Jump to content

Vapen

Recommended Posts

I början på Voyager Serien (säsong 1 tror jag) Har Voygar fasnat i en levande nebolsa. (det var det här med på blå prickar på skeppet som drar energi) (vissa kanske förstår mej) Hursomhelst För att ta sig urr nebulosan använder dom en foton torped och precis innan det säger Janeway eller Chackotay: Vi har bara 32, 16 eller 24 Toperder.

Jag tycket att dom borde va slut närsom helst. I avsnitt som Hope and Fear skjuter dom 4 eller 5 torpeder och i Night skjuter dom 7 stycken.

Är det någon som tycker som jag eller???

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, jag tänkte samma tanke! Men sedan kom jag ju på att det är ju inte så många avsnitt kvar innan serien är slut, så det måste vara förklaringen :dance:     Sedan kan det vara så att de använder Neelix Leanaroot stuvning i nya torpeder, eller så hittade de något ställe att köpa liknande (teknologi) torpeder som deras. De har ju trots allt varit och shoppat på flera ställen i kvadranten. De försökte ju att byta ut systemet iofs i ett avsnitt nyss då Seven och försäljaren inte "kom överens"...

Jag tror Mikael har rätt, dom kan inte göra några fler torpeder. Skulle tro att det är samma sak med torpederna som med skyttlarna, det har dom ju oxå gjort åt några st. Från början hade dom 38 torpeder (ST: Encyclopedia) och dom räcker nog inte så långt under 7 år, så författarna måste nog dra ut lite på dom.

Citat: från pelle28k den 2:06 pm den aug. 24, 2001

Kanske det.. Men dom har ju kunskap att replikera olika saker.. Så jag tror dom använder den teknologi och replikatorerna till att göra mera vapen...

Mmm det tänkte jag först tills jag kom på att dom SÄGER

att dom har ett begränstat antal. Hade dom kunnat replikera Torpeder skulle ju raser som tog över Voyager skjuta ut typ 1000 i taget typ eller alltså massa.

• 7 months later...

Kvanttorpeder eller Quantom torpedos som dom heter på engelska används även på Defiant. Kvanttorpeden använder ett "zero point energy system" istället för antimateria/materia som fotontorpeden använder. Hur själva torpeden funkar tycker jag är väldigt svårt att förklara på svenska. Är lite klurigt att översätta ST engelska. Du får istället en text från ST: Encyclopedia:

Quantum torpedoes employed an energetic local release of the zero point energy field. This quantom effect tended to be more effective then conventional antimatter explosives in penetrating deflector fields.

För ytterligare info så kan du gå till Daystrom Institute Technical Library

Hoppas detta hjälper :)

• Create New...