Jump to content

The Prime Directive

orville

Recommended Posts

The Prime directive

Detta är något som nämns om och om igen i star trek sammanhang. Jag vill ta upp det eftersom det är en en riktig grundsten i hela star trek universumet. Jag vill diskutera kring varför det utformades, om det är en bra regel eller inte samt när det utformades. Vem är den största skurken (dvs. vem bryter denna regel flest gånger i star trek?)

Här följer ett utdrag ur Star trek encyklopedin som kan tjäna som diskussionsunderlag :)

Prime directive, also known as starfleet general order #1

It prohibits starfleet personnel and spacecrafts from interfering with the normal development of any society, and mandates that any starfleet vessle or crew member is expendable to prevent violation of this rule. The rule applies to any civilization that has not developed the use of warp drive for interstellar travel.

Det står även att prime directive inte användes år 2168 (5år efter federationens bildande) så det måste ha kommit till senare.

För att få igång en diskussion så vill jag börja med att säga att jag tror att detta direktiv underminerar UFP eftersom man skulle kunna få fler medlemmar om man kunde erbjuda civilisationer med lägre teknologisk nivå att gå med och ta del av tekniken.

Direktivet är väldigt komplicerat, jag vill minnas att det har 47 underdirektiv. Som jag har förstått det var det ursprungligen ett förbud mot att kontakta arter utan warp-skepp, men utökades sedan att också förbjuda innblandning i interstellära händelser.

Men det finns undantag för det sistnämnda, Federationen får blanda sig i om de blir ombedda. Sådeles kan Stjärnflottan agera med främande arter om de har deras godkännande eller om det skulle röra Federationens säkerhet.

Vad gäller inträde till Federationen tar det tid innan planeter får bli medlemmar. När de får warp-kapacitet blir de kontaktade, efter ytterligare år kan de bli skyddslingar (protectorate) och ännu längre fram i tiden kan de få medlemmskap.

Genom att skydda lågutveklade planeter reglerar Federationen deras utvekling och överser kontakter med andra arter. På så sätt förbereds världar att bli medlemmar, och eftersom det är frivilligt kan det knappast strida mot primärdirektivet.

Läs gärna mitt tema om Generalorder 1 (Prime Directive).

<{POST_SNAPBACK}>

Det här var en snygg sammanfattning. det finns inte mycket att tillägga förutom att kirk ofta är i någon slags konflikt mot t.ex.klingoner etc. när han bryter mot direktiven vilket kanske sätter brottet i en helt ny dager. Att manusförfattarna inte hade kläm på det hela vid den tiden stämmer säkert också

Det här var en snygg sammanfattning. det finns inte mycket att tillägga [...]

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för berömmet, men jo - det finns nog mycket att tillägga.

Janeway brukar ju anklagas för att bryta mot första generalordern vid ständiga tillfällen, men jag tycker att det mestadels, precis som för andra kaptener, böjs en hel del utan att bryta mot den särskilt ofta.

• 4 weeks later...

Hur blir det med tolkningar kring prime directive om t.ex. en avancerad civilisation befinner sig på en planet med en icke avancerad befolkning. T.ex. c :cardassian: har annekterat en planet med stenålderskultur? Kommer någon ihåg ett avsnitt kanske?

• 8 months later...

Prime Directive är troligtvis väldigt Vulcan-inspirerat. Det luktar Vulcan om det lång väg. :vulcan:

Teorin är ju att en civilisation "mognar" (D.v.s. tar till sig Federationens demokratiska värderingar) i takt med att dess teknologi blir mer komplicerad. Alltså teorin om att fred, harmoni och frihet främjar framsteg, snarare än det motsatta.

Rekomenderar för övrigt TOS-avsnittet "Piece of the Action". Där ser man vad minsta kontamination kan innebära. :lol: