Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad

Om någon undrar varför det är två inlägg om samma sak, så flyttade jag hit ett ämne som Great Bird of the Galaxy gjorde under forumdelen Teknologi och filosofi. Jag håller med om att det handlade om teknologi, men den forumdelen handlar mer om Star Trek-erans teknologi, inte om dagens. Här är det däremot mer om tidningsartiklar om Star Trek-teknologi. Därav sammanflyttningen, om ni förstår vad jag menar... :blink:

Postad
Om någon undrar varför det är två inlägg om samma sak, så flyttade jag hit ett ämne som Great Bird of the Galaxy gjorde under forumdelen Teknologi och filosofi. Jag håller med om att det handlade om teknologi, men den forumdelen handlar mer om Star Trek-erans teknologi, inte om dagens. Här är det däremot mer om tidningsartiklar om Star Trek-teknologi. Därav sammanflyttningen, om ni förstår vad jag menar... :blink:

Hehe, jag förstår precis vad du menar... Och jag som trodde jag var först med den nyheten... :rolleyes: Ja ja, man kan inte få allt här i livet. :)

• 4 veckor senare...
Postad

Förrigår den 13/7 lyssnade jag på Sveriges Radio (kom inte ihåg vilken kanal). Där intervjuade dom en kille som hette typ Jens Walgren och som hade skrivit en uppsats i klingonska på Lunds universitet, han läste sociologi där. Han berättade bl.a. att det fanns ca 30 personer som kunde tala flytande klingonska i världen och att språket användes mest på internet. Han sa också att det hålls en världskonferens för det klingonska språket varje år.

Han sa två saker på klingonska: Något om att han var glutenallergiker. Och den kända "att vara eller inte vara" från Hamlet (The Undiscovered Country)

Postad
Förrigår den 13/7 lyssnade jag på Sveriges Radio (kom inte ihåg vilken kanal).  Där intervjuade dom en kille som hette typ Jens Walgren och som hade skrivit en uppsats i klingonska på Lunds universitet, han läste sociologi där. Han berättade bl.a. att det fanns ca 30 personer som kunde tala flytande klingonska i världen och att språket användes mest på internet. Han sa också att det hålls en världskonferens för det klingonska språket varje år.

Han sa två saker på klingonska: Något om att han var glutenallergiker. Och den kända "att vara eller inte vara" från Hamlet (The Undiscovered Country)

Detta har skrivits om på Swedish Trekkers hemsida: http://www.trekkers.se

Där finns även länk till Yens Wahlgrens hemsida och uppsats.

• Skapa nytt...