorden) för att sedan krympa och svalna ända tills den slocknar. den är för liten för att åstadkomma en nova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som NX-01 säger så är vår sol för liten och har för låg massa för att sluta i en supernova. Allt händer när kärnbränslet börjar ta slut, och det kan inte hända tidigare än det gör. Visst kan det hända hemska saker med vår sol. T.ex. att den kolliderar med en annan stjärna eller ett svart hål. Men sannolikheten för det är så gott som obefintlig.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som NX-01 säger så är vår sol för liten och har för låg massa för att sluta i en supernova. Allt händer när kärnbränslet börjar ta slut, och det kan inte hända tidigare än det gör. Visst kan det hända hemska saker med vår sol. T.ex. att den kolliderar med en annan stjärna eller ett svart hål. Men sannolikheten för det är så gott som obefintlig.

Tack för det.. :blink: nu kan jag sova inatt också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det börjar talas om stjärnor av denna grad, och sådana siffror, tappar man sig lätt. Visst kan vi alla förstå att 1000 miljarder grader är mycket, väldigt mycket. Men jag kan inte helt enkelt inte greppa ur enormt det är. Matte är visserligen inte min starka sida, men jag tror ändå inte att jag är ensam om detta.

En sådan stjärna sätter också oss människor, Jorden och våratt lilla solsystem i ett intresant perspektiv. Vi är inte mycket i sammanhanget.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...