Excelsior Posted November 4, 2003 Report Share Posted November 4, 2003 Här och här finns data om quantumtorpeder. Här och här finns data om phasers. Hoppas att det är givande... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 7, 2003 Report Share Posted November 7, 2003 Kan man inte kanske starta en tråd som man skall disskutera alla vapen i? Röstningen skall ju vara kvar men att man slår ihop dem alla under en gemensam rubrik? Å så kommer min fråga till ämnet: Hur mycket av den totala energin går till vapnen under en strid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted November 7, 2003 Report Share Posted November 7, 2003 så kommer min fråga till ämnet: Hur mycket av den totala energin går till vapnen under en strid? Det är en bra fråga vi vet vad som ska dela på energin Vapen Sköldar Motorer Life-support Jag skulle anta att LS tar ganska mycket kraft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 7, 2003 Report Share Posted November 7, 2003 så kommer min fråga till ämnet: Hur mycket av den totala energin går till vapnen under en strid? Det är en bra fråga vi vet vad som ska dela på energin Vapen Sköldar Motorer Life-support Jag skulle anta att LS tar ganska mycket kraft. Men Life-Suport brukar ju funka trots att hela skeppet är nästan helt förstört. Ta t.ex. avsnittet Year of Hell part I och II . Där är voyager nästan helt sönder men det funkar ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted November 7, 2003 Report Share Posted November 7, 2003 så kommer min fråga till ämnet: Hur mycket av den totala energin går till vapnen under en strid? Det är en bra fråga vi vet vad som ska dela på energin Vapen Sköldar Motorer Life-support Jag skulle anta att LS tar ganska mycket kraft. Men Life-Suport brukar ju funka trots att hela skeppet är nästan helt förstört. Ta t.ex. avsnittet Year of Hell part I och II . Där är voyager nästan helt sönder men det funkar ändå. Det är väl mer att dom Bygger LS enligt Murphy och 6P metoderna, eftersom lifesupport är ganska nyttigt i rymden ;) dvs att systemet ör idiotsäkert... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 7, 2003 Report Share Posted November 7, 2003 Kan man inte kanske starta en tråd som man skall disskutera alla vapen i? Röstningen skall ju vara kvar men att man slår ihop dem alla under en gemensam rubrik? Jag har slagit ihop ämnena. Tyvärr försvann röstningen samtidigt, men eftersom denna ändå inte var fullständig (4 alternativ och 33 röster) så är det väl ingen större förlust. Om ni vill skapa en ny röstning - ta då med så många alternativ som möjligt, inte bara fyra stycken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 7, 2003 Report Share Posted November 7, 2003 Bra, lättare att veta för nya vart man skall disskutera vapen nu. Det är väl mer att dom Bygger LS enligt Murphy och 6P metoderna Sorry, men kan du säga vad dina förkortningar står för för jag förstår inte nu riktig. Kanske efter eller så har bara min windowshjärna låst sig :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted November 7, 2003 Report Share Posted November 7, 2003 Bra, lättare att veta för nya vart man skall disskutera vapen nu. Det är väl mer att dom Bygger LS enligt Murphy och 6P metoderna Sorry, men kan du säga vad dina förkortningar står för för jag förstår inte nu riktig. Kanske efter eller så har bara min windowshjärna låst sig :P hehe.. mer min enkelriktade hjärna... Det är militära uttryck... Murphys lag är lagen om all jävlighet... kan det gå fel så går det... 6P är en minnesregel: "Proper preperation prevents piss poor performance". Att bygga och planera efter dessa regler är klart att föredra, även KISS-regeln kan impleteras (Keep It Simple Stupid)... The road to success Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted November 10, 2003 Report Share Posted November 10, 2003 så kommer min fråga till ämnet: Hur mycket av den totala energin går till vapnen under en strid? Det är en bra fråga vi vet vad som ska dela på energin Vapen Sköldar Motorer Life-support Jag skulle anta att LS tar ganska mycket kraft. Sensor-arrayen måste ju också vara med och få sin del av kakan, annars är ju vapnen ganska värdelösa. (Även om jag inte tror att den tar lika mycket energi som i BC så tror jag ändå att det är en hel del.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 10, 2003 Report Share Posted November 10, 2003 så kommer min fråga till ämnet: Hur mycket av den totala energin går till vapnen under en strid? Det är en bra fråga vi vet vad som ska dela på energin Vapen Sköldar Motorer Life-support Jag skulle anta att LS tar ganska mycket kraft. Sensor-arrayen måste ju också vara med och få sin del av kakan, annars är ju vapnen ganska värdelösa. (Även om jag inte tror att den tar lika mycket energi som i BC så tror jag ändå att det är en hel del.) Men egentligen borde det ju vara ungefär som i BC ( Bridge Commander ) . För att kunna använda sensorer för att kunna söka av så tora områden borde det ju krävas endel energi. Men man kan ju även reglera energin till sensorerna så inte dom drar så mycket t.ex. i stri då man kan ge vapnen eller sköldarna mer energi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted November 14, 2003 Report Share Posted November 14, 2003 Det finns bara några primära ämmnen som drar energi från warphärden: Motor, Sköldar, Vapen,Sensorer + en dels sekundära system. Dessa system drar från warphärden efter som dom drar så mycket energi(så har jag fattat det). Sedan finns det även en energi core som ger energi till typ lampor, dörröppnare och liknande. Life support och holodeck plus säkert en del andra system har egna energiförsörjningar. Detta för att skeppet skall kunna fungera ordentligt med nöjes och livssystem även vid STORA skador. Dessutom kan man ju ta den energin till annat om det kniper:D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 15, 2003 Report Share Posted November 15, 2003 Det finns bara några primära ämmnen som drar energi från warphärden: Motor, Sköldar, Vapen,Sensorer + en dels sekundära system. Dessa system drar från warphärden efter som dom drar så mycket energi(så har jag fattat det). Sedan finns det även en energi core som ger energi till typ lampor, dörröppnare och liknande. Life support och holodeck plus säkert en del andra system har egna energiförsörjningar. Detta för att skeppet skall kunna fungera ordentligt med nöjes och livssystem även vid STORA skador. Dessutom kan man ju ta den energin till annat om det kniper:D Brukar dom inte stänga av replikatorer och holodeck då dom är skadade? Men vart kommer den andra energin ifrån? Borde inte den också komma ifrån warphärden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted November 16, 2003 Report Share Posted November 16, 2003 Det finns bara några primära ämmnen som drar energi från warphärden: Motor, Sköldar, Vapen,Sensorer + en dels sekundära system. Dessa system drar från warphärden efter som dom drar så mycket energi(så har jag fattat det). Sedan finns det även en energi core som ger energi till typ lampor, dörröppnare och liknande. Life support och holodeck plus säkert en del andra system har egna energiförsörjningar. Detta för att skeppet skall kunna fungera ordentligt med nöjes och livssystem även vid STORA skador. Dessutom kan man ju ta den energin till annat om det kniper:D Med tanke på att warpcoren på t ex Ent-D leverar en effekt som är 1 000 000 000 gånger större än Ringhals så försvinner nog replicators och holodecks behov av energi ganska snabbt. Och lampor och dörröppnares behov försvinner nog väldigt väldigt snabbt. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turambar Posted November 17, 2003 Report Share Posted November 17, 2003 Med tanke på att warpcoren på t ex Ent-D leverar en effekt som är 1 000 000 000 gånger större än Ringhals så försvinner nog replicators och holodecks behov av energi ganska snabbt. Och lampor och dörröppnares behov försvinner nog väldigt väldigt snabbt. ;) säg inte det, holodecket drar extremt mycket ström... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonathan Posted December 1, 2003 Report Share Posted December 1, 2003 (edited) Om ni inte har något emot så gör jag min egna lista: Asså dom såkallade "primary" eller huvudsystemen är ju: Motorerna Sensorerna Ops(asså typ datorerna som kontrollerar alla system, ex holodeck transporters) Life-support Vapen Sköld Sen resten kallas "secondary" systems och det varierar från klass till klass. bl a transporters holodeck sånt där. alla dessa system dras av deuterium. I alla fall ombord federations skeppen sedan kommer jag inte ihåg vad romulanerna använder för bränsle. Inget deuterium behövs till att använda warpcoren eftersom den drivs av dilithium kristaller. Däremot kan det krävas deuterium till att kontrollera och övervaka warpcoren via ops datorerna. säg inte det, holodecket drar extremt mycket ström... asså att ha själva holodecken online drar ju inte speciellt mycket energi, däremot att lagra dom olika energierna när dom används är något annat. Edited December 1, 2003 by Jonathan Link to comment Share on other sites More sharing options...
speck Posted December 2, 2003 Report Share Posted December 2, 2003 Har-läst-lite-om-ent-avsnittet-the-expanse-och-hörde-om-photonic-torpedos vad-är-det-för-skillnad-på-dom-och-photon-torpedos? :vulcan: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted December 2, 2003 Report Share Posted December 2, 2003 Har-läst-lite-om-ent-avsnittet-the-expanse-och-hörde-om-photonic-torpedos vad-är-det-för-skillnad-på-dom-och-photon-torpedos? :vulcan: Jag tror att man bara kallar dem Photon Torpedos för att det är lätter att säga än Photonic Torpedos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted December 9, 2003 Report Share Posted December 9, 2003 Jag går nog också på den linjen. Men vad det gäller huvudsystem och secondarysystems så har jag ett litet tiläg. Holodecks, Lifesupport och några andra system har egna energiförsörjningar. Detta för att kunna ha mer än en stor kraftkälla att ta ifrån om det behövs. Sedan hade vi warpcore. Den drivs INTE av dilitium(notera drivs, jag tror också det är en del av det men ingen visentlig). Den drivs av materia och antimateria. Detta förklaras noggrant av Tucker i ett avsnitt och är den praktiska lösningen(it´s logical :vulcan: ). Man använder ju kollisioner av materia och antimateria som frigör ENORMA energimängder. Dessa mängder driver sedan skeppet genom "powergrid"(hoppas jag fick till det rätt nu!?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Jag kom att tänka på en sak då jag skrev ett annat inlägg på forat. I sista avsnittet då Janeway från framtiden gav/ger Janeway i den "riktiga" tiden nya vapen, tror ni att dessa nya vapen kommer till användning eller kommer Starflett inte tillåta detta eftersom de kommer från framtiden? I nemesis så ser man inte skymten av några tricobolt torpeder . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Jag kom att tänka på en sak då jag skrev ett annat inlägg på forat. I sista avsnittet då Janeway från framtiden gav/ger Janeway i den "riktiga" tiden nya vapen, tror ni att dessa nya vapen kommer till användning eller kommer Starflett inte tillåta detta eftersom de kommer från framtiden? I nemesis så ser man inte skymten av några tricobolt torpeder . 1. Allt teknologi måste ju testas ordentligt, och anpassas för befintliga system 2. Sedan är det ju inte säkert att Förådspersonalen vill ge ut dom, jag menar har dom 200.000, så kan dom ju inge ge ut några eftersom någon annan kanske skulke vilja ha dom... Alla som någonsin har varit i kontakt med Svenska försvarsmaktens förråd bör känna igen detta resonemang :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted June 6, 2004 Report Share Posted June 6, 2004 En fråga. Vad är det för vapen enterprise nx-01 har i broken bow part 2 dom skjuter någon sorts plasma vapen. Det kan ju vara torpeder men torpederna ser konstigare ut annars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted June 13, 2004 Report Share Posted June 13, 2004 Jag tror aldrig att det beskrivs hundra men det vapnet har defenitivt en koppling till förregångarna av phase pistols(som inte heller namngavs). om man tittar på striderna utanför helix där man använder handeldvapen så ser man att dom skjuter korta plasma skott istället för phaserns hederliga långa stråle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramz Posted June 29, 2004 Report Share Posted June 29, 2004 Hmm, lite saker att reda ut tydligen, sâ här kommer lite spännande läsning... De vapen som Enterprise NX-01 anvânder i Broken Bow kallas partikel vapen (generellt alltsâ), detta + att skotten lyser indikerar att de är nâgon typ av plasma puls vapen, samma princip som bonden i Broken Bow använde för att skjuta Klaang. En mer advancerad version kan ses under 2300 talet dâ Stjärnflottan använder Faskompressionsgevär (Phase compression rifles), vilket alltsâ innebär att plasman är i ett (antagligen magnetiskt) inneslutningsfält för att inte tappa effekt under resans gâng till mâlet. Samt att den har en fas, dvs är modulerad. Och sâ var det lite warpmekanik... I warphärden lâter man antimateria och materia kollidera, för största effekt använder man Deuterium (väteisotop) och Antiväte (dvs en Antiproton och en Positron). Man kan dock inte lâta dessa kollidera hur som helst, detta skulle dâ vara lika med att detonera en fotontorped. Utan man använder dilitiumkristaller för att fâ en kontrollerad reaktion i vilken warpplasman skapas. Slutligen, vad e skillnaden mellan en kvanttorped och en fotontorped? Wee... som nâmnts tidigare sâ anvânds nollpunktsenergi (zero point energy). Denna energi är en sâ kallad nukleär energi, dvs att den ingâr i atomers normala uppbyggnad. Närmare bestämt hâller den de olika subatomära partiklarna (Protoner, elektroner, neutroner, positroner, antiprotoner, kvarkar osv...) pâ avstând frân varann. Hursomhelst sâ detonerar man antimateria och materia för att helt omvandla denna energi till värmeenergi, man fâr dâ alltsâ tvâ energi källor i en explosion. Fysiken bakom torpederna är ganska svâr att förstâ, bygger pâ att fâ materia att skifta mellan dimensioner, rekommenderar Stephen Hawkings "Ett elegant universum" för den intresserade. Nâgot jag missat? Nâgot som är fel? Tveka inte att svara... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts