Jump to content
Sign in to follow this  
Peter

ENT: Avsnitt # 4.10-4.12

Recommended Posts

Nu har Enterprise äntligen sparkat igång igen, antagligen till mångas förtjusning.

Suktat efter lite sci-fi nu i vintermörkret och äntligen blev ens böner besvarade.

Mycket bra.

Daedalus 4.10

Avsnittet gick mycket på känslor enligt min mening. När Trip träffade sin stora idol, när Emory`s son blev till slut framtransporterad och så vidare. Jag är väl av den sorten att det är roligare om det händer något men ändock, jag tyckte avsnittet var bra.

Tyckte faktiskt synd om Trip då hans barndomshjälte mer eller mindre ignorerade honom, ville hålla honom borta från sig.

Känslorna tog väl överhanden på Archer med då han prompt ville rädda Emorys son även då det dött en person under uppdraget. Varför riskera offra fler liv?

Nåja, det är väl för uppofringarna och känslan av att göra det rätta vi ser på serien ändå, något som det ändå var då de stannade kvar.

För att säga min mening, slutet blev bra, även om hans son dog. Hade varit lite för bra om han överlevt.

Daedalus: Tyckte inte avsnitt var lika bra som dom andra i säsong 4 det är roligare med dubbel avsnitt och jag tror att jag kommer att tycka detsamma om nästa avsnitt eftersom att det också är ett fristående avsnitt. Jag fatta inte riktigt om det är slut mellan Trip och T'Pol, Om så var det ganska svagt. jag ger Daedalus

4/10

Daedalus:

Ett "mellanavsnitt" som var känslosamt på det amerikanska sättet.

Betyg: 2/10

Hoppas nu att serien hittar tillbaka till den höga nivå tidigare avsnitt av säsong fyra haft.

Jag vill se konflikter och diplomati med Vulcaner, Romulaner m.fl. och hur federationen skapas!

Daedalus:

Ett "mellanavsnitt" som var känslosamt på det amerikanska sättet.

Betyg: 2/10

Hoppas nu att serien hittar tillbaka till den höga nivå tidigare avsnitt av säsong fyra haft.

Jag vill se konflikter och diplomati med Vulcaner, Romulaner m.fl. och hur federationen skapas!

<{POST_SNAPBACK}>

Romulanerna och Remanerna kommer tillbaka redan i nästa avsnitt som jag uppfattar det. Själva säsong fyra kretsar ganska mycket runt romulanerna och hur federationen skapas så du får din vilja fram

Som alla andra har jag blivit bortskämd av 4:e säsongens höga kvalitet :) så därför kan jag inte ge Daedalus något särskillt bra betyg.

Men jag har förståelse för att budget och specialefekter måste få en paus efter alla intensiva gobitar.

Daedalus. Bra manus men lite bristande skådespelarinsattser. Handlingen var bra utom på den pukten då Archer lite väll snabbt går över på Ericksons (sounds Swedish :D ) sida.

Annars var den lilla sid-historien mellan Trip och T'Pol välgjord och likaså specialeffekterna.

Betyg: 4, G+

Daedalus

Ett mellanavsnitt, inte speciellt bra men inte speciellt dåligt heller. Håller med GBotG om skådespelarinsatserna - Emory och hans dotter var riktigt dåliga och det gör mig alltid negativt inställd. Dock gillar jag scenerna mellan den ordinarie besättningen, mellan Trip och T'Pol och mellan Archer och Trip - det är bra grejor!

Blev lite störd på Archers agerande, det var så uppenbart att det var personliga känslor med i bilden och det verkar vara Ok när det är Archers känslor det gäller. Tänker på avsn Cogenitor när Trip blev känslomässigt engagerad i en sak och fick på pälsen av Archer för det. Det var ju förvisso en utomjordisk ras det handlade om så visst var det lite skillnad, men ändå....

Kändes dessutom som lite recycling rent storymässigt. Den briljante vetenskapsmannen med en "hidden agenda" är inte ovanligt inom ST och att beama tillbaka en förlorad person påminde mig om VOYs Jetrel, när Jetrel försöker att rädda livet på de talaxier vars död han orsakat med hjälp av VOYs transportör.

Nihil novum sub sole helt enkelt :)

Hoppas att det inte är slut för alltid mellan Trip och T'Pol. Jag vill att de ska bli ett par ju :) Sen är jag verkligen sur på att Phlox får så lite tid. Jag gillar doktorn och vill se mer av honom!!!

4/10

4.11 Observer Effect

Det första jag tänkte när jag såg avsnittet var: äntligen är det flera än bara Archer, Trip och T`Pol som får screen time! Det var verkligen på tiden.

Nå, själva avsnittet då.

Mycket om etik och moral i avsnittet, såna avsnitt brukar inte vara helt dumma alltid. I detta avsnittet var det skött galant.

Höjdpunkterna var bland annat när Phlox skällde ut de två Organians samt när Archer gjorde det.

Sen fick vi veta lite mer om Hoshi med och hennes bakgrund. Svart bälte i Aikido bland annat. Dock vet jag inte om vi verkligen fått sett henne utöva någon sådan form utav martial art.

De nämnde Cardassians också, att de när de inte kunde hitta någon lösning på annat sätt, valde att döda den smittade besättningen istället. Något som passar deras tankesätt antar jag.

Allt som allt var avsnittet h??rligt. Uppoffringar, goda skådespelarinsatser och lite bakgrundshistoria som man känner igen från andra Trek-serier (Organians var med första gången i ett TOS-avsnitt, faktiskt det första TOS-avsnittet jag någonsin såg).

4 av 5.

I like it.

Ah, this episode I like! :D

Travis pratar! (dock var han ju "besatt" men ändå...) Gillade introt, hade inte läst några spoilers så visste inte vad som skulle pågå.. kopplade inte att de var besatta förrän halva avsnittet gått (de spelade schack lite för bra dock imo ;))

Bakgrundsinfo om Hoshi... utsparkad för att organiserat pokerkvällar :o .. svart bälte i Aikodo - det finns ju olika sorters former av Aikodo, men det är ju ändå självförsvar, inte som karate mm. (enda kampsporten som man inte har tävlingar i - om intresseklubben antecknar)

varför kan de inte göra fler avsnitt när hela besättningen pratar och agerar med varandra? det gick ju ypperligt i detta :)

Gillade verkligen avsnittet med alla konversationer - Trip/Hoshi, Reed/Travis, Archer/Phlox - mer såna avsnitt tack! :)

Notering: Aikido är en utövandeform som går ut på att utnyttja anfallarens kinetiska energi och använda denna för att få ner anfallaren. Finns inga offensiva inslag alls som jag förstått.

Så i teorin så skulle det betyda att Hoshis överordnade anföll henne och hon golvade han.

Edited by Peter

4.11  Observer Effect

Sen fick vi veta lite mer om Hoshi med och hennes bakgrund. Svart bälte i Aikido bland annat. Dock vet jag inte om vi verkligen fått sett henne utöva någon sådan form utav martial art.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte sätt avsnittet änu. Men jag har 6 Kyu i Akido, så jag kan komentera lite i Akido.

Eftersom Akido inte är en tävlingsport så behövs inga bälten så Svart bälte i Akido låter väldigt konstigt. När du är duktig så får du svarta "byxor" ett teken på att du är så duktig att du kan lära ut.

Vad jag har sätt så har Hoshi inte utfört någon Akido i Enterprise (de få gångerna hon har slagits) utan de liknar de vanliga holiwood stridskonst.

Peter; I "riktig" akido finns inte några slag, men man tränar det endå som tex Ski, för att man ska lära sig att "parera" slag = (komma inanför motståndarens centrum/tyngdpunkt och se till att han/hon faller mer eller mindr hårt i marken, eller den elaka varianten låta motståndaren bryta ett eller flera ben)

Men skulle man stå inför en förövare och han bara står där ska man givitvis använda en ski men primära sättet är att ta ett grep komma inanför hans centrum och därav skicka ner honom i marken......vilket man kan göra med ett pekfinger....om man gör det rätt, så mycket eller lite kraft behövs det.

Edited by rehnvall

Observer Effect

Detta avsnitt översteg de små, små förväntningar jag hade ställt på det. För mig var det "ett av de tråkiga låg-budget-avsnitten i väntan på Andorian-serien", och så får jag se den här härliga och underbart välarbetade episoden.

Säga vad man vill om att ta ett gammalt Star Trek-koncept, det är förlåtet om man gör det såhär bra.

Alla skådespelarna gjorde ett bra arbete när det gällde att gestalta besatta av utomjordingar och manuset var bra.

Tyvär visste man ju hela tiden att Trip och Hoshi skulle klara sig, det tog litet av stämmingen. Sen var slutet med deras snabba tillfriknande och Archers frihets-tal à la Kirk en dålig avslutning på ett annars så bra avsnitt.

Och är det bara min uppfatting om Hoshi som rubbats av att hon ska ha spöat upp en överordnad för mindre?? :huh:

Det känns fel att ge OE ett lika högt betyg som de bästa i säsongen, med tanke på frånvaro av gästskådespelare och specialeffekter.

Betyg: 8/10 el. VG+

Observer Effect

Oj Travis som får mer en två dialåger :blink: men som tidigare skripent sa de berorde nog bara för han var besat. Helt ok avsnit, tyvär kunde de inte bli spänande eftersom man viste att de inte skulle dö utan bli friska i slutet. De enda som var spänande var hur ska de lösa detta.

Mer Akido, svart bälte i Akido vad tänker de på :huh: de måste finnas hundratals böcker om Akido som förklarar graderings stegen.

Till Peter och er andra de är inga "problem" att bryta armen på någon med Akido förutsat att han inte har dem i byxfikorna eller något liknande. Allt handlar om grepp och tyngdpunkt. Kommer överodnaden in och flaxar med armarna över spelbordet och Hoshi totalt tappar självbehärskningen och griper tag i armen och gör "fel" (rätt) sak = en bruten arm och en överordnad som ligger på golvet.... (om man vill vara riktigt elak kan man låta personen landa med huvet före :o )

Daedalus

Hade kunnat vara ett vanligt tråkigt lågbudget-avsnitt, men nånting i avsnittet gör att det känns ganska bra. Kanske är det för att det känns som mera "klassisk" ST med den gamla och medfarna forskaren som kommer ombord för ett revolutionerande experiment med ny fantastisk teknologi men som i själva verket visar sig ha en dold agenda. Eller kanske är det bara för att en okänd ensign i rött dör, vilket bör hända i varje ST-avsnitt. Det enda jag störde mig på var att Enterprise åkte 100 ljusår på bara några dagar. Så vitt jag vet så har skeppet knappast transwarp. Och grälet mellan Archer och Trip kändes lite onödigt.

Betyg: 7/10

Observer Effect

Hade återigen ganska låga förväntningar, men blev ganska positivt överraskad. Trodde först att avsnittet skulle vara en kopia av VOY-avsnittet "Scientific Methods", med det var faktiskt mycket bättre. Okej att Archers högtidliga tal till utomjordingarna i slutet kändes lite sentimentalt, men att låta utomjordingar studera, analysera och kommentera människornas agerande i en krissituation var mycket intressant. Och visst var det kul att Travis fick mer än 2 repliker. Malcolm också för den delen.

Betyg: 8/10

Observer Effect: Avsnittet var det bästa fristående avsnittet i säsong 4 hittils enligt mig. Som ni andra tycker så tycker jag också så att det var trevligt att Travis pch Hoshi fick lite repliker. Hoshi och Akido Wooooooooooo. Hon platsar ju som en Maco ;)

Avsnittet får en 9/10

Observer Effect:

Ännu ett mellanavsnitt. Mellanavsnitt behöver inte vara sämre. Många av de roligaste avsnitten i VOY är mellanavsnitt (med doktorn i centrum).

Genomsnittligt tycker jag dock avsnitt som för handlingen framåt är bättre.

Till att börja med tyckte jag inte att Observer var bättre än Daedalus. Att delar av besättningen blir konstig är ett alltför vanligt tema i Star Trek. Anledningen till att de blivit konstiga och slutet lyfte dock avsnittet något.

Mitt betyg: 3,5/10

Nu ser jag fram emot avsnitten med Andorians. Jag känner på mig att de kommer att bli bra!

Observer Effect

Ett av de bästa avsnitten, skulle jag nog säga. Mycket känslor, bra handling. Som vissa andra här fattade jag inte att de var besatta förrän långt in i avsnittet. Kul att få lite mer dialog, och mindre skjuta-skjuta.

Jag trodde faktiskt att Hochi var död, när hon var död. (Vi har ju sett huvudpersoner dö på konstiga sätt förut, eller hur? ;) ).

Betyg: 9/10.

Fast när huvudpersoner skall dö så brukar startrek.com vara snabba att berätta att en karaktär skall dö ;)

Kan nog ärligt säga att jag faktiskt började undra så smått vid ett tillfälle vilken väg de egentligen skulle ta när de låg på dödsbädden.

De är det som är så trist med star trek, de blir aldrig spänande för man vet att karaktärerna kommer att överleva. Tacka vet jag Babylon 5 där de verkligen tog kål på karaktärer lite då och då.

De är det som är så trist med star trek, de blir aldrig spänande för man vet att karaktärerna kommer att överleva. Tacka vet jag Babylon 5 där de verkligen tog kål på karaktärer lite då och då.

<{POST_SNAPBACK}>

*ev spoilervarning här nere*

Det är ju inte riktigt sant. Jadzia Dax som var en av huvudkaraktärerna i DS9 dog ju faktiskt efter sex säsonger. Och Yar dog ju också - visserligen lärde man inte känna henne så bra eftersom hon inte var med i en hel säsong, men hon var ju ändå en av huvudkaraktärerna i TNG.... :)

**SPOILER**

För att inte glömma Kes i VOY

+edit+ Hon dog liksom inte men hon försvann ur serien. Samma sak+edit end+

I Babylon 5 var det egentligen ingen i kärnan som dog så de är ungefär lika goda kålsupare som Star Trek. Dock som sades så dog Jadzia i DS9 och hon var så med i kärnan som hon kunde bli.

Edited by Peter

Angående B5 kålsuperi, där tar de kål folk på grud av manus inte för att skådespelaren vill sluta. Tänker på en mycket viktig person som "försvinner" och en av de häftigaste karaktären blir stendöd. Tycker att de tillhörde den hårda kärnan också.

SPOILER

Både Yar och Jadzia kommer tillbaka senare i serien i olika renkanationer. Även om det är bra gjort i Dax fall.

Slut spoiler

Bäst eller värst är Legend of the galaactic heros, fy fan vad de tar kål på karaktärer. De ligger i magnetuden att döda både Picard Data och ett halft dussin mindre karaktärer under seriens gång, framförallt vid vilt skilda tillfälle :blink:

**SPOILER AGAIN**

Visst ja, de tar kål på Data i senaste ST-filmen med, Nemesis.

Sheridan dog så att säga också, men ändå så kom han till liv igen.

Hursomhelst, det är lite päron och äpplen. Bda är frukt och händer på träd men de är inte exakt samma sak. B)

För att återgå till ämnet...

Observer effect:

Jag tyckte faktiskt att avsnittet var ganska tråkigt ocj intesägande... karaktärutveklingen var skum... Angående Hoshi och poker, utvisad från akademin, svart bälte i aikido mm, så känndes det som det totalt bröt mot den karaktär som man tidigare har uppfattat, och dennna abrupta förändring känndes, ijallefall inte för mig, realistisk, utan bara ansträngt... Och om nu har sådana ninjakunskaper i aikido, varför har hon inte annvänt dom tidigare?

Slutet var förutsägbart, och typiskt "dussin-Trek", och känns inte så frächt och nytänkade som större delen av säsong 4 faktiskt gjort.

MEN, jag vill se mer screentime för både Hoshi och Mayweather, vilka nästa, speciellt mayweather, har reduserats till bakgrundsbrus de senaste säsongerna... Seriöst, när gjorde Mayweather något speciellt senast, utan att vara "besatt"?

Men nu kommer snart en längre, flerasvnittsberättelse... Må det bli bättre :)