Jump to content

Star Trek i skolan

Kai Dukat

Recommended Posts

Jag har noterat att det finns flera här som håller på med utbildningar på olika sätt. Själv är jag lärare i svenska, religion och filmkunskap. Jag använder mig gärna av klipp ur ST för att starta tankar och diskussioner, men även för att gestalta något som vi håller på med. Det här ämnet hade jag tänkt skulle fungera som en pedagogisk inspiration. Här nedan följer en del tips på avsnitt som jag brukar använda klipp ur. Jag skulle gärna vilja få fler tips framför allt inom mina ämnen, men det vore roligt att se andra ämnes idéer.

Svenska:

Darmok (TNG) En helt lysande studie i språkkonstruktion och språkets betydelse. Man kan skapa diskussioner gällande hur vi använder oss av språket, men också som en introduktion till grammatikens betydelse för vårt vardagliga användande av språket. Man kan även använda avsnittet till att introducera Gilgamesh historien.

Heros and Demons (VOY) Kan med fördel användas inom medeltidens litteratur framför allt Beowulf. Går också att använda som analys underlag gällande kontextens betydelse för en berättelse. Men också vad det är som gör att en historia ständigt återkommer.

Far Beyond the Stars (DS9)Ett utmärkt sätt att visa idén med postmodernismens tankar och former. Vissa delar går också att använda till lite svårare analyser av både inslaget och livet i sig. Brukar uppskattas av de så kallade starka eleverna.

Religion:

Deathwish (VOY). Här kan man diskutera självmordets problem, men man kan också skapa en mycket intressant teologisk diskussion på B-nivå gällande existensen av Gud och vad som skulle hända om denna skulle sluta existera.

Nothing Human (VOY) Här finns en mängd etiska problem att ta ställning till på en mängd olika nivåer. Här finns material för en hel etikkurs.

In the Pale Moonlight (DS9) Även här finns det intressanta etiska diskussioner gällande konsekvensetikens valmöjligheter. Vad är rätt och vad är fel och vad kan jag tänkas leva med är frågor som alla brottas med.

In the Hand of the Prophets (DS9) Här finns delar gällande hur fundamentalistisk tro kan gestalta sig. Fördelen här är att man kan diskutera utan att någon i klassen känner sig utpekad och alla kan då delta på lika villkor.

The Measure of a Man (TNG) Här får man fina uppslag till att diskutera vad som gör en människa till en människa.

Filmkunskap:

Cause and Effect (TNG): Detta avsnitt gestaltar hur mycket man kan leka med ett anslag och hur denna dramaturgiska del kan bära upp en hel historia.

Cathexis (VOY) Här kan man gestalta vad intertextuellt anslaget betyder.

Ja här var en del avsnitt, så vad tror ni? Har ni fler tips eller.

Edited by Kai Dukat

All undervisning ska ju ske i samrådan med eleverna så ibland blir det inte aktuellt med ST, men många gånger ser eleverna möjligheten till att "slappa" och oj vad de blir förvånande. Film är ett seriöst undervisningsmedel och arbetet ska också vara seriöst. Men det är viktigt att ha roligt på vägen och det får man ofta. Dvs ja jag har många gånger under åren använt mig av ST-klipp i min undervisning, men som sagt bara när jag och mina elever har kommit fram till detta beslut.

Ni som är elever så är det bara att säga att ni har rätten att påverka era lektioner enligt skollagen och presenterar man ett seriöst förslag brukar lärare faktiskt gå med på detta. Min erfarenhet är att det är framför allt religionslärarna som är mest öppna att prova på detta alternativ.

Men mina frågor till er som har skrivit här. Hur skulle ni kunna tänk er att arbeta med detta. Skulle det vara skriftliga uppgifter? enskilt eller i grupp? Eller ska det vara muntliga? Hur skulle ni vilja att bedömningen av arbetet skulle se ut?

Några av er går uppenbarligen i skolan och detta är onekligen frågor som ni ska kunna ta ställning till. Om vi lyckas komma fram till något så får vi ett bra pedagogiskt underlag som vi alla kan använda oss av i vårt arbete inom skolan oavsett var i klassrummet vi befinner oss.

Edited by Kai Dukat

jag tycker att det mest intressanta förslaget du har ställt upp är att diskutera vad som gör människan till människa. Dvs. avsnittet measure of a man. det är något man borde ha gruppdiskussion i kanske dela in klassen i 4 grupper. Som underlag kanske klassen borde läsa valda delar ur isac asimovs I robot, samt diverse religiösa skrifter eller artiklar. En intressant kombination vore att ta upp frågan ur ett medicinskt/biologiskt perspektiv.

man kanske skulle kunna göra ett rollspel där klassen är delade i tre grupper. Där grupp1 läser valda delar av isac asimov, grp2 religiös text, grp 3 medicinsk text. Därefter diskuterar man en viss tid, först inom grupperna, sammanfattar olika frågor och lämnar in till läraren. Sedan när frågorna gåtts igenom av läraren får alla grupper samma diskussionunderlag men svarar med hjälp av sina texter. Sedan kanske man kan kolla på avsnittet och efter det diskutera. Eller kanske borde man diskutera för att efter det se avsnittet. vad tror ni?

Nu när jag väl har sluppit ifrån skolan och snart även universitetet tänker jag hålla mig långt borta därifrån, men det som jag tycker verkar bra med att använda film på det här sättet (och särskilt star trek) är just att man kan diskutera komplicerade dagsaktuella frågor utan att behöva gå in på specifika problem. Istället kan man diskutera om det var rätt att förhöra den stackars utomjordingen med hjälp av skeppets luftsluss eller vad man nu vill använda sig av.

Det som är viktigt att tänka på när man väljer en serie som star trek är väl i så fall att se till att dom klipp man visar inte kräver någon förkunskap om st-världen eller karaktärerna för att hänga med i , det kan kanske vara lite svårt ibland. Jag kommer ihåg att det var ett och annat som jag inte riktigt hängde med på när jag såg mitt första ST-avsnitt någonsin, att det var Spock's brain gjorde kanske inte saken bättre. För oss som redan är insyltade i ST-världen är det nog lätt att ta allt möjligt som transporters, spetsiga öron och diverse "technobabble" för givet.

Orville har nog tänkt igenom detta. Tyvärr har jag provat Asimov och märkligt nog fungerar inte han. Jag tror jag fattar vad du är ute efter och kanske skulle man kunna tänka sig att byta ut den gruppens texter till någon annan sf-text som diskuterar människans ställning i förhållande till annan existens. Tyvärr är Alastair Reynolds böcker inte översatta till svenska. Kanske man skulle höra med engelskläraren om lite ??mnesövergripande verksamhet, men det är tveksamt att hon gillar denna idé.

Rollspel är en bra lösning i mindre grupper, kanske skulle man kunna tänka sig en tvärgruppssammarbete där den gemensamma redovisningen till varandra resulterade i ett rollspel. Frågan är dock vilka gränsdragningar och förutsättningar dessa grupper ska ha.

Men ni som går i skolan hur vill ni redovisa saker och vad anser ni hur man skall kunna få till en rättvis bedömning i ett rollspel, kanske en indivduell utvärdering av sin grupps insatts. Detta är en mycket känslig väg att vandra men går att genomföra där det finns en klasstrygghet i klassen.. . Kanske det skulle fungera.