Jump to content

DS9: Boxval

spacekoala

Recommended Posts

Står i färd att shoppa DS9-boxar. Lutar åt de som Amazon UK nu rear och undrar:

- Vad är det för skillnad på R1- och 2-utgåvorna - vilka jag ska välja?

- Finns det mer än en utgåva per region?

- Snart släpps ju hela DS9 i en enda fetbox. Vet någon om denna tillför något, alltså om innehållet är något annat än de sju, vanliga boxarna?

Givetvis kan det vara intr. med svar på samma frågor för de andra serierna, men budgeten och i viss mån smaken kräver att jag fokuserar på DS9 först.

Tack på förhand för hjälp.

Vad jag vet så är det inte så stor skillnad på r1 och r2 förutom pal, ntsc.

det finns bara en utgåva per region

den stora boxen har samma som ensilda boxar men är mycket häftigare

sen skall du inte handla från amazon.co.uk du kommer att åka på tull och moms

Du skall handla från www.play.com

dvdforum är en jätte bra sida med info om dvd

Precis, så är det ju.

De var billiga på Star Wars-boxen också, så den får hänga på.

Jo, lite häftigt är det ju med en fetbox (men dyrt). Kanske en smula bökigt att först ta ut en säsongsbox ur fetboxen och sedan diskarna ur säsongsboxen.

Tänkte att de kanske fixar eventuella skavanker i och med nysläppet, men det kanske inte finns några.

Taskigt mot de Trekkers som kastat sig på de enskilda boxarna och så kommer fetboxen först nu. Det är ju framför allt de som vill ha den.

Tack för hjälpen.

amazon.co.uk ligger väl i england? england = eu alltså lär det inte bli nån tull iaf... och vad jag förstått inte heller nån moms...

<{POST_SNAPBACK}>

Nä tull blir det inte (läste fel hos mina källor) men svensk moms åker man på när man handlar från amazon.co.uk, dem plockar bort momsen som ligger på priserna som man ser sen sätter dem dit svensk moms. så man skall inte bli lurad på priserna man ser.

dvdforum Här är en sida som dem diskuterar amazon.

Stora boxen £359.83+frakt på amazon.co.uk. Detta är med svensk moms.

Stora boxen £337.49 Delivered på play.com

Vilken är billigast...

Edited by Worf_DFF

• 1 month later...

Jag har sett två olika framsidor på ds9-dvd boxarna. om vi tar säsong 1 t.ex. den ene har en 1:a uppe till höger och nere till vänster på framsidan, och starfleetmärke uppe till vänster och nere till höger.

ds9_dvd_c1.jpg

Den andre har en 1:a uppe till höger, starfleetmärke uppe till vänster, bajoran-märke nere till höger och cardassian märke nere till vänster.

ds9_dvd_1.jpg

Vad är det för skillnad? Någon som kan tala om det för mig?

(De boxarna som de har på discshop är enligt bild den nedre varianten, men den jag fick i brevlådan var den övre... Jag fattar inte...HJÄÄÄLP)

Edited by OnO

Nu kan jag svara på min egen fråga (Om någon annan var nyfiken också)

Jag skrev ett brev till discshop, och fick följande svar:

"Hej,

Bilden på sajten är den som filmbolaget försett Discshop med. Jag har hela

serien och den ser konsekvent ut som den du har fått. Säsongsnummer i två

hörn.

Varför? Olika länder kan ha olika versioner, men i detta fall är det nog

frågan om promotionfotografier som inte sedan blev riktigt som i

verkligheten.

Med Vänliga Hälsningar

Janne Ahlgren, journalist & recensent"

Så nu vet jag/vi det. Jag blev nöjd med svaret. M.a.o. svaret lugnade mig. :)

På Tradera såg jag att de hade en ny DS9, säsong 6. Den lär väl pinna upp i pris, men gör den inte det så kanske det är värt för någon att testa? I övrigt har det stått rätt så still på Tradera-fronten på sistone. När DS9-boxarna släpptes var det flera stycken som låg ute på Tradera och det kom ständigt upp nya boxar.

• 3 weeks later...
Jag såg denna megabox av DS9 på Tradera. Det sägs vara en kinesisk utgåva, men visst är det konstigt att denna kinesiska utgåva av DS9 har TNG-besättningen på bild på omslaget? :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jag har sett den. holodoc och jag diskuterade den i helgen.

En ren styggelse är vad jag vill kalla den! :arg:

Jag har en sån här utgåva av DS9 samt TNG.

Funkar skitbra. Kvaliteten är bra och ljudet likväl.

Kan vara lite kass synkning på texten ibland, men det kan jag leva med eftersom jag bara ville se serierna och inte är nått fanatiskt Trek fan.

Kommer även att sälja min DS9 box när jag sett klart den. TNG boxen har jag redan lovat bort.

Är ju intressant att den säljs så bra på Tradera :D

Och föressten så är det den kinesiska utgåvan. Och de jag pratade med när jag beställde från Kina sa att dom tagit alla säsonger och slagit ihop själva.. Därav denna konstiga box. Min ser dock annorlunda ut. Ska se om jag hittar bild..

Edited by Storm

För mej som ser mig själv som ett stort star trek fan, och dessutom fått "samlandets förbannelse" kastad över mig. Ser jag den som en ren styggelse.

Tyvärr, kan jag tänka ibland, jag kunde tjäna massor med kulor på sådana.

Det är ju inte bara detta med att titta på massa bra avsnitt ur de olika serierna och säsongerna. Det är ju detta med att samla och att ha. Att ha och att spara. Att samla....ohh, jag blir tokig. :w00t:

För mej som ser mig själv som ett stort star trek fan, och dessutom fått "samlandets förbannelse" kastad över mig. Ser jag den som en ren styggelse.

Tyvärr, kan jag tänka ibland, jag kunde tjäna massor med kulor på sådana.

Det är ju inte bara detta med att titta på massa bra avsnitt ur de olika serierna och säsongerna. Det är ju detta med att samla och att ha. Att ha och att spara. Att samla....ohh, jag blir tokig. :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jag hör vad du säger. Jag är också fanatisk samlare!! Det blir jobbigt när man redan köpt något och så släpps det i nån ny, flådigare upplaga och då står man där och vet inte vad man ska göra. Har alla filmerna tex, och nu har ju alla de gamla släppts som directors cut eller special edition, där står jag med bara vanliga enkla filmer. Vad ska jag göra då? Man är ju inte gjord av pengar heller....

Nåja. Det kanske verkligen är dagens ilandsproblem :D

Hehe, jag hör vad du säger. Jag är också fanatisk samlare!! Det blir jobbigt när man redan köpt något och så släpps det i nån ny, flådigare upplaga och då står man där och vet inte vad man ska göra. Har alla filmerna tex, och nu har ju alla de gamla släppts som directors cut eller special edition, där står jag med bara vanliga enkla filmer. Vad ska jag göra då? Man är ju inte gjord av pengar heller....

Nåja. Det kanske verkligen är dagens ilandsproblem  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Skönt att höra att man inte är ensam om sin samlarfetish. Köpte själv alla (då) 9 filmerna på Ginza, på VHS-band för några år sedan. ÅNGER! Nu måste jag ha de på DVD, gärna några heta utgåvor typ "Collector's special and Directors edition" och då ska ALLA vara i det utförandet. Jag skulle önska att det släpptes en "TOS Movie Box" med de sex första filmerna med orignalteamet. Då skulle jag slå till direkt. Jag väntar väl så länge med mina halvsura VHS:er... <_<

Nu hörde jag att det skulle komma en flådig box med alla TOS säsonger PLUS de sex filmerna... Jaha, vad bra. Vad ska jag då göra med min, nya, fina, gula TOS box? Åhhhh :w00t:

Nåja. Det kanske verkligen är dagens ilandsproblem  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Skönt att höra att man inte är ensam om sin samlarfetish. Köpte själv alla (då) 9 filmerna på Ginza, på VHS-band för några år sedan. ÅNGER! Nu måste jag ha de på DVD, gärna några heta utgåvor typ "Collector's special and Directors edition" och då ska ALLA vara i det utförandet. Jag skulle önska att det släpptes en "TOS Movie Box" med de sex första filmerna med orignalteamet. Då skulle jag slå till direkt. Jag väntar väl så länge med mina halvsura VHS:er... <_<

Nu hörde jag att det skulle komma en flådig box med alla TOS säsonger PLUS de sex filmerna... Jaha, vad bra. Vad ska jag då göra med min, nya, fina, gula TOS box? Åhhhh :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, jag förstår precis vad du menar. Gissa hur mycket ångest jag fick när jag och min älskling hade köpt alla TNG boxarna så släpps det en megabox med alla säsongerna i form av en borgkub. *hrmpf* Älsklingen övervägde faktiskt om vi skulle köpa den också så kunde han ha den i sin lägenhet i Sthlm (han veckopendlar) men vi motstod frestelsen.

Själv har jag säsong 1-4 av VOY på VHS. Men jag köper DVD-boxarna i alla fall. Men vad ska man göra med sina gamla VHS-band?? :lol:

Ja, fy tusan för att vara samlargalning...har dock lyckats undvika ST-boxar, främst på grund av att OnO och jag tittar gemensamt och det känns "onödigt" att köpa dubbelt...

En annan poäng är att jag så smått har börjat köpa flera andra SF-serier och då kan vi ju ha ett bra utbyte...jag tittar på hans ST och han tittar på mina Farscape, Andromeda och Lexx...

Ska man dessutom köpa någon ST-box vill man ju tvunget ha alla, åtminstone i den serien..

Ja, fy tusan för att vara samlargalning...har dock lyckats undvika ST-boxar, främst på grund av att OnO och jag tittar gemensamt och det känns "onödigt" att köpa dubbelt...

En annan poäng är att jag så smått har börjat köpa flera andra SF-serier och då kan vi ju ha ett bra utbyte...jag tittar på hans ST och han tittar på mina Farscape, Andromeda och Lexx...

Ska man dessutom köpa någon ST-box vill man ju tvunget ha alla, åtminstone i den serien..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag lider av en, som jag tolkar, mycket svår samlarneuros. Jag samlar saker som jag redan har...Varför inte tre DS9 boxar av samma säsong, eller samma nr av serietidningar. Det värsta är att jag kan inte skiljas från mina saker, jag kan inte sälja och jag har väldigt svårt för att låna ut boxar t.ex.

Jag lider av en, som jag tolkar, mycket svår samlarneuros. Jag samlar saker som jag redan har...Varför inte tre DS9 boxar av samma säsong, eller samma nr av serietidningar. Det värsta är att jag kan inte skiljas från mina saker, jag kan inte sälja och jag har väldigt svårt för att låna ut boxar t.ex.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, tre av samma sort är nog som du säger en samlarneuros. Verkar vara allvarligt. Men jag skulle nog kunna tänkar mig att samla en box av varje sort, jag menar en vanlig reg 2 i plast, en amerikansk papplåda o.s.v. av varje säsong. Alla olika utgåvor av filmerna på DVD och VHS och laserdisc och....

NEJ, bort med de tankarna nu.... :w00t:

Låna ut är inte kul, jag lånar ut lite ST till holodoc, och lånar lite Andromeda av honom. Det går men jag hatar "luckorna" i samlingen medans de är "borta".. <_<

Edited by OnO

• Create New...