Jump to content

Vapen

Recommended Posts

Hur kommer det sig då att Borgerna aldrig lyckats anpassa sig till slag. Alltså, Data och Worf t.ex, har vid flera tillfällen slagit ner och dödat borger. Och det verkar fortfarande fungera. Nej, jag tror inte att Borgerna kan anpassa sig till kulor. En stråle från en phaser kan jag förstå. Det är väl därför jag tycker phasers är lite löjliga. Men sätt en kaliber 45 i pannan så hjälper inga kraftfällt i världen. :w00t:

Jag tror att du har läst minna tankar Expendable Ensign.

-Sätt en kaliber 45 i pannan så hjälper inga kraftfällt i världen

Precis min åsikt. Och som du även säger, så verkar Borgerna inte kunna anpassa sig till Worf eller Data´s knytnävar.

Bevisen talar ju emot min teori, så jag måste väl ta och erkänna mig överlistad. :)

Däremot så tycker jag fortfarande att personliga kraftfällt är något som borgerna lätt borde kunna fixa. Så frågan är: varför gör dem inte detta?

Vem, vet. Och jag tror stenhårt på eldkastare. lol

Sen finns det ju alltid en s.k nedkylare (Finns med i Femte elemtntet med annat namn). De är ju maskiner, och de måste ju ha värme för att överleve men så kom jag att tänka på att de kan klara sig i rymden ganska bra så jag håller mig till eldkastarn. ;)

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänkte på en grej idet sammanhanget: I FC så klarar väl sig borgerna i rymden utan syre? Varför tömmer de då inte bara kuberna på syre, när Star Fleet kommer på besök? :huh:

Man kan ju fråga sig varför dom har syre överhuvudtaget ombord? Är väl onödigt att slösa resurser på det...

Då skulle ju inga syre-krävande folk kunna överleva där överhuvudtaget. Fast det är klart, i assimilationskammarna måste dom ju ha det, annars dör ju offren...

Tänkte på en grej idet sammanhanget: I FC så klarar väl sig borgerna i rymden utan syre? Varför tömmer de då inte bara kuberna på syre, när Star Fleet kommer på besök? :huh:

Förmodligen av samma anledning att de över huvud taget låter fiender transportera över, dvs att de inte ser självständiga individer som ett hot förrän dem faktiskt gör någon direkt skada. Borg-psykologi spelar sin roll här. Det kollektiva medvetandet ser på självständiga individer som vi människor ser på flugor. Innan individerna/flugorna gör något direkt störigt, så lägger borgerna/vi inte märke till dem. När borgerna/vi däremot störs av individen/flugan, så tar borgerna/vi genast fram assimilationsrören/flugsmällan.

Så var det nog tänkt från början i alla fall. Men sedan så gjorde TPTB något så totalt ologiskt som att introducera Borg-drottningen, vilket helt går emot hela grundtanken med borgerna.

I vilket fall som helst så hade det inte hjälpt mycket att tömma ut all syre. Starfleet har rymddräker vet du. :)

Edited by Sotunk

Jo, men ändå. Varför ha luft och atmosfär i hela kuben för? Det drar ju ändå bara energi.

det skulle förmodligen dra ännu mer energi fall alla borger skulle ha egna syrgastuber.

För dom är ändå en del organiska, och behöver därför syre, och det är kallt i rymden.

Dom skulle dö...

Och en kommentar till "Skjuta Borgerna med kulsprutor" -diskussionen längre upp i detta ämne.

I VGR avsnittet "Drone", där dom träffar 2900 tals Borgen, så har han ju förmågan att sätta upp ett rätt kraftigt kraftfält runt sig skjälv. Detta kraftfält skulle då kunna stoppa både kulor, slag och annat blafs som kom mot borgen.

Edited by P'tack

Och en kommentar till "Skjuta Borgerna med kulsprutor" -diskussionen längre upp i detta ämne.

I VGR avsnittet "One", där dom träffar 2900 tals Borgen, så har han ju förmågan att sätta upp ett rätt kraftigt kraftfält runt sig skjälv. Detta kraftfält skulle då kunna stoppa både kulor, slag och annat blafs som kom mot borgen.

Jo, men han är ju som sagt från 2900-talet. Och hette inte avsnittet "Drone" förresten?

Om detaljerna inom en Borgkub, kan vi diskutera i exempelvis diskussionerna om Borgerna. Självklart går det bra att fortsätta diskutera vapen här, men diskussionen om Borgerna klarar av vissa vapen tangerar de ordinarie Borgdiskussionerna.

NOT: Mina noteringar om sådant här är inte alltid avsett som kritik. Främsta orsaken till mina noteringar är att det blir lättare att föra en diskussion om man har all relevant diskussion på ett och samma ställe. Det blir då lättare att föra de enskilda diskussionerna framåt.

Jo, men han är ju som sagt från 2900-talet. Och hette inte avsnittet "Drone" förresten?

Det hette "Drone" som sagt var.

Har redigerat det nu.. tack Essray (detta var lite OT kanske, men bara för att klara upp eventuella framtida eller nutida (även dåtida kanske??) missförstånd

Har en Type III Phaser och en Type II Phaser samma kraft?

eftersom Tuvok nästan alltid går om kring med type II Phaser, oavsett vad som händer?

Kan en type III Phaser bedöva någon?

eftersom Tuvok nästan alltid går om kring med type II Phaser, oavsett vad som händer?

Det verkar som om både type II (phaser) och type III (phaser-rifle) har samma kraft. De kan både bedöva, döda och spränga sk*t*n ur allt möjligt. Så varför vissa bär omring på rifles istället för små hand-phasers fattar jag inte. :nuke:

Det verkar som om både type II (phaser) och type III (phaser-rifle) har samma kraft. De kan både bedöva, döda och spränga sk*t*n ur allt möjligt. Så varför vissa bär omring på rifles istället för små hand-phasers fattar jag inte. :nuke:

Båda vapnen har stor kraft men antagligen har ett Type III phaser-rifle störe kraft om det skulle behövas. Förövrigt om man jämför med dagens vapen så blir det logiskt varför man har båda vapnen. När du lägger ett gevär mott skulldran så får du en helt annan möjlighet att sikta in dig på ett mål långt bort, till skillnad från ett litet handvapen. En pistol (phaser) är liten och smidig men den har ingen stor precition. Det kan du få med ett gevär, och du kan också skjuta längre med ett gevär än en pistol, villket "kanske" inte gäller i Star Trek, ,men man skulle kunna tänka sig att det var så.

Längre räckvidd? Större (och därmed mer uthålligt) batteri? Lättare att sikta med?

Allt handlar inte om sprängkraft. ;)

Dessutom så kan man ju, i nödfall, använda ett gevär som närstridsvapen. :)

Tillägg: Unkas hann tydligen svara medan jag skrev mitt inlägg, så det blev lite av ett dubbelsvar här. :)

Edited by Sotunk

Längre räckvidd? Större (och därmed mer uthålligt) batteri? Lättare att sikta med?

Allt handlar inte om sprängkraft. ;)

Dessutom så kan man ju, i nödfall, använda ett gevär som närstridsvapen. :)

Tillägg: Unkas hann tydligen svara medan jag skrev mitt inlägg, så det blev lite av ett dubbelsvar här. :)

Precis! Men när det handlar om närstrid så skulle jag varken vilja ha en D'k Tagh eller en Bat'Leth. Jag skulle tagit en Bowiekniv eller ett tvåhandssvärd. Släng er i väggen klingoner!! B)

Hehe, självklart att jag klarar honom!! :P

Jag är mycket skeptisk! Men var inte ledsen för det, inte många kan klara av en beväpnad Klingon :klingon: i närstrid. Förutom Kirk så klart och Riker, Data, Kira, Sisko, Picard, Worf, Scotty, O´Brien, Odo m.fl. Men inte Warbird. Men som sagt, du ska inte vara ledsen för det.

Edited by Unkas

Hehe, självklart att jag klarar honom!! :P

Jag är mycket skeptisk! Men var inte ledsen för det, inte många kan klara av en beväpnad Klingon :klingon: i närstrid. Förutom Kirk så klart och Riker, Data, Kira, Sisko, Picard, Worf, Scotty, O´Brien, Odo m.fl. Men inte Warbird. Men som sagt, du ska inte vara ledsen för det.

Data är en android och Worf är en klingon så de borde inte räknas. :P

Och varför tror du inte jag klarar av en klingon?

• 10 months later...

tänkte man kunde prata och dela med sig av sina om star trek vapen.

jag vet tex allt om photontorpedos, enterprise nx-01 och enterprise ncc-1701s faskanoner men skulle villja veta hur kvantumtorpederna funkar och fasvapnerna på tex enterprise-d och e och voyager :vulcan:

• Create New...