Jump to content
Sign in to follow this  
kajlin

kvinnosynen i TOS

Recommended Posts

Jag har funderat på kvinnosynen i Star Trek. :huh:

Jag tolkar innehållet som om kvinnan är nedtrykt. Hon tas inte på lika allvar som männen. Hon ses som svag eftersom hon blir känslomässig. Hon kan ses som en fin sak att se på när hon är så sminkad och iklädd dessa kort arbetskläder.

Jag är nyfiken på hur ni ser på den. Jag skriver nämligen ett arbete i frågan och är intreserad att ha med just era åsikter. :)

Edited by kajlin

Share this post


Link to post
Share on other sites

SÅ där jaa, äntligen en fråga med hjärna. Detta är onekligen en mycket svår fråga. I TOS är det lite lättare för här präglar 60-talets syn fortfarande. Den feministiska medvetenheten var inte stor. Visst Roddenberry ville vissa att alla var lika värdefulla. Men brist på sociologiska strukturer kom TOS att spä på fördomarna.

Det bakomliggande förtrykarstrukturerna i manuset är synliga och kvinnornas ord har en sekundär position. Detta är ett faktum även om syftet var att alla ska ha ett lika värde.

I TNG är man dock medvetna om detta problem och framför allt Crusher får mer "makt" under seriens gång.

Ja den här frågan är ju hur stor som helst.

Vad är ditt syfte, och på vilken nivå ligger din uppsats. Under vilket ämne skriver du. I fall du kan precisera detta blir det lättare att hjälpa dig med både metod och material.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag förstår det är din uppsats på gymnasienivå, tredje året (rätta mig om jag har fel, kajlin) och som en sådan behöver det kanske inte vara exakt lika vetenskapligt som det är på Högskolenivå. Eller hur är det numera på gy-nivå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med dig Pjotr'k. Detta tyder på gymnasienivå. Men kraven på dagens elever är lite högre än förr. Dagens elever skall kunna ställa upp syfte och svara på detta utifrån en metod och redovisa materialet för att kunna få ett G. Men

Kajlins inlägg tyder på något mer, nämligen: Detta är henns första inlägg. Hon har inte heller prsenterat sig, inlägg går alltså före sin egna person. Detta tyder på en elev som är driftig och företagsam. Sådana elever är oftast väldigt duktiga på det de gör.

Utifrån detta betyder det att Kajlin faktiskt är kompetent att klara av att formuler ett syfte och på så sätt förfina informationen från oss trekkisar. Så Kajlin hur ligger det till. Är det på gymnasienivå eller är det möjligt en A-uppstas på universitetet.

Hur som helst är detta en mycket intressant fråga och det vore roligt att utveckla den.

PS. Det är lite förbryllande att du har öppnat denna diskussion under just TOS. Detta kan innebära att jag och Pjotr'k är helt ute och cyklar. Jajaja nu vill vi veta hur det ligger till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här är ett brännhett ämne! En liten detalj som jag blev upplyst om under ett av seminarierna på Swecon är det faktum att korta kjolar som kvinnorna har i TOS på den tiden var ett tecken på kvinnlig frigörelse. Något som vi tenderar att glömma bort idag.

Däremot undrar jag om vi inte har tagit ett steg tillbaka sen dess med tanke på Sevens och T´Pols dräkter...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta är sannerligen ett hett och spännande ämne. Med risk för upprepning, då det finns mkt smått och gott om detta i tråden; Jämlikhet/Ojämlikhet i Star Trek, så återspeglar ST vår egen tid och dess värderingar. Det är ju det som gör det hela så igenkännande. Från 60-talets vågade korta kjolar på bryggan till VOYs egen kapten, så tror jag att ST är en av de mest jämlika serier som gjorts.

Idag lever vi i ett sexistiskt samhälle och det är svårt att egentligen veta vart gränserna går...är det än befriad kvinna som vågar visa vem hon är eller är det bara ett grepp av filmbolag för att locka yngre män till serien?

Det lustiga är att det oftast är just män som har en åsikt om detta, som om kvinnan fortfarande utgör ett "hot" mot mansdominansen. Om kvinnan framställs som ett ögongodis så får man fråga sig hur hon framställs...7of9 är en, kan tyckas, ytlig kvinna men som samtidigt utstrålar pondus, intelligens och erotik. Sen kan man ju fråga sig om det är rätt eller fel...jag tror inte att det ligger på den nivån. Värderingarna skapar vi ju själva. Jag personligen kan tycka att det är mycket tuttar och åtsittande dräkter, men samtidigt är det ju en bild av vår värld idag. Det är vanligt med plastikkirurgi mm. Jag frågar mig själv om det kan vara så att jag känner mig hotad av det jag ser, att jag tycker att nu får det väl vara nog. Men, om man då objektivt ser på det så kanske detta är ett nytt steg i befrielsens riktning. Kvinnan kanske är utmanande idag på sitt eget vilkor och sen får vi män tycka vad vi vill om den saken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man får ju som sagt se kvinnosynen i TOS i sin samtida kontext. Om man försöker sätta sig in i hur samhällssynen och militärväsendet fungerade på 60 - talet så är det ett radikalt drag att ens ha med kvinnor på Enterprise, inte minst kvinnor med viktiga befattningsområden (som Uhuras post som com chief). Men man måste ju lära sig krypa innan man kan gå, som den gamle tysken sa. Det finns stora brister i TOS kvinnosyn, men samtidigt är inte detta riktat enbart mot kvinnor. Det finns en minst lika "nedlåtande" syn på pre-warp kulturer och dylika och något Prime Directive, som väl ändå får ses som Starfleets moraliska riktlinjer, efterföljs knappast.

Men, ett stort "men" här, TOS banade vägen för en ny och mer jämställd populärkultur. Säkerligen var det andra TV-serier, böcker, filmer etc som hjälpte till i detta arbete, men jag tror fullt och fast på att Star Trek hade en stor del i detta. Detta gäller ju som sagt inte bara kvinnosynen utan till exempel också synen på minoriteter. Som Whoppi Goldberg sa när hon fick se Uhura för första gången:

"Mom, mom, come quick! There's a black lady on TV who isn't a maid!"

Så även om TOS i mångt om mycket har en bristande kvinnosyn så anser jag att den var väldigt före sin tid. Man får också ha i åtanke att vissa idéer kanske aldrig kom med, då Paramount vid den tiden var rätt rabiata med vad som passade sig i TV och vad som inte gjorde det. Det kan alltså ha försvunnit rätt stora delar från en tänkt kvinnosyn som Paramount inte tyckte passade sig. I diverse intervjuer berättar TOS skådespelarna om hur de gång på gång nästan fick lura Paramount för att få med vissa saker, eftersom Star Trek skulle vara en serie som verkligen ställde jobbiga sociala frågor. Därför är det inte helt otänkbart att detta skulle innefatta kvinnosynen.

Men intressant är det... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst jag håller nog med er att ST är en jämställd idé. Men som sagt tiden det speglar kan ju inte vara någon annan än vår. Detta gör ändå att kvinnans roll kan diskuteras. Jerri Taylor var dock mycket medveten om sociologiska strukturer och arbetade väldigt mycket med dessa i Voyager. Detta är därför den kanske mest jämställda ST-serien - ja till och med som TV-serien i stort.

Men även här finns det några slamkrypare kvar. T ex den ensamma kvinnan. I litteratur och film är den ensamma kvinnan alltid ett problem, och något fel har hon alltid. Antingen är de översexuella eller så är de asexuella. Eller så är de för smarta, eller helt korkade, hysteriska, egoistiska. jajaja lista är som sagt lång. Detta är en kvinnoförtryckande idé som syftar till att få kvinnan normal - eller rättare sagt ihop med en man.

BE'lanna och Seven är två typiska exempel, dessa är det fel på, men de blir riktigt snälla och "hanterliga" när de får en partner. Samma gäller faktiskt Dax i DS9 som dock är den mest jämställda kvinnan i ST-historien, men som sagt då är hon inte normal utan har varit både man och kvinna.

Sexism ligger dock inte på själva klädseln, det blir liksom lite för enkelt och naivt om man fäster sin uppmärksamhet där. Visst spelar den roll, men den rollen är ganska liten jämfört med vad karaktärerna säger och gör. Vilka beslut de gör och befinner sig i att lyda.

Edited by Kai Dukat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var mycket som har skrivits och det är jag tacksom för! För det första vill jag be om ursäkt att jag inte har presenterat mig. I all bråska igår glömde jag det. Kort bara så heter jag Carolin och fastnade först vid Star Trek när första sesongen av Voyager sändes i sveriges television.

Just nu är jag väldigt fokuserat på mitt arbete. Har inte mycket tid kvar och det är ett stort område. Jag går tredje året på gymnasiet och det är mitt avslutande projektarbete jag skriver om Star Trek i. Det är mycket riktigt någon form av analys men dock inte lika avancerad som på högskolenivå. Min frågeställning som ska besvaras kommer att lyda på ett ungefär, hur har kvinnosynen i Star Trek förändrats och finns det några kopplingar mellan samhället och serierna? hoppas detta hjälper er att förstå bättre.

anledningen till att jag har öppnat denna diskussionen här är för att jag konsentrerar mig på TOS i nuläget. Jag håller på att analysera den serien och försöker göra en gämföring om kvinnosynen på 60-talet skapar kvinnosynen i TOS. Men såklart innefattar arbete ala andra serierna med. Jag håller på att analysera dem med.

om jag försår det rätt everybodyknows menar du att så som samhället såg på kvinnan speglar det inte de drag serien har på kvinnosynen. Alltså stämmer inte verkligheten och seriens syn på kvinnan överräns? vilka brister är det i TOS:s kvinnosyn du tänker på? kan man säga att samhället skapade de ideer att göra det mer jämställt och star trek gav de ideerna form och det var en ståndpunkt att jämlikheten gick ett steg framåt? kanske var det som så att skådespelarna ville uppmärksamma folket på kvinnosynen och förbättra den?

jag håller med om att voyager kanske är den mest jämställda serien, men varförtror ni att den har skrivits som så? är det kanske för att spegla samhället och hänga med i utvecklingen eller att försöka påverka utvecklingen?

Edited by kajlin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Självklart kan man inte dra någon gräns mellan en serie och samhället. Serien är en del av samhället och speglar medvetet och omedvetet kvinnosynen. I tOS är det kanske framför allt Kirks förhållningssätt som har blivit det mest uppmärksammade i denna fråga. Han är den klassiska mansgrisen som kvinnorna "faller" för. Men det är också så att det är hans förnuft som är det korrekta. Detta är dock typiskt för denna tid, TOS besätningen visste och kunde bäst i hela galaxen och de andra hade fel och behövde få upplysning. Det finns helt enkelt ett förtryckande i TOS gällande allt som avviker från besättningens moraliska syn. Detta tankemönster genomsyrar även genusdelen i manuset. Så även om idén var jämstäldhet så är den förtryckande.

När det gäller Voyager så är det arbetet mycket medvetet av författaren och producenten Jerri Taylor. När hon kom in i TNG så upplyste hon manusförfattarna om att Crushers och Trois position på skeppet inte stämde överens med hur de gestaltades. Taylor tog på Troi en uniform och Crushers ord fick större tyngd. När sedan Braga, Berman och Taylor satte sig ner för att skapa Voyager var de mycket noga med att synliggöra de språkliga sociologiska strukturerna och på så sätt "tvätta" bort dem. Man vill dock inte skapa kvinnor som uppförde sig som män utan just som kvinnor. Detta arbete fick också en stor skjuts framåt av dialogen mellan författarna och de kvinliga skådespelarna.

Att Taylor spelade en stor roll ser man på ENT, denna serie visar faktiskt på en viss tillbakagång gällande genusdelen i manuset. Kanske just på grund av att Artcher är den kapten som är mest lik Kirk. Dvs den gamla strukturen från 60-talet lever vidare när man tar upp alltför mycket av TOS. Man skulle kunna säga att genusslamet är som ett spionprogram, det följer med av bara farten och har man ingen programvara som kan hitta dessa "fel" så lever de vidare i maskiniriet.

Jag kan inte komma på någon direkt litteratur som tar upp detta spcifika problem, visst lite kan du hitta i böckerna Religions of Star Trek och i boken Etics of Star Trek. Dessa böcker brukar finnas i lager på SF-bokhandeln. Men som sagt det är bara i små doser detta problem tas upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
om jag försår det rätt everybodyknows  menar du att så som samhället såg på kvinnan speglar det inte de drag serien har på kvinnosynen. Alltså stämmer inte verkligheten och seriens syn på kvinnan överräns? vilka brister är det i TOS:s kvinnosyn du tänker på? kan man säga att samhället skapade de ideer att göra det mer jämställt och star trek gav de ideerna form och det var en ståndpunkt att jämlikheten gick ett steg framåt? kanske var det som så att skådespelarna ville uppmärksamma folket på kvinnosynen och förbättra den?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vad jag menade var att samhället hade en viss syn på kvinnor under 60 - talet och serien hade en annan. Nu talar jag i väldigt generella termer här alltså. Hela 60 - talet var ju en tid av uppvaknande feminism och sexuell frigörelse. Den torde ha kulminerat runt 1968 i och med psykadelikavågen inom populärkulturen i stort. Detta ser man inte bara i Star Trek utan även på många andra områden till exempel musikvärlden där starka kvinnor slog igenom på löpande band under slutet på 60 - talet. Inte för att det inte hade funnits kvinnor som sysslat med musik innan, men i mångt om mycket (blues och jazz borträknade) var dessa relativt sockersöta grupperingar som sjöng om kraschade förhållanden och att vänta på att bli utbjudna av den perfekta killen. Icke så under sent 60 - tal då bland annat Janis Joplin och Jefferson Airplane (med tillhörande kvinnlig sångerska) slog igenom.

Star Trek började också en trend med starkare kvinnor än tidigare i TV-serier. Det har sagts många gånger att den främsta anledningen till att Star Trek blev så pass stort var att alla kunde hitta en karaktär att identifiera sig med, så även kvinnor. Men även om kvinnosynen faktiskt var smått revolutionerande på 60 - talet så är den hopplöst förlegad idag. Som någon redan har nämnt är det både kosmetiska detaljer, såsom de korta kjolarna (även om detta, som också nämnts, kunde tyda på jämställdhet) och mer djupgående detaljer som att ingen egentligen lyssnade på de kvinnliga besättningsmedlemarna som inte hade en högre postering. Sen har vi ju hela Kirks kärleksdravel med alla kvinnor som han "absolut inte skulle glömma" och alla kvinnor som föll pladask för den häftige kaptenen. :rolleyes:

Angående Voyager så tror jag att den helt enkelt låg i tiden. Varken mer eller mindre. Samtidigt så gav det manusförfattarna lite nya infallsvinklar att leka med genom att sätta en kvinnlig kapten på bryggan. Kanske inte så värst mycket i själva Starfleets miljö, men desto mer med de utomjordiska raserna och deras syn på feminism, kvinnomakt etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att Everybodyknows har en viktig poäng. Man måste se ST som en del av den alternativa livsstilen som växte fram på 60-talet. SF har alltid tillhört kulturens perferi och ST är inget undantag. Så även erotiken/porren som började växa kraftigt på 60-talet, denna "frigörelse" är nog en stor del i förklaringen gällande de kvinnliga kläderna. En annan sak som stämmer in i den alternativa livsstilen var drömmen om Utopia, vilket också är mycket synligt i ST.

Så Kajlin du borde som Kapitel 2 ha en kontextdel där du ger en förklaring på den alternativa livsstilen på 60-talet i Usa. Fokus bör ligga på Utopiska föreställningar, sexuellfrigörelse och kanske synen på förnuftet. Det var under denna tid som de alternativa religionerna också växer fram och dessa ifrågasätter naturvetenskapen väldigt mycke och på så sätt vårt förnuft. I Kap 3 placerar du in TOS i denna miljö och kontrar med en del föreställningar från den normativa kulturen. På så sätt har du fått en bra grund att utveckla din analys av kvinnorollen i ST.

När det gäller Voyager så visst låg det i tiden. Men detta betyder inte att författarprocessen är omedveten, snarare tvärtom. För att få det resultat krävs en mycket medveten process av författarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men även här finns det några slamkrypare kvar. T ex den ensamma kvinnan. I litteratur och film är den ensamma kvinnan alltid ett problem, och något fel har hon alltid. Antingen är de översexuella eller så är de asexuella. Eller så är de för smarta, eller helt korkade, hysteriska, egoistiska. jajaja lista är som sagt lång. Detta är en kvinnoförtryckande idé som syftar till att få kvinnan normal - eller rättare sagt ihop med en man.

BE'lanna och Seven är två typiska exempel, dessa är det fel på, men de blir riktigt snälla och "hanterliga" när de får en partner. Samma gäller faktiskt Dax i DS9 som dock är den mest jämställda kvinnan i ST-historien, men som sagt då är hon inte normal utan har varit både man och kvinna.

<{POST_SNAPBACK}>

Intresant opsarvation, men stämmer de inte in på Tom Paris också, en riktig odisiplinerad vilde, men så fort han får en partner blir han riktigt snäll och "hanterlig"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nää inte riktig. Paris blir inte normal med B'Elanna för han har egentligen redan förnuftet. Hans förnuft blir istället en form av vägledning för henne. Paris insikt beror inte på BÉlanna utan på skeppet och dess uppdrag. Men visst det finns mycket i denna relation som är mycket bra. Det finns ett givande och tagande från båda håll, och det är ett mycket jämställt förhållande jämfört med andra serier och litteraturer. Och Paris utvecklas en heldel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men blir inte BÉlanna "relativt" lungn och sansad för hon större ansvar ombord på skeppet, inte för att hon har ett förhålande med Paris?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är så jag upplever det också.

Även om jag på något sätt tycker mig se något av en "Kira-kopia" i B'Elanna. Hon kanske inte är lika stark som Kira, men hon har den starka viljan och självständigheten. Hon kan ge ett förvirrat intryck.

Men synen på hennes roll känns väl inte så stereotypisk, som vissa andra karaktärer inom ST. På det stora hela ger hennes roll ett gediget intryck och hon är absolut inget ögongodis, som T'Pol och 7of9.

Jag kan inte låta bli att reflektera lite över Sigourney Weavers roll som first officer i Alien (-79), Där hon framställs som en person som står över de gängse könsfördommar man vanligen ser. Det är väl mera Veronica Cartwright (Lambert), som spelar navigation officer, som fått rollen som det vanliga kvinnliga

offret som bryter ihop. En lustig detalj tycker jag är att Weavers är "smartare" än monstret. Hon behåller lugnet och lurar det. Den ända som verkligen utgör ett hot mot henna är androiden Ash (Ian Holm), som med SM-liknande inslag försöker att kväva henne med en hoprullad veckotidning. Det är som när mannens förstånd tar slut, så måste han möta kvinnans "hot" med övervåld. Ash försöker alltså inte döda Weavers som han skulle ha dödat en man, utan utstuderat med en hoprullad veckotidning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alien-Ripley är väll ett alldeles utmärkt bevis på att ensamstående kvinnor inte är normala enligt den gängse normen. Visst jag håller med om att hon ställer sig ovanför könsrollerna, men på detta sätt blir hon också asexuell och på så sätt blir det ingen "direkt" kvinlig förebild. För budskapet blir ju att om du ska vara stark som kvinna så måste du göra det på bekostnad av något; nämligen din kvinlighet. Detta är ett offer som en manlig karaktär alldrig behöver göra för mannen är och förblir en norm som kvinnan ska jämföras med. En skådespelerska som dock brukar kunna komma undan är Gena Davis, hon är oftast fri, modig och kvinlig.

B'Elanna blir i viss mån lungnare med ökat ansvar, men hur var det nu med hennes självmordsförsök och barnet i livmodern. Vems förnuft styr då.

Edited by Kai Dukat

Share this post


Link to post
Share on other sites
Detta är ett offer som en manlig karaktär alldrig behöver göra för mannen är och förblir en norm som kvinnan ska jämföras med. 

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, jag tycker nog att Weaver står över denna norm i Alien och Aliens, då hon blir en antihjälte vi alla kan identifiera oss med oavsett kön. Det känns som det också är det Scott försöker förmedla (även i Thelma o Louise).

Share this post


Link to post
Share on other sites
B'Elanna blir i viss mån lungnare med ökat ansvar, men hur var det nu med hennes självmordsförsök och barnet i livmodern. Vems förnuft styr då.

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer inte ihåg det avsnittet, vilket var det? är det i det avsnitet hon vill ta bort klingon generna? Song? (stavning) i ENT håller också att mixtra med gener/barn, förstår inte riktigt vad de har för relevans? kan du förklara....

Share this post


Link to post
Share on other sites
För att återkoppla till tråden ursprungsämne så såg jag "Mudd's Women" igår.... där kan man tala om förlegad kvinnosyn (ÄCKLIGT)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det håller jag verkligen med om! Deras funktion är endast att gifta sig med en rik man så att de kan leva lyckliga i alla sina dagar. De är verkligen vackra och alla faller för dem. jag ska nog ta och se det avsnittet igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...