Jump to content
Sign in to follow this  
Quiet

Musiken

Recommended Posts

Är det inte mp3format man tankar från iTunes? Tyvärr blir det ju aldrig lika bra kvalitet som på en köpt CDskiva. Finns det flacformat på iTunes? Bättre kvalitet på flac. Bara vissa artister får mig att köpa en äkta CD. Jag köper aldrig från iTunes för programmet är helt kasst. Hellre från sajter där man inte behöver använda sig åt ett specifikt program som man måste installera för att kunna köpa musik. Jag har ingen iPod av samma orsak: iTunes. Min walkmantelefon använder jag bara som en extern hårddisk när jag lägger över musik. Mycket smidigt.

iTunes fungerar i alla fall bra på våra Macdatorer :P , iTunes använder AAC format. AAC har generellt sett bättre ljudkvalité än MP3.

Edited by Mr Trek

Då väljer jag hellre flac om jag ska bränna ut till en cd, acc är ung som mp3 ikvalitet. Har inte använt iTunes sedan de idioterna inte ville låta mig betala för att tanka hem BSG på grund av att jag bor utanför Nordamerika. Snacka om att uppmuntra till illegal nedtankning :(

Jag har köpt och tankat ner lite låtar, bland annat star trek, på play now- det är sony ericssons betalsida för musik. Dom har mycket star trek men inte ovannämnda skiva. Dom är mycket ojämna i vad dom har. Jag hittade en gammal låt som jag letat efter i Sverige sedan 1982 med en grupp som heter Linx(totalt okända i Sverige)men dom har inte något med Sniff'n' the tears som har haft åtminstone en halvhit i Sverige på 90-talet och har släppt minst 4 skivor.

Japp man är ju gammel! ;)

Man har ju kunnat köpa den på nätet i begagnat skick men jag ville inte det så det blev en Mp3 kod 320 kb/s komprimering istället. JA trevligt! Är det kanske Love action du har? Fast den är ju från början på 80-talet tror jag.

Nej nu kom jag från ämnet! Den enterpriseskivan kostar 179 kr jag kanske får svälja det. Vill dessutom ej ladda ner kopieringsskyddat material som jag ej kan flytta runt mellan min dator, skivspelare och telefon hur många gånger som helst.

Jag laddade ner The inner light och VOY-extended version igår från play now. Där kostar en låt 9 kr och det är la helt okaj!

Jag har LPn med deras enda hit, "Driver's Seat", någonstans i garaget med övriga vinyler. Vinylerna blev undanskuffade i slutet av 90-talet då vi köpte ny förstärkare som till vår stora förvåning saknade grammofoningång. Nu är det bara en tidsfråga innan CD-skivorna åker samma väg till förmån för streamad multimedia på Playstation 3 eller på en popcorn hour.

Går det inte att ladda ner från amazon.com från Sverige? De har ett stort utbud på Star trek mp3or och de kostar 0.89-0.99 c och nu när dollarn sjunker borde väl det bli sisådär max 7 spänn för en låt. Det kan göra en stor skillnad in plånboken om man laddar hem mycket.

Nu finns förvisso inte just Enterprise-soundtracket, men det finns faktiskt lite Star Trek-musik på Spotify. Bland annat The Best of Star Trek och The Ultimate Star Trek.

Japp man är ju gammel! ;)

Man har ju kunnat köpa den på nätet i begagnat skick men jag ville inte det så det blev en Mp3 kod 320 kb/s komprimering istället. JA trevligt! Är det kanske Love action du har? Fast den är ju från början på 80-talet tror jag.

Nej nu kom jag från ämnet! Den enterpriseskivan kostar 179 kr jag kanske får svälja det. Vill dessutom ej ladda ner kopieringsskyddat material som jag ej kan flytta runt mellan min dator, skivspelare och telefon hur många gånger som helst.

Jag laddade ner The inner light och VOY-extended version igår från play now. Där kostar en låt 9 kr och det är la helt okaj!

Med iTunes+(nåt sånt) vilket det är på ENT skivan går det att flytta hur mkt man vill.

Jag hoppas att detta inlägg hamnar rätt nu :S

TNG (Som tyvärr är den enda jag har sett mer än några avsnitt av -hitills)har gett mig mycket ny musik och sånger att upptäcka. (Jag är alltid småförtjust i soong-androidernas sångval, av någon anledning) Och nu via spotify så kom jag på att göra en egen playlist med alla sånger som karaktärerna sjunger. Jag tror inte den är helt färdig ännu, men än så länge så består den av dessa låtar (episod och karaktär inom parentes)

Heart of oak ("Allegiance" s3e18 Picard doppelganger)

Abdul Abulbul Amir ("Brothers" s4e3 Lore)

The Minstrel boy ("The Wounded" s4e12 Chief O'Brien) (En av mina personliga favoriter -Både sång och scen)

Aupres de ma Blonde ("Family" s4e2 Jean-Luc & Robert Picard)

A British tar ("Insurrection" Data)

Blue skies ("Nemesis" Data)

Frere Jacques ("Disaster" s5e5 Picard)

I Am the Very Model of a Modern Major-General ("Disaster" s5e5 LaForge)

Sur le pont d'Avignon (Chain of command II s6e11 Picard)

Jag vet att A British tar och Blue Skies inte hör direkt till serien, utan filmerna. Men jag fastnade verkligen f??r dem.

Om någon har fler sånger att tipsa om, så säg till.

Låten Blue Skies av George Gershwin som framfördes av Data i Nemesis, kom ju till min stora sorg ej med på skivan med filmmusiken. Förutom en enstaka strof ur ett större stycke. Det sägs för övrigt att sången inte var kvar när den skulle framföras och att Gershwin satt och sufflerade sångaren/sångerskan samtidigt som han hittade på texten "as he went along" så att säga.

Skulle gärna återuppliva diskussion om Vic Fontaine/James Darren här :) När jag såg på DS9 så fullkomligt älskade jag Vic och tyckte han var riktigt skön och gav avsnitten riktigt härlig musik. Sen dess har det hänt lite. När jag grävde djupare i U2 så började jag upptäcka Frank Sinatra. Först var det hans duett med Bono på I've Got You Under My Skin. Bono var tydligen den enda Frank ville göra duett med på den låten. Jag har numera en U2-singel med den inspelningen på som delar singeln med en U2-låt. Sedan så har jag nu även upptäckt den fantastiska låten Two Shot's Of Happy, One Shot Of Sad. En låt som Bono skrev för Sinatra, som dock tyvärr aldrig kunde framföra låten. Hans dotter Nancy har dock spelat in låten.

För ett tag sen så blev jag beroende av att gå runt att sjunga på Two Shots of Happy, One Shot of Sad och började på den vägen komma in i genren. I lördags när det var Star Treff hade den musiktema, som Peter satte ihop. Det ska Peter ha ett väldigt stort tack för! Temat innehöll två avsnitt av DS9, båda med Vic. Detta fick mig att upptäcka Vic "igen" och under hela bilresan hem fick pappa höra mig sjunga 'Two Shots' och I've Got You Under My Skin. Nu efter treffen så har jag börjat lyssna en del på James Darren, som är skådespelaren bakom Vic, och Frank Sinatra. Efter det så har man i mitt kunnat höra mig sjunga I've Got You Under My Skin ungefär hela tiden.

Jag tycker att James Darren är en väldigt bra sångare och jag gillar verkligen att lyssna på honom. Hans album This One's From the Heart står helt klart på min önskelista för min födelsedag som inträffar den 26:e :D Och pappa har sagt att vi kan köpa något med Sinatra. Det kommer antagligen bli den här boxen med 100 låtar som bara kostar lite drygt 50-60 kr :D Ska bli väldigt spännande!

Det här inlägget avslutar jag med ännu ett jättestort tack till Peter/Pjotr'k som valde avsnitten för treffen som fick mig att upptäcka Vic ordentligt! Tack!

Han är verkligen fantastisk, gillade honom verkligen när jag såg serien, och nu har jag börjat gilla honom ännu mer för musiken.

Visste ni att James Darren, som spelar Vic, och Frank Sinatra var väldigt nära vänner? Här är en intervju med Darren om Sinatra.

Edited by Mr Trek

Frank Sinatra är helt underbar. Hans musik samt The Rat Pack (som du bör kolla upp om du gillar Sinatra) är det enda vi lyssnar på under våra pokerkvällar, som tar upp till sex timmar. Cigarrök, öl och Sinatra går hand i hand. Skönt att du hittat honom i så ung ålder, dom flesta brukar upptäcka honom långt senare.

Några personliga favoriter bland hans större hits:

It Was a Very Good Year

New York, New York

Love and Marriage

Come Fly with Me

My Funny Valentine

Night and Day

100 Hits Frank Sinatra är på väg till mitt hus, tänk vad man kan få för 55 kr :D Kommer säkert kunna hitta några bra låtar bland hundra stycken :D

Och jag hoppas verkligen att jag får skivan med James Darrenpå min födelsedag.

The Rat Pack kollade jag lite på, det fanns en 100 Hits skiva med dem istället, men jag lyssnade på den på Spotify och bestämde mig för att jag tyckte Frank verkade vara en bättre sångare än de andra Rat Pack, så jag bestämde mig för Sinatrasamlingen :)

Frank är nog den främsta av dom tre stora, men Dean Martin håller nästan lika hög klass skulle jag säga. Köpte en skitbra samling med The Rat Pack för några år sedan. Totalt fyra skivor var det, tre stycken där man hörde stjärnorna solo och på den fjärde skivan var det inspelningar med alla tre. 29 spänn fick jag betala för den, ett riktigt klipp.

Edited by The Holy Three