Jump to content
Sign in to follow this  
rehnvall

Recension av de senaste star wars filmerna

Recommended Posts

En trevlig sida som recenserar de senaste star wars filmerna.

Vad ni än gör ta sidan med en dos med humor och inte allt för blodigt allvar. Klarar ni det så kan ni se poängen med sidan. :)

Edit: kan en moderator ändra titlen till Recension istället för Resention.

Edited by Pjotr'k

Personligen så kan jag hålla med om en del som står på denna sida, men samtidigt känner jag att den fiskar lite i mörka vatten.

Vad jag tycker om SW är ju mina personliga åsikter och jag vill inte såra någon. Jag har många vänner som är SW-fans och de brukar även titta in på denna sida och jag bara hoppas att de ser humorn i detta. De finns de som finner glädje i att försöka skapa en konflikt mellan ST-fans och SW-fans, vilket jag inte kan förstå då det för mig är två helt olika saker. Jag tror inte att du menar något illa med detta topic utan att det är på skoj.

För mina SW-kompisar är Star Wars deras liv, på samma sätt som ST är för mig. Jag har en enorm respekt för deras intresse och tycker det är kul att samtala med dem om sci-fi, ST och SW. Men aldrig att vi på något sätt sårar varandra eller snackar skit om ST eller SW.

Varför skriver jag nu detta? Jo därför att jag inte vill se någon smutskastning och att jag inte skall behöva skämmas för detta forum.

Kul sida men Cum grano salis för sjutton ;) Sidan har ett par poänger, men för det mesta är det ogenomtänt och ofta helt fel. T.ex har Jedirådet vist kvinnliga medlemmar, platsen var ett kraftverk, ljussablar penetrerar inte sköldar och vem kan förebrås för att inte ta Jar-Jar på allvar? :rolleyes: :P

Kul sida men Cum grano salis för sjutton  ;) Sidan har ett par poänger, men för det mesta är det ogenomtänt och ofta helt fel. T.ex har Jedirådet vist kvinnliga medlemmar, platsen var ett kraftverk, ljussablar penetrerar inte sk??ldar och vem kan förebrås för att inte ta Jar-Jar på allvar?  :rolleyes:  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Vad betyder Cum grano salis

Lyssnar på din kritik, "överbevisa" mig att det är fel. Har bar tittat på filmen 1,5 gånger när jag gjorde sidan så jag kan ha missat det.

När ser du en kvinlig rådsmedlem? :huh:

Ok kan aceptera att komplexet är ett kraftverk med underlig utformning. Skrev de mest som ett skämt. :blink:

Men de hindrar inte jedina att hugga sönder golvet och låta de falla ner en vånig eller blåsa iväg dem med kraften. <_<

Jar-Jar förkänar att torteras jag håller med dig, MEN inte av de såkallade goda personen. :lol:

EoNeel: Sidan är inte gjod för att mobba star wars fan, den är gjord att mobba GL så han gör bättre filmer.

Skulle ladda upp hela ep två men geocity programet verka inte fatta :(

När ser du en kvinlig rådsmedlem?  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

I scenerna med Yedirådet. De är en svart och en vit kvinna samt en av Yodas art. De heter Adi Gallia, Depa Billiaba och Yaddle

Men de hindrar inte jedina att hugga sönder golvet och låta de falla ner en vånig eller blåsa iväg dem med kraften.  <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Qui-Gon och Obi-Wan höll på att reflektera hundratals laserstrålar från stridsdroiderna. Om de bara f??r en sekund höjt handen eller huggit mot golvet have de blivt nermejade.

Sidan är inte gjod för att mobba star wars fan, den är gjord att mobba GL så han gör bättre filmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Ett mycket ädelt mål, lycka till :)

Kul sida men Cum grano salis för sjutton  ;) Sidan har ett par poänger, men för det mesta är det ogenomtänt och ofta helt fel. T.ex har Jedirådet vist kvinnliga medlemmar, platsen var ett kraftverk, ljussablar penetrerar inte sköldar och vem kan förebrås för att inte ta Jar-Jar på allvar?  :rolleyes:  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Vad betyder Cum grano salis

Lyssnar på din kritik, "överbevisa" mig att det är fel. Har bar tittat på filmen 1,5 gånger när jag gjorde sidan så jag kan ha missat det.

När ser du en kvinlig rådsmedlem? :huh:

Ok kan aceptera att komplexet är ett kraftverk med underlig utformning. Skrev de mest som ett skämt. :blink:

Men de hindrar inte jedina att hugga sönder golvet och låta de falla ner en vånig eller blåsa iväg dem med kraften. <_<

Jar-Jar förkänar att torteras jag håller med dig, MEN inte av de såkallade goda personen. :lol:

EoNeel: Sidan är inte gjod för att mobba star wars fan, den är gjord att mobba GL så han gör bättre filmer.

Skulle ladda upp hela ep två men geocity programet verka inte fatta :(

<{POST_SNAPBACK}>

På den länkade sidan står att läsa:

"George Lucas var nu mäktig och rik. Då föll han för kapitalismens mörka sida utan att märka det. Snabbt och skoningslöst försökte han förstöra sina tre filmer. Fans försökte gömma undan original trilogin. Lucas den mörke blev vred och hans ego var stort, ingen hjälp skulle han ha när han skulle göra tre nya filmer. Folket i galaxen led och undra vart ska detta sluta? Två fasansfulla filmer försökte han erövra galaxen med. Fansens sista hopp är att Lukas vaknar upp ur sin onda dröm..."

rehnvall, du säger att sidan är gjord för att mobba George Lucas så han gör bättre filmer.

Tänk om Star Wars Forum skulle skriva något liknande om Gene Roddenberry...då skulle iaf jag bli ledsen.

Jag vill inte döma eller vara hårt, men jag tänker på vad det står om Flaming i reglerna för detta forum:

"Även flaming av ST-serierna ( TOS, TAS, TNG, DS9, VOY, ENT) eller filmerna, detta gäller så klart även andra sci-fi serier/filmer, kommer inte att tolereras."

Jag tycker att detta är en underbar regel och den håller mig ödmjuk.

rehnvall, du säger att sidan är gjord för att mobba George Lucas så han gör bättre filmer. Tänk om Star Wars Forum skulle skriva något liknande om Gene Roddenberry...då skulle iaf jag bli ledsen

Så skulle du ta illa upp om någon tog upp att första star trek filmen är lllllllååååånnnngggssssaaaaammmmm och bad Gene Roddenberry öka tempot?

EoNeel: Vet inte om du är extra k??nslig eller bara driver med mig? Ska man bara aceptera vilket skit som tryks ner i halsen på en?

Tycker att ENT första två sesånger var rent ut sakt kassa, men serien har gjort en kraftig upptagning de senaste två sesånerna, ska jag inte säga det för att inte göra Brannon Braga (eller vem som nu håller i det hela) ledsen, eller hans fan-club?

Har du aldrig tänkt på att du gör mig ledsen genom att kritiskera mig så hårt :lol:

rehnvall, du säger att sidan är gjord för att mobba George Lucas så han gör bättre filmer. Tänk om Star Wars Forum skulle skriva något liknande om Gene Roddenberry...då skulle iaf jag bli ledsen

Så skulle du ta illa upp om någon tog upp att första star trek filmen är lllllllååååånnnngggssssaaaaammmmm och bad Gene Roddenberry öka tempot?

EoNeel: Vet inte om du är extra känslig eller bara driver med mig? Ska man bara aceptera vilket skit som tryks ner i halsen på en?

Tycker att ENT första två sesånger var rent ut sakt kassa, men serien har gjort en kraftig upptagning de senaste två sesånerna, ska jag inte säga det för att inte göra Brannon Braga (eller vem som nu håller i det hela) ledsen, eller hans fan-club?

Har du aldrig tänkt på att du gör mig ledsen genom att kritiskera mig så hårt :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle nog kunna ha sagt till Gene Roddenberry (om han fortfarande hade varit i livet) att hans film är seg, men jag skulle aldrig ha kallat honom för en mörk kapitalist, skoningslös, sabotör och ond.

Att hitta fel i någons film är en sak, men att sen stämpla personen bakom filmen för att vara ond, sabotör mm, är för mig inte roligt + att det är flaming.

Sen kanske är så att jag är lite känslig, men jag driver inte med dig utan jag menar vart enda ord jag har skrivit i detta topic.

Sen vet inte jag vad du menar med att "acceptera vilken skit som helst trycks ner i halsen på en".

Jag anser bara att kritik kan vara något konstruktiv för det är bättre än en massa lögner.

Jag menar inte att kritisera dig personligen, utan bara skriva vad jag anser om den länkade sidan. Men har jag på något sätt sårat dig så ber jag om ursäkt.

Ska man bara aceptera vilket skit som tryks ner i halsen på en?

Min filosofi är att om man inte gillar det, så tittar man inte. Svårare än så behöver det inte vara :)

Att hitta fel i någons film är en sak, men att sen stämpla personen bakom filmen för att vara ond, sabotör mm, är för mig inte roligt + att det är flaming.

Tror att vi pratar förbi varandra. Om du acepterar att man kan skriva att Gene Roddenberrys film är lång, måste du också aceptera att folk uppfattar den nya klipningen av de gammla filmerna som sabotage. Vart skriver jag att George Lucas ??r ond? Att han vaknar upp ur en ond dröm? Med sådan logik kan man få vad som helst till vad man vill.

Anledningen att jag skrev den försat gula texten som den blev var att jag försökte härma stilen och språket i inledningen på filmerna. Där förekomer ordval som ond/god mörka sidan etc

Vet inte hur insat du är i star wars, men kan du läsa star wars "handlingen" i den gula texten? Om inte förstår jag att du är upprörd och inte försår parodin/po??ngen.

Tror att vi pratar förbi varandra. Om du acepterar att man kan skriva att Gene Roddenberrys film är lång, måste du också aceptera att folk uppfattar den nya klipningen av de gammla filmerna som sabotage. Vart skriver jag att George Lucas är ond? Att han vaknar upp ur en ond dröm? Med sådan logik kan man få vad som helst till vad man vill.

Anledningen att jag skrev den försat gula texten som den blev var att jag försökte härma stilen och språket i inledningen på filmerna. Där förekomer ordval som ond/god mörka sidan etc

Vet inte hur insat du är i star wars, men kan du läsa star wars "handlingen" i den gula texten? Om inte förstår jag att du är upprörd och inte försår parodin/poängen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag försöker att säga är: George Lucas får väl göra vad han vill med sin skapelse, det är ju hans idé och film.

Min point är lite att jag inte tycker inledningen på den länkade sidan är sann och att den inte är någon konstruktiv kritik, utan mera ett försök att idiotförklara George Lucas som person och filmskapare.

Ok då tar vi det en sista gång.

Den gula texten är ett försök till att härma Star Wars filmernas gula text, stil och handling. Vilket har blivt lite som man beskriver Anakin uppgång fall och återvändande till de goda personerna. Sedan har GL blivit instoppad i texten. tex orginal trilogin som göms undan är Luke och Laiea och "erövra" alla biografer har blivit erövra galaxen etc. MEN låt oss läsa förbi alla metamorfer och se vad som igentligen står:

Den första tredejedelen är en hyllning till GL och poängterar att han tog hjälp av folk, blev resultatet mycket bra filmer.

Andra tredjedeln riktar jag kritik mot GL för att han vägrar sälja orginal trilogin, och av någon anledning vill göra allt själv i de nya filmerna, och sedan blir film(erna) väldigt barnvänlig för att sälja fler leksaker.

Sista tredejdelen är en uppmuntran att GL ska göra som i de första filmerna inte försöka göra allt själv utan ta hjälp av sina gamla polare.

Men låt oss kolla fakta.

De tre första filmerna var bra JA/NEJ

Hans "kompisar" hjälpte honom med de tre första filmerna JA/NEJ

GL vägrar att sälja orginal filmerna, och fansen försöker behålla dessa JA/NEJ

GL går offentligt ut och säger att orginal fimerna aldrig ska komma ut JA/NEJ

En film som Phantom Nemis verkar ha gjorts extra barnvänlig etc för att kunna sälja mer leksaker JA/NEJ

GL får credit för "allt" i eftertexten, och manus och dialog verkar ha blivit lidande i de nya filmerna JA/NEJ

Att författaren tycker att AC var bättre än PN och hoppas att GL hittar tillbaka till sin gamla stil i 6;e fimen JA/NEJ

Jag erkäner på vissa punkter vill sidan idiotförklara GL på grund av de extremt stora plott hålen i filmerna. tex "På 10 år har jag inte kunat kontakta min son." medan "I rymden är explotioner i 2D" en skitsak.

Edit: Om du är så upprörd över denna sida bör du verkligen kolla in

Klicka här

Edited by rehnvall

Jo, jag har förstått poängen och tycker forfarande att det inte är kul.

George Lucas har gjort dessa filmer, han äger dem och gör vad han vill med dem.

En liten historia:

På en konstutställnigen går den något nervöse konstnären fram till den durkdrivne kritikern och frågar vad han tycker om hans målningar. Kritikern ler överlägset och säger: Det är för tunt, tomma färger på gränsen till blekt, intetsägande rent ut sagt.

Konstnären svarar: Ja, då är det en sagolik tur att inte du hänger på väggen. ;)

EoNeel: Bra att vi förstår varandra nu, även om vi inte har samma uppfattning.

Angående din lilla historia om konstkritikern den går säkert att aplisera på en web-kritiker också ;)

Edited by rehnvall

EoNeel: Bra att vi förstår varandra nu, även om vi inte har samma uppfattning.

Angående din lilla historia om konstkritikern den går säkert att aplisera på en web-kritiker också  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan du hoppa upp och smälla dig på! :lol: