Jump to content
Sign in to follow this  
B'Elanna

Changelings / shapeshifters

Recommended Posts

Jag är på femte säsongen DS9 och jag blir allt mer farsinerad av "Cahangelings" eller "shapeshifters" som de också kallas. Särkilt gillar jag Odo. Jag funderar på hur kan de egentligen ändra skepnad och hur kan de klara sig utan och äta. Andas de? På något sätt måste de väl ta in syre och näring.

Jagtycker Odo är riktigt cool. Särskilt rolig är han tillsammns med Quark. Evig "favoritfienden". Vidare gillar jag hans relation med Kira - spännad och se hur den kommer att utvecklas...Jag har väl mina aningar fast snälla inga spoliers!!!

Odos relationer med "The founders" är intressanta. Varför är de enentligen så rädda för "solids". Odo har kanske nyckeln till att lösa Dominionkriget. Jag har som sagt bara sett fem säsomger.

Jag diskuterar gärna "changelings" - min nya favoritras :jemhadar: :cardassian: :klingon: :ferengi: :vulcan: :borg2:

Det intressanta är att de kan dyka upp som vem som helst eller vad som helst hur som helst - snacka om bra spioner!

Japp, Changelings är verkligen en fascinerande ras. Det måste man ju nästan tycka. :P Faktum är att de varken äter eller andas, vilket verkar lite otroligt. Nån form av energi måste de ju ha. De har ju själva erkännt att formskifte är komplicerat och krävande.

Men Changelings är också definitivt den mest ondskefulla rasen i ST-världen. Att de har haft det svårt förut ursäktar inte att de är beredda att utplåna hela civilisationer. :jemhadar: :djävul: :cardassian:

Odo måste ju vila i sin "spann" ibland för att samla energi. Men hur han gör det är en fråga. Kanske han tar upp energi från sin omgivning och på något sätt omvandlar den till näring?

När Odo vilar i sin spann trodde jag att det var mer som han sover. Inte direkt samlar in energi som när vi äter. <_<

Det var vidare intressant när de gjorde Odo till Solid.......sedan blev han cahangeling igen när "baby changling" gav honom tillbaka förmågan...man kan ju bara fundera över hur så här på morgonen :huh:

Det var vidare intressant när de gjorde Odo till Solid.......sedan blev han cahangeling igen när "baby changling" gav honom tillbaka förmågan...man kan ju bara fundera över hur så här på morgonen :huh:

I Things Past sa Bashir att Odo fortfarande hade några morfogena celler kvar. En teori är att "baby changeling" kanske återaktiverade dessa celler.

Jag har funderat på vad chagelings egentligen består av...Jag menar, vad är det som gör att de kan kopiera allt och alla? Hur långt kan denna förvandling gå, kan de kopiera även humanoida arters innehåll, hjärta mm. Hur fungerar deras nerver? Det är sannerligen en spännande art!

Jag har funderat på vad chagelings egentligen består av...Jag menar, vad är det som gör att de kan kopiera allt och alla? Hur långt kan denna förvandling gå, kan de kopiera även humanoida arters innehåll, hjärta mm. Hur fungerar deras nerver? Det är sannerligen en spännande art!

<{POST_SNAPBACK}>

Dessa changelings, eller shapeshifters, är verkligen en spännande och intressant art.

De är, i likhet med androiden T-1000 från terminator 2, flytande i sin grundform. Hur kan de då anta fast form? Kopiera ett objekt? Röra på en armbåge eller ett öga? Tja, jag hittar ingen förklaring till detta :(

Är det sagt i DS9 att Odo har hjärta, hjärna, lungor etc. när han är i human form? Eller kopierar han bara ytan? Det som andra ser? Han har ju problem med detaljer som öron och ansiktsdrag, vilket gör changelingkarraktären än mera intressant. Då finns det ju ingen anledning att kopiera inre organ.

Men hur en shapeshifter ska kunna fungera är för mig en gåta. Tyvärr så måste jag nog dra till med en gammal klycha, "det är ju bara en tv serie". Fast det vet vi ju alla här, det är ju inte sant förståss... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Dessa changelings, eller shapeshifters, är verkligen en spännande och intressant art.

De är, i likhet med androiden T-1000 från terminator 2, flytande i sin grundform. Hur kan de då anta fast form? Kopiera ett objekt? Röra på en armbåge eller ett öga? Tja, jag hittar ingen förklaring till detta :(

Är det sagt i DS9 att Odo har hj??rta, hjärna, lungor etc. när han är i human form? Eller kopierar han bara ytan? Det som andra ser? Han har ju problem med detaljer som öron och ansiktsdrag, vilket gör changelingkarraktären än mera intressant. Då finns det ju ingen anledning att kopiera inre organ.

Men hur en shapeshifter ska kunna fungera är för mig en gåta. Tyvärr så måste jag nog dra till med en gammal klycha, "det är ju bara en tv serie". Fast det vet vi ju alla här, det är ju inte sant förståss... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Min något flummiga tanke var, att om Odo tar en mäsklig form så är det bara det yttre som är förändrat. Skalet ser mänskligt ut men på insidan är han fortfarande gegga. Han har inga lungor, inget hjärta, ingen hjärna mm. Han kan resa genom kosmos utan att vara skyddad av ett rymdskepp. Det är mycket med denna ras som jag tycker är konstigt.

Min något flummiga tanke var, att om Odo tar en mäsklig form så är det bara det yttre som är förändrat. Skalet ser mänskligt ut men på insidan är han fortfarande gegga. Han har inga lungor, inget hjärta, ingen hjärna mm.

<{POST_SNAPBACK}>

Fast när man tar blodprov på någon som visar sig vara en changeling s?? ser det ju först ut som blod, först efter några sekunder förvandlas det ju till den där kopparfärgade geggan...Alltså borde de kopiera även insidan av det de härmar. Annars vore det ju jätteenkelt att avslöja dem?

Min något flummiga tanke var, att om Odo tar en mäsklig form så är det bara det yttre som är förändrat. Skalet ser mänskligt ut men på insidan är han fortfarande gegga. Han har inga lungor, inget hjärta, ingen hjärna mm.

<{POST_SNAPBACK}>

Fast när man tar blodprov på någon som visar sig vara en changeling så ser det ju först ut som blod, först efter några sekunder förvandlas det ju till den där kopparfärgade geggan...Alltså borde de kopiera även insidan av det de härmar. Annars vore det ju jätteenkelt att avslöja dem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick för att de bara kopierade blod för en stund för att luras, och att blodet återgick till gegga igen därför att det var separerat från huvud "geggan" s.a.s.

<{POST_SNAPBACK}>

Fast när man tar blodprov på någon som visar sig vara en changeling så ser det ju först ut som blod, först efter några sekunder förvandlas det ju till den där kopparfärgade geggan...Alltså borde de kopiera även insidan av det de härmar. Annars vore det ju jätteenkelt att avslöja dem?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag fick för att de bara kopierade blod för en stund för att luras, och att blodet återgick till gegga igen därför att det var separerat från huvud "geggan" s.a.s.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm. Jag vet faktiskt inte hur det är "på riktigt" :D

Men eftersom det krävs blodprov för att avslöja dem så måste de ju avge någon slags livstecken som liknar den personens de härmar. Annars skulle man ju kunna avslöja dem enkelt med en tricorder. Det ser ut som Bashir, men avger inga hjärtslag eller hjärnvågor eller annat som borde finnas där. Så antingen är Bashir en zombie (vilket inte förekommer alltför ofta inom ST, tack och lov :D) eller en changeling....?

Då är det ingen idé att röntga dem :D

Men Bashir gör ju en analys på Odo och kan se att de finns virus i honom. Vad jag vet så måste ju virus ha celler för att kunna leva....

HMm.....de kan ju bli moln o grejer oxå, som hon säger female founder, genom att anta någon/någots form så lär man sig förstå dem, de kan bli det mesta med andra ord, men nog inte komplexa maskiner däremot skapa en illusion att de e en maskin.

men jag tror de har hjärta o diverse men de kan nog ändra sina organ så de kan anpassa sig lättare.

Densiteten då?

När Odo förvandlar sig till en liten råtta, hur mycket väger råttan då? Eller, som jag såg härom dan, Odo förvandlade sig till en vinkaraff, ställde sig på en bricka ihop med fyra glas. Sedan bar Rom in brickan till Quark och Rom noterade inte något. Brickan borde ju bli TUNG!

Densiteten då?

När Odo förvandlar sig till en liten råtta, hur mycket väger råttan då? Eller, som jag såg härom dan, Odo förvandlade sig till en vinkaraff, ställde sig på en bricka ihop med fyra glas. Sedan bar Rom in brickan till Quark och Rom noterade inte något. Brickan borde ju bli TUNG!

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jag också funderat på...

Och att han lyckas förvandla en del av sig själv till en fungerande communicator är också fascinerande :)

Vilket avsnitt är det då han gör sig till en communicator?

Det måste jag ha missat helt! :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Nämen alltså, han har ju en communicator på uniformen, och den fungerar ju. En bajoransk modell. Och när han förvandlar sig till en råtta eller ett glas eller whatever och sen förvandlar tillbaka sig så sitter den ju där. Alltså måste det ju vara en del av honom, eller hur? Och eftersom den fungerar så måste han ju vara väldigt tekniskt avancerad...för en icke-teknikbaserad livsform. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Nämen alltså, han har ju en communicator på uniformen, och den fungerar ju. En bajoransk modell. Och när han förvandlar sig till en råtta eller ett glas eller whatever och sen förvandlar tillbaka sig så sitter den ju där. Alltså måste det ju vara en del av honom, eller hur? Och eftersom den fungerar så måste han ju vara väldigt tekniskt avancerad...för en icke-teknikbaserad livsform. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Men det har du ta mig tusan rätt i !!!! :w00t:

Hur i hela friden kan han kopiera elektronik, som fungerar. Betyder det att han bli maskiner också?

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Men det har du ta mig tusan rätt i !!!! :w00t:

Hur i hela friden kan han kopiera elektronik, som fungerar. Betyder det att han bli maskiner också?

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar inte bättre....

Och en annan sak jag undrar: om nu en changeling förvandlar sig till en sten - och ÄR stenen som de säger att de är, hur kan de då bestämma sig för att förvandla sig tillbaka? En sten har ju såvitt jag vet inga kognitiva processer? Och de väntar ju inte alltid tills de inte kan hålla formen längre och återgår av sig självt till sitt naturliga stadium...

Jag envisas med densiteten! :)

Hur kan Odo ändra densitet? För att ändra densitet måste han ju ändra sin atomvikt!

Det måste helt enkel ske omväxlande fusioner och fissioner inom Odo, beroende på vad han ska efterlikna! Men då skulle Odo stråla......

Jag förstår inte..... :(

De verkar kunna lura tyngdlagen. De är som om de vore spöken eller andar. Det är ju inte konstigt att de vortas dyrkar dem som gudar, klart att de är programerade till det, men än då. Shapeshifters verkar ju inte ha några som helst begränsningar. De måste vara ST-kosmos ultimata varelser.

När de gäller kognitiva processer...de har ju inte ens ett nervsystem eller en hjärna.

Jag envisas med densiteten!  :)

Hur kan Odo ändra densitet? För att ändra densitet måste han ju ändra sin atomvikt!

Det måste helt enkel ske omväxlande fusioner och fissioner inom Odo, beroende på vad han ska efterlikna! Men då skulle Odo stråla......

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med dig Ono att det är en liten sak att reda ut det här med densiteten men jag måste framhålla (materialkemist som jag är till yrket) att atomvikten inte måste förändras för att densiteten ska påverkas. Densitet handlar om täthet mellan partiklar på en större skala. Uttalandet att atomvikten är av stor betydelse för densitet är helt enkelt inte sant. Studera den allmänna formeln nedan

Densitet=massa/volym. Genom att byta atomnummer kan man påverka denna formel men inte i samma utsträckning som om man t.ex. byter volym (bibehållen massa) :vulcan:

Jag envisas med densiteten!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med dig Ono att det är en liten sak att reda ut det här med densiteten men jag måste framhålla (materialkemist som jag är till yrket) att atomvikten inte måste förändras för att densiteten ska påverkas. Densitet handlar om täthet mellan partiklar på en större skala. Uttalandet att atomvikten är av stor betydelse för densitet är helt enkelt inte sant. Studera den allmänna formeln nedan

Densitet=massa/volym. Genom att byta atomnummer kan man påverka denna formel men inte i samma utsträckning som om man t.ex. byter volym (bibehållen massa) :vulcan:

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha! :)

Hur funkar då Odo? :) ;)

Det fanns nog ingen djupare tanke kring Odos ras när manusförfattarna skapade hans karaktär. Jag menar det finns ju ingen snusförnuftig logik kring hans existens. Jag tycker ST är så bra på förklara fenomen i vanliga fall, men detta överskrider nog deras förstånd och vetande.

För mig är det som om Odo står utanför naturlagarna. Han är som han inte var av detta universum. :blink: