Rymdmonstret Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 När en person hamnar i transportern så löser de ju upp den person som står där, sedan återskapas personen på ett annat ställe, kanske byts en del av atomerna ut mot befintliga på plats, och de bara skickar energimönstret, jag vet inte riktigt hur det går till, om de skickar EXAKT samma atomer.. MEN, oavsett så borde ju den personen som ställde sig i transportern DÖ av behandlingen, och så skapas det en NY person, även om den personen har samma minnen och är en kopia, så tycker jag inte det borde vara samma person som ställde sig i transportern? och om man vet att just du själv som unik individ dör av detta, även om det inte gör ont, och även om inte dina kompisar kommer att märka det när de pratar med den NYA du, så tycker jag att nån borde skrika och springa av självbevarelsedrift och säga "jag vill inte dö" när de hotar att ställa den personen i transportern. Är det nån som förstår vad jag menar? ..Sen tänkte jag på en annan sak, i voyager så träffar de ju på ett identiskt voyager från en annan tidslinje och Harry Kim offrar sig ju för att rädda skeppet, då kommer ju kopian från det andra skeppet och följer med i deras tidslinje. Men detta verkar det inte vara någon som bryr sig om? kanske för att man ändå är van vid att dö och bytas ut till kopior så folk bryr sig inte om sånt, så länge de har någon som påminner om den de kände förut lr? :P Ingen som brukar tänka på det här? Att det verkar konstigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted October 30, 2004 Author Report Share Posted October 30, 2004 just det, en sak till jag glömde: När man beamas upp från en planet, så finns ju "ingen risk" att man smittar alla andra med nån konstig sjukdom från den planeten, eftersom transportern har ett biofilter som tar bort alla små partiklar, virus och bakterier etc. Men, varför använder de aldrig detta om nån blir sjuk? Det skulle väl bara vara att transportera dem nånstans? och "rekalibrera" biofiltret om det inte hittar vad det nu är för sjukdom man drabbats av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Jag ser inget konstigt med att teleporteras i ST. Vad jag förstår så förvandlas personen som skall "strålas" till energi, och så "strålas" den personen till en annan plats för att förvandlas till sin narturliga form. Jag menar att vi är ju på något sätt redan energi i en form, så varför inte i någon annan. Men det händer att "the transporter" går sönder och då är det inte så kul. Man kan drabbas av "transporter shock" eller av "transporter psychosis". :knäpp: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted October 30, 2004 Author Report Share Posted October 30, 2004 Jag ser inget konstigt med att teleporteras i ST. Vad jag förstår så förvandlas personen som skall "strålas" till energi, och så "strålas" den personen till en annan plats för att förvandlas till sin narturliga form. Jag menar att vi är ju på något sätt redan energi i en form, så varför inte i någon annan. Men det händer att "the transporter" går sönder och då är det inte så kul. Man kan drabbas av "transporter shock" eller av "transporter psychosis". :knäpp: <{POST_SNAPBACK}> hehe, det jag funderar över, är ju just det, om man nu blir till energi, och återskapas så kanske man alla andra inte kommer se nån skillnad, men den som blir söndersmulad borde iaf. i mitt tycke dö i processen.. alltså de kanske kan ha alla minnen av allt den tidigare personen har haft, och tro att de är samma person för de minns för bara en sekund sedan ställde jag mig i transportern, men eg. lever de kanske bara en dag, innan de sedan blir ersatta av en kopia, om då energimönstret är samma, men atomerna blir utbytta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar? För mig är det inte konstigare än att prata i telefon. Du pratar i Stockholm men din röst kommer ut i Göteborg, bara i detta sammanhang så är det hela personen som förflyttas. Personens "byggstenar" förvandlas till energi, liksom, och denna energi är fortfarande samma person. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 just det, en sak till jag glömde: När man beamas upp från en planet, så finns ju "ingen risk" att man smittar alla andra med nån konstig sjukdom från den planeten, eftersom transportern har ett biofilter som tar bort alla små partiklar, virus och bakterier etc. Men, varför använder de aldrig detta om nån blir sjuk? Det skulle väl bara vara att transportera dem nånstans? och "rekalibrera" biofiltret om det inte hittar vad det nu är för sjukdom man drabbats av? <{POST_SNAPBACK}> Du har verkligen en poäng. Det enda jag kan tänka mig är att biofiltret bara kan ta bort virus/bakterier som nyligen tagit sig in i kroppen. När sjukdomen börjar sätta fart och mutera DNA så är det farligt att ta bort de med tranportören eftersom man då skulle ta bort celler eller annat viktigt som t.ex. en infekterad lunga och på så vis ta död på den man försökt läka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Ibland säger exempelvis picard "stråla upp dem dirkekt till bryggan" Vad ska man då med ett transporter rum till? När ett away-team ska i väg så knallar de alltid iväg till detta rum. Varför? Riker, Worf, Deanna och Data kan ju åka direkt till ytan från den plats där dom befinner sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Ibland säger exempelvis picard "stråla upp dem dirkekt till bryggan" Vad ska man då med ett transporter rum till? När ett away-team ska i väg så knallar de alltid iväg till detta rum. Varför? Riker, Worf, Deanna och Data kan ju åka direkt till ytan från den plats där dom befinner sig. <{POST_SNAPBACK}> ??r det inte så att man måste sköta transporteringen från transporter-rummet i alla fall, även om man befinner sig någonannanstans än i själva transporter-rummet och skall till ett helt annat ställe. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 30, 2004 Report Share Posted October 30, 2004 Ibland säger exempelvis picard "stråla upp dem dirkekt till bryggan" Vad ska man då med ett transporter rum till? När ett away-team ska i väg så knallar de alltid iväg till detta rum. Varför? Riker, Worf, Deanna och Data kan ju åka direkt till ytan från den plats där dom befinner sig. <{POST_SNAPBACK}> Är det inte så att man måste sköta transporteringen från transporter-rummet i alla fall, även om man befinner sig någonannanstans än i själva transporter-rummet och skall till ett helt annat ställe. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Jo men det är ju bara för Picard att klappa till på comunicatorn och säga: "Mr. O´Brien vi har ett awayteam här på bryggan, kan du låsa på dem och skicka ner dem till ytan på den häringa skumma planeten vi kretsar kring?" Det går ju snabbare och smidigare än att behöva knalla ner till rumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted October 30, 2004 Author Report Share Posted October 30, 2004 Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar? För mig är det inte konstigare än att prata i telefon. Du pratar i Stockholm men din röst kommer ut i Göteborg, bara i detta sammanhang så är det hela personen som förflyttas. Personens "byggstenar" förvandlas till energi, liksom, och denna energi är fortfarande samma person. :blink: <{POST_SNAPBACK}> jag antar att jag menar det rent filosofiskt. Om man förvandlar nån till energi, är det då samma person? vad händer med själen? är denna bunden till kroppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Ibland säger exempelvis picard "stråla upp dem dirkekt till bryggan" Vad ska man då med ett transporter rum till? När ett away-team ska i väg så knallar de alltid iväg till detta rum. Varför? Riker, Worf, Deanna och Data kan ju åka direkt till ytan från den plats där dom befinner sig. <{POST_SNAPBACK}> Är det inte så att man måste sköta transporteringen från transporter-rummet i alla fall, även om man befinner sig någonannanstans än i själva transporter-rummet och skall till ett helt annat ställe. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Jo men det är ju bara för Picard att klappa till på comunicatorn och säga: "Mr. O´Brien vi har ett awayteam här på bryggan, kan du låsa på dem och skicka ner dem till ytan på den häringa skumma planeten vi kretsar kring?" Det går ju snabbare och smidigare än att behöva knalla ner till rumet. <{POST_SNAPBACK}> Det där kallas "site-to-site transportation" eller "direct transportation" som de säger i TOS. I TOS var "direct transportation" risktfyllt och utsatte resenären för stora risker. I TNG verkar man ha löst problemen men några risker kanske finns kvar. Dessutom är det nog komplicerat med en sån transport, samt att det kostar mycket energi. Jag tycker att transportören fungerar lite för bra. Ibland blir det för lätt för våra hjältar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar? För mig är det inte konstigare än att prata i telefon. Du pratar i Stockholm men din röst kommer ut i Göteborg, bara i detta sammanhang så är det hela personen som förflyttas. Personens "byggstenar" förvandlas till energi, liksom, och denna energi är fortfarande samma person. :blink: <{POST_SNAPBACK}> jag antar att jag menar det rent filosofiskt. Om man förvandlar nån till energi, är det då samma person? vad händer med själen? är denna bunden till kroppen? <{POST_SNAPBACK}> Ah! Nu hänger jag med. Jag vill gärna tro att allt följer med, ande, själ och kropp. Man kan ju tänka sig att religiösa människor och andra varelser skulle ha något att säga om detta sätt att transporteras, om det visa sig att man var "själslös" efter att man har strålats någonstans. Sen kan man ju fråga sig om anden eller själen är en sorts energi...jag vill gärna tro det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted October 31, 2004 Report Share Posted October 31, 2004 (edited) Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar? För mig är det inte konstigare än att prata i telefon. Du pratar i Stockholm men din röst kommer ut i Göteborg, bara i detta sammanhang så är det hela personen som förflyttas. Personens "byggstenar" förvandlas till energi, liksom, och denna energi är fortfarande samma person. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Det där är ju en mycket intressant liknelse i det här fallet, eftersom det faktiskt inte är ljudvågorna från din röst, som den i andra änden av telefonen hör, utan en mer eller mindre identisk kopia. Då kan man ju fråga sig ifall detta spelar någon roll eller ej. Den du pratar med märker ju inte någon skillnad. På samma sätt kan man ju se det med transportern, att utåt sett så märks det ingen skillnad (ngt som tidigare på pekats i diskussionen), men samtidigt kan det ju finnas små, små, små variabler i ljudvågorna, som vi inte lyckats mäta, som "dör" på vägen. Något liknande skulle ju kunna hända med transportern; att vi tror att vi verkligen har flyttat på en människa genom att konvertera honom/henne till energi och tillbaka igen, medan vi i själva verket tagit död på en massa små, små delar av själen eller något liknande. Men samtidigt kan man ju se det på ett helt annat sätt; om vi har en "själ", som inte existerar i fysiskt mätbar mening, vad är det då som säger att denna inte kan färdas genom rumtiden tillsammans med kroppen, oavsett vilken form kroppen antagit för tillfället? "Själen" kanske helt enkelt hakar på de transporterade atomerna, som ett litet moln omkring dem, och sedan stannar kvar när de återmaterialiseras till en mänsklig kropp? Något man skulle kunna fråga sig är ju, hur de får transporterade människor att börja "leva" igen. När de plockar isär en människa, måste rimligen alla kroppsliga funktioner avstanna, så hur gör de för att "starta upp" människan igen, när de pusslat ihop honom/henne? Edited October 31, 2004 by Essray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 1, 2004 Author Report Share Posted November 1, 2004 Jag vet inte om jag riktigt förstår vad du menar? För mig är det inte konstigare än att prata i telefon. Du pratar i Stockholm men din röst kommer ut i Göteborg, bara i detta sammanhang så är det hela personen som förflyttas. Personens "byggstenar" förvandlas till energi, liksom, och denna energi är fortfarande samma person. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Det där är ju en mycket intressant liknelse i det här fallet, eftersom det faktiskt inte är ljudvågorna från din röst, som den i andra änden av telefonen hör, utan en mer eller mindre identisk kopia. Då kan man ju fråga sig ifall detta spelar någon roll eller ej. Den du pratar med märker ju inte någon skillnad. På samma sätt kan man ju se det med transportern, att utåt sett så märks det ingen skillnad (ngt som tidigare på pekats i diskussionen), men samtidigt kan det ju finnas små, små, små variabler i ljudvågorna, som vi inte lyckats mäta, som "dör" på vägen. Något liknande skulle ju kunna hända med transportern; att vi tror att vi verkligen har flyttat på en människa genom att konvertera honom/henne till energi och tillbaka igen, medan vi i själva verket tagit död på en massa små, små delar av själen eller något liknande. Men samtidigt kan man ju se det på ett helt annat sätt; om vi har en "själ", som inte existerar i fysiskt mätbar mening, vad är det då som säger att denna inte kan färdas genom rumtiden tillsammans med kroppen, oavsett vilken form kroppen antagit för tillfället? "Själen" kanske helt enkelt hakar på de transporterade atomerna, som ett litet moln omkring dem, och sedan stannar kvar när de återmaterialiseras till en mänsklig kropp? Något man skulle kunna fråga sig är ju, hur de får transporterade människor att börja "leva" igen. När de plockar isär en människa, måste rimligen alla kroppsliga funktioner avstanna, så hur gör de för att "starta upp" människan igen, när de pusslat ihop honom/henne? <{POST_SNAPBACK}> precis, och jag vill även påminna om att Riker råkade ut för en transporter olycka där en del av honom reflekterades tillbaka och en del skickades till skeppet. De trodde att de fått Riker med sig och reste iväg. 10 år senare så hade Riker som var kvar på planeten hunnit bygga en sändare och skickat ut distresscalls, han var rätt sur över att ha blivit lämnad kvar där.. men sådana olyckor verkar de ändå tala rätt tyst om i startrekvärlden, annars kanske ingen skulle vilja transportera sig? Båda Rikers i mitt exempel var ju Riker, med samma minnen i princip, förutom att han som valde att kalla sig Thomas var lite konstig efter 10 år ensamhet.. Hur skulle de kunna veta vem som var den "riktiga" Riker, om man så enkelt skapar kopior som t.o.m själv tror att de är den riktiga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Intressant. Om man buffrar personens mönster i transportens data bank. Som Scotty gjorde med sig själv i TNG episoden "relics" så finns personens mönster i databanken. Vad ger då detta. Jo, klicka på "save pattern" och vips är mönstret sparat. Skicka sedan ner personen på okänd planet modell livsfarlig. Skulle då personen stryka med där, so what! Mönstret finns ju sparat! Bara att skicka iväg en till. Eller spara en i reserv, han kan ju ligga och vila i sin hytt och titta på star trek på video medans han väntar... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 1, 2004 Author Report Share Posted November 1, 2004 Intressant. Om man buffrar personens mönster i transportens data bank. Som Scotty gjorde med sig själv i TNG episoden "relics" så finns personens mönster i databanken. Vad ger då detta. Jo, klicka på "save pattern" och vips är mönstret sparat. Skicka sedan ner personen på okänd planet modell livsfarlig. Skulle då personen stryka med där, so what! Mönstret finns ju sparat! Bara att skicka iväg en till. Eller spara en i reserv, han kan ju ligga och vila i sin hytt och titta på star trek på video medans han väntar... :blink: <{POST_SNAPBACK}> Jo fast visst säger de i diverse avsnitt att mönstret sönderfaller efter en viss tid, ibland verkar det inte röra sig om många minuter. Alltså borde man inte kunna "save pattern" om man inte tänker ha det till att skapa hologram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 1, 2004 Report Share Posted November 1, 2004 Intressant. Om man buffrar personens mönster i transportens data bank. Som Scotty gjorde med sig själv i TNG episoden "relics" så finns personens mönster i databanken. Vad ger då detta. Jo, klicka på "save pattern" och vips är mönstret sparat. Skicka sedan ner personen på okänd planet modell livsfarlig. Skulle då personen stryka med där, so what! Mönstret finns ju sparat! Bara att skicka iväg en till. Eller spara en i reserv, han kan ju ligga och vila i sin hytt och titta på star trek på video medans han väntar... :blink: <{POST_SNAPBACK}> Jo fast visst säger de i diverse avsnitt att mönstret sönderfaller efter en viss tid, ibland verkar det inte röra sig om många minuter. Alltså borde man inte kunna "save pattern" om man inte tänker ha det till att skapa hologram? <{POST_SNAPBACK}> Jo men Scotty var sparad i 70 år tror jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 1, 2004 Author Report Share Posted November 1, 2004 ..jag vill även påminna om i ds9, säsong 3 finns ett dubbelavsnitt där sisko, bashir och dax åker tillbaka i tiden, på grund av ett transporterfel. "past tense" Dessutom lyckas de radera ut tidslinjen och återskapa den igen på grund av detta, så transporters kan ju uppenbarligen vara rätt farliga, för mer än en själv.. visst är transporterteknologin rätt lik t.ex. holodeckets teknologi och replicatorerna, de verkar ju alla bygga på varann till viss del! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted March 14, 2005 Report Share Posted March 14, 2005 Det jag frågar mig är hur det fysiskt skulle kännas att förflyta sig via en transporter? Gör det ont? Man vet ju hur det gick i filmen flugan...och alla olyckor i ST. Det tar ju ett tag innan man materialiseras igen, är medveten under tiden? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted March 14, 2005 Report Share Posted March 14, 2005 Det jag frågar mig är hur det fysiskt skulle kännas att förflyta sig via en transporter? Gör det ont? Man vet ju hur det gick i filmen flugan...och alla olyckor i ST. Det tar ju ett tag innan man materialiseras igen, är medveten under tiden? :blink: <{POST_SNAPBACK}> Ja, det skulle jag tro. I TNG episoden "Realm of Fear" så får vi ju se hur Reginald Barclay upplever transporten "från insidan" så att säga. Fast han upplevde det väl lite mer än normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn98009_91 Posted June 6, 2005 Report Share Posted June 6, 2005 Ibland säger exempelvis picard "stråla upp dem dirkekt till bryggan" Vad ska man då med ett transporter rum till? När ett away-team ska i väg så knallar de alltid iväg till detta rum. Varför? Riker, Worf, Deanna och Data kan ju åka direkt till ytan från den plats där dom befinner sig. <{POST_SNAPBACK}> Är det inte så att man måste sköta transporteringen från transporter-rummet i alla fall, även om man befinner sig någonannanstans än i själva transporter-rummet och skall till ett helt annat ställe. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Jo men det är ju bara för Picard att klappa till på comunicatorn och säga: "Mr. O´Brien vi har ett awayteam här på bryggan, kan du låsa på dem och skicka ner dem till ytan på den häringa skumma planeten vi kretsar kring?" Det går ju snabbare och smidigare än att behöva knalla ner till rumet. <{POST_SNAPBACK}> En anledning till att transporter rum finns måste ju va att det används hela tiden. Hela transport systemet finns i rummet. "Pattern buffer", "bio filter" osv. Så jag tror att om man ska transportera en person direkt till bryggan så kanske man transporterar dom till transporter rum först och sen till bryggan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Hej! Jag ser att ämnen "Om transportern; filosofi & teknik" är rätt inaktiv på ett bra tag (de senaste inläggen i ämnet är från 6 juni 2006) Hoppas att ni (och skaparen för ämnet) inte misstrycker det att jag kommer att väcka ämnet till liv igen på ett nytt sätt. (Mitt syfte är att jag slipper att skapa dubbeldiskussion om transportör. Därför föredrar jag återanvända ??mnet som redan finns i forumet. Och skapar ett "underrubrik" som gav mig någon reflektion att dela med till er.) Vad som händer egentligen under transportör-processingen? Jag håller på att läsa om transportören i de två olika böckerna, "Fysik i Star Trek" av Lawrence M. Krauss och "Is Data Human?" av Rickhard Hanley. Detta kapitel i "Fysik i Star Trek" fokuserar enbart på hur transportören fungerar enligt fysikalisk lag men kapitel om transportör i "Is Data Human?" Handlar om vad som händer med materia (kropp/DNA) och själen/personlighet/minne/psykiskt medveten under processningen i transportör. Det var en väldig intressant läsning om transpörten tycker jag. Därför ville jag gärna ta upp om ny infallsvinkel/perspektiv/problem kring process under en transportör utifrån de båda böcker (Mest i "Is Data Human?") med er här på forumet . Jag tycker personligt att det är lite krångel (och svår) att diskutera hur transportör fungerar enligt fysiksalisk lag, eftersom jag inte är riktigt bra på fysik. MEN jag verkligen är otroligt intresserad av frågan "Vad som händer egentlig under transportörprocessningen"? Jag vill först varna er för att jag kanske kommer med de konstiga, invecklad krångliga tunga hypotes/tankar kring process, då bör ni (och jag) räkna med att det dyker missförstånd i den h??r tråden (eftersom det beror på att jag inte är alltid bra på att uttrycka i svenska.) Enligt boken Fysik i Star Trek har författaren tagit reda på hur transportören fungerar enligt teknisk handbok till Next Generation . Citatet i boken;"Först låses transportören på sitt mål. Sedan scannar den in den bild som ska transporteras, 'avmaterialiserar' den, håller den i en 'mönsterbuffert' ett tag, varpå 'materiaströmmen sänds i 'ringformigt instängd stråle' till sin destination. Transportören skickar uppbarligen ut materien tillsammans med informationen." Nu ska jag ta upp tre klassiska problemen kring transportörproducering som jag har hämtat mycket från boken "Is Data Human"? och jag personligt tycker att det är värt att diskutera här. Problem 1. Unnatural Selection, TNG Under en händelse har Dr Pulaski blivit smittad av virus som har muterat hennes DNA och därför har hon åldrats sig kraftigt under ett kort tid på några timmar. Det visade att transportör kan återskapa/återbilda Dr Pulaskis kropp genom att filtrerar de skadade DNA bort och ersätter hennes kropp med de friska DNA. Låter det enkelt eller hur? Kärnan i problemet är att Dr Pulaski aldrig har använt transportör sedan hon kom ombord på stjärnskeppet Enterprise. Enligt boken har manusförfattarna funnit en elegans lösning på kärnan i problemet genom att använda ett hårlock (och avtryck som jag kanske kommer att ta upp en annorlunda problem i ett annat avsnitt senare) som naturligtvis innehåller DNA. Nu kommer den STORA frågan här. Är det möjligt att själen/minnet/psykisk medvetet finns i ett DNA? Om man ersätter Dr Pulaski´s skadad kropp med nya DNA, då borde det inte finnas dennas 75-årigas medvetet (den åldrade Dr Pulaski) lagrad i hennes nya DNA: n eftersom den skadade DNA (inkl minne???) raderade hela! Problem 2; Lonely Among Us, TNG Picard blev "övertalad" av en varelse att beama ut tillsammans med varelse till en nebulosa i närheten. Då beamade han ut, då omvandlar kroppen till ren energi (med hjälp med varelsen). Picard har på något sätt hittat en väg tillbaka till skeppet via elektriker (?) eftersom han har blivit övergiven av hans nya "vän". Besättningen har omvandlat honom (energi) till Picard (materia) igen, men Picard minns ingenting av vad som hänt efter utstrålningen. Den stora frågan i avsnitt; Det är okej att man kan omvandla från materia till energi, sen omvandlar energi tillbaka till materia igen. Om Picard´s materia har skickat ut i rymden, då skulle det till sist inte finns något att återskapa. Eftersom det inte finns information som är lagrad i transportören om hur man återbygga materia. Enligt boken "Is Data Human?" är det möjligt att en sorts kroppsavtryck, som finns kvar i transportören, och det fungerar som en backup. Då måste Riker & gänget ha hämta en backup –version av Picard´s materia. Då bör det enligt logik att själ/psykisk medveten finns i en backup-version eftersom kapten inte minns efter sin utstrålning eller hur? Men det finns ett intressant frågtecken som författare Rickard Hanley ("Is Data Human?") har påpekat i avsnitt Loney Among US. Det är nämligen att rådgivaren Troi kunde känna en sorts medveten som kan vara Picard ute i nebulosan. Vad är medveten/själ? Vart tog Picard´s medveten/själ väg under transportörproducering? Kan själ/ medveten omvandla till ren energi och tvärtom? Hänger ni med i den här tråden eller hur? :blink: :blink: :blink: Nu kommer jag fram till det siste och tredje problem. Då kommer det konstiga med en transportörproducering. ;-\ :!!!: Problem 3 , Rascals, TNG Där råkade Picard, Fänrik Ro Laren, Guinan och Keiko Ishikawa för en transportörolycka, som har "föryngrat" dem i fysiskt tillstånd men behållit deras mentalitet. Det vill säga att de har sin erfarenhet, upplevelse och minnet i behållet i deras "nya" kroppen. (Enligt avsnitt att de "ungdomliga" besättningen saknar flera sorts genuppsättningen under olyckan och maskinen (transportör) återmateriliserar dem eftersom maskinen fick "information" som baserar på antal genuppsättningen). Nu ska jag kanske våga jämföra detta avsnitt med avsnitt "Unnatral Selection" om själ/minne är lagrad i DNA/genuppsättning eller att själ/mentalitet är ett individuell "egenskap" som inte har göra med DNA/gensekvensens. Frågan är att det går att ändra fysiskt tillstånd men inte mentalitet. Frågan "Vad som egentligen hänt med det under transportören?" är invecklad och obesvarad. Tack för ordet! // Nettan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted October 13, 2006 Report Share Posted October 13, 2006 Hej! Problem 1. Unnatural Selection, TNG Antingen får vi anta att "själen", (personligen tror jag att själen inte existerar mer än som något vi skapat själva i våra huvuden), faktiskt sitter i DNA:n. Detta skulle ju kunna vara korrekt om man tittar på Trips dubbelgångare i Enterpise. Trip-2 är ju faktiskt väldigt lik orginalet i sitt handlande och tanke. Å andra sidan så kan man ifrågasätta den teorin om man tittar på Rikers kopia. Han har väl inte mycket gemensamt med Riker, trots att de delar DNA. Givetvis kan man hävda, (som jag ofta gör), att miljön är viktigare än det genetiska arvet för hur vi människor utvecklas, och i så fall håller väl inte den teorin? Så, köper man inte den förklaringen kan man ju anta att processen med att kurera Pulaski går till ungefär som så att man helt enkelt bytte ut endast de skadade DNA-strängarna vilket innebär att en stor del av henne finns intakt. Den teorin innehåller dock vissa svagheter... Men om man antar som jag att "själen" bara är "mumbo-jumbo" finns det en annan förklaring. Processen hon går igenom återskapar DNA-informationen vilket gör att skadade celler rättas till. Vad det gäller den psykiska medvetenheten så kan man anta att den finns i all mänsklig DNA. Minnet är det dock värre med, dock utgår jag ifrån att hon inte var helt skadad och att denna del av henne inte behövde bytas ut... Eller nåt sånt. Problem 2; Lonely Among Us, TNG Vad är medveten/själ? Nu är du inne på frågor som människan brottats med i årtusenden. Jag hoppas att du inte är ute efter att få några konkreta fakta eller absoluta sanningar här? Detta kan vi ju bara spekulera i... Frågan är att det går att ändra fysiskt tillstånd men inte mentalitet. Frågan "Vad som egentligen hänt med det under transportören?" är invecklad och obesvarad. Samma sak med alla dina frågor. De bottnar i saker som vi bara kan filosofera omkring. Några svar kommer du inte att få, men kanske lite nya infall för att bilda dig en egen uppfattning. Det ska bli intressant att följa diskussionerna som kan uppstå kring detta. Själv är jag för ofokuserad och trött just nu för att göra ett allvarligt försök, så jag ber att få återkomma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted June 25, 2007 Report Share Posted June 25, 2007 (edited) När det gäller vad själen verkligen är har man länge (bland filosofer i första hand) allmänt haft en dualistisk uppfattning, dvs att själen är skild från kroppen (fram till ungefär förra sekelskiftet). I dagsläget är dock de flesta övertygade om att själen inte är en egen entitet, utan en integrerad del av kroppen. Tankeprocesserna (som är biokemiska signalflöden i hjärnan) skulle skapa själen (medvetandet) som en naturlig konsekvens av att de "finns där" => "Jag tänker, alltså finns jag (Descartes)", skulle mao också kunna skrivas "Jag tänker, alltså har jag ett medvetande, en själ". Edited June 25, 2007 by Fleetadmiral Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts