B'Elanna Posted June 6, 2004 Report Share Posted June 6, 2004 Är det fler än jag som älskar Astrid Lindgrens böcker.... Dessa böcker håller såväl för barn som vuxna. Dessa böcker är sådana att de kan läsas och älskas i flera generationer och i flera världsdelar. Funderade på om det här ämnet skulle vara i fanatsy avdelningen och visst detta kan väl anses vara fantasy i betydelsen fanatsi. Fast jag är inte intresserad av att diskutera genere. Låt oss bara dikutera böckerna och ha roligt! En av många underbara saker med Astrids böcker tycker jag är att de stimulerar till självförtroende och eget tänkande. Vidare lär man sig att vara modig fast man känner sig liten och rädd. När man läser böckerna som vuxen upptäcker man att de har fler dimesioner som man inte förstod när man var barn. Jag tycker att Astrid Lindgren borde fått nobelpriset när hon levde. Fast nobelpriset går ju alltid till någon relativt okänd. Det där har jag aldrig förstått mig på Ibland undrar jag bara "Voffer gör de på detta viset?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
_starchild_ Posted June 7, 2004 Report Share Posted June 7, 2004 Älskar Astrids böcker. Håller med om att hon borde fått nobelpriset.. <_< Alla har nog någon favorit-bok eller film, jag identifierade mig med Ronja Rövardotter när jag var liten, gick ut i skogen och skrek mitt "vårskrik".. :P Annars är det lie roligt att se Christian Bale göra rollen som Jum-Jum i Mio min mio.. Skoj skoj.. Favoriterna är många, nästan alla gillar jag förutom Karlsson på Taket, han är bara läskig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 Man är ju uppväxt med Ronja, bröderna lejonhjärta, m.m. men jag håller med om Karlsson på taket, jag gillade aldrig honom jag heller. Astrid Lindgren skrev ju egentligen rätt mycket fantasy och jag tror att det till viss del beror på det att jag fastnade för fantasygenren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Bröderna Lejonhjärta är fortfarande en favoritbok! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts