Gå till innehåll
ENEMiX

Star Trek-teknologi i andra sammanhang

Rekommenderade inlägg

tyckte det var ett intressant ämne att ta upp efter att ha läst en text om hur tomtens existens bevisas genom hänvisningar till st-teknologi...

rätt kul läsning... finns

här...

om nån vet nåt mer exempel på praktiska (?) tillämpningar... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men egentligen så kanske han inte jobbar bara på julen... om han har tillgång till teknologi som gör att han kan hoppa mellan olika timeframes, och stanna en längre tid på en och samma timeframe... så kan han ju sköta jobbet i lugn och ro och gå vidare till nästa jul när han känner för det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den har facktan har jag läst många gånger, men då på svenska.

Men nu till vad ämnet var, var finns star trek i andra sammanhang?

det finns i enbok som heter the stepford wifs eller nåt (stavningsfel kan uppkomma), men då på två tillfällen hittar du en om roddenbury, och när hon tar upp a star trek faser loking thing.

annars förutom det är boken bra, läs tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forskningen om teleportering som liknar Star Trek:s teknologi har fått ett stor genombrott. Australiska forskare har lyckats flytta en laserstråle med ljus från en plats till en annan på mindre än en sekund.

Det är dock fortfarande väldigt långt kvar till möjligheten att flytta en människa, då människan består av ungefär 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000 atomer. Det nuvarande rekordet handlar om några få protoner som flyttats med hjälp av teleporteringstekniken.

Källa: http://www.startrek.com/

(Detta blev en nyhet på http://www.startrekdb.se/ som kan diskuteras här)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det parallela universum som tas upp i star trek av tos-gänget verkar inte längre vara fantasi eller sci-fiction nu verkar det vara vetenskapligt bevista. I det senaste nummret av scientific american menar de att alla har en dubbelgångare som är precis likadan som just du, den enda skillnaden är att denne dubbelgångare är så långt borta att man inte kan se honom/henne.

The simplest and most popular cosmological model today predicts that you have a twin in a galaxy about 10 to the 10^28 meters from here. This distance is so large that it is beyond astronomical, but that does not make your doppelgänger any less real. The estimate is derived from elementary probability and does not even assume speculative modern physics, merely that space is infinite (or at least sufficiently large) in size and almost uniformly filled with matter, as observations indicate. In infinite space, even the most unlikely events must take place somewhere.

mer på:www.sciam.com/article

Redigerad av Captain Proton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om tomten skulle leka med tiden skulle inte Q då ingripa? Eller tillhör tomten Q gänget? Coolt om tomten gjorde det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
:P Det vore tufft, en tomte dyker upp på ett skepp och delar ut julklappar.

Kanske texten om tomten är lite långsökt. Borde man inte satsa pengar på forskning på lite mer vettiga saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men om tomten skulle leka med tiden skulle inte Q då ingripa? Eller tillhör tomten Q gänget? Coolt om tomten gjorde det!

Q är maktlös inför Jultomtens tomte kraft....

Igentligen är Q sur därför han inte får några julklappar han är dock ett ca 123413 biljoner år gammalt stygt barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte direkt teknologi, men i alla fall...

Jag citerar Barometern, en Kalmartidning, från i lördags 3 maj 2003. På musiksidorna såg jag följande:

Världens sämsta coverversioner av Beatles låtar har korats. Vinnare blev Star Trek-stjärnan William Shatners spoken-word-version av Lucy in the sky with diamonds. Omröstningen genomfördes av den brittiska tv-kanalen Music Choice. (PM)

Här kan du hitta låten: Lucy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är lite roligt jag läste i nya Illustrerad vetenskap (Nr 8):

- År 1859 påstod en fysiker att han sett en planet, som han kallar Vulcan närmare solen än Merkurius. Trost årtionden av sökande lyckas andra astronomer inte få syn på den.

-År 1900 utlovades det franska Guzmanpriset till den förste som kommunicerade med rymden. Mars var dock uteslutet på förhand - det var för lätt, ansåg domarna.

-År 1610 skrev den italienske astronomen Francisco Sizzi att allt som var osynligt för blotta ögat inte heller fanns. Teleskop var därför onödiga, eftersom de bara visade sådant som inte fanns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
År 1859 påstod en fysiker att han sett en planet, som han kallar Vulcan närmare solen än Merkurius. Trost årtionden av sökande lyckas andra astronomer inte få syn på den.

Då kanske Vulcanierna kommer om 60 år då som de gjorde i star trek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt nya Illustrerad Vetenskap så läste jag i en artikel:

Många bläckfiskar kan det. De ondskefulla Sulibanförbrytarna i science fictionserien Enterprise kan det. Vi människor kan det inte, men någon gång i vårt liv har vi säkert drömt om att kunna göra oss osynliga...

(Illvet Nr 13/2003)

Det hela handlar om en ny osynlighetskappa som några japaner utvecklat. Inte så värst bra men man måste ju börja någonstans. Ungefär som kläderna i First Contact. Tänk att Star Trek ska vara först med allt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag citerar Barometern, en Kalmartidning, från i lördags 3 maj 2003. På musiksidorna såg jag följande:

Världens sämsta coverversioner av Beatles låtar har korats. Vinnare blev Star Trek-stjärnan William Shatners spoken-word-version av Lucy in the sky with diamonds. Omröstningen genomfördes av den brittiska tv-kanalen Music Choice. (PM)

Det VAR faktiskt hemsk!

som "The Collektor" i Simpsons säjer:

"The only working star trek phaser, used only ones, to prevent William Shatner from making another album"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det VAR faktiskt hemsk!

Ja det är bara att hålla med.

Det fanns många roliga sånger där. Brent Spiner med Patrick Stewart , Nichelle Nicholas,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det VAR faktiskt hemsk!

som "The Collektor" i Simpsons säjer:

"The only working star trek phaser, used only ones, to prevent William Shatner from making another album"

Hemsk? Det kanske var att ta i? :huh: Den var inte den bästa låten jag har hört men inte den sämsta heller :P

Redigerad av Klingon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Discoverytimmen - Byggandet av en rymdstation sa dom att besättningen ombord på ISS hade önskat något som likande en Star Trek tricorder, så dom utvecklade en liten robot som for omkring och mätte temperaturer etc. Det var ganska häftigt :)

Och en sak som inte heller riktigt hör till teknologi men rymden och Star Trek: en kvinna härifrån Sverige som just nu är och förbereder sig för en resa till Mars (hon är och gör något vid NASA och då ingår det utbildning hur en resa till Mars ska gå till eftersom det inte är så länge innan man kan åka dit... ungefär) hon pratade i NordNytt om att det var Star Trek som engagerat henne så mycket i rymden etc :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste nyss att Celera Genomics (de som först blev klara med att kartlägga människans DNA) deras "huvudcentral" ser lite ut som bryggan på Entrerprise. Deras sekvenserings-maskiner har dessutom namn efter science fition-figurer bla Liea och Skywalker, men man fick inte veta om någon hade namn efter en star trek-karaktär ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I USA har världens första teleportering genomförts. Man har lyckats förflytta en atoms egenskaper till en annan atom. Detta är det första steget mot effektiva transportörer.

Experimentet genomfördes av University of Innsbruck och USA National Institute of Standards and Technology.

Läs hela Aftonbladets artikel här: Star Trek i verkligheten

Som ni ser nämner dom Star Trek. Kul men vet nån vem "Spok" är? :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg