Jump to content

Sagan om Drakens Återkomst

OnO

Recommended Posts

Nu när jag ändå är inne på det här med fantasy, så ska jag passa på att fråga er, mina vänner, om den gigantiska bokserien "Sagan om Drakens Återkomst" är något att ge sig in på.

Tjugo böcker är rätt maffigt, det lär ju ta sin tid att plöja igenom en sådan serie... :blink:

Så ni som läst den (eller delar av den), är den läsvärd? Man brukar ju hitta denna också här och var till bra priser så här i bokreatider. :)

Enligt mig så är denna serie den bästa fantasy som skrivits. Den är extremt ambitiös, har lysande karakteriseringar och mycket spännande handling. Problemet är att alla böckerna inte är utgivna än, vilket gör att man ofta glömmer bort bihandlingar medan man väntar på nästa bok i serien. Detta har gjort att jag har läst om seriens delar tre gånger under årens lopp. Visserligen finns det kapitelresuméer att hämta på nätet, men det känns inte riktigt som samma sak... <_<

Men, mitt råd är om du hittar den billigt så köp de första böckerna för allt i världen! Vissa puritaner avskyr den svenska översättningen, men de har jag inte så mycket till övers för. Den svenska översättningen är enligt mig fullgod och väl värd att läsa. Ett varningens ord bara: N??r jag gav mig på den för första gången tappade jag intresset efter halva första boken. Den är lite långsam i början, det ska medges, men om du har lite tålamod blir den helt fantastisk! :)

Du kommer även att märka att Jordan har en viss förkärlek för detaljer som kan verka triviala. Det var lite därför jag tappade intresset tror jag. Dessa detaljer kan dock bli viktiga fem böcker längre fram så det är en mycket genomtänkt serie!

Okej! :)

Om jag fattat rätt så är det 10 originalböcker uppdelade på 20 svenska delar?:

1) Farornas väg 2) Tidens hjul 3) Valeres horn 4) Tomans huvud 5) Drakens flyckt

6) Tears klippa 7) Skuggan växer 8) Tornets fall 9) Klanernas uppbrott 10) Stormen vaknar

11) Fursten av kaos 12) Svarta tornet 13) Vindarnas skål 14) en krona av svärd 15) Knivarnas väg

16) Järnets tid 17) Vinterns hjärta 18) Se nio månarnas dotter.

Originaltitlarna är:

1) The Eye of the World

2) The Great Hunt

3) The Dragon Reborn

4) The Shadow Rising

5) The Fires of Heaven

6) Lord of Chaos

7) A Crown of Swords

8) The Path of Daggers

9) Winter's Heart

10) Crossroads of Twilight

Så det ??r bara två svenska delar som inte utgivits ännu?

Jag tycker också om böckerna, men den börjar bli lite utdragen. När jag nu är på - vad? Bok 18 ungefär? - så känns det som att jag skulle önska att mer action hände. Det har också blivit väldigt mörkt i berättelsen, men det är väl det som Jordan vill få fram innan ett jublande slut som vänder hela pannkakan rätt? (Jag hoppas det i alla fall - för slutar det mörkt så blir jag mycket besviken...)

Så det är bara två svenska delar som inte utgivits ännu?

<{POST_SNAPBACK}>

Både ja och nej... ;) ...Jag har inte riktigt koll på vilka som finns ute på den svenska marknaden nu eftersom jag blev för otålig och började köpa de engelska, men om jag inte har helt fel så är den senaste boken som kom ut i Sverige bok nummer 18 (alltså andra halvan av Winter's Heart). Jag kan ha fel, men jag tror det är så. Eller, nja, nu när jag tänker efter så har jag faktiskt sett en översättning av prologen till hela rasket och eftersom den kom ut efter bok 10 i USA så bör bok 10 också vara översatt. :blink:

Hur som helst så finns det för närvarande 10 böcker på engelska, där Crossroads of Twilight är den senaste. Då ej medräknat prologen som jag inte har läst än och inte ihåg titeln på i skrivande stund. De engelska volymerna är tegelstenar på omkring 1000 sidor vardera, så även om det kanske blir lite dyrt för stunden kan det vara en idé att kolla upp att köpa dem i engelsk pocket om du tycker att 20 böcker på svenska verkar för dyrt. I Lund där jag studerar så finns den mycket eminenta affären Pocket som nästan enbart säljer engelsk pocket. Där går en volym lös på drygt 120 kronor, vilket torde bli billigare än att köpa dem inbundna i svensk översättning. För kom ihåg att pocketutgåvan kan dröja rätt länge trots att det finns en översättning på boken i fråga... :(

Nåja, vad jag egentligen vill ha fram *tittar uppåt och ser två tjocka paragrafer* var att serien inte är färdigskriven än och därav kan väntan på nästa del bli rätt irriterande. Personligen har jag sagt att jag inte ska läsa böckerna något mer förrän sista delen är ute, vilket torde bli om 10 år eller något sånt om vi har tur... <_<

-------

Pjotr'k: Givetvis kommer den sluta lyckligt! Det tror jag i alla fall. Jag menar, även om Jordans värld tillhör de mörkare inom fantasygenren så kan jag inte komma på någon stor fantasyserie där saker och ting har slutat olyckligt. Karaktärerna har fått lida en massa på vägen, men det slutar ändå alltid med att de vinner. Det är det som jag tycker gör Jordan så speciell. Trots att jag inom mig vet att det kommer sluta lyckligt så håller Jordan mig på tåspetsarna hela tiden. Action kommer nog så småningom. Tänk dig slutstriden...

:visslar:

Någon som kan ge en liten resumé om vad det handlar om? :oskyldig:

egentligen har jag för många böcker som sitter på kö som ska läsas (och det är för lite tid på dygnet helt enkelt) ... men man vet ju aldrig om man hittar något annat .. . :)

Jag tror jag har läst några kapitel i den första boken - inte säker dock .. kan möjligtvis blanda ihop den med en annan serie... :osäker:

Huga. Vill inte spoila hela saken ju, men kort och gott (utan att gå in på detaljer eller plottwists) kan jag säga att det börjar som en vanlig fantasyserie: Bondpojke blir "utvald" att bekämpa ondskan tillsammans med några av sina vänner. Men, som jag tidigare skrivit i något inlägg här, det är på sättet som Jordan beskriver karaktärerna och situationerna som gör den här serien så speciell. Jag läser väldigt mycket fantasy och träiga personporträtt får man ta med en klackspark rätt ofta. Så är inte fallet med Jordan. Hans karaktärer är "riktiga" människor, på så sätt att de inte är ofelbara på något sätt. Tvärtom så är vissa allierade riktigt djäkliga och hemska och även en god människa kan göra onda saker. Detta ger serien ett mycket djupare psykologiskt perspektiv än de andra fantasyserierna jag läst.

Dessutom så kan Jordan sin litteraturhistoria/jordens historia och bakar in detta snyggt i serien. Vissa författare (exempelvis Eddings) gör dessa hänvisningar övertydliga på gränsen att man vill slå dem i skallen med boken, men jag upptäcker fortfarande teman, namn, platser och dylikt från Jordans värld som dyker upp i verkliga livet också. Exempelvis läste jag en kurs i japansk historia på universitetet och helt plötsligt dök mycket stora likheter med ett folkslag i Jordans värld upp. Detta var för övrigt ett kast i det japanska feodalväsendet som försvann på sent 1800 - tal och som få människor (som inte studerat japansk historia/är japan) känner till. Jordans värld är full av sådana här underbara detaljer.

Heh, du kanske inte blev så mycket klokare på vad exakt den handlar om, men förhoppningsvis kan jag inspirera dig och andra att läsa den. Vill som sagt inte spoila... :rolleyes:

Men om du verkligen vill läsa en resumé på det hela så kan den här sajten vara ett bra ställe att börja på:

http://www.wotmania.com/

Det är den absolut bästa sajt jag hittat om serien i fråga och antagligen den mest ambitiösa fansajt jag någonsin hittat överhuvudtaget.... :)

Jag har två gånger försökt ta mig igenom denna serie men stupat när ja kommit ikapp utgivningen, dock kommer jag försöka en tredje gång, och en fjärde... Detta säger väl lite om vad jag tycker om denna serie. Visst är den väl lång, och visst blir den väl fokuserad på diplomati och liknande efter ett tag och visst är det hur många personer att hålla reda på som helst, men det är ju bara så bra! Fantastiska karaktärer med komplexa problem, en profetia som inte går av för hackor, ett samhälle som är typ så krångligt som ett riktigt samhälle är vilket ger berättelsen en verklighetstrogen touch, en osäkerhet på vad som är ont och gott och slutligen action som räcker till och blir över.

Jag tror det är det mörka jag går igång på, att man vet inte med säkerhet om det kommer bli/sluta lyckligt. I Eddingstypen av fantasy kan man känna sig säker på att det kommer att ordna sig på ett eller annat sätt, men inte riktigt här.

• 2 weeks later...
  • 4 months later...

Nu är det tredje gången jag läser denna serie, är just nu på Stormen vaknar. Är det någon mer som plöjer sig igenom denna gigantiska serie just nu?

Det är första gången jag har läst böckerna i snabb takt efter varandra och nu stör jag mig mycket på att varje bok börjar med att förklara saker som är självklara om man bara har följt med i de förra böckerna, men det är väl till för de som inte läser dem lika snabbt eller fortlöpande som jag gör nu.

Sedan stör jag mig också på att det ska vara så ohyggligt svårt att förstå kvinnor om man är man och män om man är kvinna. Jordan trycker verkligen upp det i ansiktet på läsaren, jag anar att han inte har så bra kommunikation med sin fru...

• 1 month later...

Jag gillar skarpt hela serien, men har inte läst nåt på ett par år nu. Jag läste Heart of Winter när den kom, men har inte läst den senaste än.

Personligen hoppas jag att det inte slutar alltför gulli-gulligt. Att The Dark One blir besegrad i slutändan tror jag vi kan vara ganska säkra på, men jag vill se världen brinna först. Trolloc Wars all over again! :w00t:

Har alla böckerna getts ut på svenska än? Jag hade för mig att det var alla utom den sista, men jag kanske har fel?

Jag tycker att de sista böckerna har varit lite långtråkiga, inte alls samma spänning och fart som i de första. Men jag vill ju ändå inte släppa dem!

Nu är jag på Vindarnas skål och jag kan hålla med om att detblir lite tråkigt, det har att göra med att det blir så oerhört m¨nga personer att hålla reda på och Jordan försöker förtvivlat hålla uppe intresset för alla. Det blir splittrat och det uppkommer inget flyt, i alla fall inte för mig. Men trots detta tycker jag om serien och karaktärerna, man måste veta hur det går.

Visst får det bli hur hemskt som helst, det antyds ju hela tiden att Drakens återkomst ska bringa ett nytt världsfall - det ser jag fram emot!

• 1 month later...
Okej!  :)

Om jag fattat rätt så är det 10 originalböcker uppdelade på 20 svenska delar?:

1) Farornas väg 2) Tidens hjul 3) Valeres horn 4) Tomans huvud 5) Drakens flyckt

6) Tears klippa 7) Skuggan växer 8) Tornets fall 9) Klanernas uppbrott 10) Stormen vaknar

11) Fursten av kaos 12) Svarta tornet 13) Vindarnas skål 14) en krona av svärd 15) Knivarnas väg

16) Järnets tid 17) Vinterns hjärta 18) Se nio månarnas dotter.

Originaltitlarna är:

1) The Eye of the World

2) The Great Hunt

3) The Dragon Reborn

4) The Shadow Rising

5) The Fires of Heaven

6) Lord of Chaos

7) A Crown of Swords

8) The Path of Daggers

9) Winter's Heart

10) Crossroads of Twilight

Så det är bara två svenska delar som inte utgivits ännu?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet att varanan svensk boktitel är "påhittad" eftersom varje engelsk bok är två svenska. Men varför är de svenska boktitlarna inte dirktöversättningar? tex The great hunt är inte så svåröversatt. Men med Lord of Chaos/Fursten av kaos blir namnen översatt så exakt de kan bli.

Edited by rehnvall

• 3 weeks later...

Nu är jag på den näst sista svenska boken och jag undrar om Jordan verkligen lyckas knyta ihop säcken? Om han ska lyckas måste han speeda upp farten något fantastiskt! Eller har jag missuppfattat saker och ting? Kommer det komma fler böcker? Det känns som om det kommer bli rumphugget i och med att man väntar på världsfallet och allt runt det fortfarande, och än så länge så för Jordan bara in nya sidointriger med en kidnappad Faile o.s.v. Tar det slut eller vad?

Tack för svaret, fick reda på det själv då jag läste ut sista svenska boken igår, och inget klarades upp, snarare krånglades till än mer. Visst är det ett tuggummi, men jag har blivit beroende av smaken av det, (ursäkta den halvtaskiga metaforen). Så jag kommer väl fortsätta när boken kommer hit till oss i Sverige. Måste docks skriva någon slags resume så att jag kommer ihåg lite till nästa gång.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag önskar dig all lycka i Jordandjungeln! Jag skrev upp alla namn på papper, men till och med det blev för ohanterligt. Varför kan han inte ta död på några fler eller sluta med att ta in nya karaktärer hela tiden? Men ett tips jag kan ge dig är att kolla upp den internetsida som rekommenderades av någon tidigare i denna diskussion. Där kan man hitta sidor med förklaringar till vem som är vem och där finns små essäer som reder ut krångligheter, det finns även kapitel resuméer! Mycket att gå igenom, men väl värt mödan om man vill få en hel upplevelse av bokserien. Sidan heter något med wotmania.

Jag har redan faktaboken "The World of Roberts Jordans WoT", men den är utdaterad vid det här laget. Dessutom har de kortat ner ordlistan i slutet till bara några få sidor, de ord som man borde kunnat vid det här laget är inte med. Men hade man en paus på 2 år mellan bok 9 och 10 så blir det lite svårt, speciellt med Aiel som använder så mycket ord från det gamla språket.

• 7 months later...